“ ŞüBAT — 2041 Baruta Tapmak NGİLİZ Başvelili o Çörel son nutkunda Balkan işle rini teşrik öderken, komşomuz Bulgaristan hakkımda da şu sözle, ri söyledi: “Göçen harp osnasın- Öz 1915 Temunuzunda li, O zaman Bulgaristanın fena bir yola sap” makta olduğunu görmeğe başladık. O zaman o Leyd Corç, Bonorlav, Simit ve ben Bulgur elçisini yeme ğe davet ederek Bulgar kralı Fer. dinandın kaybedecek tarafa geç - mekle ne büyük bir delilik yaptı. ğmi kendisine izah ettik. Bu, bir şeye yaramadı, Zavallı sdam bize Mnanmadı veyahut bunu hükümeti ni inandıramadı, Bunun Üzerine Bulgaristan, köylü halkının srsw- ları ve bütün menfaatleri bilâfma olarak Kayzerin tarıma gecti. kazanıldığı zaman bazı Muyacağını ümit ederim, Fğer ay- Sü defa olarak Bulgar milleti Hü ği, muharip devletler efküri umu. miyesini de kaplıyan, şüphe ve te- yeddüt bulutlarmı ve müphemiyet havasmı büsbütün bulandırdı. Gerek Balkan milletleri ofkârı gerek siyasi mahfil rinde bulmamak kabil değildir. Bununla beraber, »likadar erki” nıharbiyelerin, harbin Balkanlara sirayeti takdirinde Bulgaristanm vaziyetini gözönünde tutarak, icap eden tedbirleri | sidıklarını hatır dan çıkarmamak, her şeyin hazır. lanmış olduğunu unutmamak lâ zmdır, Ve dillerde bir sakız gibi oglan x ğ toplanmış gibi damlacıklar cik. mağa ve ağaç sarsıldığı zaman bunlar. yere dökülmekteymis. Yerli halk büyük bir kıymet ver. dikleri bu ağaçların altıma ku. Faklık zamanlarında kovalâr, ve diğer kaplar koyarak yağmur Suyu gibi olan cın çıkardığı Suyu toplamakta imişler.. Ayrıca bu neşrettikleri rutü- iâde mlinbitleştirmiştir. Gariptir ki bu uğucm en çok çıktığı yer Peru'nun en kurak olan mıntakaısıdır. Yerli halk toprağın pek kurak tiştiğini görünce derhal kurak mmtakalada bu ağaçtan ekmeğ” başlamışlardır. , Yapılan hesaplar sonunda bu ağaçlardan kir tanesinin 24 szat zarfında 40 'itr: su verdiği gö. riülmüstür. Bu aiınlardan bir kilometre murabtam» 10 bir ta he ekfipsesi mimkündür. (Yan 20 metrede bir) bet te civardaki toprağı fevka. olmasina reğmen bu ağacın ye. İ i tnin, harbin Balkanlara intiwl meselesi bahis mevzuu olduğu gündenberi , ki aşağı yukarı bir yik geçiyor - takip eldiği politika çok müphem ve yalnız kendi men İnatine değil, Balkan menfastine de uygan değildir. Filhakika siyasette kapalı ko naşmak, Makyavelizm yapmak bir formül halini almışsa da, bu gün | bu eski sistemin uz çok iflâs etti, ğini, ve kapalı yasetlerin sahip: | lerine xarar verdiğini görüyoruz. | Bunun İçindir ki, komşumuz ve dostumuz Bulgaristanın vayili Dir politika yolunda gittiğini görmek * istiyor ve realiteler karşında, Bulgarkstanın, Çörçilin dediği gibi: | “1915 deki hataya düşmiyeceğini,, | zannediyoruz. Afrikadaki vahşi kabilelerden bi. rine mensup birkaç kişinin eline her nasılsa bir yerden büyük bir fi- çı barat geçer, Bunlardan en akıl isı barutun mahiyeti hakkımda ar kadaşlarına izahat verir, der ki; — Gördüğümüz şu toprak gibi sey, Avrapalıların güvendikleri en kuwwetli bir maddedir. Her emel, ierine bunun sayesinde nall olur- iar, Düşmanlarmı bununla mahv ve perişan ederler, Hiçbir düşman bu müğdenin karşısında kendini kur. tarunaz, Akıllı adam, barutu bu suretle tarif etmekle beraber, kullanış tarsımı bilmediği — İçin, bu acaip kuvvetten nasıl ve ne suretle isti fade edileceği hakkımda bir şey söylemez, Aralarında İstişare © * derler, nihayet baruta tapmaya ka rar verirler, biri söze başlar: — Ey elimize geçen büyük ni, met! Sana perestiş ediyoruz. Düş manlarımızdan bizi kurtar, Emefle- rimize, isteklerimize kavuştur. Pi A 'isteklerimize “Kavüştini Bike |. yilik et, Bizi Koru, düğmağilarımı. xı mahveyle, Sözünü hitiriner, elindeki mesa, sanların elinde nice İyi şeyler men da şiddetli bir rüzgâr eser ve me sale fıçnm içine dilyer. Hepsi bir faat yerine zarar getirir. Kimsenin yok methali ben kendim ettim kendime! LAEDRİ Bu fade olunmak için bunların sık sik dikilmeleri lizrmdır. Toprak suyu pek çabuk çekti. İrin zevklerinden birisidir. Tiyatro. ği halde bukadar sik dikildiği takâirde bu ağaçlarm kuraklığa karşı geldiği muhakkaktır. Yağmur ağacı her iklimde *. İ tişen bir ağaçtır. Her toprak ve her iklimde büyüdüğü. yetiştiği ve su verdiği A" salı âlimler tarafından teshit olunmuştur. İ 14.2.1941 405 Ajanı 18.30 Meydan sz #18 Mari 1930 Ağam program 1845 Sote İ 45 Yemek sarkılar tesi 2013 Ratyo 42a3 Türküler Kareleri 12.50) Alans 2043 TEMSİL 105 Fürküler | | £110 Komuşma 18.20 Kariye İran Orkenire provram (LA Ajanı 1808 Svinç 22.00 Carbana il nr Kars re BEZ EİN İsar yolları hastal" iam mütehassısı “Meyoğin Ürik Odd NN. w er bi ae 'ear İ canlı, du Günün Adamlar Alber Ayneştayn Altnuşmı biraz geçmiş bir insan, Asil başında karmakarışık kır saç lardan örülmüş gümüş bir taç ta. syor. Alnı geniş, bakışları çok ları kırmızı, çok kır. Dundar, bütünlüğünden ilik ve yumuşaklık taşar, Bütüm dünyanın tapıdığı İzafiyet nazari- yesinin vazli Alber Ayneştayn büy. le hir adamdır. Fotoğrafına bakar ia7 onun 3,775 jim ndamma 3,775 tane bllyük eser yazdırmağı seben olduğunu kolay kolay inanamazlar Ayneştayn çok küçük yaştanbe. ri yalnız ilmi sevmiştir, Ön yaşın. ind İda, bir elektrik fabriksamda mü- dür olan bahasmım yanmâa Münih şehrinde otururken bilhassa fiz'k meseleleriyle alâkadar olurdu. Bir gok geceler kendi kendine kurdu. ğu meseleleri halledebilmek için na geçtiği vakitler idetâ yeni nağ. meler ibğa eder, Âlimin bu, musi, ki merakı yüzündendir ki Bernar uğa aykırı hiçbir tarafı Çok sakin, çok tabii bir hayat ge. dirir, Ve insanları eğlendirmek ve neşelendirmek için ohazırinımış bütün zevk vasrtalarından da öte. ki fânfler gibi istifade eder, Sabahleyin kalkar kalkmaz yap- tığı ik iş gece gördüğü rüyayı ha. İariamağa çalışmaktır, Ayneştayn gördüğü rüyalara ehemmiyet ve Tir ve onları kaydeder, Sonra Gi. yahiı beyazlı pijamasını giyer ve tamamen İSİ. | piyanosunun başma geçer. Daha | cemiyetinin son #onra da piposunu tellendirir. Pipo içmek Ayneştayn'in en de. ya gitmeği, balık avlamağı, mark. isrda sokaklarda, ormanlarda de laşmağı du sever. İ O; mütevazi bilhamen — istirahat saatinin ne olduğunu bilmiyen ve dşöma vaktinin az olduğunu hisse. den bir adamdır. Konuşurken Hi. gumlu İzumsuz bir ço yerlerde ve “daha bitmedi, kelimelerini iekraz oder, O bu sözlerle ölünce- >e kadar çalışmakta devam edese, #ne yemin eder gibidir. | O vazifesini yaparken wiedanın” dan başka kimseden emir almıyan İ bir adamdır, “Hayatımı yürüyüp giderken iki düstura riayet odiyo. rum, Birisi, hiç bir kaideye tâbi İ olmamak, ikincisi başkasının fikri tesiri altnda kalmamak,, cümlesi Ayneştaya'in heyat düsturudur. Ann vatanı olan Almanyayi ter. kutmek meebüriyetinde kaldığı va- kit, kendisine medeniyet Aleminin sok büyük ehemmiyet verdiği 1m- namiyle meydana çıkartır. Alime milyonlar vermek 'etiyenler vii lar o bağışlayanlar Oldu. Birgok asirleketlerin en büyük İlim mü -ssseleri Ayreştavn'i kendilerini a1 etmek (için yekehotn miristiler Ayneşteyn Almanyadan çk t i ——— — Alber Ayneştayn tan sonra Parise yerleşti ve Pran- $ız tabilyetini kabul etti, Sonra İngiltereye daha sonra Amerikaya, gayahat etti, Şimdi Amorikan va. tandaşlığına kebml eğilmiş ve A* #09 sağdık ka ir. iorikan kanunu lacağını yemin eti Bu Ayneştayn'in beşinci defa <abüyet değiktirmesidir. Asien AL man tabilyetinde olan âlim 1901 de İsviçre tebaalığına geçmiş, birkağ “ene sonra tekrar Alman olmuş, Yahudiler ni keti üzerine ev sonra Amerikan tebe lâ Frans Fakat bakikat gözününde tata. lursa Ayneştayn artık şu veya bu ” milletin vatandaşı değildir. O, bütün insanlık âleminin vatandaşr dır, Bu Ilim odamı için göhret ka. tiyyen mevzuu bahis değildi O İn. mini kiç düşünmez, Amerikaya git- meden birkaç gün evvel Oksford esörlerinden birisiyle eörüşür ken ona şunları söylemiştir: “1981: de izafiyet nazariyesi hakkındaki düstncelerimin doğru eya yanlış olduğu anlaşılacaktır. Şayet bu nszariyenin doğru oldu” ğu sabit olursa o vakit Almanlar benim Alman olduğumu, Frensiz. ir ise Yahudi olduğumu söyliye. seklerdir. Eğer nazariyem yanlış çıkarsa Almanlar benim Yahudi ol duğunu, Fransızlar ise Alman ol. | duğumu iddia edeceklerdir, Süt! Bugün kongresini yapacak olan Sütçüler Cemiyeti Süte nara konmasını istedi Sütçüler eemiyeti heyeti umu- miyesi ve yeni idare boyeti seçi mi bugün Türbedeki cemiyetler merkezinde yapılacaktır. Sütçüler id famli © | vetine ve İstanbul sütçülerinin dertlerinin biyüklüğüne bakılarak bugün öğleden sonra kongrOlNnin çok şayan dikkat olaca, | ör anlaşılmaktadır. stanbul sütçüleri süt fatlarm - da büzünkü kadar anlaşsmadıkla, ri zaman olmamıştır. Şimdi gehrin muhtelif şemtlerin- de süt 15 kuruştan 30 kuruşa ka- dar satılmaktadır. Sütçüler cemi yeti fiatta birlik temini için mü . töaddit teşebbüsler yapmış, fakat muvaffak olamamıştır. Bu halin Kökü mandıralardan: başlamakta, mandırsciar İstanbul sütçülerine sütü gittikçe daha yüksek fintla vermektedirler. Bu gidişle Sütün bir lüks madde beline geleceğin - den korkulmaktadır. Sötçüler cemiyeti işte bu sebep. ler dolayısiyle fiat murakabe ko - misyonuna müracastla Loptan ve dolayısiyle perakende süt fiatlar» na narh konulmasını istemiştir. Sütçüler cemiyeti ayni zamanda sit müstahsillerinin de cemiyeti olduğu için bugünkü istimada iki grupun da karsılıklı söyliyecekleri bulunacaktır. Essen bü eçmiyette ötedenberi bu karşılıklı menfaat - Terin çarpışması görülmektedir. —— — İ Malive şubelerinde işler aydan aya devredilmiyecek Defterdârlik bütün maliye su - bietir #sin Wir avdan inçikal ettinlemiyeceğiri bildirmiş, İtir, i inde Alman hare- | daha | ve hiddet de tabii heyocanlarımıza Lüks madde; Selerine milebir bir sebep ölmadrk- Alğerine ( olunes i Tabii ve marazi | heyecanların hayat üzerinde (Bas tarafı 3 üncüde) len tesirleri tetkik ede susta İlim adamları arasroda gÖrÜş İ arkı vardır. Acaba heyecanlarda İ görülen uzvi tezahürler pelkolojik vakanın bir neticesi mi? Yoksa he- yecan hâdinesi bu uzvi vâkmalarım kendisinden mi ibarettir?” Mubak. kak olan bir şey varsa bir vak'a sona geldiği zaman evvelâ vazo » motör değişiklikleri oluyor, ondan sonra heyecan denilen şuur vâkm. | st meydana çıkıyor, Uzvi değisme- ler olmadıkça şurda hiçbir tezahür | olmuyor, Meselâ herhangi bir he. vosan hüdisesinde, ağzımızm, Avu- | esmuzun kuruduğunu, elimizin 40. İ ğuduğunu biliriz, bunlar beet fiz- yölojik hâdiselerdir; Rubi sahada ön JAtIf bir hidisede meserret ve herhansi bir şeyden muztarip © - İ lunex keder hisseder, bunu sevinç veyn iztırap ile ifade ederiz. Korku İ dahildir, Heyecanlarda görülen ta- bil tesahiirattan başka bir de ma. razi tezahiirler er ki, bunlar da bikemii sahada, titreme, hıçkırık, ishal, ter, bayılma ile ruhi sahada hüzün ve marayi neş'e ile kendini gösterir, Hüzne ouğramışlarm bir kısımlarında yüzde ve hatti beyin damarlarında darlaşma, kalp hare» kötlerinde ağırlaşma, nefes alma, dn güclük ve intizamaızlık, yine büzne uğrayanlarm bir kısımların” ön manevi elem, teheyyüç, SÖKMİ, görülür. Bu sıkımı bilhassa kalp İ civarındadır. Kalp sikişir, damar - İlar gerilir, vüz kıpkırmızı olur, no- İ fee güçlesir. Avuç içi terler, idrar | golialır, salya, gösyaşı fazlalaşır. Ruhl cihetten de dikkat ve muha, keme kudretlerinin azaldığı, #orku ve evham hâkim olduğu görülür, Bundan başka beyocanların iç - züvların ifraşları üzerindeki tesiri de çok ehermiyetlidir. Hayvan - larda yapılan teerübelerde (Canne ve La pago') a göre, köpeğin hav- İamasından ürkmüş bir kedinin ka. hmda adrenalin husuli yüzünden çarpıntısınm arttığı gi Höyecanların bu suretle insanda da böbrek üstü bezi ile tirolt, panka- ras bezlerine, karseiğer vazifesine tesir ettiği vakidir. Büyük elem ve keder geçirmişlerde, Bazdov dedi. ğimiz boyun altı troit bezi vazife- ainde fuzinirk, safra ifrazındaki t8. Bilhassa sinir harbinde proporunda kaynaklarınm ortaya sttiklar: muh telif havadizlerin doğurduğu Beye. canlar bütün bir heyeti sarsar, Ta- rihte meşhur korkularım nasi sira. yet ettiğini, panik yaptığını hep biliriz, Korku gibi neşe, heyecan da syn suretle sâridir. Heytcan- lar bu suretle telkinle vücude g0. tirilmesi, hilhassa sâri olması sağ- lik noktasından çok ehemmiyetli - dir, Kendisini daima kara fikirler- le besleyen ve mütemadiyen Das. talık düşüncesile ruhunu karartan- ların duydukları keder heyecanları bem yüzlerini soldurur, hem de saç larmı ağartır. Heyecanın saçları ağartacağını belki biraz da gülünç kabul edersiniz. Bir vak'a nöklede.. yim: Günün birinde değirmende küçlik çocuğunu bakarak köyde misafirliğe giden bir kadı oturdu- ğu canada değirmenin yanmaya başladığını haber alm. Bu osnada çocuğun yanma tehlikesine maruz olduğumu düşünen kadınım duydu. Ku heyecan fesirile saçları bembe- vaz olmustur. Bu vakayı almanca baftalık tp mecmuasında (Dr. Pritz) ehemmiyetle kaydetmekte. dir, Neşesi? bir zamanda sıkıntı İle yediğimiz vemeği iyiee hazme- demediğimiz gibi yemek esnasında da herhangi bir heyecanlı haber işldecek olursak hazin fiilinin der, hal durduğunu görürüz, Dr. Bür- yamin Röcharson aü'ndaki İngiliz doktorunun şu sözleri — heyecanın insan hayatı üzerindeki zararlı te. sirini beliğ bir tarzda izah eder: “Uzyi haysta er Ağır tesir vapan infialler, gezer, korku, ve keder dir, Gaze» birinci mevkii iel ©. der, Gazep halinde cismani kuvveti ön farla olanlar ancak tabnmmii edebilirler, bunlar bile sık sık vik iahammil edemiyorlar, 8 - Antisrze de çorasını mit bir tarz. Tün çekerler, Bir insan için hidde» tesirleri | ünden kıpkırmızı oldu vOYAa BA€, binden “bembeyaz kesildi” ruz, Bu tabirle öfkenin © ifade ederir. Kıpkırmızı olmak inoe damarla, rın kısmen felce uğraması demek- tir, Soğuk, bembeyaz kesilmek de yine vazomotör faaliyetindeki te. baska bir şey değildir. Bu hallerin sık sık tekerrürü kalp ve dimağ eviyesinde borukluğa S0- bep ölür. Bu sözler heyecanın in . san arıhati Üzerindeki tesirini can lı bir şekilde ifadeye kâfidir. Heye onların bu tarla zarar tesirleri olduğu gihi hazan da telkini ve si. fa verici tesirleri de varim. Ruhi tedavide bilhassa bu cihetten isti fade olunur, Bütün bu izahat mor, mal sahada kalmak Üzere heyecan ların ruhumuzun gıdaamı ve insan- hığımızın temiz edici vasfnn teşkil ettiğini, maragi eshaya intikal et. ökçe de zehirlediğini semeroli çalışma ile geçirmek, mu- ayyen biir idenl ve ülkü yolunda i. iade frenlmizi kullanarak hayatı HABER'iN Bulmacası 1234567890 Tel H 1 — Yağma, çak yüksek hina. 2— Katsdayılık, bir şeyin era, $ — Kü. yük gekir, 4 < Iki tane iki sane, İk, dıttan kibriz, 5 — Saf uda bir hay. van, Tusçu “evet. 6 — MH renk,an, sathı, 7 — Kısmet, « — Orta birlik gk. geniş değil 9 — İsyan gıknemız anreketi, her zarar içtiğimiz gey, 10 - Yuposlavyanı resmi ajansı, Ayk, Yukardan ayağı: 1 > Çingenelirin rel, 2 — Bağın ama, ağacım toprağın altinimizi İk mu, yanacdağdan fışkıran. ?* — Aâya Ga kulahalık bir meleke: merke, &i, uzun deği, 4 — Br emir, rahat 5 — Bir mekteb, isim, nota © — Kir Werin arasından geçerse wweya eğer. ser, 7 — Suçların İntizamın' temin © der. B < Yalım deği 9 — Bir sıfat yan, yokluk, mola, 20 — Aik ke msaladen sonra Gğseriya çw Kelim ger; konadla uçar VE çar *” kaçar #2 mmaralı bolmacmicsm ine Ailmnig yeleli Yularuan. oağıya 1 — 'Coron Mete 2 — Tmdet Ger Tulan Kek, 4 — Ava Eyalet N De Aç Re. — takat Kant, Adale. $ 4 Makabi” b Ham: 10 — Bila, Baar ö Wi Y — Yat i e“