S3 a? mh an v e in) —— 0.0104 dan evvelki bir yazımda, güzel sanarlar faaliyetinin karl ve Karimi rli toplu inatisr Akadem; sine gelmiş, yi konu âdi ia profesörlerle hasbi- alden bövle bir kanun Projesinin Büyük Miller Mecli- sine sunulacağı müjdesini ver MİŞ. Bu müjdeyi çıllardır bek yen sanatçılar gene tümiilene: ekler ama eg imi yal emi e ne de dum sından ae eğil Ni beş yıla yakin anbe- ri Milletvekili olar kali şip, çikan r, hattâ €n Sanat Adamı adaş. rin in hiç biri iş atü- unu Yorsünüzo demek dirayetini gös termedi. Bu Milletvekili arka. Gaşlar, detdini pa; ie &r görün Gükleri bir dövayı en ii ole a ek duruma eri- v tuvermişler. iz yede en fazla göze çar. a geler aydin yab düşüren m siz Dinde “Küm” mi 'selerimiz, resmi daireleri- pir evlerimiz, hartâ göze şen. ik olmaları Magi yerlerimiz bile yel Tü Pan, ari bay şanılan, mi es a imdir. NE 16. kel ne süsleme, me e nakış, oyma, kabartma, Tam kk Bim onksiy« ele oşluk, k ağımızı sö er eti is eklen bugü üzün içine di b keh- yedi her biri kendi dap sa- at sein güslenirdi. İ dan ev der İreskleri Ve e re i mr ik. AN Çiniler, mk camlar, hah ve kilimler, taş ve tahta oyı ile sara mn duvarlar, İtalyan tar. bizi “kalemkâr» larla süsle. Elli zik hayli aşan bir dev- meden beri, binalarımızı, gama, ne iç Graviiz Eduard. MEN Beni yeğ vi ür v Mn inim kara ME ala A İİ RK VATANI. Neyle zı BOŞ Alle KARŞISIND KARA DUYARLIK kaldım, ie günün toprağın ardını duyar mi ne Her nek büyüdü. bire ni ve duygudan si. Resim ve heykelin yapılara girmesinde asıl ei midir? Çok ke ere ev Nt mimarların çoğu, e mimar rta yaş selel VATANIN ŞEYTANDAN KURTULUŞ © DUHAMEL Georges Duhamel on beş gi memleketimizdedir. günlerde va de üç ME nelik. Geçi bu konferansları, gerek kişiliğinin uyandırdığı etki m amel iğimiz yıllarda, Sri dünya edebiyatınca bilinen sanı inden ayrı bir m am» çıkmı m. Yüz “ni di yaşına rağmen Duhamel hâlâ zet serine ve yetmiş Pasdule: » roman serile vü damamilriyle ordan lamel Avruma ede- li alıcı eserlerini vermiş, François Mauriac. Colette, eri md Malranx ile beraber günümüz Fransiz edebiyatın rlarından biri olarak di zda erin masanin bu yazı Duhamet'in Fi olduğu yıllarda yazdığı «Chronigue des ren ci Mevsimin Notları) adlı kitahindan alınmıştı hey dina inanır. Öte yandan, binayı | a mimarın ısrarı Bine inkâr. ed ban da El iye) milya al sl ayırdığı duvara gelince, tükeni- veriyor, kuruyorlar. İşte size dört örnek — Ankara garının giriş ho ik a mimar ta- k yerle, rca evvel Ba. aratılan er meticesiz iç biri be. almış, projelerden emi ön milmemişti, 2 İstanbul Radyo, Evinde £ merdiveninin sağ ve si- luna düşen yerlerde süsleyici resimler çin ayrılan, hattâ çev zeki e yerler boştur. e) üsabaka neticeleri bel Mi ikincler seçi miğ, ip mükâfatlar da yerli. imabahiçe stadyomu- ai Büyük Kapısnin ikitaraın da göze tersi Ş k kısı Vietti Violii tarafından e kabartmalara Ee Bu o- yil kim bilir kaç yl heykel Biz k 4 iniversite binast- erans Pikan ilimiyorum, sanat eserini bek lerler. Par: a da yetişei miştir. erde; evde, stadda, devler gresler alan ta ve birahanede, insai n m okuyacağı mesi e kal > mir ADA, didi e, barın 1Ğa, oca- Kamızda ve. me aynı dram var: sip ku- Tak iki 5 sol Deli N Büyük medeniyetler duvarı örtmüşler, onu sadece bir ya dile germiş rd Türk inki- br, yükse sanat eserleri landırmak ödevindi ğa votanın Kuru ve ruhsuz İse: setlerine şekli çizgiyi ve rengi ne İmar vi acağız. rüzgâr mı ne uzaktan u: 3 >. İLAVESİ Ma Utrille, ondokuz yaşında iken içkiden (Kurtul. mak için fırçaya sarıldı. Kiâsenin ke olmadı; amimi kendi. kendine Utri e 5 akımdan değildir. 0. ıssız ve sessiz nsız köylerindeki çük evlerin. beyaz ve çıplak ayarları an eski bidelerin ressamıdır. — Yukarıda, Utrilto'nu ee tığı «Montmarte Kilisesi. adlı ia göri irüliyo kü- yap- YAMAN — Miguel de Unamuno'nun ve rini Behçet Necatigil. Varlık yım tanıttı. Önce dergileri 5 muno'yu bize Behçet Necatiği! an iki üç ni sonra da sikler serisinde yayınlanan «Sis» romanın, Adam. adlı ye, m sia İsp: Dostoye- ii rinden catigile pm borç! uyuz. Yokta dali kk ir der kl sak U için e vr & er kiki - 1937 yılları arasında yasamış Miguel de o herşeyden önce Mn "bir yz Sonra de büzük © ve isefe, kültür ve sanat boyunca inandığı lr savundu Salma nerenin. profesörlü e Riyera İle mar giden sin a imiz gene ili api n alel ii bara m ma bir aç arkada- sını dâvet et Georges DUHAMEL mişti, Ben & Gide'in o yanıta rdi, Romanlarının ço. uştum. Dortoyevski. handa a m bir vak'aya dn bahse orduk Birden Gi bana döner: Biliyor. musunuz ki» va e iratları Dost inin kendi iratları. yevsi dir?» Konuşma birkaç dakika da ha uzadı, sonra İz er > Ye m, ta birlikte b o pi sokakcıklardan z iy N e e NE VE kanın gerçekten yaşandığını, va - yarar sımn onu yok dme da wi H vaka — anlatı rek Saint PN depesine bir öze dayanır, biclj doğru tek başıma yürümeye” diği gibi ese koyuldum. ova» di Hikâyelerini Stavrogin'in suçu hi$ © hepsinde bir tohum ve kökler bir. suçtur. Doslayevakiı min vardır işte buna gerçek adi böyle bir maça © işleyebi verilir. Vakit bulsam bütün düşüncesi bile beni yahalsız en urdranar gibi, ben ediyor m içimde bir k noktası noktasına bütün yandırıyordu. Hikdye e ir al ii teselli atmek İste. ket noktalarının ne olduğunu, üimder değil, fakat berrak e ri çanlatabi anin | dim. | olarak bel şu kanaai vardım, Fedor | Seva | nu ken isinin işlediği hakkın da ini a rmak istemiş ise bü- ışık a ml dükerini söylüyebili ği) | mu muhakkak ki, övünmek &- in) çin m Kai Ni ük yı O Edebiy: rağilaınlı ie zarların inme 2 çeyiilekiml imi gelmek i.e yakitleri Yol. my ha gerçek olay vin bi yali suçlar eklen buna biriyle olan emin larını öğr bitkinin han firsat bi melik Kötü hari çişim ele ii mak en are. mel isli an a erek mz ne- ve i bU gölgen Ye ydi 1 arel balr ei i n bi madıklarını 1916 yılında bir mektupta Te Conrad şöyle yazıyor. pie çolak o Fransızımı ii Aral nda tanıdım. İşlek limana uzak olmayan George a Sünen) w Ta En pi: aşağılı kurbanlarını öldürme) | ii | ol ii hemen si öprü zaman bu kişi: zarların tlal | sai ri Bir kendi hayatlar, bir er e de kahramanlarının “hayatları KARİ hayatlarında | di hayatlarının, a i A kema gal dö) ve ln nl Büy | eli de kesikti.. Uzun uzun ii Ti sorumlu tutmamalı. ie salataya. acan işleri gereği, Matlamdık” çekici © ları şeylerdendir nu! Sanırım. Dostoyevski gene en mazol o Kardeşler» de oplai atış adağurdu Kollarının 3 yi We Ee ima, ge W anoğlu düşünür ve dü- zaman, neler di imle, iyice anlayan © la be yer b ae ğe geniş bir TARTIŞMALI KONFERANSLARA DOĞRU N KERMMD n Arif KAPTAN ne kadar direnseniz gene ö'e Ölec : m okuyanları hep Hepiniz hayal eçenlerde gazete yazıyor. . Par cins konuşmala. Gü; takiltelerimizden bi. va o Gale alışılmış ki, tar. İğ *8 > bei va Mz inde. ir profesör konferan lişmasi olmyanlar,, hareke) rez sn #ibi vir ayi an oil ne Unamuno verirken ayn akülerin öğ. gi can ds 2 yalrinniyen | iin eki Opementğila Donlari iile ex Yerli G0 gi in kişi, bu Sarodu'da Mabel yalana; İl yere eler e ar tarihten daha gercektir. «Sis» ön. tn terini çürüten Fikirler da ünlü halı ressamı, Jena |) sözünde Prot Yelin li ibi: «İnsanın ası! gerçek orlay; almuşlar, adamakıllı Yarçatının.. film | kuvvetiyle) İ tarafı da olduğu sey k istediği iy, se bir tarlışma havası yaratmış. a teklediği e tçının yaratışı ile vi ünkü Halı ei za gal ts N me ri örer tartışma en Yi Oi atigil'in ME bel Dai b Gi e döğüş radiğ “Sis yeni devi nler veren i a deyi © sö) olgun gerek, ği yi bir kabalığa pl uutsed; çok mai kıllı cevaplar verm sa'da konuşam vak o dei ler sarfedi ni iç bi bu o esinde Ama, ay- ostum di da- ; pa ine mini im. si z m "yanı aklin sağine e ” k da sup oturmaktan başka yari ile Febairze Kulüp a- e eid dn yeri, din ek var Bu e bulunan bir şeyer arar, bulamayınca da ümitsizliğe e ir.» İster ilim alanında, ister sa. bi - aman, sik e a», “Lumbria mi » sAşkın nat ala a olsun bir ve yagı i Miki » hikâyelerinde büyük bir hu- karşısında — dörbas bi Gesi kollardan insanlar manist' pm bri veren büyük bir felafa adamı" siktik günün sini YANDA Bösterme: re Aİ yzular ek, ahut tartışmalı Hele e tezi savunan iş içinin (o Konferanslar le etmek. Lo. düşünce, hürriyetine a kalleri, sayısı pek çok olan ü- şüince, hürüyelme OSSE yelerin hepsini alacak seni. me kişi simi Şİ e bi Km > Ea m iz RE iyi an toplanırlar. Bir hafta birinde Şimiecanesi meziyet sayılır inceden her üye program kol e ğini w ız «Hayatın Uyandırdığı Facia Duygusu» adi nlü roma Don Kişotia Sanso Panza'nın Hayatı. nda rü e tek teselli yazarın öldü Kara, ei ” ü da aradığı a Unamuno için ölüm! Sise man imkânı sanattı romanında söyler: 'ceğim. Üzeri ime etki romanının bana ep olduğunu Gi te em ini göre yısı az kitapla del e oldu nde, uk nun. ibidir kizi, hayal kırıklığı ii anne: Yetme sn i de okuş sınız. Hepimiz gibi bir hayal ya- lay ie ia me muno ai bunu istivor. «Eserim bütün teve! edenlerle sa- | gedece YİNE ME Dek vaştadır» diyor. «Hedefim, onları endişeli, ve ; tereddii ya da o ya arasında, bir tmaktır. kelime bunun aksini ispat (Otida Batar a bah ederek durumda a olsanız bu Vi e — —— sin ayıldı ay konularda. Ey eme een ee HABERİNİZ VARMI? si kişm. orbon'daki 1 — enlerde — İstanbul gibi like ir 1 aşil raya misafir gelen arkadaş. di. Sert konuşuldu i arağrle; Gu UR i anlattı, Bir ay ka Dirar Bazen hatip orladan” .) TIYATRO kenet, 19 Nanda mi Gök dar şahsi sergisini açan lindi. dinleyiciler a v5 yakanlar birisi re. ta çar oldu. Bütün bug dulien e Yvonn, imlerini gi li ye te-. SAN arasında birbirinin, Lİ ge geceme olan" de a e edenler bir- İp Fk, Kan Beze ie terine kansererdem olmak üz Sanat sera aradığını smlat birine saygı göstermeyi Bildi fıktan sonra, res. İer. Salonda İki bine yakın minin geleceğine getirip ak. insan El İçeri im n ina geleni söylemiş, -Münee. her üyenin. bizi uzla siz cimbaşı gibi konuştu!. diyor ia via veri. Di aldıkları peraeğirmde hiberi Karen Saçan bana anlatan arkadaş bu res- 3Ö" Ker Tenebi uzasın Tarihçesi sam için. Kanaatine bu dere. | SÜTPTİZ tad bana Ve konulu bir konferans verilecektir. ce aykırı gelen bu fikirlere | Memleketimizde, konferans RESİM niçin oracıkta itiraz etmediği ya Yİ şü ig . kabartmak ayrı bir dert Ki Kn Ber yy m Tİ salar calereğinde Nevin şım ni şaşaladı. ri Vi I n il dalar On va kadar öne yağlı bora tablolarından miteşek silkerek, «Neme lâzım benim Kul kara H ik kül bir sergi açılmıştır. Bu sergi 16 ç Kisana kadar deva: PEN e m ile Dik oi a Mene - prn Yedi kişi geliş le İpi nti- Galatasaraz nin adar dei ya. Salon da pek So) kemi. Yarda, ça; mapa Belet Alaş, er yukarda ir sikatir. Bergini açı yi sessiz sedâsız karşılamı- ya çikma 3 rn ii kas ii al na ki BİY, i rada hepimiz hast perde) anar Yazıma başlarken — anlattı cn demiş, Konuşmayı | 7 Amdrt ber, 2 ön inci eek İİ el ik hir masanın çevresinde | saz Sal günü mat 153844 ili ve Edene alamü mesken e sapmış vE burada bazen) © Aş Sazan Salı günü mat 2 eölerek ktanbul Ünveren Eder yı çaylı, siyafetli sanat o konfe Feu la Mörede mm (perde biyat Fakültesi'nde dört ri am. o yanslarına müşteri bulama: komedi) - Georges Feydenu ve V4 verecektir. Bu konferansların > ye Paris'te b aydin kişi | Capriees de Marianne (2 perde nularını ve tarihlerini bildiriyoruz? daha medi) - Alfred de Masset, Nisan Çarsamba - İngiliz Şiirle ca toplum harsndn aba ei Kl ML rl mi 21 pedi aç ikili O za sadi minya. ve be sin lerimizden çıkacak, ln sapla : dinl el gibi lokalle Buna çok i yarımı olduğu. ln derken bii kalkar & Di ik Balay a Hürke lanması işime e YERİ İandan ibaretti adak bu kehdnetlerin hangi Mu hatımlan la Yaldızlar m İzin verirseniz sö) kaynaktan geldiğin, Süsleyici memek rin Yin A KAmiE NE Ben zaten bu e plâstik © “işmasını ulan, işa e enin ekleri - ene” van i beceremez obtiyacı miş ve, Mahal sapları Habersiz yaşadım bunca yıl servilerden Ml iz Meni; in sahneye konulmustun Kendimden öte bir şey görmedim i ren Du ml MUSİKİ e ei karanlık Si Yarı uykuya bem pri dan bile de eli. SE öneri en tartış yi şıra bu tarışmalı konferans”. mücadele konuşma, >: bi tam! yiyen e Hüsnü DAĞLARCA ira, olaya ncağımz gir davranış Deki) ef mi ye 5 ea Rail Tani kurtulma ele ei kl etmesi von : bun in önle amda emirin Seral l Tamanca hareketlerini de Con budur zate: ni daha, iyi öğrene n da, dinleyici ij > i li a) ii bğmik ği : di k ii N g lendi ezik ”