ir Alman seyyahının maceraları gece a'llilmi Bu da da vu hasara gemisi, bir İngiliz ötürebilmilir. dan bir kaçay geçtikten iş olan Kelly İğni tekrar de. ah etmiştir. Dediğin tor , fakat w be defa da Mount Is ” battin, gemisini © kurtirsrak bir li "7 , Man Wi gö» inin e geni ame süv ni Ürik seferi | amda dördün: | Sü defa olarak top © pillenerek O bat- değildir hâdiseleri xa- neşeli yahut tutar. Sünnet mütehassısı bu sıra- larda basit bir tahta çubuğun üze- rinde keskin bir. deniz böceği ka. buğunun ağzıyla sünnet yapar. Ya: raya biraz Hindistan cevizi yağı sürmek kâfi gelir... Esasen bu adalarda Hindistan cevizinin girmediği, kullanılmadığı yer hemen yok gibidir. “Tıbbin pek iptidai kaldığı bu insanlar arasın. da Hindistan cevizi her derde de- vadırl.. Sünnet âdeti Polinezya adala- rında yoktur. Bunun Fıçı adaların. da oluşu Melonezya ve Okyanus- ya vahşilerinden gelse gerektir. ira onlarda hem erkeğin, hem kızın sünneti yapılan bir çok kabileler vardır. İnsana ilk nazarda harikulâde bir cesaret, hattâ daha çok bir sihirbazlık gibi görünen bu hâdise yi tamamile. izaha imkân bulamı: yorum. Fakat bu âdet Fıçılılarda bir çok Avrupalılar tarafından dai- ma görülüp duyuluyor. Bihassa Bega adalarında en enteresan bir şekilde, muazzam ateşlerle kızdı- rılmiş fırınlar üstünde yürüyen yer» lileri hergünkü basit omanzar: dan birini teşkil eder. Benim vasıl olduğum kanaat Fıçı yerlilerinin bu mucizelerini sırf alışmak saye- sinde yaptıkları merkezindedir. Zi- ra bu harikulâde marifetin bundan başka bir izahı olamaz, Benim dünyanın vahşi kabile. leri içinde gördüklerinden hâsıl ettiğim kanaat şudur ki dünya yü- zündeki insanlar uzun asırlar insan eti yemişlerdir. İasanların hayvan- lar gibi biribirlerini yemesi kadar bu gün bir insana nefret veren bir şey olamaz. Fakat muhakkak- tır ki, cümlemiz, dünyanın bütün ırkları kendilerine bu menfur ziya- fetleri bol bol çekmiş olan cedle- rin evlâtlarıyız. Acaba insan oğullarının in. sanı ölü eti yemesi ne gibi bir sebepten ileri gelmiştir? Yeryüzü idestisi de su yolunda kırılınca he milyonlarca hayvanla, nebatla, ye- men meçhul şairler, bestekârlar mersiyesini, e düzerler: inim anam yerde yatıyo Kiya da tm anam kana batıyo Apadolunun ve tatihini pe tün bu destan, divan; türkü mozayikle ile işli; Meselâ şöyle bir küsü dinlemiştim ki Me olan ni emi İzem ye — Dün gitti, bugün iki; Acep yollardamı ki? Dudakları tepsermiş, Susuz çöllerde mi ki? Anadolunun hayatını emen Ye. — seferlerini oğlunun hasretiylö anan bir ana ağzından bu kadaf e va hangi bir tarih ki- tabı 9 mil malı» geliim barda de kuvvetlidir. rn mayaşını doğrudan doğruya halkın ruhundan alrtıştır. Fakat acaba bu kadar milli aygulara dayanan yeri eğ siz «ddetmek doğrti olur Bü itibarla röleleri tarik. ni Halkçılığın kuvvetli İNİ &anlandıran bu ölmez eserlefin al tına tereddüt etmedeti şu imzajı koyabiliriz: Türk sanat zevki, * AKŞAM'dan Çocuklarin tecridi 3 Yer yüzü insanlarının ESRARI 20 mişlerle m» insanların biri» birlerini yemesi neden icap et- miştir? Nüfusları milyonlarca kalaba- lık “olan Çin gibi, Hindistan gibi, hattâ bir zamanlar Çarlık Rusyası gibi ülkelerde büyük kıtlık zaman- larında insan eti yendiğini hepimiz YAZAN — L. Busch| biliriz. Acaba böyle kıtlık felâket- leri gibi fevkalâde sebeplerden dolayı mı insanlar insan eti ye- mişlerdir ? Büyük kıtlık zamanlarında, in. sanların hattâ analarını, babalarını öldürüp yemelerine bakarak diye” biliriz ki, insan eti yenmesinin se- beplerinden biri de kıtlıktır. Fakat yamyamlık dediğimiz bu feci itiyadın asıl sebebi kıtlık ola- maz. Zira insan eti, asıl bu âdetle meluf olan yerlerde aslâ kıtlık za- ruretinden şenmiyor. Bilâkis gayet münbit ve mahsuldar, ormanları hazır leziz ve doyurucu yemişleri, vahşi ve nefis av hayvanları ve denizler dolusu envai balıklar, hat- tâ bir çok ehli hayvanlarla feyiz ve bereket içinde bülutan yerler. de de insan eti yenmektedir. Benim edindiğim kanaat şu- dur! İosan eti yenmesi, son derece obur ve ağzının lezzetlerine düş- kün vahsi kabile reislerinin bir lüksü olarak başlamıştır! Son derece şâkemperver olan kabile reisleri harbettikleri diğer kabilelerin emrindeki #üt çocukla- rını ateşte kızartıp yedtişler ve bir süt kuzusundan daha İezretli olan bu ziyafet mabutlara da ikram et. miş olmak için süt çocuğu kurban etmek gibi dini bir âdet de ökta- ya atm ır. eaphesi, Şimali Afrika yi ae anj zındaki bahisler o sırada hey mel cı değilse — üçü beli bir araya geldiler mi, ekseriya çocuk- larını vaar Allah eksik etmesin... Tatlı dert.. Yine bizimki... — diye baş- rlar... Bu nesil bir. takim İnkılâplara emi olmuştur: — Müstebit mektepten hür ok, rm geçişi... ki usul “bahiçeli evlet- . ak apşrtımaolara taşirimatız ve çocuklarımızı kirli çamaşirlari» mızdan üza aşatamamış Olma- — Mektep dışında böylete bir. tan marifetler öğrenen yeni tip gocukların muaşeretlerini stage eski tip ailelerin gp bazı huylar bulaştırma 3 — fayd De nie ve çocuk filimleri bedeni. edilemediği için, büyüklere mahsus fılimlerin yavru: larımızı avareleştirmesi Ve umumiyetle 914 yilıida sonraki manevi sarsıntının devam edip gitmesi... İlb... İlb... i Bir misal gösterdiler: Ankaranın #leşhur de bir baba, oğlu üzerine titter. “Bir takimi Amerikan, İogilis, Fransız pedagoğlarının eserlerini okumuş; yavrusunu, bozücü tedir. letdeti kürtarinak ği evde hususi gi yetiştirmi deyi mümeyyizler değerini imtilan verdirtir; sinif geçirtirmiş, Öğreticiletdön mâada çecüğn" Harple diğer kabilelerin süt çocuklarını kebap edip yemiye muvaffak olmıyan obur kabile re- isleri ise kendi kabilelerinin çocak- larını büyük dini merasimde kur- ban etmek âdetini koymağa mec- bur olmuşlardır. Bu suretle insan eti yemek, gıdaların en lezizini yi yebilmek gibi lüks ihtıyaçıan ileri gelmiş bulunmaktadır. Aynı zamanda bâkim ve sihir. baz olan obur kabile reislerinin bu vahşi sefahatleridir ki dünya yüzüne dini bir maske altında yamyamlığı musallat etmişti. Zıra kabile reislerinin kendile rine süt çocuklariadan ziyafet çek tiğini gören ve bunda dini tabu olduğuna itıkat eden kabile efradı bu sefer düşman kabilelerin büyük lerini de yemeğe başlamışlardır. Fonası şuradadır ki insan eti yemek hemen daima tabu ile karı- şık bulunduğu, yani dini heyecan- la yenildiği için her defasında bü- yük bir zevk ve raşe ile yenilmek- te, binaenaleyh dini ziyafetlerin en mutenası, en zevklisi bulunmakta. dırl. Bütün Polinezya adalarında senelırce gezdun. Girip çıkmadı- ğım yer, görmediğim şey, tanıma- dığım- esrar kalmadı, Polinezya adalarında, hiç bit yerde insan eti yenilmemektedir. Esasen tatlı, yumuşak ve şâirane iklimlerinin tesiri altıada son des rece hassas, halim, selim bir seci. ye almış olan bu adalar insanları. nın insan eti yemek gibi şiddetli vahşet ziyafetlerine tabiatları artık müsait değildir. — Sonu Var — Fransızca Hususi olarak ders vet mek istiyorum. Arzu &den- lerin Kız lisesi öğretmeni Hakkı Mahmuda müracaat- ları. netice almiş. Delikanlı şimdi giçek gibiy: miş; Bet kendi Hessbimâ büüd Iöâhmam: * Mübakkak limdalük giçeği gibidir! * detim. Hayalıli pek soğuk, yahut pek sıcak bif rüzgârile Allah vere de Meli er şeydi rfınazar, ipönnlafıki yüzündeki mürailık, belalik hile» kârlık ifadelerini iyice Öğrentiek için, hiç değilse on beş yırmi yıl- lik bir meleke sahibi olmamı£ lâ- zımdır. Ancak « iyilik » muhitin- de yetişen bu delikanlı, Bi. fenâ şeylerin mevcudiyetini ne zatilan Öğrenecek; bunlardati Giad ça: relerine nasil sahıp olacak? Çocuğu « gayri içtim i # yö. tiştirmexten kötü şey olmadi ge. tektir. En iyisi, hayatin ta Ortasi- na, hattâ mukâdder çirkihlikleri içine atmâk, bazan de: “ Terbiye. yi terbiyesizderi öğren! » üsülünü nir erave Ankarânıti diğer pek mejbur z simalarıtidan, yüksek içtimai mev ki sahibi bir zat dâ, oğidant kei di istediği yöla giritlediğini görlid; co onu, uzak dr vesaanda Bis sesine, â tartnsde attış, Şimdi deiken 3 önü» ki hığ e olmıyan biri balinde ne hali v ekted li kalirsa; MAM yat bakiki müubabbötleri olup da nağar kâlati bir çök iyi ailelörin yapacakları büdurt Çotüğu; disiplin küvugi Ks lâhhaneiisi, bir mekteb; kuftarâ. & bayalta kendini — ötmek; ân. caksıni! » hissi camile ald ak uzak da kâdar Çi e dö tebrik. Ünel teöritten ikincisi övlü dari fakat en İyisi, gocağti, JA tomas ettiği üç sima: Baba, ar” dadı. Bu işi o kadar iyf-sare > müzeyi kesin bi