HAFTA KONUŞMASI Dünkü bayram sahnelerinden Kalabalık evlerde aile reisile hanımı büyük törenle bütün peri Do rini kabul ederdi. Yaş sırasi Kurbaı > göbeğe gelirdi. ma kadınların — tıpkı o zamanki nikâhlar. ski Adetler üzerine yi miş a Eğ lerde, Tomanlı ilmiş midir, bilemiyorum, Her ailenin kendine re âZ gok farklı bir olm: siği raber bu tören o konak satın üniforma giyerek gri saraydan kuşluk zamanı dönü günde yapılırdı, Üni ni yahut kısacası vekâlet vermeleri âdet sütnineler, evlâtlıklar ve eğer var- uni na ei re Dadı başkalarına Ez ni Götür “yetişmiş, tbe makam sahibi ol — ya da böyli mevkie erişmiş olmak Hthar ve- mz Çoğunun heyecandan özleri dolardı, Ama damat Da — kendilerinden a kaç göç olması daliyile — jı |törenin dışında kalır, kaynata ve F nöbet kesecek olan ardı kapı sinden verilirdi,,, Nikâhlı TANIMADIGIMIZ MEŞHURL AR: Bestekâr Rifata dair güzel bir hatıra.. ihtiyar adam Veysi'nin mezarını işaret ederek sordu: “Akrabanız mı oluyor?,, lurdu, Esat ii evelallah, elnin hakkından gelir, koyun ne ei artarsa o derece gülerdi e Bp öyle gel SE e in ayırmağa uğu herkese ayede Ti imam LR yo- Tunu tutardı, e halkı e dan m a giyime kuşama lardı; zira avdette herkesin vi elbiselerile alle relsi huzurunda yaş ve mevki sırasına uygun bir eçit resmi yapmaları lâzım ge- i ,İrenini gir -İdimin de bulun: Ve esmi ya-| hi Eği Ba erkeklerinkini selâmlık- ul ederdi! ... ster beğeniniz, ister lüzum. suz veya tuhaf bulunuz, el 1 Çar b e ari ın yuka- ıda. ie aliağa o alle tö- e ken- unuta- seyrettiğimi sanıyorum iie elerin, si A ağir Hibe kumaşların ve kafesli salonun Joşluj içinde 'pırılday: ların van si akislerini buluyorum, uzun etekli elbiselerin hışırtısını enzeyen yelda bir en EĞ günün! tir Zaten acayibi şudur ki Esat ağa kurban Ri Bi dışında vo tembel ve kahv ocağından mii lie yi di, sekize kurbanları kesmekten ibaretti ve o kadarcık bir İş kar- ilm | K: z üç yü gün ri sıvar, bıcağı ER bir düzüne yunu boğazlayıp bahçedeki çengellere dizerdi, Ay- rıca her kurban iş ve - İde bahşiş gn erde e ökakla a manzume — Ve, angi devirde yaşamak ei Üçüncü Selim zamanının şiiri — Di günler - — Piyan yu taşimak meselesi eylâ Yüzleri — sıkı kapalı iki kadin — Son şarkinizi öğrenmek istiyoruz... — Üs küb'e dair bir mezar — Leylâ hanımın arzuları, fikir- sa; m Leylâ hi anım tereddü den şu cevabı vermiştir: — Muhakkak ki Selimi Salis devrindel Ka De Selimi Salis manı Le; hanımı Mu haklı Sal öğima Hk la rl Razi'nin i Dale bi yolar da İ ei bir el tır, Başka — Edebiyatı mı, mi mu; yi mi tercih a diye ni | muştur, Leyl — Musikiyi teri ederim!,, cevabını vermiştir, Ne yazık ki bütün lem eri rüçlk evlerdeki gibi Bizim evdeki bayramlaşma teş-|duyduğum alle kasabı tarafın. kesil- ei hatırımda kalan man-| o Fakat asıl ve temiz ola esi pvP. ayıp değilse e kü- ra şudur: yram şüphesiz ki kasap bıçağı | cükli sayıldığı için o mele bem a sokak) ve kan ki ki ayan Şeker gi) İ ina nak hi anadı a iç |bayramıydı, Ku: bağramına | m a le Eğ İriş sesin-|alt hâtıralardan fikrimde yer tabit ne e olabilir? AZ dicek — anlaşılınca odalarda, te-|edip kalan bir tanesini — belki (niz ki ahçı başının işi ne? Estağ- Tiğ hareketler, maş şti gemiimemiş unutulmuş! di- | furullah! Ahçıbaşı ayrı bir mı malar olurdu. ez n hiç yi -İye — kaydetmekliğim lâzım: ki sahibidir (Kasaplık etmez; eki mada önünde | Kurbanı Ki vekâlet | «mâlâyutak» . kabilinden teklif e san ve yeni Di verişimiz! e derhal an ını belin- Bize İçinde kendini seyretme imi evde o si dadının kocası |den çözdüğü gibi evi bırakır, gi-|8€ “ ima potur ve cepkenle gezen e kurban kesmeği haysiyetine yüzünü görmekten süz t Esat ağa ye pardı, yediremez, “idin Li gözünde) Esat ağa yaşını hiç gösterme- Hattâ kelam ken sp ehemmiyeti bir aç misli daha| mekle beraber 1858 Moskof har- Ki artmış olan lendi — esasta|bi gazilerindendi, Bir kere daha | eb geleni Külkat yakışıklı, te meraklı ve her Kel © harbde Mi e bile karışmaz, Si it ölmem dağıta m: sından hareme li Mabeyn gi Bu oda, Ka gi va dire Ri öbürü hi ttiğiniz| ir kap al hususi bir #mile late 'Haremle eli tek konuş- ma Ve Bila perde arkası alıp verme vasıtam gene bildiğiniz. z MM alt vattaki giriş dolap» idi, ayramlaşma (töreni en geniş alan yapı ardı, Babam, üniforması Me da, ortada, a e anam yü ir, kame Aın etini öperdi. O, buna Kamil ilen önünde — Yarısını saygılı, sessiz bir Yü ondururdu, Bir küçük prens- İikte hükümder yana duran bu eşler artık ai- tebrikâtını er kabul €lecek variyettedirl. Şu var ki bayramlaşma sırası- mı savanlar odadan çıkmazla ir lerinin De (eçer, e e ye düşmüş, ara serilmiş, can erme 'Tam o sırada bir görünm miş, a gırtlı ağından çengel geçirmiş; tı ki GR ai az vallı ei er, kancaya takılı b müddet kan revan | de kopmasını önlemek e imz ve atın Ml r süratlı MIŞ e başla Koş- e ei Tlde esir düşmüş; ölmemiş geri bile dönmüş, İşte tam mânasile — serme “e de — zincirden ve çen- evin | gelde uş olan yedi can- evini tiyr Kurban yn saba- enden harem kapısına Peki kimler miareğmen tm ağuya © vekleğimi nlar ayrı evler- Kurbana: ları ka, a sici.grup, yani dadılar, bacılar, ceğinden — orada. kesiltrdi, 'Ta-| ta — yaşadığım 1 no bayağı işleri haremde ar |s dılar, bilhassa e bacılar gö- Tür, Hele babam gibi bazı zevk sahibi adamlar kn taze rban eti ve bu etten pie al koydurmazlardı; usul üzere mi a yı sonda yenilecek et, mezbahadan R lâsa, ocukluğumda içinde cemiyetin yukarıda bir kısmını hatırlattığım Adetle- «pitoresk» bir tar has bir Rİ beki 7 aile ba- ğını . perçin! bir kudreti vardı İnkılâplar bu m e kötülerini değil, arasında bazan rükleyip götürür efik Halid Karay iy! Eni de yi Halk km ri yıkananların çamaşı! ları D.D.T. m. shldltn.. den geçiriliyor Belediyeye halk hamamları bayramın birinci günü mi d- Ber günlerde e faaliyetine Meali ve Kasımpaşa hamam- anda ACE ARL olduğu halde, YE kanma ücreti 7,5 kuruştur. Tophse- dekli Kılıçali hamamı parasızdır. Ze) gün harfinde. halk Tiamnminla kişi yıkanmıştır. Bunlara in gir D. D. 7. mahldlğ- Bundan başka şehirde bulaşıcı has- talıkKlara karşı bir tedbir olarak teşkil eee 6 gerici ekip tarafından 8: det sarfında e semtlerde mi tifo, 9701 tits, 290 difteri ve 2 çiçek aşi Yunt Amerikadan gelenler Birkaç gün evvelki Akşam'da sebi- talep “Yi Amerikali geldiği, bunla Baberler dürü değil, beyeği nize müdürüdüz, | «Doğru sözm babasını ün öl rdi, Hakk katen de pek fazla olm Meselâ durup -İonu ikide bir de küme emrine sevkediyordu, Tamam dört ker: 8.| Üsküb'e gitmişti, eylâ hanım bu dört kere mec- buri Üsküp seyahati hakkında) b; uzun bir manzume de yazmıştır, 1913 tarihini taşıyan bu 60 mis- a manzumede Leyli izmüş, Derler: su çeker» Üsküb'e dört defa dır düm El ei Manzumenin he-İri sramdan mili ti, , ini li eti al İzi bu ram selmektedir, Hattâ bir rinde Mn hitaben şöyle dem. ee öldürmeden görsem seni! Veysi” Leylâ hanımın Üsküpte son derecede sikılm BE şiir ami görüyo vilâ; Li salnamaesinl haram büzük şair 'nin mezarı önünde canı Bunu mezarlığın kenarında olması-|5* nı a orada, senelerden İmiş ve yosunlanmış, terini ii eski olan bel kuya raştırmasına vam ünite. “Nhayet bin le. külâtla Veysi'nin mezarını kab- lr ti e ve Adeta uçu- yerin * Kenarında bul- lrmiş, Amma Teva görmüş! Ee Oturup ç0-| kendisine gelmiş, mış gitmiştir, O zaman lr iskü) olan bi > İsi Sözlerile başına GİRL 3 »İlarını geçen en meşhur, n si IT, Tâkin o kadar şi zini YE ey dökmüştür, | sanat iş : Üsküpten bir manzara İşte bu sırada biraz ileride bir in | kulübenin kapısı açılmıştır, İçe- riden (opejmürde “ayatekli bir erinin 'eysi'nin şe sormuştur! — Akraban iyı dı?,, Leylâ hanım bu söz üzerine hemen kalk- iz hen A Şal yerlerini Ekti y Zal ve epey zaman erip kendisinin en sevdiği $: vu zevki giip Seliniğin. çına! Leila sin: Sa saz dinleme Hattâ RI «B: saa bahçesi» ismile bir de ir kı yazmıştır, Nekaratı: «Eyli; ye gönlüm o lüt: u Ş see kendisinin «Solmuş | Çiç kler isimli kitabında basıl- mişİ deyin hanım Beş çınar bahçe- nm en güzel. yerle- a İp derdi, Yalnız Selâ- nike deği “İstanbulda da Sel 4 bahçelere gidip saz "me de fa İntizar» Mrlbeki” ER bir bahçeye Leylâ ha- İrince onun sayısız eta rini çalan ve kendisinden şarkı- en — de, en namlı hanendeler, sanat- kârlar kendisinin elini Spir ve ayakta dururlardı, Dal- melesi e, a Leylâ hanım otu- Tur e Bi bestelerinden, e e rilen bu anat mürmelinden e pek mütehass!s olur, le tanıdığı kıymeti iy uri MR Si evlât ld “Müczzinbaşi eee sara; kınlarına an a gidip şarkıyı yaşını mezarını ya Ea c a Leylâ hanıma bir üstat mua aa erdi, ardı, Ley-| 9" iyice öğrenmemi emrediyordu, Yanıma bir layık Kİ kak ip gi Yüzümde kalın bir ak vardı, Halayıkta da öy- 'Müezzinbaşı Rifat bey mış, Bizi bir meyi ie Rifat bey burada; rka ve kürk giymişti, “Başında takkesi!,. am | Hastalık, daha doğrusu nekahet hali,.. edersiniz efendim ik İşarkınız çıkmı İrenemedik, ar meşket- mek istedik... ra MN ati bey yüzleri sıkı sıkı kapalı ve hiç tanimadı- Ja bu kadınların sanat aşkı için- el anlamıştı, Büyük ak sa dedi ei Rat m Şarki Ri ül NE yin elinde bir basi oturduğu yerden e tüne dümteklere ( gö re EN 'Meski ölcülü bitir — Çok teşekkür ederiz, Rahat-- siz z ettik, & Kuyu unuz,” Allahas- marladık efendim A çıktık, 5 da bir şey imsiniz?,» filân deme- kendimizi tanıtma- izde Kibar da ar rda kibar haydutluk vakalar. sml, Wi nn nı olacak? Hep kötü neşri “ve kökü ei — «DOĞAN a gibi iyi ço- suk. neşriyatı se «DOĞAN KA Selmi; gibi hep tanınmış şahs May e BE Son gör, ki o vi bir a Gn bir çocu t olamıyacağına sen de ii “Hem şimdi 15 günde bir senii ve 25 kuruşa satılmağa başladı, SARI CiÇEK pin aşk ve iztirap romanı an; TAHİR KIRAL bir roman ğınız ve ulnayatağı DE bir eserdir, YENİ ÇIKTI, Fiyatı: BÜTÜN KİTABEVİ AYRİ