D HAZIRAN—IMI —— m aa Define aramak hastalığı Evvel günk üymetelerde Şöys le bir havadis. vardr; “Sehremi- binde Çiçek bowbanmda bir evin bahçesinde Bizans devrinden kal ia bir define bulunduğu haber a» a ve evin sahibi Mehmetle bahçede | haf, ie rkyata baylar Garetelerin verdikleri malüma- ta Eöre, Mehmet rüyasında bir 8 danı görmüş, bu “piri fani” bahçe” de define olduğumu haber vermis, (Durma, kazmaya, başta!) demis. Mahalle ihtiyarlarının ağızlarında hir sakız gibi gevelenen rivsyet- Ver de bu rüyayı kuvvetlendirmiş, Mehmet Bizans definesine kavus- mak İçin kolları sıvamış! Bir ri- | vayete göre de, eskiden de burs, da hafriyat yapılmış, fakat sara | Ya verilen bir jurnal üzerine kazı mus, Define aramak, toprağın altın- daki gömülü servetleri çizarmak, Yeni bir şey değildir. Eski bir has. talıktır ba, Hatti, salgın halini SİRisür. Buna, havadan zengin ol wek hastalığı da diyebiliriz ön İllet tutulanlar, o zaman saman, “illerinde kazma kürek, nerede bİr “sline olduğumu duyarlar, haber “itler ve ya bilirlerse, hemca 0- Taya koşarlar, başlarlar kazmaya. | Bir şey buturlar mı?,, Ben, sim | diye kadar, hu gibi MM Müspet bir netire çıktığını, mitrm- ia dolu küplerin ele geçtiğini day madım ve okumadım. Hep ümit ve hayal!.. Şimdi, bu iy (o vatandaş ta bu” tatir ümitlere kapılmışlar, Bizans definesini meydanı çikarmak is. Üyorlar, Define, lügat münasmda gömü Bi servet demektir. Mal ve can | *mniyetinin sağlam esaslara dı Yünmadığı, bankaların bulunmadı. | Ür devirlerde, bası para canlı, pin- ti, 'alten babası adamların elmas © #İbİ, pırlamia yizük, küpe, bro,” Ve gerdanlık gibi kıymetli esya | ları, paraları küplere, sandık. | lara, mesin torbalara koyup top- Tağu gömerlerdi. Bazilerı da, br Hisilerinden, zengin olduklarmı kimsenin bilmemeleri ve daha doğ rüsu paralarını bankaya bilo ver » mekten korkup (çekindikleri için, » kendi; tabirleriyle - toprak ban. kasma yatırırlar. Savaş zamanlarında bazı hüküm. darlarla derebeyleri de syni seyi yaparlardı. Bu (gömülen şeyler, çok defa gömülen yerlerin unutal- meydana çfkmış, ya bir yeni evin temeli kazılır, ya bir bostan Velle- nirken bulunmuştur. Fula bakarak, yıldızlardan tefe- ül ederek, remil dökerek define aramaya kalkışanlar da görülmüş. tür, Bunlar, birtakım abdalları, safdilleri aldatarak, ellerinden bir Kaç ara koparmak İçin bir sürü düzeubazlarm o başvurdukları bir dolandırıcılık sistemidir, impara- torluk devrinde çok revaç bulmus- tar, Tarih, para hırsiyle ve hiç yok. #nn zengin olmak okaygusile akla gelmiyen maskaralıklar oyapanla- rm hikâyelerile, define masallari- ie doludar, “Eski devirlerde neyse ama, bu. günkü ilim, © medeniyet, elektrik asrmda böyle © şeylere inanmak, rüyaların delâletiyle define bol- maya çalışmak çok tuhaf bir sey- dir. Hattâ, tuhaf değli, safdiliik. fir. Pu gibilere, toprakları karıştır- " madan, toprağın göğsünü delik de» #ik etmeden evvel biraz tarih say. falarmı karışlarmalarmı tavsiye e- derim, Böyle yaparlarsa, zarar ©t- mezler, fayda görürler, Boşu ba suns Bizans defineleri aramaya kalkışmazlar, Son Bizans Imparaforundan bir evvelkisi, Türklere karşı durmak için, Avrupada dolaşıp yardım di- lenirken, Venedik saraflarından borç para almış ve bu ehemmi - yölsiz parayı ödiyememişti, Hat tâ, şahamı: haczetmişler, böyle s- ğrr bir hakarete uğramıştı, Böyle inlisiz, müflis, perişan, hazinesi tamtakır bir bükümdarm ve mi etmek budalalık olmaz mı? Her kelâmm etmek olmaz istima,, LAEDRİ BU MÜMKÜN DEĞİLMİ? Er Sor Dakika okuyucularının şu aşağıki bir. kaç satıra göz gezdirmelerini rica ederiz: Meşhur bir haydut Londraya gelmek üzere vapura Makssdınm İ.ondrada elektrik tecrübeleri yap- snakla uğraşan zengin ve ihtiyar bir İngilizi öldürmek ol. ui ek sö Londraya 0 Haydudun na öldü. en basmak nasip olmadı. bulunduğu büyük vapur Londra dokları. yanaşmadan on sent evvel ihtiyar İngiliz bir hastanede Londra pelisi ihtiyarın hicbir vakit Londraya ayak olar, haydut tarafından öldürüldüğüne kani bas mümkün değildir. cekinmiyen bu hayduda kanidir . dive düsünenler Kara Kapının Bekçisi Gi okudukları vakit yanıldıklarnı anlayacaklardır. Pazartesi günü EZ ir çizgi ciziliyor. | diyarlara gitmek lâzım değildir. | Gider işlu işine çün hülüük, vi En Son & Dakika tk m rn im e dak > yayalar Kalup zahirde benden vir de He. | U un.bardıman i Bükreş, 28 (A.A) — Ploesti HABE TECESŞŞLSŞLEER ———— - — Harikulâde| R — Akşam postası nebaıllar Klorformla uyuyan, yılan zehirile ölen bir ot. Yelpaze gibi sallanan nebatlar... Otlarda dans eder mi? Hindistan harikalar merileke- dir. Vaktiyle Hindistan bir Fransız şairinin Hindin garip hayvanlarını ve nebatlarmı sey- retlikten sonra şu mısraı yazmış olduğunu rivayet ederler: “Burada yölanlar gerçek olur. gerçekler yalan!” Bu söz bir hakikattir. Çünkü Hindistanda öyle nebatlar var- dırki bu nebatları tetkik eden âlimler bunların nebat mı yoksa hayvan mı olduklarını farkede- memişlerdir. İnsanm bu nebatla ra bir taraftan hayvanlasmış ot, dlğer taraftan da kök salmış hayvan diyeceği geliyor. Hindistanda “His otu" deni. len bir nebat vardır. Bulunduğu noktadan itibaren etrafında çizi- Jen iki metrelik bir daire içeri. sinden irsan veya hayvan geçti: ğini hiseder, ve (yapraklarını büzer ve yanıbaşında toprağı kazmağa başlayınız. Derhal ot kendi üzerine kıvır. hp küçülmeğe başlar. Etrafında güzel kokulu bir şey dolaştırıl. dığı vakit -yaprakları genişler. Alimler bu mebalı yalnız mü. gahede ile iktifa etmemişler, & zerinde tecrübelere girişmişler. dir, Kalküte üniversitesi profö görlerin-den Sir Jagadis Çunder Bos, nebatları koruma cemiyetin de okuyacağı “Nebatların pisilkö- Tojisi” isimli tezinde bu nebatlan galâhiyetle bahsedebilmek için bir çok tecrübeler yapmışlardır. Zavallı “Hisotu” eğer ismi gibi hakikaten hassas ise, ilim geçirdiği işkencelerden çök acı duymuş olsa gerektir. Profesör bu nebatm duygu dö yecesini kaydetmek için basit bir ilet kullanmıştır. Bu âlet bir elektrik cereyaniyle “His otu” mun yaprağına merbut olan > iğneden ibarettir. Bu iğnenin ucu isle karalanmış bir kâğıt ü. rinde durur, Bir saat çarkiyle hareket eden bir üstüvane sarılı duran bu isli kâğit üzerinde iğnenin her oynayısı ince bir girşi çizer. Yaprak iğneye mer- but olduğu için yaprektaki her hareket iğneye akseder, Ve bu uğrunda tile iatirakı olan iki iğne betir. mıştır. Bobinden cereyan £&- iidiği vakit isli kâğıt üzerine cereyanından müteessir olmaz. Malümdur ki bir bobiniyie yapılan elektrik ifrağı Rumkorf 'Sin haber topları Rtılır, Başını vermiyen şehit destanı 2. Yezan: Grijgal Palangası Kadısı “ 588 yıl evvel Macar smırlarmda bekliyen yiğitler, geriler arasında yaşamış bir balk şairi minen. Baş tarafın hulâsası: Here » tin 961 yılında, Kanuni Süleyman İran şaht ile cenktedir, Avustur- yalılar bunu İmrsat bilirler; Siget. yar kalesi kumandanı binden faz- Is askerle Türklerin elinde bulu- nan Grijgal kalesi önüne gelir, Grijgelde yüz on dört gazi var. dır; düşmanın dire ile kalenin teslimi teklifini reddederler, Ci. var kalelerden imdat istemek i- Günler. den de cumadır ve Kurban Bayra» mıdır, Namazdan sonra iki koldan miltemadi değildir. Kısa fasıla İ pir huruç hareketi yapılır, Kollar. larla devam eden bir cereyandır. Fakat bu fasılalar o kadar kısa dır ki bu eereyanı devamlı saymak mümkündür. Cereyai nebattan geçmekte devam ettiği halde bir müddet sonra çizgile- rin girinli ve çıkmtıları azalır, biraz sonra da düm düz olur. Profesör. nebatm oereyandan yorulduğunu, yahut cereyana «- lıştığını bu tecrübe ile isbat et, mektedir. Fakat aradan iki üç Sant geçince, nebat dinlenmiş dan birinin başında Deli Mehmet, diğerinin başında da Deli Hüsrev adında iki yiğit vardır, Düşmana kılıç çalmağa başlarlar, O sırada uzaktan bir tor bulutu kulkar.. Civar kâlelerden Grijgal gezileri. ne yardım gelmektedir, Gelenler beş on gazidir. Fakat Avusturya» Ular nice bin atlı sanıp korkarlar ve kaçmağa başlar. İşte bu sıra da gazilerle beraber cengo işti. rak eden Grijgal kadısı öyle bir sabnoys şahit olur ki, rüya gör mediğine, gözlerinin önünde cere» yan eden bir veka olduğuna Ye. veya unulmmuş olacağından elek. | minler #derek anlatır: triğe karsı eski tekrar alır. Profesör bundan sonra “His otu” abir şırmga vasıtasiyle Kloraform ve ispirto gibi uyuş- turucu ve tahrik edici maddeler vermeği odüşünmüştür. Kloro. hassasiyetini “Deli Mehmet şehit olur,, Bir düşman atlısı onun başımı keser ve gölürmeğe başlar; bunu gören arkadaşı Deli Hüsrev gohit arka. daşına haykirir; “Ne yağarsım?!.. Başını aldı gitti Rev3dir cani verdin, kıyma başa.,, Başsız şehit yerinden fırlar, ba- gını götüren düşman allısma yeti. form ve alkol nebatlara da tıpkı | sir, bir yunamıkta yere yıkıp öldü- hayvanlar gibi teisr ederler.. | rür, kesik başını alır ve gelir ye- Kloroform His otunu uyutur, ve dekirik ocreyanının tesiri kal. maz. Halbuki alkol bu nebatı sarhoş eder, o vakit elektrik ce. rine uzanır, Grijgal kadısının cek destanma buradan devam ede. lim,,, O xeri aldı basm düşdü yattı, reyanmı geçirmediği : halde iğne Ne Kinse gördü aw ne işitti, # giigm kıvrımlı çizgiler çizer. Eğer His otu, kobra yılanınm zehiri girmga Glilecek olursa evvelâ nobat, tepeden tımağa kadar ihtilaçlarla sarsılır. Sonra derin bir sükünet başlar, bir müddet sonra da hebatın yap- rakları kurur. His otu zehirlene- rek ölmüştür, Fakat nebata 76 Kakrdı buas, didi: “Noldun ey hiri verdikten sonra derhal kob- ra panzehri şırınga edilecek o İursa ot yeniden hayata kavuşur. Bu tecrübeler hayvanla nebat arasında büyük bir fark olma. dığı isbat etmiştir. Görüp bu hali Musrov etti tahsin, Çağırdı kim: “Yüzün ak ay cla sn (0) ; İsaret kıldı hem ba nâtüvana: “Na halet olduğun gör ol civanat,, ? Kurudum &aldım ande sanki bican, Bakıp bu ibrete malin ü hayran! . can? Ne durarsun gaza kıl hey müslü- mani, » Anm sözliyle geldi bans tüze kuvvet, Ol esmada adüv buldu hezimet, * His otu böyle garip vasıflara | irisdi eeng iderken vakti akşam malik olan biricik nebat değildir. Hindistanda yerlilerin yelpaze ou ismini verdikleri başka bir nebat daha vardır. Bu otun yap- raplarınm her birisinin sapında sivri bir parça vardır. Bu parça- lar tıpkı bir yelpazenin hareket- leri kadar muntazam bir hare. ketle sağlı ve sollu ve karşılıklı sallanırlar. Hayalleri zengin olan Hindliler, ellerini biribirine vu- rarak tempo tuttukları takdirde bu sallanışın bir raks kadar muntazam ve vezinli olduğunu iddia etmektedirler. Birafında el çırpan bir sürü nebstan ortasın- da muntazam (hareleetlerle bir yelpaze gibi öallanin yapraklar görülecek geydir. Fakat nebatlarm hissettiğini görmek için Hindistan gibi uzak DD MEAN Münadi göricek kıldı nidayı: “Gelin avdet Idin!,, deyu sedayı, * Kamumuz döndük zekilik hisara, Kimi mecruh kimisi pâre pâre, 5 Şehit olanları saydık çün ol dem Şehit olmuş o gün on dokuz âdem. .. Sayddı &atlolan küffarı fecear, Kalan altmıs dört lâşei mirdar, 5 Bir iş katmadık ande arabga Şehitleri ye ortabga Uüsusa ol eivanı sabık ey yar, Ne yüzden oldu dinle ey vefadar: * Varicak başmı bulduk yanında, Kesilmiş söyle yatur koltuğunda, # Getürdük dahi defnettirdik ol ân, Nemazını kılup okundu &ur'an, * > | Benimle senden özge görür mü? Giderken &al'» içre bu kemisne Yolum uğradı Husrev menziline. » Şehit olana kim ağlar, kim inler? Ol atm kaşıyıp türkücük ırlar, # Çağındım elin bildi ol dem Didi; “Lebbeyki,. eyâ sultanı ölem!,, : Dahi ben dimeden ahvalin asın Didi: o “Gördün mü zevkin ol » Didim: “Gördüm hakikat ol civan Buradan siz de gördünüz mü anı?,, 3 “— Bunların böyle hali, didi, çok. tur, Bilümün gözlüye kod gizli yoktari Mi hasal kalmadı sabrım baraya Ha e oraya Kalup şüride kulunda bu bilet İderdim daima &abrin ziyaret : No hacet dilesem olurdu hüsl Muradata olurdum ande vâsil * Çü derya siğmadr ahir şifâle (2) Getürdüm âkibet bu hahi kale a O halet ben kulundan oldu zajl, Kesafet doldu kalbe oldu hall, # Dahi görünmez olda bans ol can pesiman! » Tutup bir gün giderken denk U hayran Deli Husrev kılurmuş ande seyran » Elinde yay ve oku vardı hem ger Çektip arkama hoş ur duydu bir » U — Didi: er elek men Cihanda kendi kendisine düşmen! # Niye arz eyledin halka bu hali? Gidüp halin kalanın böyle hâli (3) # Didim: “Lütfeylo sen ey girdar, e e eyle Wönri | im Ne hikmetdir bu ahvali bu hâlet Tamamen kapladı beni mehâbet? # Ba ahvali dâhi kire bilür mü?,, “ikimiz görmeğe budur işaret Didi, şehadet müğdesilir beyaret! Anm her sözü verdi bana hayret el yeli depunlama, Güc MEEEE Porisanii müşevveş oldu bilim Ne durmağa oturmağı mecalim, : Ploesti | i leş Mi epi Bel GEN — - İnhisarlar — U rm VW rm| İsen siye rise ski vi dem | ine Gir Beryet ve lir rad i ım âmir.iğinden verile nh > z ron, ola 19 yolarının haberleri tekrip edil. i ıstanbu' LevaZ! kıtaalı ilânar, ” müdü rlüğ ünden:ti| Jax imoümden etmemin | “Piresi üzerine biç bir taarruz. narıci asker açik, iel Bünilşken ağpağ, ok ya 2AKbi Ç 1 — Muhtelif toyda osman (10) ye eee armine , Petrol hav £ tahmin edilea Ermurum şehir dahi ajmacaktır. Mubemmen osdeli (427) muvakkat teminatı zasmda İş katiyon normal ola. Bayer kilamına 45 santi We ytmeye konucuybar, balesi B7.0CA çar || Trade Gelür yoldaşlarımın ha'zısı dir: | | zak cereyan etmektedir. 800 Şek m gakeri satınalma komlsyonunda yapılacake 2 — Ekstme 1,7441 salı gluk saat 14 te Kehstaşta jeyazım şubesinde, MERE ay ee Sele ME Sovyet hava kuvvetleri din şamha gi Ersari liradır. Tslipierin kanun! vesikalarile iayonvoda yapılacakır. Yomanya üzerine bileum - | hr ar ür ti at ve Kamyon pi a Ün albern #heitme için ayin olunan gün ve mint yüzde 15 g0 | O dem girülm hilsara sanki serhis | da bulummamşleda. Ba | be em sesli © sönme paresiyle birlikte mezkür kumisyona müracestlerı, (SLZ1) Gehi sakin gehi kıkındu medhhş! hiç bir hücum olmamıştır. kk © namesi horisyonda, görülür. NM ei ai hel liç Dİ) e AN i £