29 Temmuz 1935 CUMHUKIYET Geçmis zaman Köle Siyavüş Sadrazamlıkta da kölelikten kurtulamamıştı! Nihayet Uzıın Süleyman plânını hazırladı ve Vezirini çağırtıp: « Ver mührü, yoksa ağzını kırarım!» diye bağırdı Sadrazam Melek Ahmed Paşa devletin yöneminl düzeltmek için ne yaptise yaranamadı. Hazineyi yoluna koymak için mansıblan para ile sattı. Aldısirı paralan miriye gelir diye yazdırdı. Bir gemi yaphrayım dedi. Engin denizlere çıkmadan olduğu yerde batıverdi. İstanbul zurefası derhal tarih düşürdüler: Ah ile battı vezirin gemisi deryaya Sipahileri Girid savaşma yollamak istedi. Hepsi birden Paşa kapısına hücum ettiler: Biz bayraksız, ağasız sefere gitmeğe kadir değiliz! dediler. Bayrakla ağa sefere gidince, kendisinin de gitmesi gerekti. Kaya Sultanı bırakıp ta nereye gidecekti? Sipahiler alay ettiler. Melek Ahmed Paşa sipahileri inandırmak için öyle büyük bir and etti ki, herkes şaşakaldı: E ğ e r gitmezsem, kâfir şapkası başuna olsun! diye bağırdı. İstanbul halkının, ağaların zulmüne karşı isyanı sefere gitmesine meydan bılakmadı. Bütün istanbul ayaklandı. Melek Ahmed Paşa, ağaların adamı olduğu için, azledildi. Nihayet Ki7İarağasmm en beğendiği adam, Siyavüş Paşa sadaret makamına getirildi. Şimdi bütün bu kargaşalığı, Celâlî Abaza Paşanın kölesi düzeltecekb. Siyavüş Paşa kölelikten yetişti, ve ölünciye kadar kölelikten kurtulamadı. Silâhtarlık, Kaptanlık, Erzurum ve Silistre valilikleri yaptı. Hiç birinde de bir iş başardığı görülmedi. Hatta Siyavüş Paşanın sadaret mührünü kabul ettiğine Arnavud Bektaş Ağa çok kızdı. Edirne camisinde herkes yeni veziri karşılarken, o yanına sokuldu; asık bir suıatla: Baka Paşa karındaş. Eğerçi sen bu işi ettin. Ammakim iyi etmedin, dedi. Siyavüş Paşa şaşırdı; Bektaşa sor du: Biz ne ettik? Bize danışmadan mühıü niçin al dın? Sana vezareti kim verdi? Siyavüş Paşa kendisine mühürü padişahın verdiğini, bir iki defa kabul etmediğini, lâkin üzerine düşünce zorla kabul ettiğini söyledi. Bektaş Ağanın içi rahat etti. Kendi de razı olur gibi davranarak: Hoş imdi. Böyle ise ne güzel. Allah kutlu eylesin. Amma eğer bize danışmadan bir iş edeyim dersen vezirlıği edemezsırj. dedi. Siyavüş Paşa, ağaların başına gelcceği bildiği için, hiç korkmadı: Padişah hazretleri ne buyurursa anı ederim. Bizim ve sizin boynumuz kıldan iny olmak gerek, dedi. Bektaş Ağanın korktuğu ba^ına gel di. Ağaları tutan Kösem Valde Kuşcu Mehmedin elinde can verdi. Bektaş Ağa ve avenesi İstanbul halkına rüsva edilerek öldürüldü. Ağaların vücudü ortadan kalktı. Ağalara yardakçılık eden Şeyhülislâm Kara Çelebi oğlu Abdülâziz Efendi İstanbuldan sürüldü. Isyan yatıştı. Devleti düzeltmek için gene bir şey yapılmadı. Ağalarla Kösem Valde gitti; yerine Kızlarağası Uzun Süîeymanla Turhan Valde geçiverdi. Dördüncü Mehmed av pesinde, Anadoluyu soyanlar gene kendi işinde idi. Yalnız Lala Süleyman Ağanın rütbesi yükselmişti: Lala Süleyman Ağa, Darüssaade Ağası olmuştu. ağalığmda idi. Saraya arcb arası kesilmeden mektub yolluyorlardı. Şimdi de dört kişinin kellesini istediler. Bunlardan biri, Defterdar Emir Paşa idi. Emir Paşanın Siyavüşle arası çok açıktı. İbşirden kâğıd gelir gelmez, Emir Paşayı öldürmek istedi, derhal deliğe tıktı. Yerine Halıcıoğlunu defterdar yaph. Emir Paşanın nesi var, nesı yok hepsini ele geçirdi. Atlannı bile getirtip damgalatmak istedi. Emir Paşa ne yapacağını şaşırdı. Kızlarağasına sığmmadan başka çare kalmadığını anladı. Kendisine haber yolladı. Uzun bir kâğıd yazdı. Emir Paşa bu kâğıdda: «Sultanım. Beni öldürmekten ne hasıl olur? Bir vukuf sahibi emektar bendeleriyim. Hapisten çıkarılırsam, üç ayadek dört bin akçe mal toplamağa söz veriyorum. Hatta beş yüz yük akçe Melek Ahmed Paşanın üze rindedir. Bende defteri vardır. Ve Halıcıoğlunu bir daha defterdar ettiler. Ne iş gördü? Gene bendeniz kullanıldığım zamanlar miriye olan emek ve hizmetimi herkes bilir.» diye yazıyordu. Uzun Süleyman, para işini duyunca, Emir Paşaya derhal sahib çıktı. Siyavüş Paşaya çarçabuk Baltacılar kethudasmı gönderdi: Emir Paşayı incitmesinler. Doğru bir adamdır. Malına el vurmasınlar, dedi. Siyavüş Paşa ister istemez, Uzun Süleymanın dediğini yaptı. Ama çok canı sıkıldı. Öyle bir kızdı ki: Bu ne asıl vezarettir ki, ben bir arabın mağlubu ve mahkumu olam! dedi. Yanında, bu sözü işitenler, anide Uzun Süleymana yetiştirdiler. O günden itibaren Uzun Süleyman Ağa ile Sadrazamın arası açıldı. Siyavüş Paşa kurnaz dav randı. Emir Paşanın Melek Ahmed Paşa üzerinde kalan paranın defterini Kızlarağasına yolladığını haber aldı. Kendine de böyle bir iş yapar diye korktu. Çünkü duymuştu: Herkes, ötedeberide, Sadrazam ağalann bu kadar bin tilori sini yuttu diye söylenip duruyordu. E mir Paşayı öldürmeden vazgeçti. Kız larağasının sözünü yerine getirdi ama Emir Paşayı hapisten gene çıkartmadı. Âşık deli değildir, evlenebilir! İsviçrede bir annenin açtığı garib dava... Köy kanununun verdiği büyük sonunclar Ceyhanın 84 köyünde köy kanunu tatbik ediliyor ve birçok okullar yapılıyor BİDFIUT3A Zorla değil a! Eski zamanlarda Kerimî admda bir şair varmış. Ramazanlarda, Fatih camisi avlusunda sergi açar, hem öteberi satar, hem de kendisi zarif, hoş söz söyler bir adam olduğundan, o devrin ileri gelcnlerini, nükteden ve şiirden anlıyanlannı dükkânında toplayıp sohbet edermiş. Kerimî iyi tarih te söylediği cilıetle, kibardan bir zat, kendisine, akrabasın dan biri için bir ölüm tarihi ısmarlamış. Şair: «Bugün.. Yarın..» diye boyuna vakit geçirirmiş. Halbuki mezartaşı hazırlanmış, yalnız, üzerine kazılacak bu tarihi beklermiş. Tarihi ısmarlıyan adam, günün birinde kızmış: Be yahu! demiş. Söyliyeceğin, topu bir tarih. Bunu bu kadar uzatmakta ne mana var? Bari yapmıyacağım de de, başkasma ısmarlıyayım. Kerimî de: Canım, ne yapayım? Uğrasıyorum, uğraşıyorum, bir türlü herifi cennete sokamıyorum. Zorla değil a, girmiyor!. cevabını vermiş. ÖTÜKÇÜ Abaza Siyavüş, başına geleceği anladı. Mevkiini sağlamlaştırmak yolunu tuttu. Çok kibirli idi. Paraya çok düşkündü. O da, Melek Ahmed Paşa gib; yaptı: Parasız kimseye mansıb vermedi. Adını da caize kodu. Ama o, Melek Ahmed Paşa gibi yapmadı; ucuz mansıbı kimseye vermedi. îcini kemiren yalnız birşey vardı: Uzun Süleymanla yardaklannı ortadan kaldırmak, İbşirin kolunu kanadını kırmak, artık ondan sonra tekbaşına bildiğini işlemek... Dördüncü Mehmed gibi bir çocuğun, Turhan Valde gibi bir saçı kısanın ne hükmü olabilırdi? Siyavüş Paşa, aklınca, İbşiri ele almak istedi. Kendisine şu mektubu yaz dı: «Benim karındasım. Ne akıl ve hevesle sadarete talib olursun. Muhalefet ve şikaktan ne bulursun. Bu sadaret mühürü beni ve seni, daha niceleri yok etse gerektir. Sen de buna erersin. Acele etme. Şimdi gerek olan, sabırdır. Böyle aceleden ne kazanırsın? Mademki bunda yanaşmalar vardır. Bir kimesne sadaret sürmek ve vekâlet mühürünün hükmün vermek nice akla gelir? Evvelâ, seninle birlikte anlan ortadan kaldıralım. Siyavüş Paşanın bir işe karıştığ» yok Sonra mühüre sen de erebilmen mümküntu. Azil, nasb Kızlarağası Süleyman A dür.» Bu mektubdan kimsenin haberi yoktu. ğanın elinde idi. Vaktile ağalara dalkavukluk edenler, şimdi Kızlarağasının da Ne Reisülküttab Şamizadenin, ne de iresine taşmıyorlardı. Uzun Süleyman tezkerecilerin. Siyavüş Paşa, bu mektu kendini o kadar yüksek görmeğe başladı bu gayet gizli olarak, mühürdanna yazki, elayak öpmeğe alışkın devlet adam dırmıştı. Mektub duyulursa, sonunda ne larını kendisine de biat ettirmek istedi. çıkacağına Siyavüş Paşanın aklı ere Sarayda büyük bir divan kurdurdu. Du mezdi. Lâkin onun bütün söylediklerini varlan en güzel çinilerle kaplı odasmda mühürdarınm yazmaması gerekti. Siyamakamma kuruldu. Bütün devlet adam vüş Paşa okuma yazma bilmiyordu ki, larına kendisini tebrik ettirdi. Uzun Sü işin farkına varsın. O ne dedise, mühürleyman haklı idi: Osmanlı İmparatorlu dar da aynen yazdı. Mektub İbşir Pağunun en sözü geçen adamı o idi. Koca şaya gitti. Kurnaz İbşir, Siyavüş Paşaİmparatorluk onun beynile, onun düşün nın aptalca kurduğu tuzağa düşmedi. O cesile, onun kısır aklile durumunu düzel, da cevabını yazdırdı: tecekti... «Eğerçi bu sözlerin padişahın devle Siyavüş Paşanın hiç hükmü yoktu. tine ve bana dostluk için olması mümkün Ama o da, ağalan ortadan kaldırdım, değildir. Ama Kızlarağasını ortadan kaldiye kendine paye vermiyor değildi. Mü dırdıktan sonra beni de sağ komazsın. hür kendi elinde idi. Biraz da, Anado Devlette tek başma kalmak istersin. Bu luda ayaklanan İbşirleri, Abaza Hasan tedbirin bilinmedi deyu bizi ahmak yerilan yatıştırmakta tesiri görüldüğü için, ne koma.» dedi. Siyavüş Paşanın kurduğu tuzağa, Kızlarağası Süleyman Ağaya karşı sakendini düşürdü. Mektubunu gizlice daret arzını kurmaktan geri durmuyor Bayram kethuda ile Kızlarağasına göndu. Halbuki, Anadoludaki zorbalan ya derdi. Arabın aklı başmdan gitti. Kentıştırmanın imkânı mı vardı? He!e Ibşi dini tutamadı. Valde Sultana koştu. ri, Abaza Hasanı! Birinin gözü sadaret Dördüncü Mehmede işi anlattı. O sıra Je» öbürüuün oldumolası İçel Jürkman larda Mimar Kasım, Valde kethüdası Sevdalılar aptallaşıyorlar mı? Geçenlerde Bern mahkemesinde bu mesele mevzuu bahsolmuş bir. de hüküm veril miştir. Bir kadın mahkemeye başvurarak oğlunun sevdalandığı bir kızla evlenmesi nin mahkeme kararile menedilmesini ıs lemiştir. Davanın esbabı mucibesi olarak kadının mahkemeye gösterdiği şudur: «Oğlum kendisine uygun bir kan olamıyacağı muhakkak olan bir kız almağa kalkışmıştır. Fakat kıza sevdalandığı i çin «hayır ve şerrini» ayırd edemiyecek dereceye gelmiş, yani aptallaşmıştır. Kanun ise bu vaziyette olanlan muhafaza ile mükelleftir. Oğlumu bu evlenmeden men'e karar vermenizi isterim» demiştir. Hâkimler bir hayli düşündükten sonra Ceyhan köylerinde bir ilk okulun temeli kazılırken annenin bu iddiasını reddetmişler, sevdaCeyhan (Özel) Çukurovanın ta cede para temin edilmiştır. lının evlenmesıni kanunlann menedemi Bunlardan başka Yumurtalık kamo yeceği hükmünü vermişlerdir. Sevdalılara rım ve ekonomik bakımdan en önemli bir merkezi olan Ceyhanın ilçebayı ile nunda bir çocuk pansiyonu, Çelimli ve mü]de. görüştüm. Bana ilçenin bayındırlık, Akpınar köylerinde içme suyu tesisatı kültür ve ilerleme alanındaki diğer iş yapılmış. 16 bölgeye ayrılon bütün ilçe leri hakkmda verdiği bilgeleri şöylece köylerinde her bölgeye bir köy kâtibi toplıyabilirim: tayin edilmiş, Kırmit köyünde 58,000 «Ceyhanın 160 parça köyü 98 muh den fazla bağ çubuğu ektirilmiş, 25 köy(Baçtarafı 1 inci tahifede) tarlıkla çevrilir. Bunlardan 84 ünde de genel helâ yaptırılmış. 5 köye damızAkvam Sosyetesinin isteğile yapılıyor. köy kanunu yürütülür. Bu köylerin lık boğa alınmış, 20 köyde okuma odası Fransa ve Suriye de bunda bir mahzur 935 yılı bütçeleri tutan 86,000 lirayı ge açılmış, yollar düzenlenmiş, bazı gereklı görmemiştir. Asuriler bugün ekilmemiş ve çiyor. Bu paradan 14,600 lirası köy okul yerlere köprüler ve menfezler yaptı ıssız olan bir yere getirildi. Onlar buralarınm yapılmasına, onarılmasma ve rılmış, Yumurtalık kamonunda su ve lan ekip biçecekler, faydası umumî oladers gereklisi alınmasına; 800 lirası kuyu tesisatı ve deniz'kenarında da bir caktır. köylülerin okuma ihtiyacları için kitab kazino inşasına başlanmıştır. Yahudilere gelince: Yahudiler Suriİlçe çevresi içinde Aydmlı aşiretleri ve gazete getirilmesine; 2700 lirası teleyeye kalabahk bir kütle olarak değil, an fon tesisatımn idame ve tamamlanma adı altında Karatekeli, Karahacılı, Mecak şahsî olarak gelebilecekler. Siyonist sına; 9600 lirası köylerin temizlik işle nemenci, Saçıkaralı, Gacar, Bahşiş, lere arazi ve sair imtiyazlar verilmiye rine ve genel helâlar yaptırılmasma; Hurzum, Sarıkeçili, Karakoyunlu, Cerit, cektir. Maamafih sermayesi olan yahudi 1000 lirası köylü hayvanlarının ıslahı Lji Çakal, Bolacalı, Tecirli diye anılan oğuz lerin teker teker gelip memlekete yerleş ne; 2000 lirası köylerde sağlık ve soy oymakları vardır. Bunlar 800 çadır halsal yardımlara; 1200 lirası köy davala kından mürekkeb 5000 kişilik bir kütle meğe hakları olacaktır.» rında yapılacak masraf karşılığına; 9900 teşkil etmektedirler. Büyük Arabistan huîyası! lirası odası olmıyan köylere kârgir köy Bunları geniş ve verimli Ceyhan topKont dö Martel Hicaz veliahdine Suodaları yapılmasına; 24.000 lirası koy rakları üzerinde gezginci halden kur riye tahtının verileceği hakkındaki suale işçilerinin alacağına ve artanı da diğer tarmak için yeni köyler kurulması ve şu karşılığı vermiştir: masraflara harcanacaktır. bunların buralara yerleştırilerek göçe« Bu haber tamamile asılsızdır, SuBugün Ceyhan ilçesinde ikisi mcıkez belikten kurtarılması işine girişilmiştir. riyenin altında yaşadığı rejimin değiş mesi hiçbir zaman düşünülmemiştir. Di de olmak üzere 22 ilk okul vardır. Bun Şimdiye kadar bu öz Türklerden 23 ev, ğer taraftan Hicazla münasebetlerimiz dan başka Çakaldere, Bürhanlı, ;,>ukriye, Deveciuşağı köyüne, 73 ev Kaldırım köRifatiye, Doruk köylerinde yeniden o yüne, 71 ev Kızlarsuyu ve Alakilist tabiî şekildedir.» köylerine, 33 ev Mercm köyüne, 6 ev Mısır gazetecilerinin büyük Aıabistan kullar yapilmağa başlanmış ve bir kısmının yapı işleri bitmek üzere bulun Asmalı köyüne yurdlandırılmışlardır. devleti gayesine doğru bir adım olacağı Bunlara yeter toprak verilerek ekim ve için Suriye nasyonalistlerinin bunu istiye muştur. Ayrıca Sirkeli, Toktamış, Naşidiye, hayvancılık alanında müstahsil duruma cekleri mütaleasına karşı da: Sadiye, Hamdili, Tatarlı, Karamezar, sokulmuşlardır. « Nasyonalistlerin hepsi de bu fikir Bunlardan başka 229 çadır ve 1216 nüMercin, Mercimek, Isırganlı köylerinde de birleşmiyorlar. Diğer cihetten büyük bu yıl başlamak üzere muhtelif dersha fuslu bir oymak ta Akdeniz kıyıların Arabistan ittihadı bir kuru hulya ve boş neli yeni okullar yapılması için de tah daki köylere yerleştirilmişlerdir. bir rüyadır!» demiştir. Birkaç yıldanberi Ceyhan ilçesine vesisat mevcuddur. Suriyenin istikbali Bunlardan başka gerek il bütçesin rilen bu önem, ilçenin ekonomik duruSuriyenin istikbali hakkındaki sorguya den ve gerekse köy bütçesmden ayrılan mu üzerinde tesirini göstermiştir. Bu Kontun cevabı şu olmuştur: tahsisatla diğer onarılmaya muhtac o yıl pamuk, çeltik ve hububat işleri « Bir millet gene olursa, ona, ba kullarm onanlma işleri de bu yıl ta halkımızın yüzünü güldürecek haldedir. Halkın çalışkanlığı ve huzur ve sükunu zan bir nevi vasi tayin ederler. Lübnan mamlanacaktır. ve Suriye lâzım gelen siyasî olgunluğa Ceyhan ilçesinde 130 kilometroyu ge sevişi onlarm cumhuriyet hükumeti irişince Fransa vazifesini ifa ve ikmal et çen telefon şebekesinin eksikleri ve ye mizin nurlu icraatmdan daha çok istimiş olacaktır.» niden hatlar yapılması için yeter dere fade etmesinde başlıca âmil sayılabilir. «Büyük Arabistan kuru bir hulyadır!» Eski Rum Patriği Meletyos öldü Kudüs Patriği olamayın ca yüreğine indi Mütareke esnasında bir müddet Fener Rum Patriği olan şimdiki îskenderiye Patriği Meletyosun dün gece İskenderiyede öldüğünü Atina tel * grafları bildirmiştir. Giridli Meletyos Metaksakis Venizelosun yetiştirmesi • dir. Onun Yunanistanda eski Baş • vekilliği zamanında, Meletyos Atina Başpiskoposluğuna getirilmişti. Veni zelosun 1920 deki seçimde kaybedip te Yunanistandan kaçması üzerine o da başpiskoposluktan çekilmeğe mecbur edilerek başını alıp Amerikaya gitmiş, orada Venizelist propagandasi ile meşgul bulunmuştu. Bu arada Fener Rum patriği İstanbuldaki VenizelİEtlerin hoşuna gitmediğinden zorla istifa ettirilmişti. Buradaki Venizelistlere Anado ludaki Yunan cephesinden kaçıp gelen Yunan zabitleri de iltihak ederek kurdukları *Millî Müdafaa» kurulu guya anti Venizelist Yunan hükumetine bir , gösteriş olmak üzere Meletyosu Fener İkumenik patrikliğine getirmeği güdüyorlardı. Buna muvaffak olrnak için o zamanm usulile patrik secmek üzere toplanan türlü türlü kururrlarm ve teşkilâtlarm murahhaslarını s:kıştırarak patrikhane kurulahberi tutvlan yolun dışında bir iş yaptılar ve ysbancı tebaadan olan Meletyosu patrik yaptırdılar. İkumenik ortodoks patriği olarak İstanbula getirilen Giridliye snnki İstanbulda Yunanistandaki kralcılara karşı kurdukları bir din hükumetmm (!) baş kam payesini vermişlerdi. Patrik kendisini bir hükümdar sanıyordu. Fakat 1922 de Anadoludaki Yunan mağlubi • yeti ve îtilâfçıların İstanbuldan çekil meleri Meletyosun da tahtmı çökert j miş, Ankaraya karşı yapmak istediğij yaltaklanmalarm para etnvyeceğini göj "rerek o da Vahideddin gibi buradan sıi olmuştu. Turhan Valdenin akıl hocası o idi. Turhan Valde Kasım Ağayı ça ğırttı. Odaya kimseyi sokturmadı. Yallız bir dilsiz kaldı. Turhan Valdenin niyeti, Gürcü Paşayı Sadrazam yapmak tı. îlk sözü şu oldu: Gürcü Paşa sadarete lâyık mıdır? Kasım Ağa doğru sözlü bir adamdı. Düşündüğünü saklamadı: Gürcü Mehmed Paşa ahmak bir adamdır, dedi. Bu yükün altından çıkamaz. Onu vezir edecekseniz, Siyavüş Paşa bin kere ondan akıllıdır, ve yerinde kalması daha doğrudur. Yok, eğer azlolunmak muradınızsa, bari Siyavüşten daha akıllı birini yapmak gereksiz. Turhan Valde: «Ondan akıllı kim vaı ?» deseydi, derhal Köprülü Mehmed Paşayı öne sürecekti. Ama, Turhan Valde Gürcü Mehmed Paşayı Sadrazam yapmayı iyice kafasına koymuş olduğu için sormadı. Çünkü Kızlarağası Uzun Sü leyman onu istiyordu. Ağanın hatırını kırmak istemedi. Kasım Ağaya fazla bir şey de sormadı: kendki için akıllı demesi Abaza Siya vüşün hoşuna gıtmışti. Siyavüş Paşa, iş bu kadarla kalacak sanıyordu. Oteden, Kızlarağası Uzun Süleyman, Gürcü Paşayı sadrazam yapmak için Valde Sultandan izin alır al maz, Siyavüş Paşayı adam gönderip çağırttı. Siyavüş Paşa yanına girer girmez, yerinden bile kıpırdamadı. Padişahın da yanına sokmadı. Kapıdan içeri girer girmez hiddetle bağırdı, ve elini uzattı: Ver mühürü! Siyavüş Paşa kendinden geçti: Benim azlime sebeb nedir? Padişahın huzuruna gidelim. Görelim, nedir ash? Dedi. Mühürü vermek istemedi. Uzun Süleymanın gözleri faltaşı gibi açıldı. Hiddetle yumruğunu vurarak, ağzına geleni söyledi: Ver mührü. Yoksa senin ağzını kırarım. Diye Siyavüş Paşanın üzerine yiirüdü. Siyavüş Paşa birden irkildi. Mühürü vermemek imkânsızdı. Ağa, kendini azil Şimdilik Gürcüyü edelim. Altın için Valde Sultandan izin almasa, bu dan çıkamazsa, gene birini bulmak kabil kadar ilerisine gidemezdi. Koynundan dir, dedi. Kasım Ağaya kimseye birşey mühürü çıkardı. Uzun Sülevmana uzattı. dememesini, sözün aralarında kalmasını tenbih etti. Kızlarağası Bunu Bostancıbaşıya götürün! diKasım Ağa dışan çıktı. Kendisini Sadrazam Siyavüş Paşanın çağırttığını ye bağırdı. duyunca, biraz şaşaladı. Meğer Siyavüş Siyavüş Paşa Bostancıbaşının odasma Paşa, olanı biteni kâmilen haber almış. geldi. Bostancıbaşı da Siyavüş Paşayı Kasım Ağa içeri girer girmez, Siyavüş Defterdar Emir Paşanın hapis olduğu Paşa ayağa kalktı. Kasım Ağanın saka odaya götürdü. Kızlarağası, Siyavüşü lını öperek: öldürtecekti. Lâkin Turhan Valde razı Sen benim pederim ol. Sen ne sa olmamıştı. Siyavüş, karşısında Emir Padık adammışsın. Ben senden bu adam şayı görünce, yerin dibine geçti. Emir Paşanın hatırını almak istedi: lığı ummazdım, dedi. Kasım Ağa şaşırdı. Bu iltifatın nere Paşa karındaş. El sözüne uy den geldiğini sordu. Siyavüş Pasa, TUT duk. Kötülerin sözüne uymanın belâsına han Valde ile neler görüştüğünden ha uğradım. dedi, ve bir köseve çekildi. AHMED REFİK beri olduğunu söyledi. Kasım Ağanın Izmirde kıskanclık yüzünden bir cinayet oldu İzmir (Özel) Kemeraltı civarın da Şamlı sokağında bir aile skandalı olmuş ve bir koca karısmı ağır suret ^.smıştı. te yaralamıştır. Meletyos bundan sonra Iskendenye; Hâdise, kıskanç r.r:odoks patrikliğine tayir. edılmişse dej lıktan doğmuştur. j buranm sükuneti Giridliyi hiç memnunj Vuranm adı Mah J etmemiştir. Bir din başkam olmakta muddur. Karısının ziyade siyasa arkasından kosan bir ma| adı da Sebile... Kaceraperest olan Meletyos bu defa da rı koca geçineme bütün hıristiyanların dinî merkezleı 1 mişler, kadın, bo Karısmı vuran olmak itibarile îskenderiyeden çok Mehmed şanma davası aç Zeybek nemli olan Kudüs patrikli^ne gözünî mıştır. Bundan kızan ve şüphelenen Mehmed, kendisini dikmisti. Filistinin Ingiltere mandası alj takibe başlamış ve nihayet karısmı, bir tmda bulunması dolayısıle İskenderiye erkekle yakalıyarak bıçağını çekmiş, de îngilizlerle çok iyi geçinerek KudiU kadını kasığmdan, ve baldırından ağır natrikliğini elde edeceğini sanıyordi surette yaralamıştır. Meçhul rakib kaç Beş senedenberi açık olan Kudüs pat mıştır. Mehmed bir müddet kendisini rıkİiğine Rum ve Arab ortodokslar ara sında çıkan ayrışıklardan (ihtilâflar kovalamış, yakalıyamaymca: Kaç bakalım kaç, senin de icabı dan) şimdiye kadar kimse tayin edile memişti. Meletyos ta hu bes sene i " na bakarım! de bu makamı ele geçirmek için m€ Diyerek dönmüştür. Kadın hastaneye temadi entrikalar çevirip duruyordt kaldırılmıştır. Vaziyeti tehlikelidir. En sonunda geçen pazar günü yapı Mehmed yakalanmıştır. seçimde Giridlinin aldığı beş reye kat on beş reyle Erden metrepolidi Kudfi Bursada köylüler için kurs patriği oldu. açılacak Meletyosa bir ay kadar önce hafif inme gelmişti. Bu mağlubiyet haberi Bursa (Özel) Hükumet; köylü zerine gelen yeni bir inme bu din nıa<3 müzün tanm işlerindeki bilgilerinı artırrabazım ateki dünyaya göç ettirdi mak için Ziraat okulunda bir kurs aça caktır. Bu kurs için ilbaylık bütçesine Tuna paktt hakkmda tahsisat konmuştur. Okulun tatiline ras konuşmalar lıyan ağustos aymda köylerden gelecek Paris 28 (Özel) Tuna paktını olanlara aşı, budama, hastalıklarla müzırlamak için yapılan konuşmalara dej cadele, hayvan hastalıkları ve ekim isleri vam olunmaktadır. Bu hususta bir pr . hazırlandığına dair verilen haberle «gret.lecektır. Köylüler okulda yıy.p doğru olmadığı anlaşılmıştır. ceklerdiı.