9 Mayıs 1954 Tarihli Vatan Gazetesi Sayfa 12

9 Mayıs 1954 tarihli Vatan Gazetesi Sayfa 12
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Suat TAŞER bir yl al ii manevi iklim şartları ile un, süki N sun, li hareket ol. sır toprakta, uygunsuz iklim sun hiç bir şey sizde yer et (Şartları altında bodur'aştıkları ii İ ei eve ağ laştıkları, soysuzlaştıkları zihni kıpırdanma, « çok geçmeden de çürliyüp git ia ni dir ekiş tiki Kl görüm midir “lük; içinizde bir dar; ge- (o Şun istiyorum: Bir e ya da bir yileelme vie toplü m sa nin sevi” ie Te msilden önce salona ( yesi düşük; 1 gürler emilen liz. bodur, yalın kalsa; sonra da öylece” çıkmışsınız.. eğitici, geliştirici, yücelt Ne yeni bir soru ile ka pepilğ. revini gereği gibi yapa! mışsınız. ne de y sa, ha . Benliğinizin Mil k ği içeriye hiç bir yeni işık sızma. mun kendisinde; tohum ekimi ulanmamış, iL o teh zirip iğitlik, hayranlık, 704 merhamet dı iŞ; le, endişe ile, pişmanlı lmamış, ümitle dolup ri MişsINIZ. tü Demek ki, tiyatroya boşuna (dece piş grelee Paranıza, La bundan etmişsiniz. 4 mezdik. K irden, İşle, kötü tiyatronun yapa” (ressamdan korki cağı budur. kü onların kötülükler Kötü tiyatro, duygularımızı şiirlerinin sınıri rıtmayan, düşünme gücümüzü çerçev de ir Mi uğrunda hareke- E a pl n; bize iyinin, doğ 7 İnsani, in, erde! yolu” ni “değerleri Ti Si ben ermeyen tiyatrodur. Kö / Hiğimizin aşağılık ti e kalatını e gerçeği de, bir maden ayan vi işletme, , hem e gerçek adına bir takım uy- xe e kalkan 1, bizi li de toplumsal rini yolları" nı İşaret etmeyen bir tiyatro- a “güçlükleri Jerme izim. nün kölülükleri kendisinden iü artura nn çok. başkalarına dokunur, Ken akı ei Kötü disinden gi sözü yerinde Ge“ üş n 1 duygularımızı an iyimi Bil. Çünkü, bir tiyatro böyle zi hoşnut etmeyi marifet sa” olabildiği, yâni bu anlamda k «Tiy ü n tiyatrodur. Çünkü: tü olabildiği dizde aynı 78 , İnsanlık tarıhin manda ün de, rağbet de, para n iyilik yaratan büyük bir Oda ran Ee halde, böy. vvet olmuştur. Çünkü tiyat” ole bir ti kendi değerini da İnsanın en asil İ halk 1, benlikçi olmayan d aldığı paratın topl 1, başkalarına karşı endiş a eni tan ölçerse, Yurdumuzda e, aktörden de seyir- ın bir beraberlik du, ter. Acski'tan insan küt leri uyguy acı işte bu insanın reke- siren şartları ME“ değer. kötü olması gibi aldi (9) Louis Jouvet'nin sözleri, NOT — Bilindiği gibi, Dev Tiyatrosu sktürlerinden m Suat Taşer « iyatro,. aram» dediği 2 m anlaçılar resmi tiyatroları "kastediyor. SANAT SAYFASI a hesaba yazarının ham tohum, r kadar KR, e pm gümrah tarlasına düşm PAZAR GÜNÜ ir kere alışmıyagöreyim ee sen de, her şey kolay Gün uzamış pencerede, Bir de baktım, akşam. ii . günler , öyle şey mi olur Kai “sürümde a gelir, durur. Sitem en geldi krabadan Ne kadar ia sevsem de Yazamıyorum kl. Bir de kız var mahallede Suya gidiyor sabahları Şu ga Tam işimiz nde, Sonra on iki pı — t VATANIN TENKİTÇİNİN AE, el izde henüz yeni yeni gelişi- ir filmi seyre gitmeden evvel, emek mi evvelâ pe bu alana has mese- iklerin Kül ri ilen birde e "endin iyi e son Sim e, «Vatan» 3 ermı kan ii “ klar sine sahipleriyle amele in 2 ii Diğer va bazı okurların da zaman zaman, filmi -sıktets bulduklarını veva zam bir fi veva tele ni mektu fonla, sikâyet yollu, bildirdikleri Bunun aksi *. varit ia tenkitteri emin enleri adama bildirm, eksik. deki Film ti nini yi mis elişmiş: olduğu Avrup ketlerinde Ard il bu simi ei Mandal e tadsızlıklar olağan si esine £ Sinema az zamanda gelismiş ve öylesi iii kütlelere hitap eder bala miştir ki, bir e âı kimseler sinemayı bir ve am leri idea) estetik veya beşeri e E göre en riri andan birçokları simemayı sirf bir oyalanma va vita teki lele va adedi Di NR ke lar. Bu İki seyirei grup i oüümllr bir fi e filân rejisörün eseri» di ka N romanı alama eri olduğu içi lere Lie ii me yerler cünkü biti ist kö Z bir rejisör meric gibi, en ın zayıf aktör > sadece are bellemisi artisti, ve ni a syf v ait edece) ai Da rel arşı ve öyleyse, bu ikisini telif etmekte güçlük çekiyor dır; v imi PAUL DEHN: ye iki soru- © zorunda kalışı bence yanlış bir ya. e evet diye ezyaplan ndir şey. Fakat bu Sa değiş Ta tirebilecek bir çare düşünemi- inle il t kide birleştir abi ran, lir: tenkitçi ig e ye mim he a il ni e inn her vel vi unup olu kai pa dine bap sorumlu” ğaee Müyatfal i «filme karşı» de: in Zaman ab ir ndan son dirir ve muşsa) kendi çerçeve: gör- hüsu- arı okuyucuya br- urları ii yakin suliyet aslinda. e yp tiyle her iki tarafa ka mesul. En inabeii hiküm. çi e m la yi a PR e ei ve ken, kendi kendi enbe“ “ne karşi yüzde vüz samimi ol Huğundan emin bulunmalıdır. e bir dee başardık erini çeşitli delendirmesi müm Kr ie e senli in eldir KL başi bilir, fa- imden zevk almala” kat hiç değilse incitmez. rını sağlayacak hazırlığı elde Garmin DE LA Koc; ekler “1. Tabil ki tel enkitçinin 4 DİLYS POWELL: Tenkilçi yardır. fakat bugüne lay nin İki taraflı bir sorumluluk a mayi alatığım bekierin pis unları bağdaştırma! . Bir iki e $ oldu. e çok aüç. Bir haf "Gümü m gazetenin ere yıllardır ileri mekt Lâkin bunu gazete sütunlarında yerine getirebi!- mek, tabil ki 8 siyaset yüzünden) ge, ta parlı ki gösterilen filmle rek filme, gerek okurlarıma 0 sini henialmin. türden, bir keli) Jae haktan Mürielmek dev mevla |) bakım verebilmek im- © iyi 'lavıkı İle yerine getireme ine yeceğimi anladım ve o zaman INVELİ: Tenkit- R hiç bir şey yazmamayı tercih ginin. Sile en sorumluluğu ettim. Filme ve okurlarıma kar e kar$i dar nlapette, rk nda dürüst Kr ek. olursunuz. Kolayca oku" ei oyalayıcı bir ve tan ay” rılmaksızın bir iddi tah dilini nn — e e miği bi ük kabil e Pe patronla” rı «hafife v isteyebilir Ve pi arala ui e ak maktan Gerimşi çin Di se p göremi, ken yarlaması EDA Bİ 1 uygun düşer, BRU ve sizi, ele aldığınız eserin İâ.. yakla yk gi glellen bilirler LOCKHART: Tatler» e de yerine & duğu bir ir m mak çi kendi nefsine karşı a s0” rumluluk Mine RT altındağır, AWAY; Sorum ei olduğunu ka at Çi li ır filmin râtişin: tuluğu olduğunu ii deki make “belirtiriidiği ği dim; fakat filmlerin bir coğu, tirde, bu çifte yk doğrudan doğruya tic: aynı zamanda yerine gi atla çevrildiğine gö! in güç olmadığına sie e diğer sanat iii ım, Yer darlığı nm bunu sayılan değer ö' güçleştiriyör; si çok, © vik görmek ben. lâkin seviyesi düşük, sala kaçar. Bu yüzden, diye! lerde değer ölçülerinin “önima © ki, film İm rif edildiği görülüyor. ve len sorumluluğu ii iş Mari yu il nroe'nun, karşıdır, Lâkin bâzen hakk im çe enmin rilmeye lâyık bir fi «Medim» w gibi ciddi bir e, (sina çıktığı zaman serden dağa farla duruluyor. içi ar mi olan vazifesini Film sanatçısının, film oyun” kit filme karı hiç bir vakit ihmal el PE m cuları tarafından gölgelenmek dir. İLAVESİ Henry Moore 1898 yılında Lincolnshire'de da Be Babası k kimselerin gözünde. ik heykeltraşı ve çağdaş salan İs ir, Menrş alarında imes © r e tes itün bu mi t maki ni. canlı ve hey- kel tarı aşi Moore tahini Km ll verdiği ve yahu ii eri eğen taşlara, çakıllara, ki bir vazife gören Ka ee deniz rn Din klarına karşı büyük bir ilgi duyar: m liği ane ei ii kuvvetle hissedilir, Yukarıda Moore' irani | yare ie «Anne ve Çoruk» heykelinin fotoğrafı görü! ma ei UN NOT DİNDE zKitaplar Deryileli ARAYAN ADAN » — Nurullah Aas nlar sARARKE) Varlık Yay bile 74 yulur, a bı na Essi; Durmaksızın arayan bir man aradan bir süre gi tersini eie atir, De ri bizleri itdi, öteki ni de doğrular eni İL onların da li tini hatır'stmak içindi. kei şi tani iyi adamı e i dir. Hir tek yanın ya ik kendi ia arı, belki dan olmaması, vıyord. isi buna derdi e alacak ki bütün doğrular ga bir doğrunun yar k miz Gree hiç biririn kaılaşmasındı e ara gerçeği a"dın'alıp o inanlar örü - 4 nsieu, sm yazılmış bir deneme e “Sullen ve rsi e ii söyl tediği, ie dağa yazısında iy dayım, e payla mr İN Gür” #Benim şi yeni kitabım bi Jarını şaşırtmak için yazılmıştır. parado) düşer. e yazır. olsi dekünür Sü gis olarak arayan rayı e ama bulduk! Ş 7 bina, Çünkü teh yay ED “a A ek çok yakınlıklar var, md'ya iyi iiriz. Doğrusu Ataç taud var, İşin tuhafı ın, z değil le Maç arası Men Lesuta, ve Leaul onda aliğra ina en çok tesir eden he ti ideta kendi ide du ke yar; hacmini, boşlukta pe vk işgal edeceği havayı düşüne- bir bü Tek ölçer, heykelin her parçası bir önem ne taşır. ve birbirini tamara'ar; halzemenin, taşımanın Şin Üzerine yontulmuş v5. “Dabalılığı gidi eki şey” belinalardan ibaret değidir leri düşünmek zorunda olma- gördüğünüz; heykelin böylesi | saydım, heykellerin kusursuz bir simetri taşır ikerille şimdikinden daha pik mek istemiyorum, aksine çalışırdım, Vasat boy bir hey- ve hareketsiz olabitir, ikin kelde, ir fikri fav gündelik ha- kuvvetli ye canlıdır, yüce dağ r- lar gibi bir enerji ve Kudret iy . k gr e ettiği ço Kk r, çer simden a Kene Oratunınuz, (lan Si has hir i ar Dr esir kabiliyeti karar, tik, 951 034 nce an vücudunu DR PR vi ah urn ve eilialie incele özelikleri vardır. Teykeliraş, (mek bir heykeltraş için en faj ncak, samimi 2 dalı bilgiyi sağlar. Şekil ve yapı een du son derece praşıktır, ilgi çekicidir ve takla güçtür; bu yüzden heykel e v rami w ken ında bi yağ rabildii li o mal bir fikrin ifadesinde el sanatını ince ak Heykeltraş, cisimlerin. sidir, ima boşlukta beli ER Kii ını dü çalışma! gilenkel açık havaya anat eseridir. Gün ışığı ei güneş ışığına ihtiysci “Yar iktüği dır, ve bence bir heykele en eli ankle” uygun ve. heykeli tamam” tasay- âttir. Kendi yur gerek, inceler, Onu çepe- beyi kelerimden & birini taht çevre, her yanından birden ortasını yerleştirilmiş. & görmektedir; bir cepheden ba- i. en BÜ binanın | karken, öbür yandan bel görmeğe göründüğünü bilir; heykelin Mİ Moore'un 1944'de bir kilise için yaptığı bu em ve Çocuk» heykeli, sanatçının realizme meyleden nadir ioseriarinden biridir. derin | değ > acıkta onun ne y madığı Tol, ae irani yade kitap hate g ve fıkraları vir, ye ürerinde ileride uzun ylu yapılacak,'antak & züman nci yüZYi Montaigne'ni, Gıde'i olarak ileriki çağlars anlaşılacak, #Ararken« birbirinden üstün W Zisini okumaya başlasak şü“ miz arımıyor Ki; Yeni, yol a vepvei “ii - ve / şiiiğimizde bir de, abi e, taze türel AR ii , doğrulasak da, dağrülnmak; ları, ii ın kesi eği © etinde ru nkü ne dese desin, Alaç a yar şim , zevke, bilime değer veren bir estetikçi olarak ee dizi Ge yal sanata verdiği değeri şu setırla teriyor: nu Çün! zelliğe, yeli si yi demeci , bü va En ri ını ister, PU inline e) örenir, ama bU ra lamayacağı KON ma e 1. Sanat adamı eli iğin çoğun dale anlaşıp ki cektir diye patı Ol A GaLEmİsİ'nde — Seçimin. ATAM, Hikâyeler Dergisi'nin | Erluyumun yedinci yudanümu, ün ve Kit eni 17 De ki v ieyen gene damlar digi çeklei rom May arat dd al Kale ERİ ramen vi man Birikke aşıkları m ve litografi sergisi 15 Mei kapanacaktır. TRANSIZ KONSOLOSLUĞU KÜ- TÜPHANK BALONU'NAA — Setri inde malar bulunan, İrani sam. 5 Mimnavan' kesi br ri geçen Parşame ve açilmiştir, iki haftm di Teni bi AMERİKAN HANERLER BÜROSU GALERİSİ'nde — yo m eçmi Günder, vet güel, Naim Kakma mai Ghtemisi — KEY

Bu sayıdan diğer sayfalar: