Inkılâb Nedir, Niçin Tnkılâhcıyız? —8— (Bay At Kültür'ün Halkevinde verdiği konferansın üçüncü kısmı: nı dü bügün yaziyoruz) Dinin ve onun bekçisi bulu. nan hocanın, tokılâbçı olmuyan bir- cemiyette geniş ve çok köklü'bir rölü vardır. — Böyle bir cemlyette, mütegallibe, eğer adiliğile, kuvvetlla, hırsızlığı İle muhitin “hâktmt ise, “hoca da devamlı ve gonsüz — telkinlerile Tuhların afyonlaştırıcısı, uyuş- tTurucusudur. Böyle bir cemiyette Müteogallibe ve hoca nwsl el ele Verir ve nasıl çalışır? Banları birleştiren. ve birbirinden eyır- mıyan kuvvet nedir? Banu İyice :lı—ıı fçin işi biz — tahlil ile kuvvetin kaynağına —kadar gitmek mecburiyelindeyiz. Biliyorsunuz ki, biyotoj! (Ha- Yüt ilmi) bakımından, İasanın “İayütı üç insiyak — üzerine kü- Tulmuştur. Birincksi, varlığı - korumak İatiyakı: Yemek, İçmek, giyin: Mek, hastalıktan korunmak. İkincisi, muayyen yaşa — gir adikten sonra cinsi arzıları tatmin. Üçüncüsü de soysal insiyaktır, Biz detemeden, haberimiz ol: .ı.“. acuna geliyoruz. Fakat #öorlandıktan sonra Ölmeği aslâ Attu etmiyoruz. Sonsuz bir Ümlt, sonsuz bir arzu bize mü- temadiyon İhayatı — seydiriyor. Ve herkes İastyaklarını tatmin İçla çalışıyor, Devebllir ki ba- tün seyyare üstünde yaşıyan İnsonlar ayni şeyi yapmak İsti- J0r N6 âyal geyi yapıyor Yi Yer;içiyor; yatıyor, musyyen Yaşa vaşdiktüp sonra Ginsi fosl- Yaklarını tatmin ediyor, büyü- Yor v Blüğet, Ansan tur, Cemiyet bariclo- do Yüğütles, Çünkü yölkiz kal- Giği — vakit Gdünyanın ön zayıf Bi vartığıdır. Darkhayim tek- Cemiyette iae, inaan en geniş biz surette bu tasiyaklarımı gı- dalandırmak — için kuvvetli ol- mak zorluğandadır. Bunun İçin herkes bilerek ve bilmiyerek, hayat yolunda bir kafile hatin- do ilerlerken kavvet demek bünun hadelz ve sonsaz — ml- tallerini yaşar. Mütegallibe zor- “Balığa —dayaman kuvvetile elde *ttiklerini korumak İçin sadık, V*ümimi -bekçilere —de — ihtiyaç düyar, Herkes madam ki, İnel- YAki bir anrette ayni şeyleri İstörve hayatın bizzat Yümruğu âltda bunlari yap- Müğa, başarttağa çalışır, yapa: Tüdiği takditde, kendiliğinden Mücüdele etnieğe — başlar. “Şu takdirde, öyle hayat şartları, d /Eibmi, Cikri, içtimet ve rühi bir müuhit yaratmak lâzun gelir ki, cahil İnaan buna kan- Hü, bünü arzasa aksine de ol- sa, tabli kabul etsin, yahut öyle dür, ateşten ve demirden bir çember yaratmak gerektir ki bunun içine giren insan ora- dan kolüyen çıkmağa muvaffak olamasın. Burada mütegallibe- min ve onun kurduğau, dayan: dıği, tattuğu rejimin İmdudına, yağımur İstiyen köylünün dört gözle beklediği yağmur gibi, bir kavvet yetişir, o da dindir. Bügün, — soayolojinin vardığı müsbet ve körlerin bile göre- bileceği delillerle biliyoruz ki dinler İçümat birer — vak'adır. Taribin karanlık yılları içinde, ahil Tmasmın zannetiiği gibi se madan deği!, cemiyetlerin Için.- den ve İhtiyaçlırından doğmuş tur. Oğların “tnsan bayatı gibi biter hüyatı vardır. İstlenasız bütün dinler der ki: «İüsünün İstediği Büyat bu urz üzerlnde “değil başka bir âlemde ve başka bir düüyada: dir, Ve dünyada Hasanın istediği bütün şeyler vardir. Bol gıda, böl kadın, kol eğlence her is. tediğin orada — mevcuttur. Bu dünyada birçok fosanların ça- hşmakla, almterile elda edeme. diği bu —verlıklar” otada çok kolaybıkla, battâ bir arzü İle, derhal temin edilir. Bü dünya tecrübe dünyatıdır. Kim sıkıntıya, ezayu katlanır, daha açıkça kim düaha çok iz- tırab Ççekör, kim *Bu Hayata kavuşmak — arzüslle — yaşar ve dinin — İstediklerini — derhal ve ayücn yapursa yarın öbür dün. yüdü, mühekkak — ölarak, ba dünyada kavuşamadıiğı hayata mübakkak olarık o dünyada kavuşacakdır> der. Diğer taraftan bu kanantler, telkinler iaşamı tâ ana kar. mında - yakalar. — Ve bütüü ba- maz. Bu İse yerinde saymak İstiyen bir - rejimin uyutucu yekparesi, uyuşturucu dımağ gıdasıdır. İnsanın kafasında bu zihniyeti yaratmak, onu, savaş silâhından mahrum - bırakınak. tir. Mahram — birâkmak — ise ödare edenlerin ekmeğine yağ sürmektir. Bunun için, maki. neden civ elv çıkar gibl med- yesoden — yetişen — müdaffleri, propugandaciları varı Hocalar, mademki — hoca yaşıyan hayat şartlarının bekcisidir, mademki mütegallibenin ve onun dayan- diğı rejimin İstediği de budur. Şa taktirde, bhoca mütegallibe- nip, kendiliğinden en yakın dostadur; menfi ülkü arkada- şıdır. Bu esas, İatibasl yasıta- larında, yani birinci insiyakın datmininde olduğu gibi cinsi inalyakın tatmininde de şayanı tatbikidir. Bayatımızda, cinsi inelyakın zolü derin ve sonsuzdur. Bütün kahramanlığımızın, cesaretimi- zin, bilgimizin, giyinmemizin, tirlerimiziz, edebiyatımızın, aşk ve ıztırabımızın kökü ve kay- nağı da kadında yahud bu İnsi- yakın tatmin veya tatmin edil- memesindedir. Cinst insiyakla- rımı kanalize edemiyen, kendini böyük bir ülküye veremiyen, edebiyat veya saffetle bu inel- yakı boşaltmıyan İnsan - İçin kadın, hayatın gayesli yerine geçer. O, arslanr pençesi gibi Günün Şar duy Iki Kişiyi Yaralıyan işçi.” Geri Tütün Kumpanyasıtıda-Dün Kanlı Bir Hâdise Oldu.. Döün / sabah ssat 6,80 du amümi — haplabace, arkasında Gerl tötün kumpanyası. avlu- sunda — ve dışında — bir yüzünden. üç kişi — yaralanınış- vr, — Yaralılardan — Gerl - tütün kumpanyasında — ustabaşı — Ali oğla Bay Receb'in yaraları tehlikelidir. — Vak'a şöyle ol muştuar: Söğünci Mustafa oğlu Mah. med 'adında birlsi dün satah kaumpanya binasına * gitmiş ve vatabaşi Bay Roceb'i kapıda görerek İş istemiştir. Ustabaşı; henüz — verilecek İş bulanma- diğim - söylemiştir. — Mehmed bündün İki üç gün evel de #yüf cevabi almış imlş. Söylendiğine göre Mehmed geçen yıli bau mağazada — İşçi İken odabaği İle aralarında ge çen bir vak'a üzerine Iişi birak- mıştir, Mebined; dün — kendisinin mağazaya alıtmasında sörar et miş, fakat gene red cevabı alın: ca oradan ayrılır gibi olmuştur. Ustabap; yazıhane önünde bir kişi ile görüşürken; biraz evvel ortadan kaybolmuş olan soğancı Mehmed başka bir yerden voya divardan atlıyarak avlıya girmiş ve ustabaşının yanına — sokül. muştur. Mehmed elile ustabaşı nn omuzunua dokunarak: — Receb çavaş sen misit? Demiştit. Bay Receb; gorl dön- müş ve Mehmedi karşısında görmüştür. Mehmed de: ” — Tamam. Aradığımı sensin! Diyetek belinden çıkardığı blr biçak ile saldırmıştır. Cöğ: süğün dağ ve sol taraflarından Ve kütiğindan dört “yüra ülan Ustabaşi; kapıya' döğrü kuçılıya başlıyan Mebined'in #rkanından koşerak: — Tütun! Bönl varda! Diye bağırmış ve ön adım kadar koştüktun sonra yere düşymüştür. vak'a ÇANADITU Sit sarerar T APR T çağını onun da kalçasına sap layıp. sıyrıldıktan sonra Urla'lı Mehmedin de muşetmbasanı del- miştir. Bu vaziyet korşmunda; | | | Hâdise Tahkikatını Yapan Müddei- umumf Muavini Bay Hulâsi kapıda toplu bulunan amelp da gilmiş ve Millf kütüphaneye doğru koşmağa başlamıştır. Ka: p: önünda bulunan gece bekcisi Tsparta'lı bay Ömer, Mebmedi totmak için arkasından koşmuş ve: — Du! diye bağırmış ve Mehmedin Milli kütüphane ar- kasındaki, Birlocl Beyler goka gına sapması, Üzerine aleş et miştir. Mebmed bacağından yaralan- miş - ve topallamağa- başlamıştır. O sırada yoldan geçen bir genç Mehmed'in yanına sokulmuş ve elindeki bıçağı ümıagr. Şrkd de yetişmiş ve kendisini tot- muştur. J Yaralı Bay Regceb ve Meh DA smemleket , bartşoselnde tedayi altına. alıamıtlardır.. .Şi saslı, Bey Mebmed, Alf'nip- ya- rem , bafiftir.. Papsuman , kâfi gelmişşir. Bay Receb'in yarası pAğırdır. Doktorlar. görüşmeslme müsaade etmemektedizler. Bek. inin attığı kurçun Mehmed'in cağında kalmıştır. Ameliyat yapılarak çıkarılacaktır, Buyil Daha Bü- — | yük-Olacaktır... nayırının broşücleri şehrimizdeki Pamuk Fiat- leri Yükseliyor Kapıda yaralanon Bay Rece- |Hâdise tehkikatını müddeinmami bin kerdoşi varmış. Fakat Meh- | Bay Hulüsi olmuş ve sorgu bâ med; ölinde tottoğa biçağın | kimliğince Mebhmed hakkında zoru ile kendisine yol açilış, | tovkif kararı verilmiştir. »Soğan- ve tam o Biradü Mehmedis elin- | cı Mehmeğ; katildir; - Bundan deki biçağı görmiyen tütün İş- | evel — Namazgâhta - Gündüz 40- çiletinden Sıvas'lı Mehmed oğlu | kağında Bay Cafer'in fırınında bay Âli; Mehmedi kollarından | arkadaşı — Filibe'li Mehmed'i, yakalamıştır. Fakat Mehmed bı- | güya kendi annçel ile münase- birşeydir. Bir darbede erkeği yere serer; Diğer bakımdan var lıklarımızın tomamlayıcısıdır. O halde - vazgeçilemiyen, binacn aleyh çok arzu edilen, çok se- vilen çok güzel birşey demek: ir, Her güzel olan, hayata zevk veren şey ise çok istenen demektir. Bu da mütegallibeye, kuvveti elinde talana, gerektir ve lâyıktır. Bu bakımdan küt lenin zihniyetini başka hir nok taya çevirmek lVâzımdır. İnsan, almayı calz görür. “Hâkat dött her oyakit ondört, yirmidört, otuzdört vö Taraylürda olduğu gibl yüzdürt de olubtlir. “Müte- Bgalliba İşd , zanglüdir. ea üki dirde kavvetlidir ve netlce hi barlle hâkimdir. Alan da bol ve Betplştir. Güzel kım olan, mü- tegallibenin yaşı ne olursa ol- Bün mutlaka vermek zorluğun- dadır. Aksi takdirde mali ya- kılır. ve derhal kafası du ke- silir. Şa balde mütegallibe mu- hayati arzularından vazgeçemez, | hitinln tabli mahsülünden en. İnsanın varlığından bu Jasiyak, | çok datklade ettiği gibi en gı kuru bir ot gibi söküp atıla: | tel kadım mahsulünü de - ken. moz. Fakat uyuşturülabilir, az | disi alır. İçtörinden güzel olan- bir. gıda İle beslenebilir. Burada | lazığı, baraya da- göndermekte da hocamın ve dinin mühim | kusur etmez. Halifeye gelinde rolleri yardır. Bunlardan İstifade | omun fçin sayımın da yeri yok- gerektir. Burada din — İste- | tur. Cemiyet #çinde her güzel diğinden Tfazla mütegallibenin | kadın onuhdur. Mütena mah- imdadına yetiştr. ol “yetiştitöğ, “mütena behçeler | Filhakika zengin olduktan | gibi hilhaasa saraya kız yetip. ve Idare kabiliyetine malik ol. | tiren tabil ve içtimai muhiti duktan sonra >din dört kadın .ım-w—b,: TESİR n 4 öğüt — Bir gün gelecek, gökler. de güneş balatşaz gezecek, toprakta çiçekler açarık.. — Doğru '-”“lmn”ğ*“ en parlak baharı kendinde ya- Teti O yalki, her baharda, bette bulundağa iddlasile bi | çiçek bahçelerinde gene diken- çakla 32 yerinden. yaralıyarak | ler, gene Kıştan kalmış koru öldürmüş ve yedi. aenelik ceza | yapraklar, kopuk, ihtiyar dal- müddetini, . bitirerek. çıkmıştı. | lar bulunacaktır. Dün hastanede gerek müddel. Ğ umumi ve gerek sorgu hâkimi tarahadan - İfedesi — alınmak İs- tenimiş, fakat ifade vermekten çekinmiştir. Panayır b — Tçr. temia bir kalbi yar — Ne çıkar yayrum, ne çı- kar?.. Bak ki kafası da temiz olsun, Yalmız temizlik mi ya, ytğı, İnşaçı, Glküşü olmadıktan sonra o temizli < larda şırıldayan Fakat ve değirmen d r ge de elektirik, kyyvet aydın- hık Içi getirir.. " Temiz bir yö- rek, üstünde esğlam ve dolu bir kafa isler, b yıl; geçen yıllara göre düha büyük ve geniş bir şekllde açı Tacaktır, panayır komftesi; bu nun için #mdiden Kazırlıklara başlamış bulunuyor, Dönkü ııyın'ııd, da yazdı. gımiz gibi Uluslararası — İzmiz panayıryarn 22 Ağastos'ta açıl, ması ve 11 Eylülde h?ışpiq yepci, en çelin, en dayanıklı, onylanmıştır. a K SUO î’ınıyı: komitesi — başkanı I.:ıl[ı:ı%y Sorstları, eagelişti Bay Behcet Üz döün — yanında | 0r & belediye mühendisleri oldoğu Seni sordü.v: serinleyorum, halde panayır yerime eltmlş, D p. e İr b dikkat böyil GEPANcR ü ( emere e Sere GÜĞÜ Se Uluslararan — İzdmir pını!ıııl Yürünkçe. eçi bar, togrgla nRübümü dzlera. koçbak, g9p Tet adımları bu yaşama Yü rüyüşü arasında yakışmıyor. Korkma güyen ğ'!âı” Bi KA Apean iradesi ve gü bak, ber bakışımda Lar GUNi LHİ Tyülükür, DoK eee güüü B şamar Plân genişletilecektir, “yeniden gb'eer.kdl: R BN bazı yerlerde parklar Yetiştiri Öku “diyorüm da — dinlemi: lecek ye bazı yerler de ağaç yorsun.. v Tandırılacaktır. Uluslararası “pa Bir framvayda, bir vapurda h dört Y1 kadanı, Beş İN kızı göre konşoloşluklara gönderlimiştir. | düm: İti Ç n Ellerinde kitab, gasete, iş ve .i_!lll ve dünyaya, insana, ocağa, toplu- Toğa yarar birgey ver. * Sen onların karşısında, sü- Londrâ'daki üzüm stoklatı: mb o azalması yüzünden — şebri. Flanailaçrenylie a| Haa eee eee ikaynaşma; sıcaklığını - muhbalara g » H h ç etmekledir...Dün. borşada 2790 | kendine: Hay aynaların karlay :ı”sl mwm Evelki ”""'*M—h’-—!ö kadar, flatlerinde .on , para 'ııî',âı': kialtyd Merri Sükdemm di BüRÜlR ha. Ihtilâs Dayası — diye kudar fi ın_mı'm aray 16 sebtlim. | — Aydın maliye tabşlldarların" dir ve fiatin daba yükselcceği | dan Bay Tevfik ihillâe suçun — CP'İllll_-ll'l:ıĞ)r."’PIu'ik flar. | den evelce şehrimiz ağırcesa- Teri 57,5 kuruştan ansızin 60 | Soda İki yal, beş ay hapte Kürüşa yükselmiştir. Bu Tlatten | mabküm edilmişti. ve karar — | 424 balye pamuk satılmıştır, | naksedildiğinden mubakeme dün —| İkinci Hevl pamuklara'da 55 | başlamıştır. Ve bazı terkikler kuruştan talib vardır. için başka güne birekılmaştır. mütemadiyen bunüun meşralye | feodal bir toplulukta: tnden bebseder. Bizim tarihl- | — 1 — Kitlenin “ahlâki hayat Mizde ve balkımzın dilinde- | ve telâkkisi, okıldan, ilimden dir ki “Padişeha lâzımolan ka | değli, hâktm sınıfın (Mütegal dın kocaşından boş düçer,, sözü | libenin) menfeatlan doğar. tabit bir kanaat baline girmlş- 2 — Böyle bir cemiyette Bir. 'Bundan. İmam de azamide | ahlâk ablâksızlıktır, doğruluk zecede ietifedeli. yalanu bol. | yarsızlıktır, bak kuvvettle, ade- '_Egu topluk içinde, iki let yalnız mütegallibenin vo kişi, bitikidin Ebir eekaki; ker. | OvU Kören rejimin monisatia. : ” SS | den başka birşey değildir. şıhıklı bir şarza İla cinsi insl- yaklarına uyarak — büvlürı tat. he hc ellize e ağlher e ge min İçin gizlice bir yere çe- ikilse derhal takib edilir, evler basılır, her ikisi teşhir edilir, en adi ve kaba hükaretle kar: şilamr, fakat erkeğe füzla bir tey yapılmaz, (Çönkü - bir içe yaramaz) fakar kudım — derbal nâzımı İstihasl vaztalarıcı elin- de 'mı.ıd_ı_q_l;r. Ve eıq_'lyıdı © devre nit İçtimsi ve bul da İmama le,ll; ığlq: 1 şine 5 de 1 İ — * öela "m-";. w*::?iı! Düzeltine terbiye yedey, ahlâklandırır. son. | — Dünkü yazıda Höcre, (Hlcre) ra da.evine İade eder. Bu iza: | kıymet yaratıcışı '—_u.,*_:'w) hat bizl şu meticelere götürür, İLER vekilede, sıkmıştır. . Düzel