HAFTA KONUŞMASI On derste züppelik Züppe, lı termek için iğ yapan sokakta gezen zavallı hi halde Döğme Adlı o sanlı adamların züppel burluğundan ileri gelir iğe kapılm ———m eksik olan şahsiyetsizliğini örtmek ve kör kalmış benliğini zağlı gös- mdır. Bu adamın Şarlo kıy. afeti ve tavrile «latent » saklı» ası da şöhret TANIMADIĞIMIZ MEŞHURLAR: Gramofon plâğıyle sürgünden çocuklara gönderilen mektup “Kadınefendi,, ilk defa sokağa çıkıyordu arkasında açık bir şemsiye olduğu halde ilerledi ve... ir zamandan beri tercüme |gibi onu sorguya çeken m züp-|anlattığım hikâyeyi en kısa Şe edilen hadsiz e e -|peler öğretmeni hastası! Lo-|kilde em isterim: Öğretme. tapların, kendilerini w e müzesindeki meş Yi ni bir isimle e ini mi bie üreme iz beğenmesi, kendi karısını e ei bir «bdotizm» el) İlk hastabakıcılar — 27 talebenin imtihanı — Meşhur bir feminist — Ka- ığındı 8 i, Al vi aldriin a- tutulmu: sunu: ani mangafa- meni Vaytel! en şimdiye kadar ei mes Ata SE Gr iğ ei Sie N albümin ii dınların doktor olmaması meselesi — «Vallahi paşam kendi elimle ye bangi eserlerin Türkçeye çevrli-)ile süslenmemiş temiz, zarif eş-bi kötü bir hastalıktır. Kurtul im..» — Besim Ömer paşa kendi kunduralarını kendi boyuyor... — diğinden... hayır, kuşa benzetil-| yalı bir evde oturması, Puccini iin için sıkı bir rejim lâzım. taht, diğinden haberim yok. 1 a hazetmesi, ara SI- Mangafalık mı? Halbuki nimini tahta kutu.. tercümeleri çikmıştır;İra Dum kuması gibi mü- herkes beni a yerinde ei Mp kötüye yormıyalım. İtimal nasebetsizliklerini şifası güç alâ bir adam ola Besim (OÖmer paşayı bizim padişahım belki derya tutu-|metler olarak gözönünde tut-| — himen emesi Y ilk feministlerin en mi makla beraber onu adam edebi- denilen hal mangafalıktır. Mu-|başında görüyoruz. O kadınların Satıhta işleyen dar görüşlü bul|leceğini Kr ve haykırıyor: |hakeme ve mantık sinir merkez- her işte bilhassa yardım işlerin- Fransız romancı ve fıkracısna| — Efe diyor, biz artık bu- İlerinin zafiyetidir, yani dimağın de mük Il surette çe ie fazla kıymet verdiği ve hükmo- | güne ar mu elen putları ii — aye» si, moral 2 para- | ceklerine, çıkaracaklarına lunmamasını peşin ledikten kıracağız: Dier e Me tlerime uyarsa! şifa İarinli Bu itibarla kadınlar sonra bu muharririn çoğu k eli-| kafiye, ie 1 ve Bini Hilâliahmer teşkilâtının o kurul me oyunundan örülmüş, sakat râk... Hep: rin ei Zavallı burjuv masında pek büyük âmil olmuş- bir kısmı zekâlı b Lan a ye ressamların Le tur, rebiimiş yazılarına zaman Bis şimdi | züp-|şairlerin , Fakat yalnız yi a ki raslasam — fikir orlaki ığı etme-|peler mec iline ii iştir. Öğret. İn ma... Onu aşırı solcu mamış, Fra e Sleyiçriasi mekle b T göz ge: dirdiği. meninin bellettiği sözleri yerlilsin salonuna da benzerlerinin ini namelerini mi saklıyacak değilim, Netekim | yersiz, sırası gelsin gelmesin, pa-|Bu «yoldaş prenses rterek burada kadınları Ççâ- çen Gi tarafa kaldırılmış |pağan gi m sipleri güya lıştırma etşkilâtı da kurmuştur. eski kitaplar arasında (On derste| — Al irandollo! Ne ya-Jailah, diyor, kilâttaki kadınlar bez üze: snobluk) Ni rini bulunca im © ir er rine pek güzel işler işliyorlardı. sahifelerini karıştırmaktan el üstünden 4 sizi alıp insan ihtira-| farkında im Ömer paşanın yaptığı ME GUN Bn sının art etiler dolaştırı- | eşyasını çi en büyük işlerden biri de mem- bir lügat kitabı üm ilama yor! o Tahteşş Benliğimin | Yemek odası lekette oHilâliahmer hastabakıcı z y kiye pölünüğü mış bir y J kursları açmak olmuştu. - YE ln ee yeri yeli aŞ- | nesinde, Divanyolundaki binada GERME görünen asrilik züppesi ve züp- ei Fikrim: ir kalkmıştır. İik defa bu mektep açıldığı za- Besim in paşa gul koruma senişetiniz faaliyetli e ni a Shakesptardr DAA paz m iL pe Tür liler uyur, snob| man Besim paşa teşvik maksadi- gününde - gene a geçirdiği değişiklikleri meal - GİVANI üzerinde uyku kes İle buraya asından bazı ha (lif NM me alâka- , gildi özle ni z “Veb u sözlerin arasına Paul iin ları bile dahil etmiştir. 27|dar olmak m bir zevk|sö; ei ir mw tu ol, esim bırakırsak bugün! lamı 4Z|yalâry'nin, Claudel'in, Proust'un ii ri a y sin il çok odur. Zira mez nodaya uy-İg iğ iliği oleksiyoncu olm: hanımdan ibaret olan ilk sınıf/dı duy yil gelen Ömer onu hiç bir plâkla deği mak züppelik değildir, züppe sa- Ti — ların. ekiz sağ ık asal çabediyor ama profesör öyle pul ma kursu bitirdikten sonra | salip heyetlerile, meyef etfal, men ü o sı Öm yılmak için bu modaya karşı EEE RE > ii la allı ihl Ri En çubuk, kılıç, ir imtihana tâbi tutulmuş- ; Verem İmali «Cemiyeti ak- i paşanın kendisine ve Kl aptal hayran görünmek de lm > ai — ei i «ab |sesi Japon vazosu, fala: “nd “3 ve şahadetnamelerini almış. |Vama müzaheret» gibi cemiyet. derine m sesiydi. Jâzımi za e İlim ek | ii eski tarz şeylere izin vermi-| yardır. hangi dikodu-|ler haftanın muayyen günlerin- u plâk şöyle doldurulmuştu: Şurası var ki modanın yeni cezbe “ ik Vi yi pm rijinal bir koleksiyon Ol-| ya sebebiyet vermemek için pa-|de kendisinin evinde toplanırdı Ömer Se paşayı sür- olma: lâzım gelmez. Bobstil geç ş © tünel ve tramvay bileti Da Hilâliahmerin kadınlar kısmı- | Paşa & ğı halde, Avru- |müştü. u çok seven Be: eni El kadar meselâ m H psi onudur. hastabakıcı mektebine her|padan gelen yardım heyetlerini|sim ya “ani an- şal yelek giymek de ters ve ge — Ya Victor Hugol | e Tİ ç amvay, bileti mi? di bir erkeğin girmesini kati |evinde ağırlamak mı le dai- |dığını işittiği zaman gidip ken- tarafından bir cins züppelikt ae e | Neye yarar, > ii “z pi surette yasak etmişti, ma çok eski şaraplar yundu- |disini görmek ist mişti. Fakat atin züppelik an: iy — Ka İlk hastabakıcılardan yan! rurdu. Bu beye in Mi Besim er'ir bi el arzusu- eskiye dönüş, öbürü yeniye e e Deli me diyorsun? ün “side” kesmiş - talebeden biri bana şa a bu şaraj na saray katiyen muvafakat ef şuş şeklinde ikiye ayrılabilir. re e) Ee in bilete şimdi yarı me seçe ma merasimini şöy-|lirdi. memişti. İşte bunun üzerine Kıyafet ve yaşama tarzında böY-| ğin Ri e a ven 2 vari ia ilin Ziyafetlerde minimini yemek|Ömer Şevki a | le olduğu gibi fikir bahsinde| VEEE ri aaa lr Bu urjuvaya göğüssüz kalçası ein paşa o günü, eserinin ei hazırlanır, bunların di plâkla sesini ini rmişti. — şahsiyeyli, derin anlayışlı veya R eki di VEB Pi asla pltine, sıska keçi surai atl ilk mahsullerini görmel ak mü- | taraflarına, gelen heyetin milli- sen o zamani Eg Macide ni ileri rüşlü san ERER e e e KE ir ıs: buluyomar; sonra | tevellit, bir sevinç ve heyecan | yetine göre eri ve muka-İnım da Debi için — samimiyetsizcesine mese-| azo pek de yaban&ı Ml es bir arkadaş da lâzım; birliçindeydi. o Merasime ne kadar)bil Köşeye Türk bayrakları Yes- mer Şevki paşa ayrı lâ «bizde şiir divan ei i e ii z a ii nn YE gezerken ehemmiyet verildiğini göstermek |medi gö kendi i 1 mai beni. Meni iş Kiri tti» yahut «bizim Şiiri! İ er hayr alsın öY-İiçin bir vakaya işaret etmek İs- « endı elim çün doğ Si er Giri TE — Victor Hugo mu? O isimde |'e biri kim ola? Zenci bir boksör! yenenler! dağıt. umu k ii 5 Gi e eni iyar ol Macid:m..» denil da snobluktu bunlar, iki birini tanımıyorum!» | İste hikâye bu minval üzere|mak üzere Sultan Reşad AE tedir. . Sioün MENE Hifi kaplara ak e Sibelin. ZO YOr ve DİHRyet ee) ağızın | esi, «Kadın Efendi» Hilâliah-!, ile Eİ rr aa” li Ömer paşaya hitabeder- kendisine çeşni i vermek hevesin- d *İsabrı ( tükeniyor, dersde mere gelmişti. İşin mühim tara- ge ve Ee mile Tm de: «Doktorum!» demekte- den doğ snobluğu daha ince, zerafetli $€-| snobluk) profesörünü ri €S-İfı neydi biliyor musunuz?.. «Ka- hassa gençliğinde «pek beğenilen Ömer zaman za İste all mühimi noktaya gel |E.0E canlandırır. hemen heme ki hayatına, dÜNÜYOE din eierile gvlendikfen — moni £ GİREN mai çiz sevdiği babasının hâtıra dik: Züppe, eksik olan şahsiyet- Va 5 il Dp ğa RL ilk defa olarak sokağa çıkıyordu. il rim ağ Tllan sesini dinlerdi. ailenin pek sizliğini örtmek ve kör kalmış ln a e matlık A em BE kıymet verile-| Bizim yüzü soyumuz ENE me i e se vi âli rimen vi kıymetli a olan bu plâk benliğini ağı göstermek, dikka- Hari ra Kl bir eser değil.. Şüp-|ilk defa bir gezinti yapmış olu-İjanil. karşılastığını İş in çökmek için eyi ya e Dİ e ll ei m stabakicı dbiseler a sıla mek ite velileri Minimini bir sandık.. ii yi b an kpa vi gü, men kafasile hep ye-| sırtımızda letnamelerimiz akal dan evvelki bahislerimiz- akla belaber bir gerçeğe Öâ-| nilik ifratında görmesi büyüklalmak üzere ir kada si kr uğ de onun ME “dünyasından ne adamın ii lo kıyaf. anmakta, bir cemiyet bölümü-|kusur. Fakat birinci cihan har-| Efendi» önde, arkasında bir ada- Hattâ bir afaki; gi teklif derecede uzak yaşadığı gör. iİDün ruh haletini belirtmi ii i i paşanın çok tuhafına giti iş: Ni i avrı ile sokakta ii damara Ki gülle inin sonunda bir memleketin|mı, elinde açık bir şemsiye çi Bu seferki dehşet!.. Bütün | 2üStÜK. Hakikaten 24 saatlik pu aran farkı, hastalığı- dn lk ğ Mi yi Ki 28 geçirdiği züppelik buhranını gös-|makta... «Kadın Efendi» ği A eN işi PİLİN İ hayatında da büyük ve sevi ui tap tâbirile az çok latent - |dnkârlik veya Sri e ares İermesi bakımından gene de fay-İyor, açık şemsi a arkadan ii aileyi bep birlikte ee ekin bir çocuk gibi bakılmak isetrdi. sikli e a lun vr Hoş, | 9 ii Yi DE asını, İdasız sayılamaz. Öyle eserler|nın üstünde g Ee day AR BL çi 5 bank kamil e adlı sanlı adamlar elm a da yan züppe 5 gp iL ve züppelikle bir ci cadele va- öylece Siki kadar çıktı- Si en se ii vi dalmış bir haldeydi ki o za züppe yok değildir. Bu, şöhretini Te vi çeri a b * İsıtası oldukları, insanı züppelik-İlar, Kai leri kendi da- ii a hiç bir|uzun olan saçlarının son derece- dama uyanık bulundurmak, bir| Et ç Te 7 diy a m ten tiksindirdikleri, züppelerin |ğıttı: nl Mi söyle i zadığını katiyen farketmez- ins şöhret hırsından, öhret > ciddiye alınması lâzım gelmeyip niz meşkür olsunl.. > Oz e gundan ri Vidin KA RR Gİ eyi Rah-| alay edilecek tipler arasına gir- cüml esini her atin ile bası hedi kin nde vs di,| — -açlarınız pek ziyade ve hastalıktır. mi de aynı şeyi Vautel'den n Me belirttikleri için de lüzum-|beraber tekrar (etti. Şemsiyel,, gif Di yeler gönderirlerdi, | zamışı., iye Sık sık ihtara baş- e yapayım | si irad sakli: e KN 21 İnudur. ina içinde olduğu halde — kendi elimle |lârlar, nihayet daimi ' berbe den, saymak, e ) “Yanık şimdi — o şiirlerle, re- dalma arkasında açık duruyo Se yer ka ları, Ahmet gelir onları keserdi, Fa- ein dizden çanı ile e Pi e simlerle, münekklâlerle ve ih: du. Buna pek şaşmıştık. Fakat|Sarkalı ye girene Ni ya kat katiyen cok almamak şar. neklı rmek yakışık al o “İhatsiz fikirlerle — bizde de yer.|sonra saray mensuplarından b. | il ek çok o taşa bun- sebepledir ki demin adı geçen e ikiz leşmeğe yüz tutan züppeliği ki. İri bunun bir det olduğunu söy-| Yarn çoğunu ibise © yapılması hususunda Fransız o muharririnin a de Ea beyi de bir süppe de- ri . vi Mare Hü. |ledi, z b yi Ne ie derin Vr mebel da eydi ısrarile hareket döneceğim: Romanı nı İğ m seyin Rahmimiz, hattâ bir Kara- Mz Ömer paşa yardım işle- — ey ee dayana, | ederdi. ttâ daima terazide, dört başı mamür bir rmEğteyadı ” gözümüz yok! kadınlar: istifadeye O li Üsten hedi leri sl provalar nl la evden zevkine hikâye bu ya, nasılsa düşünüyor, & merakla kalmışsınıs. ik idK eki ehemmiyet veriyordu ki me ad EEE ki edilen bir bayan bulunur- kendi kendine konuşuyor: dır diye. yukarıda baş tarafını Refik Hali ATAY İbunu iyiden iyiye kendisine va- ; Dİ; Hattâ kumaş seçimi de an- — Artı ün mânası anla- zife yapmıştı. Hattâ Hilâllahmer|4 la böyle aileye mensup zevk sa. şılamayan karmakarışık, bozuk kadınlar e erkekler kısmı hibi bir hanım tarafından yapı. düzen bir yazıya Fransızca di z arasındaki irtibatı venin için lırdı. ğildir dersei ayıp sayıyorlar; kendisini ol inin Kunduralarının boyasına pek Victor Hugoda sanat V: de- mişlerdi. çakıl Seyahatlerinde her dim mi benimle ala r. Bunda an başka Besim Ömer, ez sina nde, Eee de 2: kunduralarını — o 84 ki- Bir acayip güneş batışı tablosu- iarımızın ünivers okuma: | Yaa Kiz EU nun |tap yazan O kendi ellerile bo- nun adı «Süt nine: semi e Aliye kabulleri, kadınla- hakknda Ma bir şey duy: yı Hattâ evinde de 2 al olamaz diye söylensem züme olmaları meselesine t kutusu, bunun içinde dik dik bakıyorlar; oyamyamla- ri olmuş, bu-| 75 bei ve fırçalar ny LE a VE- şk ne in len taraflar Kadılar Yalniz gayet zeki ve genç ak inde da kdar s de Milo heykelinden kötü ire bine Diba thiyeya| obası MİRİ Alp çi bulursam anlayışsızlığıma hük- girmelerinde büyük bir âmil dl yp DR le e mm ağıt ela ndan el Mİ edin Oner yat ir nnd Ki ha özü) 5 leri koparıyorlar. Etrafımda nazariye halinde bir feminizm ta-| amezd geçirmiş olsaydı bile SÖY-| / e onseratuvarın 27 şubat salı güz değişen bir şey var, yeni bir fikir rafdarı değil, kadınlar ve onların nü vereceği Türk mu: Binde bir Alem doğmuş eye uy- hakları ahinde fil halinde or. lâkla gönderilen — | takamının Msaburü n tek- lâzım; snob olmalıyım; snob taya bir çol oymuş, İlk selâm... rarıdır. 6 Mart salı seli vi gama ve- olacak kanl minder. nlar pir çok) Besim Ömer paşanın hayatın- — nr e ia b im il üreten bir e etmiş li Peer eğ iü bundan öyle iaree vard ul mofon | kaldırılmıştı biletler konser- sa buluyor. Hazakatli bir hekim) Bat sephesinde Ayerikan ka talanı sepheye doğru sete Tâldr halhaasa kendisi muhte |lAğı bir görki bir yale filân de ii ii a mila Silee akk imi A ll