FELSEFEYE DAİR — 1937 Paris Sergisi ve bir üçyüzüncü yıl Mehmod Karahasan inüker davet elilmiytir. Süphesiz menileketimiz e temsil edilecektir. Fakat mümessilleri. Aetik dirlem deemüs etmişgi #Fikitlerine| ömleren bir memleketle, onlar varlanı b aiğini veretmek istedli, fakat bu eypada, k imkânına malikti. Exvela leve, mülentldii defalar tercüme edilen, vi öğrendi, bunun üzerine «Dünya -| üenu —ıybl:mvımaı.:rrlw Günkli 6 sorl gar. Gnuler Bendi hei Ület) Merinoslarıydı. Bunlar mekteb| Şimdiye kadar devlet müesseseleri Ha S Ça G'Dön üne ilit| Ülnmdği b gl sevi dücir okunl - aa gpnitarin Kai Bümaşler ve Şamenlk taamrı Hü (âler Gişen üü tü 0e eli uü pak ahi olatak torulacak ve böyle bi manileketen, Detcarler leline mar Talallee gelmesi anlaşlamıyacaktı Fakat b ç yüzüncü yi yalmz bir loralar aenle yidönümü ” değldir. O ada gü vi önce hacis ge- Çan, ve mülemadiren kazanlıklar içerii Z lyr n Gelne yüiyen bir beşeriyein Saleümüdir. Masan bir Fusanaz fle < İrofm İnenves Chevaler bu tarihi süyle banir ediyor: 1637 Bir kaheamanlık devei, Ser - yanler ve Shackespeni'in ölümünden yir” İi eee geçmini Lepe de Vesa saherc Jeti sermişi Decarles kuk yaşnda İak ve Spias teşti slyorlar. Patkal glganlaşıyor. 167 : Urul hakkında nutük, e Leçidfin ha Vai amanlaeda ilisik. Y nn selRomanın varin ölacekmillein di Üne düşücemi bit adliyor. Fuannzl Alirdemini ve sebat'bahçen isemük. e İyer. Rubuor Velasanezı - Zinbaran ve Ponmslna gahikalarda. A ah ae ve ber üü ber İsümgez içeriinde alkanmkanı v sanc Sukartbeleri ve Klomsel'in iklib Sale. geliiken, Sahaaakini alimler, insiva a alakkara çekilmin mesler e tah üde, hey'ete, aibanike. - fizikte a < kib'edeceği yolu giziotlar. Sonsuz bem miet ölemine aded ve ölçürü getiriyor. har Descarles inanılmyocak bir cür'etle .cebiri mekân ve maddeye tabik ediyor. elti venihayel, 1637 de, tamikıek bir, #inda, yobanam başında kapanmasından Gastekiz, ve Halandada inaivaya / çekil daesinden, sekiz tene sonra, ik eserini veş-| getti: A iyi idare elmek, ve (li Terde hakikati aramakiçin, wsul hakkında Tutakar “<Nutuka, bundan evvelki makaleleri-i müzde, huldaa ettiğimiz sirlemin toplu bir, izahi idi. Usul ve iyaziyeye temas eden harinci ve ikinci kının, 1625 te kaleme ah di ve ahat ölümünden vonta venedi | Ten Gzihain idaresi için kaideler le, nur takla birlikte intşar eden «Hendesen nin sanlarını ihtiya ediyordu. Dördüncü kr- a. bilâhare, «Metafiziki — teemmüllerr adlile. 1641 de neşredeceki metafiziğine bir gitisi. Beşinci kaum, 1644 çe neşrer) deceği eFelelenin prensinleri nin, yani fiziğisin anahatlarını anlatıyordu. Üçüm | gü kısım, 1649 do neştettiği. «Ruhun in- finllerir de ve ePrenses Elizaheta Je yaplığı muhaberatia vazettiği — ahlâkıma bir mükaddemei idi. Nihayet, inzivatının yirminci - aenesin-| de 1649, ENutuke ta programı neşredi- Jen, güstem, ayrı ayırn eserler halinde it znamcedilerek ilim ve felsefe lemine tak- dim edilmiş bulunuyordu. Felsetesi, her) tarafla kazandığı domtlar ve bilhassa düş- amanlarla, âlemgümül olmuş gibiydi. F- serleri, bütün garb dillerine dernal çevri- diyor, ve münakaşaları davet - ediyordu. Bu esnada, filozofun uzaktarı hayranı 6-| Ja İeveç Kraliçesi onu sarayana davet e-| diyordu. Evvelâ, kendi memleketi Frar sada, saniyen, bühassa, hür yaşıyacağın| zanneltiği Holandada, ulemanın dediko-, dularından uaaklaşımak için, daveti kabul tti Fakat, İsveçin sağıklarına — taham| amül edemiyerek, bir sene sonua, Stok: Holmda, 1650 tarihinde vefat eti. Beçer diyet, kendisine ç yüz sene rehberlik e| decek bir dehayı tam verim anında, 54| yaşında, kaybediyordu. Bu göraliye filozol kimdi? - Medem felsefanin bahası, ve ebütün, düşünenle -| vin üstadır, Frannız Flozofu Rene Der cartes, Fakat niçin, ondan - bahsediyo 2, Filozotun ilk everi, — «Üsül hakkında mutuke, bundan tam Ücyüz yf önce, 1637 de, neşredilmişti. Bu beşer tarihin e büyük bir dönüm noktası teşkil etmiş- dir ve beşeriyet mercud / oldukça, gene) dastırmaları temin ediyordu. Kepler, kar| aanlarını vazediyordu. / Siorin — slatiki| Galile dinamiki tesiz ediyor, ve Aritto -| mun keyfiyetler Fiziği yerine wlle etec- sübie, ifadesile ariyazis olan moden b- zit koyuyordu. Ve nihayet İngiliz dok- denı Harvey Tiziki âlemde görülen tabii mekanizmayı, bizzat hayalın organizas -| iyonunda buluyardu.. İlulâsa beşeriyet, Sir kahtamanlık tüyası görüyer, ve b süyayı tahakkuk etlirmek için uğraşıyor-| dus (1). Bu bal, munur bir filezofun dediği &6 bi, üçyüz senedenberi değil, fakat Ta -| les'in Akdeniz kıyılarında tabiste sordır| u sunldenbeti devam ediyor ve buzün| de devam etmektedir. Ve yanın da ede-| sektir teşkil edecektir. O modem ilmia. ve n |rlon, ai dan çıkan tekniğin kaynağıdır. Önun ö| — —— mez adını yeniden anmak için, beşeriyet, ve bilhassa Fransız mileti hafızasını en) anlı hatıralarla doldurmakta, ve bunlara yenilerini ilüve etmek için vesileler ara - imaktadır: 4937 Parin argiri de Descartes-hamı altında açılacaktır. İlim ve tekniğin bütün kerfiyat ve terakkiyatını görterecek olan| garaylar bir hamle teşkil — ederek, Der -| garter sitesi adını alacaklır. Filorofun ekelerini yeniden detkik etmek ve eseri- in hatırasını yadetmek için. Pariste.bey» İdirek damir edilerek üzerine bir baş veliilel bir fekefe kongreri toplanacak İlik konacak ve Ayasofya Müzesi bah | otanbul Ünivensiteri de İ çesine dikecektir. Tarihi'bir sütun'bulundu İstanbul Belediyesi civarında daletor İbrahim isminde bir zatın yaplırmakta | aldeğır binanın tereli - kazılirken 45 metso uzunluğunda ve 10 - 2D santim kutzunda Bizans devrine ald granit bi vük bir sütun çıkmıştır. Müneler idaresi bu sütunü arerinden| kararak Asasofya bahçesine maklet-| tirmiştir. Babçayi süsliyecek aa bul| miz, üç grüz senedenberi müleaddi &ll -| — Dünya endüstrisinde Merinosun kıymeti Mensucat sanayiimizin muhtaç olduğu iyi yapa- İğıyı sür'atle temin edebilmek için muntazam bir metodla şimdiden faaliyete geçmek lâzımdır. Bi gn Mühim bir posta | tevzi meselesi | | | Müvezzi mektubu kime teslim edebilir? mürtelünlleyle olan zattan başka küne feclim edebilir” Öteide otei kapıcısını övde ev halkından birine, değil a her katı birer ev demek olan apar ekçiye destim emek Sibi bir hareket değii mdir? Böyle oldağıı halde postacı mektabu eyn garelenizi zizin eviniz demek o Jan apartımamınıza getirecek yönde a üman Kapıcımına. birakıyor. Vanı Mümmci ile mürselünileyi arasınıı bu kunusta bişbir mes'ulyeti ölmyan a -| Barlıman Kapietn gibi yabancı bir ça - ae Karıştıriliyor. Mektubunuz size ya geç geliyer veyn hiç gelmiyor, Den b meseledie çak zararlar gür - düğüm için semtimdeki posta müdürüne Gittim. Mektublarımın kapıclara biza kılmadan doğrudan doğruya apartamaz ma gelirilmesini irteim. Ricam Ka 'bul etliremedim. Müdüre birçok: mah » aelar saydım: 1 — Kapıcı mektubu çok kereler bir İgümlük bir teshirarla getiriyor ve epos- aa gimdi. getizdir iyar. 2 — Meldubun elinize geçip geçme süz kaknıştı. Esaslı olarak ilk Mesincs| 3927 yalımıda getizilip Karacabey hara -| tirme zatbikatına) geçidi. Merinoe deş. sında yelişirmele ve alıştınlmağa| kilâtının fen memurları, çiliç bir| başlandı Bunlar yapadı keyfiyeli yük| çok koyun sürülerini Nerinos koçlarile| İzek Macar Merinolarıyaı. Kuzuları et aşıladılar. Avrupadan getirilen Meri - | bakımından piyasa tatmuyordu. Yerli|nos damazlıkları datma yüksek flatlar.| İkayuncutuğun Oüsadi şardarına uy -İla elde ediülesildiğinden, - hayvanların| İmak kayyurile son defada erken yeti - gölünden ankân nisbetinde fizla İit yani eti avzatım yapağı ile güzel İde edilmek çarelerine başvurulmakta - Mezcetmiş Merinoslar getirildi. - Bizde | dır de başngıcda büyük müşkülüle uğr-| — Bunun için yetiştirme sahatında Rus- den Tarkrgela sarledilen anrndler.| eT lRİ ea gz G İğ hayli yl atlmış bulunuyor. Bir za - işlerinde kullandıkları gın't tahamla - 'mati sonra Merinos, memleket çifiçisi ma metodu tatbik eddiyor. Bu syede| min koylaylıkla yetiştirebileceği bir ırk Flar bir koşla (M0) Kadar beymal sincaklır. tohumbyabilmişlerdir. Halbuki tabü| Fakat memleketimizin çok aalklarda | talde bir koç 50 08'kudar dişi koyun! e lasa zamanda yapağıya htiyacı var. | "ohumlıyabilir di Bursada yapağıyı ipliğe işliyecek olan fabrikanın inşaatı bitmek üzere d me sahasında doğrudan doğraya (reliş: Bizde de geçen yıl Butaada tatbik e- dilen bu metadla Binlerce keyun, sayını| aahdud clan kayimetli yabancı damızlık | koçlardan istifade edadildi. Deslet taş Killkt tarafından tatbik edilen bu mü: him ameliye adah yolunda şüpbe yak, ki, şümüllü, huzlı ve güzel Dir hamledir. Geçen yü Merinca koçlarından gebe bulunduğumuz mevsim Fabrikarın sarfiyatını karşıhiyabil | İmek işin yetiştirme işinin genişlemesi ve biran evvel memleket ziraatinin mah| olması lazımdır. Şimei hükümetimiz bul isi başarmak yolunda buluneyor. Meri-| kunusu beğenmiyebilir. maktubumuzdan alır Hincini - slüin koyunların arcak sekizde noslaştırılabilmiz almamı, işin müşküla. b hakkın bir fikir verebilir. Merinosçuluğrun birdenbire bütün ko- yan mantekalarında - yayılması / koli Seğildir. Önce en müsad bir yeliştirme| aha “esbit edilir; ondan #onra tedri -| 'sen ve imkün derecesinde diğer mınta kalara teşmil eli Türkiyede de üük Merlnos mintağas| $ — Kapıcı çocuklu bir sile abibi | dabilir. Foslacımın getizdiği mektuk y kazıki apartımana çıkmadan ervel ç Saklacın elinden mangala veya sobeyal Süşebilir. Veya herhangi bir. sürcile kaybalabilir. Hele size gelen venikti re- imli bir mecmas iset 4 — Ve en mühimi ayni bina içinde İoluzan ve her ne sebebdense gize gelen Mektahlerde allkasi olan insanlar da |olarak aeçilen gahu, Bursa merker Gl « Bulanabilir. Mektablarınız sirir. elini * İmak üzere Balıkesir ve Çanakle V. e geçmeden hu hiç. beğenmedliğiniz | iyetleridir. Bu seçime sebeb, Giğer bir, Sansürder geçiyorsa?. çok şartlar meyanında, bu vüsyetlerde Posta müdürü bütün bu mahmdları İbulunan kavırcık koyunlarının Merino- hakli e varid bulmakla beraber izah İsa çahuk dönebileceği düşüncesidir. eti Korrcik, hârl ettiği yapağıran hey - Z grüveesiterimiz bugünkü / şekilde İ üyeti İribariler diğer memieket koyun. bür ancak ilesini gördolliyorlar. Bir İlarına nazaram Sesalübde- Merinosa & de bunlara aparlımmı merdiyerlerini İnae alabilecek en müsatd bir darum — Skarak goe müzamclllimi - Gntrüden | dadır. Hağruya mürselünileyhe veya ave kal- — Ancak islah ni gi lmizi yükletecek olüemak gecer İbir aetkeye verabilmesi bir organlamsı İş görmeleri içab eder İyen mesclesidir. Küylümüz Merinosı Hizammamemiz mücibince de müverzi tanmaz. Halkuk! Merines yetiştirme katlara çati zmechur lağildir. Mele-| söe yindik sürükümün Süere ürunmmlp babları Kap her bakvndan farklar mevcuddur. — simamnameyi görmek Bir kültür ınkı olan Merinosun ye diye sardum tiştiri'mesi farla telinik ve 6 nistetle Tüüdür Kasasını açtı. Beş altı tene ni a— zamname nüdari çikardı. Azadı ve bu | akuşum. Müveszi mektulüerı kenıcıya! vaaddeyi buldü. Ben nizamnamelerder / Srkikmalüa mükeleliir. Size başka çe bir tanesini, bedeli mükabilinde ine - e çareiye ederim: Aporman kapt gi Yanin yanında anlmek üzece kendiniz T gayır, mastesef ze verebilirim, he İçin bir posta kurtusu yaplıcınız. de satabilirim. Bunlar bana demir - — — İyi, dedim. Fakat posta kukusuna başe olarak teslim edilmiştir. Bi tet - a G tiş mrasında göslermeğe veya buradı ayrlrken halelime vermede medbu - İram, diyerek gene bu kaymetli nüs - Kaları kasasına kilidleti, Nizamesmelerin iaillanılmadan, tev #i elilmeder. veya sattimedan Tataslundağanı ömrümde lik dela gö a hayretimi görünce müldür 1 İana göleeerklendir. Fakat dağan Dü gee ada HAĞ Va İyüümeei yeni Semliklari eçümesi ep dekürin netkine Seir eöre e kenmiyeli meralkedir. Vei yi erinize yebaner olan b ileri va b gayayt Şi gatenmiş olan b Hmerlern Başmüsi münletzdir. Türkiyele şaker moayinin e mat gz Si Bizacer K ai n Süra bi zrazi seşlik aa biz saman d temin sdelIN yi yeenap datür GElden Ve es Birlaeki uai iemekle den Merioe teşkin d Si eraştin Te lan yar Hin —Z A MN elecediz eai het eeti yatişime » ver kamen mamalakiyeli “neteder İvimiz bi İ S Süllcer| Si aai SAA Ş Talde gedie yarağla meval kar seklerler erdana gel Yeiyürme Bir a oŞ Kü Ka beraber. çi Taetlün tecerlnü terin Sadisiş olar ahat darşzden dlmiş oi gaa gi müştahli için de büyük bir) Kd Tandala munyen vaztardı Gd almen aha layme hişme baka aden d büyük kolaylikler temin ©| dezektir K, bilkesne ük aamanlarda yar aa geei iimin decek bir elerle satıması, merleketie Mezinos | “Ben bu meselede şöyle aklıma gelen- Saluğun yerleştirilmesi ünerine, teşki - lerian azlanın sürlim Vei Blacın. ü kuzma Şt kadar ei ededek bir & |K Giğer zona Teürelehürin "aparti ” hemmiyet tapımaltadır. öükümelimizin Te laplari lli Cölmeündee Kerbes eti bir memleker bizlen deha y bi Manzüm aa e| CCĞ olarık Ciç gp ee öle| Hamediği a eseleri Uni aai < eekibaye dan soruyorum. Cevab 1ütfederlerse o- Tundaki çalışmalarını şükranla anmak | Sireyokr. T- deabil mi? Fosta müdürü buma cevab veremedi Bvet, siz hakısınız, dedi. Pakat ne yapalım? Üsükümür böyle. Nizamna - Mmeyi veremem. Fakat maddesini sizel v.BıRsoN | se Cumhuriyetin edebi tefrikası: 33 BiZ iNSANLAR Yazan: Peyami Safa, artrdıkça, bu inkişef, “hükim Omülletle, mahköm millet arasındaki sanef kinini ve itilâfimı yddetlendiriyor. Benim polis - kam, bu ihtilâfı malikâm milet ve mah- küm aımıllar nam ve hesabına istümar et mektir. Bugünkü Türk naryonalizmi de Avrupa kapitalirmine ve emperyalizmi - e kazşı mahküm mileti kurtarma kav -| gandır. Fakat nasyonalızmden — nasyo mlirme çok fark var. Ben biliyorum ki) meselü siz genelerin çoğunuz milliyetçi siniz. Amma nasil mülliyetçi? — Burjuva natyonalisti iseniz - ki fatkında olmadan öylesiniz - siz gene emperyalizmin em Tendesiniz. Gene Avnipa - kapitalizmine. D kapalireiin — sütünildler - e kullandığı metod, Avnpada ve Amerkadı kullamdığı. metotldar bür- bütn bukade. Awupa cemperya Tizmti, O garkta — kapilalisi ” dabrikala n için topuağın işletilmesini teprik a Miyor. Gİşere tinlemini ladbik liiyor. Faki isihal zamanlarında batl kad yatdı. Cüya teprağın içindeki çer. herler zaman zeman tükenimişı anların bizikmeyi ve çoğalmanı için toprağı biraz beklemek ve dilendirmek ” lüzımmiş Buna jaşer sittemi derler. Bu işin birçok hilderi vardır. Gaye - eti müstahili Kendi kuyusunu kendi kazıyor. bi mahvetmektir. Avrupa kapitalizmi, kü -lesir olarak ceta tampana, yahad mür çük yerli sanayii de, ziraat - ekonomirini |temleke halinde kalacaksınız. — Burjuva de mahvederek bütün işleri, bütün kür - İ milnevveri daima tecavüzeüi hir nasyona-| Tan ve bütün şerefleri Avrupaklara ve tiyor. Mübendi Avnpalıdır. usla Av rupalıdır, kumusyoncz ve idareci Avrır paldır. Fakat, çek tükür, kapilalist ce- miyetlerde olduğu gibi müstemlekelerde e İstihaa) küvvetlerinin irkişaf tarzı ser- hizem tavsiye eder. Böylece memleketi ge- ne emperyalist Ayrupaya farkında ol -. madan satmış olur. Misal mi iter sin2 Ükrnina, Finlündiya, Lehistan, Estan - ya, Çekorlovakya, Gürcistan, Azerbay| çan, Yunanittan, Filistinn Yahudi hü 4 mayenin çalışma - üzerinde - hakimiyetini, kümeti, İranın milliyetçi bükümeti hepi < böyle sahte. bir burüuya masyonalizmin -| den geçtiler ve İngilizlerin, ” Almanların ilâh . kallarına atıldılar. Benim anla - | değim milliyetçilik esir milletlerin kurtur haşur için bir merbaledir. Müstahsilin a| kimiyetini temin edinciye kadar sürecek bir merhale... Yoksa ben burjuva mü -| nevveri gibi bir milliyet mistiğine inan İmmam. Benim için asımıf var, millet yök: tur zâhirde emilli ogörünen bütün an- tazonizmler hakikalte — sımif - kavgandır. Belki anladımız. Ben tarihi materyalistim.| Necati mırildandı. — Senin bu tarafını yeni öğreniyo - — Orhan. te çevirdiği gözlerile Süleymana bakı -| Z— Düi Beyin yapacağı şey bazı| yorlardı. iildler tercüme etmektir. Şimdlik bar |— Neca ha biney ölemez Orlara çoğitinü — Anitim urüli maddeelik haklır aa ve dağıtmanına karımana, İlmi ever- 4, ÇO Giney bilmiyorum; fakat umumi len Tercümetinde hiçbir mes'uliyet yok- (oradarından haberim yok değil. Nazari' bar. Kabal edene dahi etf konuşu dedi İden de, Orhandan de emin —olabilisin Orhan ve Necati bakıştlar. İki arka-| Ameli tarafına gelince, Orhan düşümün. daş ta gözlerini bir anda Süleymann çe | Çünkü bur aai kabule ve iknra bağlı Şireilerdi Orhan, o güne kadar vzak- Ğ nişlen ge. Zanacdimınan ki Ö san gelen ekirleri üntünde mübhem sey “İhan,“kabul'” emedeni bit «iniranınanı ler Ddi ve- düründüğü bir mestleyi|bir mülözemet derresi geçirek iniye - gözlerinin önüne sarahatle koyan bu - |cektir. Etraf ” konumneyı. kabüle talik dama biraz takdlir ve biraz haşvetle bu-|etme: Evvelâ uzun uzun konuşalım. Bize kayordu. Kentinine verllecek İşin madek| iirlerini ve yaplecek bi daha açık vi faydanından tiyade bu devemıniçine dal| cirafk izali & Süümekaşa edelim. mak ve dünyaya gözlerinin lişmediti birl Necali vöylerken oo Orhuzdan çok ördlelik aariyesinden bekmsl hiyadike| deha c dikkatle düliyormuş Eibi müs « İSleymane mürbet ceveb -varmek arm “İtağni hareketlerle bir diera yekanSü * n düğde. İssanlara el aatreleleri'bukayınan, MK, ÜÜ Go Kalın taredarizab suken dak: bi hünebi hetta ana- | arüe, kirtanlarını — el ğit kale olumamışt kandine göte ihem “İelkürüyar ve'mnyelilet bir d bf gi l eigüş vetbüyük-bir terili eli İlen 'ba hdi dlüknemen gua di zım gelen bu izah tarama aid cehaletin | yordu. den de.utandı. Necatiain yüzüne bu mevi ” Kaşlanaı aklinp indiren arvab ten ada n bildiğimi ve ve döşündüğünü aa İdiz Jarmak için bakınıştı Aakadaşmın da eai | —— Münakapal deği klçük burlür diine baktığ münevverinin bayıldığı yey. Münakayet Süleyman etrafına bir düba baktıktan sonra cevab verdi — Herkete açılamayız, kardeşim. di yine, Kunağına kadar silâhli bir emper -| yalizm içindeyiz. Etraf casas dolu İh - öyatla konuşmağa ve çalışmağa mecbu - ruz. Siz henüz temiz kalmış küçük bur - iava münevverlerisiniz. Fikir namasunuz yardır. Zevzeklik te etmeariniz. Beyi daha yeni tanıyorum, Fakat — mademki senin yakın arkadaşındır, ondan nim. Zalen beraber de çalışacağız. Ke tum olması kendi menfaati izabı. Fakat gözünüz korkmasın. Tehlike büyük de - n görünce, onun da azlar —) galancı sanların - elinden, Sophürte'lerin eilinden kurarmağa, hake çok yeyler zel, zarif, faydalı ve kuvvetli” vecizeler Ve Ölmez sözler oktat'ın vecizelerini görden ge- göziyorum. -Malüm ya, bu Yük filezol, insanların — rahumu idrakini de ke ve hakikar öğretmeğe çahştığı için zadana atılmın ölüme mahküm edilmin ve öldürülmüştür. Faziletin bu ilk kurbanı beşeriyele bir- o meyazda de yarçekler armağan etmitir. Güneş belki eskidir, ih- tiyarlıyor. Fakat bu vecizeler, Sokrat dudaklarından döküldükleri gönün tarı vetini muhafaza etmekte tabiat bile - giz. Ti veya açık, değişiyor. Lükin Sokraı'm beliğ düşüncelerinde küçük bir solukluk ozukluk yok. İşte © ölmez bedinlardan bikaç öre | — Bilmiyen tüylemese ortada ihti- Haf kalmazdı. 2 — Kümsenin hatasını yüzüne yur ma. Çünkü hem senden istifade eder, hem sana düşman olur. 3 — Evlidirin sana nasil müsmele adai iiyoran sen de anana, baba 4 —'Bir hekim hastaya a alim de cahile üyle acımalıdır. 5 — Susan - bilgisiz sanılıpı ayıblanın da - selâmet bulur. - Uluorta - söylenen gevere tanılıp ayıblanmakla beraber « bir gün gelir, nadim olur. € — Kendi göğsünü, kendi werm sak. hiyamyacak kadar dar gören kimse, © için yabancı göğüklerin daha dar ge- Teceğini bilmelidi. 7 — Deniz suyunum niçin tuzlu oldar. “renmeden önce anu öğrenmekten fayda elde edileceğini terbit et e gibi meidir. 8 — Bir sözün kıymeti halk tarafından beğenilmesinden — değil, — baddi zatında. doğru olmasındadır. 9 — Evindeki şeyleri gizleyip te yüre dündekileri gizlemiyenlere acınır! 10 — Babadan mitas kalan asaletle değil, evlâda miras bırakılan asaletle if dihar olunur, (Bu vecize, gene Sokrat'a atfolunan bir muhaverenin — de ruhi künlerir. Ona, sözde asi) olanlardı #Soyca, sopça basit oluşundan müteet olmuyor musun?a dedi. O da: «Senin Soyunun şerefi seninle bitiyor. Benim 10- yumun şerefi benimle başlıyor> cevabinı verdi) T! — İmanın söylemesinden dinleme- Si ziyade elmak için dili bir, kulağı iki yaratılmıştr. İKrisof Kolomb'un yumuz- dayı kırarak oturtması). görüldükten soce Za nasil kolay - samılmışıa - bu vecize de dayulduktan sonra insana — basit aelir. Halbuki hilkatin mühüm bir nüktesini izah İeden gu söz, daha önce başkaları tarafıa dan ortaya atlmamıştır. Fakat sonraları her milletin diline geçmiş. hatla bizim Sünbülzade Vehbi tarafından da: «Sen de bir söyle, iki dinle - bilip hikmetini « günkü insandu zeban birdir, iki oldu kur İakle diye mazme çevrilmiş Zamanın değişmesle hükümler değik giyor amıma hikmetler değişmiyor. Sake 4'ın bu anbir vecizesinden hangisi bugün veya yarın dahi içtimaf bir hakikat ifade etmez?, M. TURHAN'TAN ö Düzeltme: Dünkü fkrin geçen eSotlyye hikmetir meklebi Tareil sSolüye hikmeti nasnadı 'mr ve susar, bitti. Başka iş yok. Bime bütün imsans konksiyonlarını biribirin < den ayırmayız. Fikir gövdeden müstakil İdeğildir. Hareket fikri devam ettirir ve tamamlar. Aksiyon halinde olmıyan bir Fkir, bizce rüya kadar lüzumsuz ve vaçı madir; çünkü yapraksız ve yemiyiz a » açtır, faydasız yer kapl Necati hararetlendi: — Sen bu fikirleri düşünmeden mi be nimedin? Başkalarle değilte bile Kendi keadale mönakan eimeda'ni? Dilek, Tik salhasını geçirmiyen bir tefekkür ve bir muhakeme var midir? Ne iliyonun? Karındakiler, üntünde henüz hişbir mük İühaza ve karar sahibi olmadıkları bir mevzda, senin beş dakikalık bir ilkinini Kü ederek henen camemmal> ürip akanlar mi? En pikin ve tetizi müyor Herler, körge genc zeklardan bile böyle bir inlayad beklemezler. 'Süleyman başını kayıdı ve bir avacile nn yüzünü ovaladıklan sonta gülüme öyerek Z Bitnim, dedi. 1ş lükurdiya. gelince viz Üntün çıkarınız. Eülütundanberi bute uva münerverinin tekümül etmin, büvük ir terihe malik, Diğkin bir diyalektik ve müpakaşa Kabiliyeti var. Binlerce sene Üm münekaye ediyonunuz. Gene edelim, bir bilgisi ve düşüncesi olduğundan süphe ©n paket sizara içer ve beş güm bes ge- tti Nitekim, ikisi birden, ayni hayretin ce münakaşı eder. Sonra dünyayı v ve ayni takdirin bir anda, ai jitikame-| entiğine kanidir. mağrurane başım kaldi ildir. Şimdilk biz telkin safkanındayız. Daha çok görüşürüz. Metodu anlatırım. Beyin Çirminiz neydi, afledersiniz?) yekâlü, Fakat uzatmıyalım. Carkası var)