HAFTA KONUŞMASI Utla serenad - Mandolinle gazel Eski sa İpe gi başını manz, bile kiler yalan rayı söyleyici eş ge görebilen yaşlı ıy ışığında seyre ici ölgün nkara radyosunda man-| Memlekette alafranga dediği- dolin çalınması ve -İmiz musikinin di va çağ vi e dciinin gittikçe hay: ER ii olan caz çalındıki rışmı bir ç meslekdaşımı | sedildikten sonra ari, i sinirlendirmiş,., hakları var, Ala-|Sit, en iptidai aletleri da turka ve alafrangı her iki cinsin | sayacağımız mandolini de çare- irinden, hele ikisinden — değil siz iin etmek gi e e E, ökl Z çok Oir ter-| Eğlenme tarzını d biyesi alnış bulunanlar bile vüş ki si, öpüş” ia la ER sesine tahammül ede-İgil ıalard: meşkeden iki pe A koltuğu- nun altına uçkurlu torbasile bir rig ben uta da dayanaman, Eğer işkence devrind at mıştım, Bekçilerin kk yan var!» feryatlarını bi- il YARAYAN A tel an n İİ “İlâtin sila çok defa a kumsal, iü safa: ıkamaz, ay ışığında aşamaz, Elbette, , diyorum, RE filimlerden öğren diği Aherikâin türkülerini bun-|çanlarına vesaireye göz gezdirin- larla çalamaz; ut, kemençe, saz|ce, hel ak verince bizim eski ise yeni danslara yoldaşlık ede-/ aşinamız mandolini evimize sok-| ez, Bütün o işleri, eksik de ol-| makta değil, e > r sa görebilen aş ndolini tercih et- mek lâzım geli Tercih edince de alafranga ların en kolay, hocasız, nota- em yapılamıyor... Mandolinle gazel okunamadığı gibi! e değersiz, hoppa, yi şeyler 'B zük!» p < ap Kl mk ii ndol bunlari “a. Mi çi edim, zira mando- italyada, İspanyada ve di- vasıtasıdır; e öte: yi lenci MD Sinema | pağı renkli aşklı filimlere so. karak, dekorlar. alatatıarak idealize etmiş, sesi a tık erkek vi EN sürü gü- zel yıldızı ve sevişme sahnesini gözönüne getirdiği FER gençler- ce bizimkine benzemeyen bir | K a vE heyecan kaynağı Ol- lenme il opera İN ka- e ie np um! a ettiğimi iyice se hayr. Mo- ında yle olmakla bsraber zart'ın (Don Juan) real yer iğ Lİ dme için — nağmesi e bir gazel m ki — şey hatır- a siide ay- eş lk Biz, civan uttan, gazelden zevk eş b is. uya pen — Ri borçluyuz, een geçerken sevgili ei a Bir YEDİM önü: ler. Kusurları örten ve Sini bir nur için r, öğer, gerilere bakar, ah ederiz a —— —— vi var yi pek azdır; çoğu, geri de! mişi öğeriz; Bunu malümat satmak İçin aş Birinci EŞ Hainden a se a TANIMADIĞIMIZ MEŞHURLAR: Tavus kuşu haline -İkonulan şiir kitabı.. Nigâr hanım «Safahatı kalb» adlı eserinin parasile bir tavus kuşu almıştı de e ın a İ m de gürül in birimi olan rültülü al zlı sek ucuz kur! yi unu da not etmek lâzım: güzel veya ay ışığın: niyor» «Ne yapa ut çalar, gazel mandolin kurdu; rini Salgını mandolinle kii iL ar, | bi, şairin 4 al An se onlara < iye gel anlatmamız ikinc! de p Li iyi yü N ike kini azla yirümesine iç alım, deriz, b nesil | a e den vi ve ifa böyle eğil musİ- k Büyük zelzele — Göksu dukları mısra — Sefirlerin selâm ver. mın saplı tek gözlü e deresi ve Nigâr hanım yen yeri — Büyük ağacın sulara PED gölgelik — Gençlerin ği yaşmaklı umcayi nasıl öğrenmişti? — Şairin deredeki muay oku- kadin — Nigâr Cağaloğlundaki g ia çığlıklar kopuyor, gü- rültüler Kin yükseliyordu: Büyük Nigâr hanım, çılgın gibi çocukları- nı kayi Konağın geniş me asına indiler. Sultanah- Ayn: Gi Sodnin söle telleri HE gidildi. sardaki yalıya ocuklarına hi bip ddehiyakçımmın yazdi en güzel eserleri arasında, yetiştirdiği oğulları da vardır. Her bi- kültür ve eser sa Sl aa tahsili, terbiyeyi e ik zelzeleden sonra Hire Re 'bebi Nigâr hanım dönlünde, ak- Göksuda, Pe le e zevki ise büsl e and, mal nün w e e yatı, Boğazi z âlemlerini keli TIZ, hea erin eni gimiz meraklısı e mekispieiie Kan- le TIZ, Deyi Eb e (yani te 0. ares diler öğer, EDİ ve (Kıskanç âşık) İNEK mandolinle bir nn ansiklopedik malü- ibolmamıştır, utunu karıma yapip ii zi üstüne ir taraftan da mızrabını ie acele, 1spaz- tulmu: ibi oynatan eğer arkasına acayip dert, mi İl antipatisine bakı- nız ki uzun müddet utun baş ka cı ea e asnifi na giren mandolin ni on- dah: 'gun: i sapı İl ki «biz» demek gibi görünü; vurdukça la yla n bir/ bir e r 5 çala söylerler ama kon: va inoda, alki 1 in e gibi, ildı; biz de gece vi mizle ona cevap b WE ei ma çoğunluk Yemi den gazeli- rirdik, ve mübalâğa yoktur, a Tam o sırada kulağımıza man- Değ sesi gelince eee e küp- e bineriz Eski >: iş altında görebi EN li pek azdır; çoğu, başını € | çevirince manzarayı ay ışığında ” ME örten ve Çir- 8 tan uzağa ut çalanlarla ga- çi gp bugün bir ya dolin çalıp sernat yapıyı lar, Her yiğidin bir yoğurt sy olduğu gibi her devrin de lez şekli vardır, ai 5 sinemalar örnek alı a tazelet rin kucağına ut ut vermi genleri hat- oyalamak nları da dinlerler, belki de serde, estivalde, evi törenlerinde,,, bir eserden hatırımda yeli Musikini; iin li e ri aslını, özün! r Çinlilerdir, gi Ss iyi a lerce ebe bir ki radyı abahati adam hare z çeşit musiki aletlerine yer) tiyacı duyar, fakta e ye - verdikten sonra araya mandolini| mez, bir takım sesler çıkarır; de katması değildir; bunu gita- haykırışlarla da sükünete ere- rasiz çaldı, dır, Yoksa saksa-| mez, ileri atır, düzehler, ille din Pm aa bir|türküye çevirir, Gün gelir, git- sırdı hem uzunlti) kompleks - karışık bir hal uzun ut taksimine göz up /alan ruhlar türkü İle de avutu- a (Oo mandolini radyodan at-|lamaz, İşte man. ruhunu m tarafsızlığa riayetsizlik |latmak, heyecanını lek olur, Radyo istasyonu, konserva-|için insan bir takım musiki al tuvar değildir; her zevke hizmet|leri yapmağa başlar ve udiki etmesi icabeden bir müessesedir, EEE meydana gel ındıktan son- vi olu | eşitleştiri ün ni bile ERE a söy- yla ölgün bir inde! ni -İtün RİK ar elem iyi v fena taraflarıdır ve ser vr lananlarda fena taraf tur, mis ki gibi prada rgü ve geleneki en DEAR çabuk ve e Bi de- isler mi andır, ii ve zev- kini He" bir kale sokuyor, Sinema me maymun- a taklit istidadını (geliştirerel öolar rı çok kere istenmiyecek de- rTecede birbirine benzeten yaman bir icattır, Refik Halid Karay har > yare ehramlı, hilâli via rl sahi-| kal aramız: rine iri tiği yatti v daliyle a p dalgaları dağ- nım İki çifte NS; ; lara ekip. Gk n altında güni Mü ön ntel olarak Göksuda görünürd at, Hami ları eyni söz alırdı Kendisi ise o kadar güzel ve ve hususi giyinirdi. EL deredeki bütün sandal labalığı onu uzaktan farkederler, yol verirler, gençler: — Nigör hanımefendi. nımefendinin sandalı... diye lerdi. izi ha- österir- Nigâr hanım, birçok sanatkârlar gi- bi tapınmasından memnun olurdu. a HA bu #lemlerden birinde Belim ırrı üstadımız da pek genç ike aladağ ip O zamana alt DR bir yazıda Nigâr hanımın gandalı ge- , | gerken gençlerin onun güzel : münevv kak galan ea pi ar, ir edibimiz de bu hâtıralardan yanmn RADYO ANKARA RADYOSU: 18.00 Dans orkestrası, 1845 Şarkı- lar, 1100 Kimi er, 1020 Geçmişte bugün, Salon orkestrası, 20.15 Pazar ami, 2030 1, 21. Opera aryaları, 21.16 Karşık garkılar, 2135 Müzik, 3168 Şan soloları, 2216 Yurtta spor, 2230 At yarışan p 35 . | Dans müziği (pl), 2245 Habe YARIN SABAHKİ PROGRAM 130 Müzik (pl), 7. Müzik (pi), En 30 dn arılar, 1245 Haberler, 13.00 Salon orkeğtrası, Büyük zelzelede Nigâr hanımın eski bir tuvaleti derenin en nihayetine kadar çektirir- e Oradaki meşhur değirmenden de volan daha ötede, derenin ,üzerine, dalları kapanmış bir büyük Nigâr hanım daima klein dereye çeker suya değercesine pas vardır. İşte iie di urdu. ağacı li binlerce insan Dn gayet hususi giyinmiş, zarif, enteresan insan, ederdi Ve birbirine "ısıldarlardı: «ğa Nigâr!.» Bazen onun bir man- rumesini de okudukları olurdu. idi gidi günler!. pm şimdi Ni- gârsızdır ve unutulmuşt 1 sey- Tavus ESR Yalnız mesire yerlerinde değil, şe- e de giyinişi, Mİ ii ei 8 İnce zevki hem. m ti çeki Meli ince saymakla eni kendisine mahsus bi dei marşede görünü. eriği disine «zamanına Isyan eden kadın» adı ar we ie bu ae zevki idi. MR e n yüzün yalnız podra 1, hatip bi kulara aklndi Yak am Sayl şi it şemsiyeleri, her biri bir: eseri olan yelpazeleri vardı. EM Da pazeler Çinden, Japonyadan ve dün- pane ERE konak IŞimdi Sıhhiye müzesidir) mizi bitirmeden 5 e sine EA liği EM e TAİ m, ei a binli yanın her yerinden fından hediye ilmi. saplı tek gellerinden vaka boynunda asılı dururdu.. 'Nigâ ın hâtıraları arasmda bu gülün hala muhafaza ediliyor. ME elinde ince bir baston bulu- ağam kendi târif edip yap- tırdığı da 'olurdu. Böyle sanatkârane buluşları arasında neler yoktu!. Me- basına üzerinde «Osman: ya- agi Me- Tavus kuşu Tavus eyi ml aldı. Edebi- atı meşhur bir eseri Safahatı kalb'bu suretle bir pırlanta İğne oldu. ei pir güzeli baska hir cürelliğe Nigâr hanım hakkındaki yazmarı- önce onun zekâsma kabiliyetine işaret ha- r birçok Rum hizm şile lar katletmemeleri için kendi hem de ml Sahak ve iyi olmak şart a öğrendi Öyle konuş- aj Ölmez Nigâr hanımın hotozu sarayda ka- dınlar muayedesinde moda oldu. Ka- 'nlerin Türkiye Ecnebi 2800 1500 e kuruş e ri » » 1800 Adres tebdili için elli zag uk pul göpdenimeldir Aksi takdirde adres değiştirii Telefonlarımız ei 20565) Yazı İşleri: ilke mh 20681 528 13. 13 17.14 2040 22.42 ee mi az uslu, 13