13 Nisan 1933 Akşan Sahife 7 İnkilâp devletçiliği, ihtilâl devletçiliği değ değildir IBaş tarafı 1 inci sabifedel © O | mina mühtaç bulunduğunu ii m ğa hiç hacet kalmıyacak, şi ve see almak lüzumuna kani maksat çarçabuk tahakkuk ede» | olu, i cekti bir araba bir inişe İşte bu gibi sebeplerden ni geldiği an arabacı bazal inkılâp devleti yalnız gümi kerleğin birini bağlar da inişi öyle | teşviki sanayi, madencilik ve ii kateder. Tıpkı onun gibi bir şey. | kanunlarile iktisadiyatı teşvik İniş bittikten sonra sosyalizm ara- Ee iii 3 İnkılâp bası gene iki tekerleğin üzeri il il 1 yürüyecektir. N 4 | rını bir ânevvel ikmal etmek ve v memleketi iktisat sında refaha İ inkılâp devletçiliğinin yolu ka ak için elinden gelen büsbütün başka bir 2 lal hiç bir fedakârlığı esirgeyeme « devi er şeyi Eriği tarihe ek mevkiindedir: İstifadesinin rağ üzere olan Tere en büyük kısmı ileri nesillere Taci il i, bugü- letçidir. Eski inç, «bırak bi çsi düst $ inkılâp d ev sermayeyi, iş yarat muştur. İktisadi faaliyetin en <saslı mötörü bu İnsanın ru - kan üzen biç bir alâkası yok - e bu akideye bağlı olmadığı vücuda getirmesini tav - Bun va inkılâp İetçisi sai körüne hususi a, büslerin esiri değildir. Rakabe- tin, t yanında bir çok olduğunu bilir, Rakip- mal rile | rm tevellüt ettiğini, kendisinden daha kuvvetli bulu. nan ecnebi teşebbüs karşısında zebun kalabildiğini idrak ed gelmediğini sai, sermaye tel it ul iki. yardı» mek için umumi kuvvetin | | | nün mürit sırtına vergi ile Dil anketi Gelen « cevapları neşrediyoruz Dil anketi için neşredilen liste“ üni imz cevapları meşredi- Liste 24 Can — Dirlik, Cefa — Sikinti çek- e C.eht 2 — a, Ceheni ann, Geliilet — Yi- Bk, Cem — <5 — Topak Cemile — Gönül almak, — Demek, de yim, Cenaze ei güzel ver. Çin — baş de İİ Tatturulmaş kü Ara; 1 inci mektep muallimleri e —— m YENİ NEŞRİYAT —a Eski Hikâyeler: Esselâmü aleyk!.. — Vaaay, sen misin Hacıba! Merhaba; safa > yn seldini. Nerede: böyi yala Ee tat; arkasında ald ri tmışlık: bir Hacıbaba, ei pının rai şaşkın şaşkın bakı- nıyordu. Selâm verirken eli göğ“ sünde kaldı. Acaba ters mi en yok- hiş Teirika No. 1 HACIBABANIN HAVALANMASI Yazan: SERMET MUHTA Kaygusuz Teşsk Kayseri lisesi ke 2 muallimi mayel Abdülbaki bey Kaygusuz Vizeli madığı denizcilil Alâeddinin hayatı hı iz uzün zuda, inkili bir tetkikle, bu özlü şairin şiirle- hassasiyet göste rini bir araya toplıyarak neşi A size Tüzumi Bu k itapta, ayrıca Haşi- dil > ie Sia Kl kârlı a girerek, sein ve. &mekâni, Gaybi ve sarı Ab- İk m m hil dullah i za İl reketi sermaye - | leri, tasavvufi ıstılahlarâ kü. | Miş, biriçeri Mi or, bir arkasına | vap verdi: i sizlik, gör mesi önedrdisiilik vE bir lügat, iki £ EE i ei dön nüp etrfına göz siiri px İ Si © Sirin e sizi dalayısile, esi teşebbüsün gi- | nota ve bi l ld, vü diği me R, Frm ir şeyler mırıldanıyordu amma | muştu. Ps dört ay 1 vale emzi kütüphanesi Ri ın © İ balndir lv yene nci ni dolayı anonim ye inde kurmuş, ve bütün gaye va li bir ân evvel yi i teşebbüslerin eline geçirmekten aret bulu tur. ss il lunmuşi İnkılâ; m devlet- çiliğe hiç bir hud madığı ma - nasını çıkarmı vi ill çok aldanıyorlar, devletçiliği: rifini ilmi kitapların hiç birinde bulunamıyacak kadar bir ile halk fırkasının programında buluruz: «Ferdi mesai ve faaliyeti esas imakla ber: iriştirmek ii Ea milletin umı k yn icap et- dire iktisadi sahada - dere Hi alâkadar etmek». nim ı müdafaa ettiğim dev- birinçi ee bu eserin kul insani vatanperverlik Remzi kütü; i, Galatasaray İisesi felsefe vauallimi Hilmi ek beyin, «İnsani isimli, içtimai ve felsefi e atüiini eşretmiştir. ederiz. —— tarihi Darül nun fesefe ve içtimaiyat her münevv. olduğundan bu iş n tal sima te ne şekiller ak karilerimize tavsiye ederiz. met y altında bir eser neşredilmiş içindeki başlıca ba. Er er şunlardıt: Askeri otorite, 2) Askeri Peren 3) Harp ve ll yet, 4) İçtimaiyat bakışından as- kerliğimizin yakın tarihi, Kendi sahası dahilinde ilk de- fa kaleme eri olan bu e; tavsyie ederi: tildıği la silim Halit kütüphane, sidi var. dır. Devlet müdahalelerine hudut tanımıyan ancak sosyalistlerdir . lie ban: sin an hiç İbir zamı lili ol. mıyan sözler mink li e. şey kazanamazlar. Ben daha b uk sene evvel İma dele liği #dealini bir etüt halinde Mak devletçilik sahalarını ipin lün bugün met bi si bugün memleki ve m emi 2 asi elinde buluau; Darülfüm mali hate devlet: çilik nazariyesinin müdafaası için ve geçmesini beklemek lâzım - dır. Gençler, size sokulan iler irlerini lik o fik Se Se tle ediniz, üzerlerin li yi - rikalara ni kekin ay niz bunları kolayca wFerdi mesai ve biyeli es ei milletin umümü menfalrrin icap etin Mili let: vag can evinize $ sizi ve memleketi refaha ve ma « müriyete götürecektir. Bütün ikti- sadi faaliyet skalarnın lira eline geçmesini idi | riyleri uzağa atınız. mi sal leketi anarşiye götüretek olan bir sosyalizmden başka bir şey de- iktisat kürsülerinin e m. izan iktisatçıları Ar, 10 nisan 933 Müdetrle tbrahim Fazıl Zatı- şerik, akıl sir erdirenie : bii i, Hâ diğ lâ gözlerini mpg dudaklarını kij Kendini toparladı; etrafını İs katle bir. daha süzdü. Attık al ğı ayni konak. İşte, iki Ve Gemi taş merlin. ni ık soj çi ada, üste esna be Gi dr meş e mda (küfü) y: ii Tavha, a. Kapısında durduğu» ve yabanci yhi oda. İstanbula ye geli - okuduğu minder... vo (ya iy eği Ke Zi di SE kilerin ağ e akal hâlâ kulağına g yürüy: aşağı Be dil ei imi galardaı Ni besini halletmek istiyord rd çıkar, adımını atmasile karş: misafir oda: damlaması bir olurdu. i. wi tekellâf yoktu. Paşafen- dinin gözbebeği idi. ede kü sk alyan eren vekirir a gelerek ve leri fırlatarak, gecelil i gi yip, koltuğunda yorgunluk kahve sini içerken, (Esselâmü aleyk) i basar, fişek gibi içeri dalardı. dadakilerin: o (Bü; ger a Game. rimel. ) A ve avaz letine aldırış etmiy: dk 20 baş adım geriledi; yem çark vahiy ivenden emeği wgi lâhzede kenlaj taşlıkta bi — Gemil ll bl ağalı, Corci ağal.. diye seslenip duru. vekilhaı se özeli efendi, ne Şevki ağa, ne e kilerei Corci ürde yok.. nüri O esnada, kahve ocağının kas pısı aralandı, Boynunda yazma kimse kalmamış; yukarıki imisa- İkadaşları imiş... Hacıbaba, eli sakalında, ağrı — açık: vallah sümme billâh, me- lümat Vağ vay, den ha... Ellah, ellahl... Ya başa, ca- İhına gani gani »E ie söylen ip dururken, t başından yaygara als ne kaçtın?.. Gelsene bey i b Selman seni bekli - — Hacıbaba, biz de müslüma- mız emi Yuki gel, hacılaşalım, pan. — sin ulan? Sa- kın iel e mam koltu- ğuna gir, buraya geti as Hacı Ebulâtif efendi, efendi, »kkeli idi; delillik yapardı. idi; Delil nedir mi diyeceksiniz? Öyle ya, bu da pılıyı pittiyi top- lamış, masal olmus antikalardan. Tâzım ya, delillik ne Hlüğem em bari. Delil, Mekkelidir; sele ide halis muhlisi, su katılmamışı... Deliller ida yal e a ileti kiyafeğ (Arkası var) Hepsi jallâmesi idi. “Yeni . ,, talebesi açıkta Kalmamalı Eski İstanbul maarif emini Ni pe beyin Şişlide âçmiş di «Yeni mektep», ilk sınıflarında meri için maarif idaresince er ur. Bu su « etle mektebin iki yüz talebesi or- ye kalmıştır, tihanlara pek az zaman Sere bir zamanda bir sene edene yağ > kalmamak üzere bu di- ğer mekteplere süratle yerleştiril. meleri için maarif müdürlüğünün