ERTINCAN ERZURUM. KURTULULU Kâzım Karabekir Yazan: General İKTİBAS VE (ER! Egin Yolunda Mola Çocuklar: “Padişahım Çok Yaşal,, | Diye Bağırıyorlar 'ME HAKKIİ MAHFJZDUR -— “Padişahlardan Hayır Gelmiyor. Yaşasın Millet Yaş sın Ordıı Diye Bııgırm. a Fırat kıyılarından Munzur dağlarının görünüşü Şepik çokalıyor. Artıl türmeden yürü, yına kadar çıl rüdük. Bu sı köyü epeyce mamur. , Ahalisi kısmen Buradan itibaren — karın / kalınlığı sa falan belli değil, Herkes kes- açılmış. — Mürad » ça stünde, inişler — Ne yapalım! Onu da işte İstanbulda öğren- dikt dediler. Bunun üzerine sordum Yakında ordumuz Brz canı, Erzurumu ve aman — ne diye ba- Biribirlerinin yüzüne bak- retle atl-yolculukta pek mühim bir kalde olan; “Bin zahab 6ti İ ahati a. Bergünkü e l KĞi burada da tabik etlik. Hele p yölenle çL VNUN GÜĞÜ Cusan geu G le v '“'"n”“"'“"_î“_"_ "_"W ""XJP”L'*"V“,JV'" ,'İ:"M dişahlara tik, artık onlardan hayır gelmiyor. A yürüyüş, heri insanlar için kolay; hem de Bündan sonra da millete ve orduya dua edin, yani bllar. içia. - rahMRNİ S üNeüm aat 'den de kurtulünür. Gerçi atlarımız buz — Bü hoş adamlarla hoş konüştük ve hoş ayril- le nallanmış — bulunuyor ve her — dik: Çocukları yine topla konakt reneden geçiyorsa da — iniş — buz- rafa dizilmişler. Daha şi Tarında daima kayma tehlikesi vardır. Çok karlı ” öğrenmişler. Önlerine ge yerlerde at üstünde bulununca hayvanların a- Cüklar hep bir ağızdan üç de 'Yaşasın millet! Düt gek belyer, e yünlen Güşmlli'teklinik — Cüşami örünl,. ölye Büğükllek. DA | ökülm; ehi Olduğu gibi yürüyür de yavaşlıyor üşayin Grlküleri Allaha samarledik 'Dus et köprüsüz de çeçilebiliyor Karşımızk birdenbire pek şirik BİEİğy gikti. | — Dutbeli (harite Dutalf yamlı) denilm yöre Maritaya göre beranı Aşotke Wdi. İstanbu) evleri. Kadar karın kahalığını ölçtüm, tam yarımı metre g, iki katlı, damları giremitli evler görünmeğe Buradan sonra şose birçok kırrımlarla Pat vem ÖŞ Ölünlarda hiç eçi oloyan bir köy. Eyya” / aine iniyor açağılarda Srtk kar'de yek karmis sallğleri Bi ei lti v Kanarında mektep çecüklüri ve halktan on k #i bizi bekliyorlardı. Halk Kdi - GürEÜEN binâlk D rin giydikleri—harmaniyeli başlığı arka taraftan sar- Gaha irüktük bm 9 kaput). İstanbulvari selâmlârla, güzel — güzlüğüne kavuştuk ve süratliye kalklık. $ izlerle bizi karşıladılar. Ço & Üt yatın hemen kenarını takip ediyordu. Yarı tü başı eski pöskü; fakat sıhhatleri mükemmel. voar, eei balastları da çer Çek b , hiyar b var, Yanlarına gelin- Je açılan bu güzergâh insana h w K yaşal,, diye üç — defa Gckşet veriyor. Pek yüksek kaş bağırdı. / Tarmaniyeli köylüler de elpence divan bece yükülike 1 : rdim. 1ötde çöküntüler olmuş; fakat az himmetle yapılı Her gi imi muvafık lerin hali Konuştuktan sonr: bir e bilmiyorlar! İstanbulu ve mlarını tanıyorli Başlıca kork tim. Pu 4 adamların 4 me a| Bilhassa — Sedle sular şişirilse her iyebil bütün Harbi dacılığını bunlar adetâ - Ceği bir kı da inhi n n buralar r t çırak ettikleri elbise ve harmani, hep bun- — dağlar ' darın a. Ruslar hak uydukları endi Bu sül d v dileri, z ni rlalar K n yakında bizden ellerine geçen — rinden inden kendimi t alacağımızı müjdeledim. Zavallılar — Atlardı büslir yeriiei buna pek inanmadılar. Bu çocuklar neye “Padişa- ayrıca zevk duyduk. hum çok yaşa!,, diye bağırdılar diye sordum: £Devamı var) TENİSABAH Perin l—ı%——" İTarıhten bırYapr'all:' Si Çinicilik Nasıl Doğdu? Yavuz'un Irandan Getirdiği Erbabı San'at iznikte İskân Edılmış ve Ne- fis Çiniler Yapılmağa Başlanmıştı Sonraları Eyüp ve Tekfursarayında Açılan Fabri- kalarda da Güzel Çini yapıldı ve Sultanahmed Çeşmesı Bunlarla lnşa Edıldı bulün fethi Türk mimarlık — san'atini renklerile şenlendiren çini- ai azamı İznik çini kâr- hanesinde yapılmıştır. Bu sebepten İzmik, çini noktai hazarından Kü- tahyaya her zaman tefevvuk et - miştir. Vak'anüvis küçük Çelebi zade i: “Sahipkiranı salâ- ltan Selim Han mer - pür tadlili ted - mir ve tenkil kas ile azmi diyarı demei - kahrı — kahra ni ile ol sofi peçei kürsü hükümeti olan ç antalr serbüli mabarelndendir aa tin miklari aa G, İ ölmelerle dbrün” Röm z a T dankeepıin ola ı LN olduğa ' /da mezkür ve meş zere birkaç nefer Mustafa sultanın türbesini kaplıyan li bulda yapılan camilerin ve türbe -| Cem'in devanı ve kabbe uakışları örnekelidir, lerin, Sarayı cedidi Amirede inşa| halefi Davud Ağa idi. Davud âğa| ebedmilddetin tezahümü aktar ve çöilen odaların ve kasırların kâf.| köşkün bütün çinilerini İzmik kâr.| terakümü esfar sebebile fesi İznik çinilerile tezyin edildi.| hanesinde yaptırdı. mesakine ademi meyil ve rağbet Evliya Çelebi, İznik çini kârha-i — Bu devirde, İstanbulda çiniye | lerinden naşi kâsinm Tevacı küsıf nesi hakkında. şu malümatı. veri Tacirler İznikte çini| ve ol sanat erbabının hamirmayei satmıya baş -| tenyyüşleri fasit olmağla ol pişe miri binalar| erbabı bilkülliye perişan ve nâbut rağbet arttı. yaptırarak hariçte ladılar. Ba - sefer 'Dokuz yerde üstat kâşi haneleri vardır. Asrı Ahmed Ha-| için çini bulunmamıya başladı. Bu-| ve âsarı sanat ve maharetleri —an- mi evvelde üç yüz kârhane imiş.| nun üzerine ser mimar Davud Ağa| cak ebniyel kadimenin cidar ve du. an olmuştur..... Kâşiden kâse-| divana müracaat ederek miriye ait) varlarına meşhut'olması,, Veziri a. tabakları ibrikleri - değerli.| çiniler tamamen olmadan harice | zam Nevşehirli İbrahim — Paşanın Osmanide ne kadar| çini satılmaması için İzi Taş.| gözünden kaçmadı. İbrahim Paşa, kâşili ayna var ise,| çılar başı Osman,, a şiddetli hüküm| İznikte asırlardanberi işliyen, on bep - bu İznik - şehrinde| ler göndertti. 1 asırda vücude getirilen 'den — şehrin da| — 1591 tarihinden sonra İznik çi-| mimari eserlerine gözler ka- Maçini — Rumdur. üma,| ni kürhanesinin faaliyeti bir kat da| maştırıcı bir renk veren bu kârha- mun nakışlı ha arttı. O zamanlar Kütahyada| neyi ihya etmek istedi. Kârhaneler vasfından lisan haki (Cild 8, 8. 8) Ka | tüün Şi örde. TeRiE. asta A aa bi " püresi,, | rinden malümat istedi. Maksadı, u malaemle darlnl Kü İstabulda'da birçisi Sabeila Üi dan. getirildi tırmaktı. İbrahim. Paşa; icabeden malümatı aldıktan sonra, İznikten B ei âhmed at merdann. | Tkaraa stalar ve aletler getirii at çi camiin tnşamna baş- | Eyüpte, Tekfurarayında bir l Damlin mimarı, ser mimarı| fabrikası açtırdı.. “Zamanı kallide | Bassa Mehmed Ağa idi. l maş kâşi gibi münekkaş ve kaş St İMECLARL tumaş kâşiler yapıp fenlerinde nikte yapıldı. : UA DA hakkında İznik ve Kütahya naiple- etti. Hati aat sü-| Çinileri kâmilen İz. ai - hümayun undu. maharetleri peyda ve ol sanatı lâti- fe bilkülliye bilâdı Rumda menst ve ker 'n himmeti bi hemtayı ile yeni baştan (Asım, dördüncü Murad tara: len Revan ve Bi ülür - (1688) ahkâm defterle için bu nefis sa-| dan sonra, Tür inin ne af ye Bo Üeei ga zühir ve hüveyda oldu. banide hep İzı ir bir kayde te-| dördüncü Mehmed za 'T mimar Mustafa Ağa | rikaya Tü dari di. incü Ahmede bir telhiste fabrikanın fa- anlatıyordu. h lenmesini emr Hazreti Eba Eyübü Ensaride irhaneleri " elyerm nelerin A sanatları revaç bulup kâşinin dahi n içindi ş m z üne iktiza eden de 1 levazıma müteallik takrirleri kale öl hür edi me alınmağla oldahi mevzuu pişi- g & ri kılınmıştır. r F Pz olunmakla r ur olmayıp vafir za. karini izmihlâl olmuş L bir sanatın ihyasına bais olacağı R yazıhtır.,, (Sonu 7 de) tezyini