ri 1934 Türk Ihiilâlinde Milliyetçilik Prensipleri Burada Geçen Konuşmamızdaki Vesikalara Ve Bütün Bir Tarihe Daya- narak Tekrar E mek İstiyorum: Türk Zulmü yok, Türk Adaleti Vardır. Esat Maha başlamıştır: Modern milliyetçilik prensip büyük Fransız çıkartab'liriz. yalnız Fransız lerini mi 7 ibtilâline o kadar Fransız. ibtilâli mut Halkevindeki | vustu, etmişler a pi zaferi A- ratorlu bl yok- Bunun “İtandaşların birbiriyle ralabetilp 'n değer, di Yenı Asır millet ve mil- n mü mesine göre de liyet irki va- iyor ein ve in vatan yo talibi o o kadar çok olmal ki tapkı lunda bahs yi M tan ve milliyet lime Vat bi vr Vatan OCi İlini” duyulur, orada mil avnelerimizin, babalarımızın h: tıraları hep ora Imparato yle... İkisi korktuklarına uğradı. Şimdi sıra konuş- mamızda arzettiğim Türk zul- ül in entiri a gel er,) Esm wubuklakr Neden? u hi-|binin mâna ve değil hasımları aleyhine bir poli İr: aim olarak kullunan Türkçe bir darbı > vi yrd. başına sıçrıyacaktır. Bu al bize milliyet prensi- mahiyetini öğre tecektir Milliyet Nedir? Millet Nedir? delher kes onu eyi onu ka b pışmalıdır Korney yine n ında Rende karşı çıkan sında: istiklâli için câni baba ile kızı ilere ara- Kız diyor ki bir kişi üçe arşı ne a ilirdi? — Ihtiyar baba ii veri Ss lirdil — Öesi Ve yine kısaca devam edi| o «Hi lere ei ardeşler ö Alm iii iri Şillere gö, üme müs |ilhakı mevzuu bahsolsa bu bir J liyet bir kavmın duyduğu vay takil milletler yetişiyor, pi Türkün burnunun ka a diğerinin duyması mek tir. Bir|Havsalamda bu prensibedir. değmez. Fakat Türkler vatanın- bakima çizi a duygu ay Dikkata şayan bir vesikayıldan bir kaya parçasım sö rığıdir. Türke acı ge-|kaydetmek isterim: evdasına düşenlerin kulağına lem, iliki een v. eli Biliyoruz ki, ( Rus re:|küpe olsun ki kadın erkek mil: neş'e verehşeyler r bir mi İşimi ) resmen olsun enternasyo-İyonlarca Türk büyük Şefile letin ayni sure ek İn ri nal bir rejimdir kü ü-Jayaktadır. mesi emeyi nizmden mülhemdir Bu bile Biz bir milletiz ki varlığımıza i yüzle dün; u kiler re mil- | sinde hi A tezinin ana hatlarına göre n, an'an ir dili söyliyen, bir a aya, ayni alefeatiz e malik bir tari hin sahibi il angi bir camianın ern hukuk atlarına dokunuyor stilâcılar imi bu prensip bga düşüyo: il Tal ani vaha bu u. (Man Ji Sahite 7 Birinciler yavaş yavaş hakikat ir. Bunda şüphem yoktur. Hesap ed yakındır. Türk e in şüphen olmasın! mizin prensipleri hiçbir milletin var- lığında göz zümüz yoktur. ri ; ihtilâli her . milletin hürri istiklâl hakkını tanıyor! Hüiyot 4 ve istiklâl bütün insanlığın nakaşa götür, mez aklrndandr Bu presin icabi şunu da k lâ izm er ele bütün bir dünyanın 1 olar: münü |. Bence; millet, milliyet bir dili -İtevcih edilmiş kavgaları, kasırg; rada bu vesile ile geçen|söyliyen. bir tarihe malik olan, lar içindeki Şıldınmları ellerimi: konuşmamızdaki vesikalara ve|bir kültüre up insan camia- içine almış, sıkmış sıkmış sonra bütün bir tarihe dayanarak tek (sına denir. Böle bir camiayi vuçlarımızı açınca bütün bu rar etmek istiyorum, şunu: teşkil edenler bi' birinin acılarını katil aletleri düştükleri karam Türk zulmü yok, Türk ada |acı, sevinçlerini sevinç, lıklardan kurt lar ve bizi. let var. larını bayram, yas'arını yas ya- görsünler | anlasınlar diye Işık Fakat ln bu cali re parlar. Milyonlarca insanın yüre halinde © düşmanlarımıza iade ta rağmen ticede milliyet'İği b'r yürek gibi çarpar. Başka ettik! rkün Türk hakkının Ee liebe etti ve Or bir et böyle bir milleti veya manası işte Türkün ve Türk va- anlı İmparatorluğunun bilhassa |böyle bir millet başka milleti bu anının manası. Hrletiyai milletlerle meskün ki |kadaı pr bu kadâr içten : j sımlar istiklâllerine kavuştular dn duyam : —— Mlinin verimlerine: gör i sirlre iğ Roman uya, gi ve milliyet hişle; iyetciliğinin iki büyül Bulgâristi FRE“TörE şairi”( Mehmet'Enlin) Yal > Ermenilik büyük Türklin ( Tü rl sazında ) bütün ince YERLER Sala ütün mesaisine üiği ile bu'ur gibi oldum na di stiy: ak idealini Türklük zara-, (o Şair: ruz. Bütün , inceliklerimizi bütüm rına tahakkuk ettiremedi ve et-) | “ Mei berbangi b'r u isti. siüliyeci ir, cundaki Türkü, bir bal arısı iğ os; Dilimiz yin Diler Bu kadar da değil, geçenlnesile incitse, ben bu incitişe en eskisi en güz k di- konuşmalarımızda o bahsettiğim| dayanamam incinirim, yanar ya vi linin belâğatı era bü. ibi büyü “BiR sonunda, Os-İkhmm:, dirür — Halkevinde inkılâp dersini dinliyenler yakiikcülikleriz serehiyenler 1) anlı İmparatorluğundan kopa Milletini, milliyetin e Ölürken Romi hür- şına De varlıktır, £ şeniyettir. list Cu — neem Seznekten 'atir olanlarilır Fen ği ilmiye Ee Milan sai Li İçin bu boyladı “Bağlar: İris boğuşma iş oum bir)lasan insan olarak benliğini ora:| dahil iküilerin istiklâllerini ta | in ilmin en büyük mükellefi: surlarda miliyetçilik tezini taze-|lü olamaz, olmamalıdır. a daa, lE Si “jd milliyetinde bulur, görürüm, İnak ve onlara istedikleri zas|, deri ancak Türk dili ile söy liyen Vilson prensiple; ili A vam ti olun il ini maneviyatını Pm ri man ayrılma hakkını kabul eder |) nebilir. Bütün incelikler ancal ak ayrıldıla; Fakat asıl? Hris İtir; bunu o birşey e in hep orada tatmın eder. Fili yat nasıl ? buradı onunla. ilen yi. tiyan unsurlar gibi müstakil dev-|değildir. ini e çiiliyet duj öyle anlarda abii bir kerre bu kadar dl o cihetle meşgul m # let olarak değil; galip devli -İgusu; millet ve milliyet e vatan ve milliyetin ortaya kon lilerden sonra Türk olmak ne yarının en emniyetli, lere ( manda ) maskesile ilhak mama hakkı; bir m duygu- duğu anlarda üç kişiye değil, tatlı, ne şanlı bir şey oluyor. esaslı devletleri e pren- halinde ayrıldılar bim, bir alla halinde yaşamalı 3 bin kişiye değil, bütün dün-|Bütün bi dünya müvacehesinde | ipleri üzerine kurulacaktır. Müs Fransız inkulâbı yi halan aynıdır. a ya karşı koyacaksın, koyabi-|dünya kadar büyü ir tarihte |takil milletler iktisadi menfaai prensiplerinde samimi, sadi en aşağı li ile sor iümü gözüne almış'Türk olarak Oo çıkma Türk a uzl bulun mı idi? ar Hela bu vlan da Münir bir ebedi hayatta daha kuv/olarak yaşamaktır. dünya mi değilse dı ik enim bunda şüphem yok |şeydir. milliyet yo:| vet, daha üstün bir mi a alma yabancı halde uzun sören sal yollarına tur. Fakat prensibin e ima veri “deler feda olu ürk yoktar. Senin gibi söy/azzam bir milletin yanan ime is katında verimi ne oldu? Em-|nur. Vatan, Gi yiyen üesla sb düğn koskoca zümrütleri göz kam kavgalarının. belli peryalistlerin çıkarına Osmanl ilmek y -İbir Türk; sen ölür ve ye cından iğ an çarığım ii sebeb i insanın insan, millet- İmparatorluğu gibi taksimi e aki da üstün tutulur. Ne ken bil ki, bütün bir Türk ca am geçir ürk çifçinin lüp devletler aleyhinde kulla-|den ei kadın, erkek Simin hür | güneşten re! öçi uçmuş keçe şap-rıdır. müstakil, hür a Dılması ! Bu maddi olmaktan ziyade üstakil kalmak hakkını her e. başta taşımak bin kerre|bu istismarın / belli başlı engeli| ile dedi N ki, yala bitap (mo: EE ir merter gar yakın fazla iddia psrailer üstündür. ola e ir dır aj On- i değil, insanlığın kanı ba nsam insan yapan büti Türk gin dan ekabil (o menfaat dil anc Acem. dille sına elm ihtilâl presleri nalar, bütün şerefler, nlar al âvâsında e olacak det 9 çarığın al rafında | d ginleşir, onunla. 3 nin da ,politika ları İliyet ocağında tüter. Yüksek birltir Ne güzel öl ölümden | böyle EĞ taçlar odüştü.. Klima Z mana ide elli ül uğrunda © İstimâl eİAİŞRİ insan için bunların dışında” kal. kaçtığın gün tün” Bip. asi VE giğnendi.. Kim bilir yarmın| Fakat sulh yollarına girmek) £ Bunu bir an için kabül etsek görüyoruz ii ölü, > nu) ve tari ny ettiğin, vin daha ne kadar m o sarığın demek hiç bir vakıt silâhlardan Dz yine ke el ERER kü milliyet prensibi sa |içindir ki tı Ve saydığin yaşamak niçin altında çiğnenm ü z ifadı ad mimiyetle tatbik Kel yalnız. kara vr “daha peer bkm; Ölüme arkanı çevirdiğin gün Kimbilir a ibtilâlinin tazammun sm blemasi miliytimiz şe mak, smanlı, yalnız Avusturya M k üzere gözleri kapamal iş arkanı oskoca bir bitin | gili yarının daha kaç Des ii ötmek, mek bizim caristan a lenkie. i mil İten bile s. ale esaret boyundruğuna boyun uzat |karanlığını (o yakarken © açılan ny dişinden tırnağına şik Biayati bir saral Öz di. liyetlere yi vi diğe rlerinin de) — Işin (morale), manevi ciheti|tiğını da unutma, ne hacil yaşa |sabahları önce şapkalar selam Mi alilamyor Geek silâh- : meselâ lâ İngiltere, |o kadar yüksektir ki dilim bir|yaşayış Mari caksın, in olsada baş Moiamlie maddi cephesini söyleme | Abdülhak Hamit, tezerinde:| > Türk genci! Sen, kadın erkek Ba: hk sa ir enne devletlerdeki unsurlara de tatbi ğe varmıyor. Bu cephe o kadar|Kalbine girmemiş hissi vatan pe tçln e elinde |. SE GU ii IN ali ki icap ediyordu küçük kalıyor. Maamalih bir) Anı sen kale alma bari utan i yangından bayrakla karanlik için saklanacak - ig eklemek Ne ise meselenin esası bura |cümlecikle bu tarafı da mutla | Kiz köpekler bile vatanperver bn el alışkın bir soyda e niçin silahi da değil, mes'ele milliyet. pten-|ka ve emek lâzımsa denilebi | Vatanı sevmiyen acep ne sever?|s 'ürk soyundansın ! Die diyenlere e idi siplerinin mahiyet ve muvaffakı İlir k ünün aval hay? baraber| da bina di eek a var? deni a yetindedir. Şunu istitrat kabilin. Millet, siz e Hatta içimizden ver-| hangi |, Söyle bana), a ei den söylemek isterim ki eskilyüksek şahıs mİ miş olduğumuzda şüphem yok- ğer ister Bram Başvekili Gketersalii gi Ki ida a mk mez. tur: Vata sevmiyen hiçbir ( Milliyet prensibi nin ilmilsen Mn a in melliyet pi remişerinin belli başlı İns nsan olarak, Âile,|şey sevmez, Sevemez böyle duy-| cihetine gelinc: fi Bi - leyanlrımdan me bi Sn Mi ri > y ge en özlü hakikattır. Bize haya ğ Ma nevi varlı | guları sağırdı, rk >) Buni a ihtilâlinden son |tın bütün şaşmaz hakikat | ii np torluğunun |ğıvı milliyette bulur. o Zaten)dilerini bile sevmezler. Halbukilra Ttalyalı ni ) müdafaallarının aksini yer aksi| “azıyeti idi. Oradaki mulitelif| (Durkhaym)ın— iş'* “bölümüne,len çok kendilerini sevdiklerini) etti. Bu zatın ei konuşmala; | İon ve ısrar) biral maliyesi vaziveti idi Cünkü|(Hanri Nezar) m hukuku am-İzannederler Ne gaflet! İrimdan birinde gecmisti. MA edenler. va casusli m