« 15Mart 1931 Camhutiyet EV KADINININ MES'ELELERI MEŞHUR KADINLAR Hızmetçı mes'ele si Kadınlarm dai ma hizmetçi den bahsetmesi ni g * bulan lar var. Şüp hesiz bir meclisi işgal eden en miihim mes' ele hizmetçi mes'elesi olursa tuhaftır, fakat esasmda bir hizmetçi mes'elesi oldu ğunu ! abul etmek lâzım. Bütün dünyada miihim bir mes' ele olan hiz • metçi mes'ele sini kadın de dikodusu deyip atmak doğru değildir. Ka • dının hayata girmesinde evlerin şeraiti çok mü him rol oynar. Avrupa ve Amerika'da kadının hayata girmesi zarureti karşısında evlerin şeraitini değiştirmek zarureti de hasıl olmuştur. Evler apartıman şekline, inkılâp etmiş, temizlik elden ziyade elektrik ve fennî vesai te yüklenmişth*. O evlerde iki saat i çinde evin işini bitirmek mümkündür. Bu sebeple her kadınm hizmetçi kul lanmak ihtiyacı yoktur. Fakat bizim evler öyle mi? Mutfak en aşağı katta evler sefertası gibi üstüste, su aşağıda varsa yukarda yok, medenî vesaitten hiç birisi yok. Bu şekil dahilinde bir evi idare etmek, muntazam ve asrî bir şekle sokmak için kadın yalnız basma akşaraa kadar çalışsa gene kâfi değildir. Bir çok şeyleri ihmale mec burdur. Evlerin bu şeraiti karşısmda hizmetçi kullanmak bir zaruret olunca, bilhassa çalışan kadınlar için bunu izafî bir mes'ele gîbi değil, iç timaî bir mes'ele olarak kabul etmek lâzım. Evvelâ hizmetçi bulmak için lâzım vesait yok, varsa bile ihtiyaca nisbetle g&yet azdır. Hizmetçi idare • haneleri bir ihtikâr müessesesi haline malum olmıyan bu hizmetçüer eve Riccarda Huch Amerikan şair ve muharriresi evsım elbıseleri YtMEK &ÂPSAM Bir çay fincanı pirinç İki buçuk fincan sıcak tavuk suyu Yinm kaşık tuz İki tavuk ciğerî Yüz dirhem yağ '^" kaşık keşniş Biber Maydanoz Bir o. JC badem. PXnci iyice yıkayınız. Yağı tavada erittikten sonra pirinci içerisine atı nız, tuz ve biberi de ilâve ediniz. Ta vuk suyunu iyice kaynattıktan sonra pirincin üzerine dökünüz. Su • yunu çekinciye kadar yavaş yavaş pişiriniz. Maydanoz ve keşnişi yıkayı nız. Maydanozları ve tavuk ciğerlerini ince ince kesiniz, bademleri haşla« yıp kabuklarını soyduktan sonra pi • > rinç pişmekte iken içerisine ilâve ediniz. Suyunu çektikten sonra tavukla beraber tabağa koyup sofraya geti riniz. Bademli pilav gelmiştir. Bunlar hizmetçiyi bir kapıya verir, bir ay kalır, kumüsyonlarını alırlar, badehu ayni hizmetçiyi başka kapıya vererek bu suretle ayni hiz • metçi vasıtasile mükerreren kumüsyon alırlar. Bu ihtikârın şahıdır. Bundan başka evimize gelen hizmetçöerden ne sıhhat raporu, ne de hüsnühal varakası ararız. Her hizmetçi yeni gel diği kapıya muhakkak çıktığı kapı dan hüsnühal varakası getirmelidir. Belediye gerek hizmetçilerin bu varakayı göstermeğe, gerek ev sahipleri ni sıhhat ve hüsnühal varakası olmı yan hizmetcileri kabul etmemeğe mec bur etmelidir. Cünkü nereden geldiği bir çok hastalıklar getirmede, ve hırsız kumpanyalarına yardaklık etmektedirler. Evin mahremine sokulacak yabancı bir adamın, belediyenin elin den ve teftisinden gecmeden girmesi, yalnız münferit aileyi de^il, bir heyeti içtimaiyeyi mütazarrır eder. Belediyenin yapacağı ilk is, hizmetçi dairelerini kapatmak, hizmetçi mes'elesinin yegâne transit merkezi olarak heledi ye müstahdemin dairelerini ikame et mektir. Hizmetçi mes'elesi ehemmi yetsiz değil, bilâkis gayet mühim mes'eledir. Ev işini kolaylaştırmak lâzım' hep bunlar iptidaî temizlik şekilleri dir. Asrî âlemde evi temizleme vesaiti medenileşmistir. Bu resimde göster diğimiz vesait asrî bir kadınm evinde mutlak surette bulunması icap eden vesaittir. Yukarıdan asağıya: 1 Uzun saplı süpürge. Bununla tozları resimde gösterildiği üzere faracın içerisine süpürünüz. Bu süpürge ile hem kadın rahatsız olmaz, hem de tozun kalkmasına mâni olur. 2 Toz süpürgesi: Mobilyelerin üzermdeki tozlar ve haJıIarın tozlarını bu süpürge ile çıkarmalıdır. Bu süpürge kıldandır. 3 Üç köşeli süpürge: Bu tavanm yüksekliklerindeki tozlan almak içindir. Uç köşeli olduğu için köşelere girer, orümcekleri kolaylıkla alır. 4 Cam fırçası: Bizde olduğu gibi pencerelerin arkasını silmek için tehlikeli yerlere çıkmağa lüzum bı rakraaz. Bu fırça ile camları hem dahilden, hem hariçten silebilirsiniz. 5 Süpürge sapına geçirilecek lâstik süpürge: Bununla kanape ve koltuklarm içerisine giren tozlar çıkarı hr. Bu vesait ile evin işini az zamanda ve gayet temiz olarak bitirmek mümkündür. Asrilik yalnız elbiseleri taklit değildir. Hayat ve medenî yaşama tarzlarmı almak, asriliğin en birinci maddesidir. Yapabilirsiniz! bir kadınm Not defterinden: Kremi nasıl sürmeli? Gece yatağa girerken yüzü iyice yıkamalı. yüzde ne podra, ne de kremden eser kalma malıdır. Kremi sabahleyin sür iî~elidhr. Yüze hangi kremin muvafık oldu ğunu ya bir müteha«sısın Evlerimizde temizleme vesaiti hâlâ iptidaidir. Kısa saplı süpürge ile yerlere eğilip süpürmek, tozları yutmak, sümek için, bezi ıslatıp yere yanaşmak tavsiyesile Avrupa'da yeni bir dans modası çıktı. Kadınlar balolara iştirak için çılgınca masraf lardan usandılar.. U sandılar değil a, para yetiştiremez oldular. Buna bir çare bulmak için kâğıt elbiseler modası çıktı. Her kadın renk renk ince kâğıtlardan fevkalâ de zarif ve orijinal elbiselerle balolara iş tirak ediyorlar. Kâ ğıt elbiseler in en bü yük süsü kâğıttan çiSpor ve gece elbisesi olarak beyaz, 5 Recersamerinden beyaz ve ma çeklerdir. Yalnız kâ sokak elbiseleri için yeşil, mavi ka vili elbise. Jilesi beyaz jarseyden, düğğıttan elbiselerle ba • bul edilmiştir. Siyah modası yavaş ya meler ve kemer mavi, bukl, aspeden loya iştirak eden ka • s azalmaktadır. Ciddî elbise olarak dir. dınlar erkeklerin de smokinlerine karşı boy kotaj yaptılar. Er kekJer de orijinal giyinmeğe mecbur» durlar gibi bir Meksi Çocuk genç kızlığa girince hissî j ka apajı, bir diğeri uzuvlar da uyanmağa başlar. Koku al' tarihî bir kıyafetle bamak hissi kuvvetlenir, fena kokular { lolara iştirak etmek dan şiddetle müteessir olduğu gibi çitedirler. İktisadî buh çeklere bayılır. Genç kızların fazla ' ran boncuklu elbise i • lavanta kullanması bu sebepten ileri le, simokini harice fırgelir. Diğer inkişaf eden hislerle belatıyor demektir. Bu raber renk hissi de kuvvetlenir. Eskimodadan kadınlardan den elbiselerini annesinin intihabına ziyade erkekler membırakan genç kız bu defa elbiselerini, nun... Maamafih ka • kurdelâlarını kendisi intihap etmek dmların rivayetine goister. Güneşin, ormanların rengi gö • züne daha lâtif görünür, san'at kabire kâğıt elbiselerle dansetmek daha Iiyetleri gösterir, Dantelâ, kurdelâ, kolay ve daha neş'eli oluyormuş. Baelmas ile alâkası artar. Süs temayülü kalım bu moda bize ne zaman gele kuvvetlenir. Bazı genç kızlar bu süs cek?.. temayülü yüzünden fuhşa bile sürükrtııiMiııımiHiıiHimırııııııınıııııııııııııiHiımMtmnnMrıiMtmıiMitımi lenirler. Genç kızı süslenmek ve gü tevazula başlar, fakat yavaş yavaş zelleşmekten menetmek mümkün ve ego nefsi kuvvetlenir. İşte bu de doğru değildir. Yalnız bu hislere savirdedir ki anne, kızına sıkı zamanı Iim bir istikamet vermelidir. hakkında malumat vermek istiyince kız alâkasızlık gösterir. Kız Genç kız, annesinin giymmesini Modelde şösterilen abajur şekli gabu mes'eleyi veya bunun gi • yet orijinal ve pratiktir. Bu abajuru kat'iyyen taklit etmemelidir. Küçük bi cinsî mes'eleleri konuşmak lüğünde süslü giyinmeğe alışan kız, evde artmış yünlerden yapa" "" ;niz. tan içtinap eder. Çünkü henüz izdivaç hayatmda ayni şeyi temin eYalnız renklerin intihabıdır ki aba demezse bunu temin için vücudünü bicinsiyetini anlamağa başlamıştır, bul'urun güzelliğini temîn eder. Bunu i le satmağa razı olur. hip olması bu inkişafta büyük bir rol na ait her mes'eleyi şaiısî telâkki «• pekli kotenperle de örebilirsiniz. Bu Genç kızda güzellik ve zevk, dans, oynar. Genç kızın çocukluktan kız der. Bu husustaki malumatı muhak • abajuru yapmak için rr«uhtaç olduğu musiki, şarkı, kahkaha aramak irsi hğa geçisinde duyduğu en kuvvetli kak diğer bir arkadaşından alır. Bu nuz mevat şundan ibarettir. Bir mik dir. Bunu ta iptidaî kadından tevarüs heyecan din heyecanlandır. Bu devir malumatı kendinden daha büyük bir kızdan aldığı için ona olan itimadı artar yün veya kuko. Abajurun tellerini etmiştir. Romantik bir aşk, genç kız de kız, erkek çocuktan daha dindar lık devrinin en büyük ihtiyacıdır. dir. İyilik temayülleri fazladır. Adale tar. Dimağ bu devirde tesirlere pek r elektrikçiye taktırır, etrafını siz ötâbidir, ideal bu kızın dîmağında en Genç kızda hayal kuvveti artmağa te, müsavata âşıktırlar. rersinîz. Evvelâ tepedeki telin etrafını başlayınca bunu garip bulmamalı. Bu G^nc kızların inkişafta geçirdikleri mühim mevkii tutar. ve tepesini örer, badehu " " " gösdevirde genç kız kendine ait bir çok en mühim devre de hasasiyetlerin artGenç kızı rahatsız eden bazı şey • eri'dfî üzereetrafını örer:*~iz. Her hikâyeler tahayyül eder, ve bu sebeple masıdır. Bu devirlerde muhakkak bir ler var. Bunlar hep inkişaf etmekte ufkî fcelden ötekine geçerkei ipliği yatmaktan boşlanır. Muhakeme ve i şahsı veya fikri idealize etmek ihti olan cinsiyetin tesirleridir. Daha dü • düğümlemek lâzım. Renklerin intihabı rade kuvvetlenince bu hayal temayü yaçları vardır. Bu devirde duygularmı ne kadar beraber oynadığı erkek ço • lü kaybolur. bir arkadaşa gizli söylemek ihtiyacı cuğa bakarken bakışlarında bir de bir zevk s'elesidir. Renk'>r iyi in Ses değişikliği kızlarda, erkeklerde da kuvvetlidir. Birbirlerine gizli fikir ğişiklik olur. İşte bu devirde cinsî şuur tihap edildiği takdirde gayet ucuz ve olduğu gibi mahsüs değildir. Fakat uyanır, ve önünde bir erkek ufku aTarif ."r abajuru kendiniz dahi mey ses gittikçe yumuşaklaşır, kadınlaşır, lerini, sırlarını söylerler. Her kızın ay çılır. rılamadığı bir arkadaşı vardır. Bu d^virdeki aşklar çabuk bker. fakat bu inkişafın seyri hissedilmez. dana getîrebilirsiniz. Bütün bu inkişafların en mühimmi Bu sebepledir ki genç kızların asgarî tşitme kuvveti de ayni seyri takip eiHiıiHRiııııııniHiMiıııııııııiıııııiMHiıımıııımnııııııııınıiıınıııııııııın der. Bir müddet evvel hoşuna giden genç kızın kendini, nefsmi şuurlu bir 18, azamî 25 te evlenmeleri kabul eanlamah veya bir kaç kremi çehreye sesler onu taciz etm'w başlar. Ço şekilde tanımağa başlamasıdır. Haya dilmiştir. On dokuzla yirmi yaş ara • tecrübe etmelidir. Sıcak suyu bir maş cukluğunda kulak asmadığı musikiden ta atıhp büyük işler görmek ihtiyacı sında evlenen kızlar daha henüz cis rapa içerisinde kaynatıp, buhannı bir zevk duymağa baslar. Odasını süsle buradan doğar. Büyük bir aktris, mu "ianî, dimağî ve ahlâkî inkisaflarını çeyrek kadar yüze tutup yumuşattık mekten hoşlanır. Bütün bunlar genç sikişinas, dansöz olmak ister. Yahut bitirmedikleri için kendi arzularım tatan sonra sürmeli. Eğer yüzünüz kuru kızın bu istihale devrinde müstakil bir güzel bir kitap yazmak veya kahra mamen anlıyamazlar. Cünkü cinsî inkisafları henüz bitmediği için bu ar • ise yağlı krem, yüzunüz yağlı ise ku nefse sahip olmağa başladığını göste man olmak en büyük emelidir. Oku rir. duğu kitaplar bu temayülü artırır veya zular tebellür etmemiştir. Cinsî uzuvru krem kullanmalısınız. Yüzdeki yağ Cenç kızın bu devirde çeçirdiği ba azaltır. Bu devirde okuduğu edebî ki ların faaliyetîni bilmek mes'elesi de ları çıkarmak için buhudan sonra yü zı rahatsızhklar vardır. fsteri, asabî tapların arkadaştan fazla kızın hisleri genç kızın sıhhati ve saadetî îçin gazünüze benzin veya alkol sürmek buhranlar bu devrin hastalıklarıdır. yet mühhndh*. Bu uzuvlarm inkîşafHe ve karekteri üzerinde tesîri vardır. te faydalıdır. Genç kızın heyecanlı tabiata sa İlk genç kızlıkta bu binnefis şuur beraber hicap başlar. Rikarda Hiyuç Almanya'nın en meşhur kadın şair ve muharriridir. Bir erkek gibi mert, bir kadın gibi heyecanlı idi. Lirik şair olarak edebiyata girmiş, ga^et nefis aşk şiirleri yazmıştır. Tarihî kahramanlar hakkında yazdığı portreler halkın büyük te veccühüne mazhar otmuştu. Bir ta • rafta 1 .;sas bir kadınm açk şiirleri, öte tarafmda mert ve kahraman bir erkeğin mefharet destanlan vardı. Paris kadınının en büyük şöhreti blumaren (denizmavisi) tercih edil Rikarda'nın ruhundaki bu ikiliği ken güzel giyinmesindsdir. Bu sebepledir miştir. ki tuvalet bütün dünyaya Pa di hayat felsefesile izah edebiliriz: Bahar elbiseleri ris'ten yayılır. Bu sene Pa • 1 Cerselisilden kahve rengi ve «Hayat bir kül halinde ve sür'atle t'in kadın tuvaletleri için beyaz elbise. Empiyezman beyaz, hareket eder, bu sür'atli akışın içinde kabul ettiği kumaşlar pike, tüval, plo düğme de beyazdır. beklemek için sarfedecek vaktnniz metidir. Tüval şömisetler, pek moda > 2 2Beyazlı ve mavi tüvinden el yoktur. Başkasının kanaatini ben de dir. Moda olan renkler de kırmızı, bise. Yaka beyaz, kol kapakları be benimsiyebilirim. Eğer bu akışın için yeşil, tango, sarı, ve bejdir. Şapkalar yaz, etrafı düz mavidir. de mes'ut olmuşsam, bu saadet benim plometidendir. Kumaşlar gene geçen 3 Tamamile kruvaze manto: tarafımdan kazanılmış bir haktır.> seneki gibî noktalı ve çiçeklidir. El Bu raflam kumaşından yapılmıştır. ERikarda, kuvvetli yazı vermiş kadın biseler iki renktendir. Kırmızı ve be şarp şeklinde yakası vardır. Düğmeler yaz, pembe ve siyah, mavi ve siyah, korozudur. muharrirlerden biridir. Fakat şairliği beyaz ve siyah, sarı ve beyaz karışmış 4 Lesil kumaşından gayet yeni daha ilerdedir. elbiseler gayetle zarif ve modadır. bir model. Yakası beyaz pikedendir. Dans çılgınlıklan Kâğtttan elbiseler Abajurunuzu Kendîniz ( HER GENÇ KIZ NELER BİLMELİDİR? )