mkılâb Konfransları : m ÜN — Sabits — G UNUN ; Inkılâb Nedir, Niçin Inkılâbcıyız? — Başlarafı 1 inci safihede — yapması, ması İçin yaşıyoruz. Movzuomuza girelim: Filbakika inkıtâb dedir? Bir toplulağan dirimini altüst eden, Baraylar yıkan, dün en yük- & k ve katla sayıları inançları yıkan, tİyasetgühlar karduran, bubayı oğula, oğlu babaya öl- dürten, bu büyük ve önüne geçilemiyen galeyan nereden geliyor? Niçin geliyor? —Bu, tabif veya gayri tablii midir? Bünoün açık, bilinen kanunları ve makanizması mıdır? Yoksa bunun karşıstında tama: men âciz vaziyette miyiz? Fransız inkılâbinin - netlce- Jerlao bakan 19 uncu yüz yı- bo en büyük şülrlerinden biri: «İnkılâb bizi her yönden sı- kıştıran ve ihtiyac telâkki olu nan büyük bir vâkıadır. Bunun karşısında (Niçin?) sunlt yük. seliyor, fakat bu hasusta her şayi bilenlerle, hiçbir şey — bil- miyenlerin verdikleri cevablar ayoldir, diyor. - Yirminci yüzyılın soysal ve ökonoml bilgileri İse bize bu husasta kandırıcı cevablar ve- zecek bir İlerlemeye varmışlar- dır. Böügün bu Fransız şâiri gibi bayret içinde değiliz, İn- kılâb denilen büyük vek'anın da, bir ötomobili idare eden kuvvetin olduğu gibi makanlz. masını, kenunlarını, yahut İn- kılâbı. doğuran — âmillerini ve subeblerini de — biliyorur. Bu yüzyılın — şerefini teşkil eden bilgisi, bizl ba hususta tered: düd içinde bırakmıyor, ukslae olarak ikna ediyor. Şimdi mev- zuümüzün daha içine girelim: Şu da muhekkak ki cemiyet büdiselerine olduğu gibi tabint hüdiselerine de baktığımız za- man şa vak'a karşısında — kalı- yorum: Devamlı - ve durmiyan bir değişiklik, bir tarafından seyyareler ortudan kayboluyor. Şehirler batıyor, dağlar küçü- lâyor, diğer taraftan bunların yerime, sanki boşluklarını dol- dürmak için yenileri meydana geliyor. Cemiyetlerin hayatı da ayoi kununa tâbi bulunuyor. Maksadımızı daha açık bir su: rette sonlatmak İçla diyebiltriz ki, tablata hâkim olan kanan bir (Dağılma ve yeniden top: Tanma)dan — ibaret bulünuyor. Bu, bir İucir ağacından biz İn: son — varlığına kadar berşeye hâkimdir. Bunun İçindir ki, bu kantna göre, İnsao neslilleri de, uzun bir kaflle balinde, yahat bir zencirin balkaları gibi, bi ta- raftan boşluğa giderken, bir uçtan kopaurken, diğer yönden yenileri meydana çıkmaktadır. Binacnaleyh biz, İnkılâb ka: Huolarını araştırırkon, — birinci. #ai ve en mühimini bu suretle bulmuş oluyoruz. Fakat tetkik edersek bu (Dağılın ve yenl. dan toplanmağaın da gene mü- daima müzaffer ol ayyen şartlar neticesinde mey- dana geldiğini tayin edebiliriz. Her dağılmayı mubakkak lik önce bir toplanma — teşkil edi- yor. Yahut en son hareketi, mühakkak önce bir hazırlik kuruyor. Bunu bir mlsal ile anlatmak — için diyebiliriz. ki tablat ve cemiyette her olgün laşmayı - (Tekâmülü) mutlaka bir (İakşlâb) takib ediyor ve bu inkılâb mutlaka bir devre- den diğer bir devreye, bir şe- kilden diğer bir şekle, bir ül. küden diğer bic ülküye bir atlayışla vakl olayor ve tarihi vak'alarla beraber ferilerin ol: doğu gibi cemiyetlerin — buyatı da muayyen hazırlık (Tekâmül) devrelerini — İkmalden — sonra dalma inkılâb dediğimiz sıçra yışlarla diğer şekillere geçiyor. Tabiat ve cemlyette her varlı: ğin hayatı daima bu seyri takib eder, Herkesin hayalı da —dalma bir tekâmül ve tekâmülü takip eden bir (Atlayış) bir takılâp ton ibarettir. Bir misal ele alalım: Meselâ kendimi ortaya koyayım, Bu kürsüde, karşınız- da söz söylyen Asım Kültür, dalma böyle şartlarla meydana gelmiştir. Ve bu şartlar herke- sin olduğu gibl benim hayatım- da da daha anamın karnıma karamma — girmeden buşlumuştır. Biliyoruz ki her hareket eden varlık, matlaka bir yumurtadan meydana gelir. Günün birinde, bir tosadüf “Türkça tabirile. beni bir tohum olarak anamın karmına almıştı. Bu atılma keyfiyeti benim varlığımın bir şekilden diğer çekle geçmesi demektir. Fakat bu atılmanın yakubulması için bir hazırlık devresioo iİhtiyaç vardır. Bu da babamın varlığında hazırlanmış- tır. Babamın varlığında hazır- İanmış benim varlığımın tekâ. mülünü, anamın yarlığına atıbış da bu tekâmülün inkılâbı (Atla- yış Ve sıçrayını) teşkil eder, Anamın karnındaki varlığım orada da bir sıra tekâmül ve Jakılâbı takib ederek ileriler. Evvelâ heran — değişmekliğimle birlikte anamın varlığında da değişiklikler yaparım. Dört ay geçtikden sonra, bu müddetin bazırladığı tekâmül İle, ikinci bir iakılâba kavuşur, orada ha: rekete başlarım. Bünu diğer bir hazırlık (Bir tekâmül)takib eder. Dokuz ayı geçtikten sonra 180 günün birinde sonsüz ağ- tılar ve acılar psbasına anamın kornını delerek doğarım. Bura: da esil mühim olan doğmaklı- gimdir. Bü İste benlm varlığımın fokilâbıdır. Fakat doğmaklığımı için doküz ay anamın karnında kalmaklığım lâzımdır. Bu ka- bş ta tekâmülümü teşkil eder, Burada, diğer mühim bir nokta da şudur: Ben tabminsim haliade, anamın karnında atıl. diğim vakit İyalnız — değildim, Yanımda milyonlarca arkadaş- lar, kardeşlerim de vardı. Orada yümurtaya girmek için kondi- lerile yarışa çıktım, savaş yap- hım, uğraşlım ve mücadele ede- rek, kendilerinden daha çevik, kendilerinden dahs faik ve on- lardan daha ziyade ve (Vita- hite) yi halz olduğumu gösle: | rerek yumurtanın içine girdim. Ba mücadelede onları ezme- dim, öldürmedim, mahvederek ba mevkti kazanmadım. Bunu bana maharetler ve varlığımdaki kuvyetler kazandırdı. Binaena- leyh Darvin'in (Hayat müca- deleden ibarettir) nazariyesini ezerek öldürerek zaler temin etmek manasına ulmak — ilmi değli, keyfi bir telâkkidir. Ha- kiki hayat mücadelesi, şabai hüner, meziyetlerin kendiliğin- den yarattığı. - muvaffakıyetle yüksekliklere hâkim — mevkie geçmek demektir. Mevzauumuza devam edelim: Dünyaya geldikten tonra du bayatım dalma ayni atlayışları takib ederek — ilerler. Onbeş yaşında varlığımda yeni - bir fakılâba şahid olurum, Başka bir insiyakım hayatıma -Cinsi inslyakım karışır. Bu varlığım. da derin değişiklikler yapar, Günün birinde büyür, ihtiyar: lar, bu defa berkesle, her ya- gıyanın — mutlaka tâbi — olüceğı yenl bir atlayış bir inkılâb karçısında kehrım, Gözlerimi bayata kupar ölürüm. Ölüm de benim varlığımda en tabli bir Yakılâbdır. Fakat bu İnkilâb için daha övvelce bir tekâmül lâzımdır. ve buünün İçin bir varlık, benliri hayatım, tekâ. mülüm, ölümüm de onun da tabii neticesi olarak Iokılâbım- dır. Ölümüm, bir Insan sıfatile beni mütecasir eder, Çünkü birçok arzularımın, hülyaları- mia sonüu demektir. Fakat tablatın kananu bundan hiçbir şey anlamaz, Onun için mü- bim olan, asıl olan benim ölmekliğimdir. Ben öleceğim ki, yerime başkası gelmiş olsun. Tnkılâp kanunu — hakkında daha iyi bir fikir vermek için, tablattan da bir misal alalım : Mesalâ snyu. Bir kap içinde sayu ateşe verdiğimiz zaman derhal onda bir değişiklik se- zeriz. Fakat bu değişiklik ted. rict olur. Hararet sıfırdan baş hıyarak 10, 20, 80, 40, 50; SO, 90 mı bülur. Fakat yüz dere: ceyi bulanca birden bir gale- yan, ani değişme, tıçrama ve Inkılâp karşısındayız. Sa ceki su değildir, değişmiİştir. Bun gdan da şu neticeye varırız, 99 dereceye kadar olan vaziyet suyun tekâmülü, 100 derecede bir biçimden, diğer biçime ge- çişi, atlayışını (İnkılâbı) teşkil eder, — Sonu var — ı | | ı | | | Talebe Gezinti ve Tetkikleri.. ——am 9 a— Şehrimize Bir Kafile Gelecek ve Eski Eserleri Gezecek.. Gerek memleketi — tunimak ve gerek orulardaki eski ve Selçak eserlerile bugünkü sivil mimariyi tetkik etmek üzere güzel san'atlar akademisi mi- mari şubesi talebelerinin Ana- dolu'da bir tetkik seyahatl ter- tib ettikleri Güzel san'atlar akademisi müdürlüğünden va- Hliğe bildirilmiştir. İzmire de gelecek olan bu talebelerin şehrimizde gezdi. rilmesi için vilâyet istatistik müdürü Bay Nazım Balkuv lle mimar Bay Necmiddin meş- gül olacaklardır. Talebeler İs- mir'e bu ayın 20laci günü akşarm gelecek ve 24 üncü günvü akşamm — Manlsa ve Balı- kesir'e hareket edocoklerdir. Talebeler —Ankara, — Kayseri, Adana, Morsin, Konya, İzmir, Manlisa ve Balıkesir — vilâvetle- rini gezeceklerdir. Hesap Teftişleri Türkofis ve uyuşturucdu muad- deler inhisarı hesaplurile muz- melelerini teftiş etmiş olan öko- noml bakanlığı müfettişlerinden Bay Ziya liman relaliği hesap ve mumamelelerini do - teftişe başlamışlardır. Ondan sonra börsa hesaplarını teftiş edeceklerdir. /-PÜRJEN ŞAHAP 0 kadır zararsızdır ki kalp, böbrek, basur rahaısızlıklarına, g:cbelere, çocııklnm ve tansi- . eee AU TURKiİiYE ZİRAAT BANKASI punasani 18 TTT BiRiKT iREN RAHAT-EDER 'Mübadil Zelzelenin Zararı Büyüktür. — Başı 1 inci sahifede — dör olan yıkım ve zararları bu mıntakada bulunan heyetçe tesbit edilmiştir. Alınan resmi malümata göre: Erdek merkezinde sarsıntıdan 756 ev çatlamış ve 2 baraka yıkılmış ve 70 evde kısmen, Ocaklar köyünde 4 ev ve Turan köyünde de bir ev tamamen, Marmsra adasında 100 ev ta mamen ve 37 ev de kısmen, Çınarlı köyünde 20 ev taman ve 3 ev de kıtmen, Gündoğdü kö- yünde 45 ev tamamen vo 16 ev kış men yıkılmıştır. Gündoğdu kö- yünde 2 kişl de ölmüştür. Puşa HUmanında 12 ev tama- men, 45 öv de kısşmen . yıkıl. mıiştır. Burada dört tane de yaralı vardır. Balıklı köyünde B ev tamamen vo 2 evde kış- men, Harmanlar küöyünda 56 ev tamamen ve d evde kıemen yıkılmış ve G hayvan ölmüştür. Poyrazlar köyünde 9 ev tama: men ve 66 ev kizmenr - yıkıl: mıştır ve 36 bayvan da yara- lanmıştır. Bobla köyünde 13 ev tamamen ve 28 ev kısmen, Asmalı köyünde 3 ev tamamen ve 91 ev kismen yıkılmıştır. Ürkeli köyünde 1 ölü ve 4 yaralı vardır. Yiğitli köyünde 1 ölü ve 1 yaralı vardır. Ekim- lik köyünde 30 ev tamamen ve 26 evde kısmen yıkılmıştır. Nüfusta Kalabalık Arasında Bir Yankesicilik Oldu Nüfue müdürlüğünde bir işi bi tekib eden Mustufa — oğlu bay Ahmed'in kalabalık ara: tında cebiaden 55 lira parasile 18965 numaralı bir tayyare biletl — çahnmıştır. — Yankeslel uhıuuı aranmaktadır. | Bonoları İçin —e :0 G — Bakanlık, Yeni;Ted- birler Bildiriyor.. Şehrimiz lakân müdürlüğün- Ğ den çalınan mühim miktarda- — ki mübadi!, bonoları tahkika- — tına üçüncü sorgu hâkimliğince devam edilmektedir. İçeri İşler Bakanlığı bu hâdiseyi gözönü- — ne elarak tedbir almıya lüzum görmüş vilâyete şöyle bir bil: ditlm göndermiştir: “Bazı vilâyet ve kazalarda bir kısım mübadil tasfiye ve- sikalarmın; sahiblerinin müra- Cant etmemesi ve başka sebeb: ler yüzünden iskân veya nüfas veyabat idare heyetleri kalem- lerinda saklanmakta — olduğu anlaşılmıştır. Para değerinde olan bu tas- fiye — vesikalarının — memurlar elinde bulundurulması — mah: zurlu olduğundan bunların ma- liye kasalarında saklanmak üze- — re zimmetle maliye dairelerine devredilmesi ve miktarı ile nu- maralarının merkeze - bildiril. mesi tebliğ olunur. Bay Ilmi. Ankara'ya Çağırıldı. Bayındırlık Bakenlığından şeh- rimiz Bayındırlık komiserliğine gelen bir telyazısında komiser bay İlmi acele Ankara'ya çağı- rılmış ve gitmiştir. Bay İlmi'nin ba seyahatinin sebebi Aydın demiryollarının hükümetçe satın alınması için başlanacak olan görüşmeler münasebetile hazır bulunması — içindir . Şirketler komlserinin Ankara'ya gitmesi sebebile dün toplanması karar: — laştınlmış — bulunan - elektirik tarife komlayonu da toplanma- mıştir. AELGNLLACI (i eüic e e Ze