MAYO Pİ A İY A TUYIPR MTA TALAŞ Filmciliğimiz nasıl kalkınabilir? çeşit insana ihtiyaç olduğunu düşünürsek, miktarı on binleri bulacak olan Türk gencine yep yeni çalışma imkânları sağla- cağını anlarız. Hele bu ka- her birisi me: kişilik bir aile geçindirse kaç » ki bin kişinin, Meke e e sağlayacağı kolay yda- na çıkar, Bundan ç larak, mem layan kalifi caktır, Film ce, ne güç ne gi ia duğunu bi , Sebla Nevin Aypar. Das Uler ioemüası bakti demektedir: «Türk filminin izel tipi olan Nevin Aypar, uzun si- işte başarı göt yal saçları ve key nl er helali da çok tn a yıldızlardan biridir. Ortada; Ayfer Feray Das Uler mesmüa cik yolu da bo) muhahbiriyle kon Sağda Sezer Sezin Tahir ile Zührede,Das Ufer mecmuası bu artist için de «Sezer Sezin Türkiyenin mektir belli başlı kadın artistleri arasında karakter sanatkâr olarak tanınmıştır.» diyor, 3 — Film, bir memleket için en kuvvetli propaganda vasıta- sıdır, Yurdumuzu hariçte ta.) amam hıtmak için ne kadar çırpındı- ğımız malümdur. Devlet, bu yüzden, milyonl. n çekinmiyor. Fakat, yine de a apeme ie e e A —re-) Boğaziçinde bu "vans ta en kestirme yol si H ol İ ywood Amerikayı, bütün dünyada ğu urdumuzda da bu) © Tanınmış Alman deli va sahnelerine | geni ha il iş mba e erik den «Das Ufer» son sayıların- Vin ayırırlar. Türkiyede her “1 : Miş — ibiş Anaforcular Kralı» adlı yeni bir yerli komediden bir sahne, Türk filmeili- bu gibi filmlerle kalkmabileceğine inanmak için çok nikbin olmak lâzım! Dim bri gerek rek te- Yazan : ması İcabeder. Ancak bundan kümetinin yaptığı propagan mde neşrettiği (Bo. sene 3040 film çevrilir yi kabak rek di > li sonradır ki, filmlerimiz dış pi- Beyoğlundaki Ame- Hollywood) başlık. o İstanbul stüdyolarında düb- taa ep e n bir buh VEHBİ BELGİL m kendilerine ( hakiki erler Bürosunun fa-| lı yazısında İstanbulun güzel- > işi e nlıdır. Yılda 200 Tüy, Soru gi “ lerde bir seyirci kütlesi bulacaklar. aliyetleridir. Hattâ bu Büronun) Jiği ve tarihinden (bahsettik lm şek, Filmeiliğind ge dir here olduğuna, İstanbulda liği hak- di Bige hamleleri Sezilmekleği. Filmeiliğimiz, bugün; Kendi bile bilen kaç kişi vardır t veriyor ve di: büti | çaydan senede bir iki film : : kendine yapabileceği her şevi Buna mu bil, Türkiyenin ilme ii iy en ber r ikti eden bağı şir. men hemen hiç ithal edilmedi. hemen hemen yapmıştır. Daha era köylerinde bile A Dünyayı dolaşanlar İstanbu. £ buldadır. ici simdi y yili rodüksiyon Bini Sarketamasiizdir. pine Gini yapmaya bio milan ik Gill -İ Ja dünyanın yedinci hârikası © Türkler film seçmekte titiz Mi Sekiz, hattâ ona yükselt. ikinci mühim ( bepler mânidir. Bu yüzden bu- tı, kovboylar, zenci meseles der. Şayet, gelindi b tarken » dirler. Film ithalinde müşkük iler dir, Öteden beli sırf film m etmekle meşgul bâzi mü. eler artık dışardan film rek peyder- der şehre girecek olur: ci dlmlere indir. oradan vu i de devletin fa . Ben bi bakkında pek çok şeyler bilen girmektedir. Yani | insanlara Be rim ie bildir. cami pesent davranırlar, Bu yüzden minarelerin sililetlerinin . Ame il anın. va yol vasat filmlere itib; m film. sahası içine minin der mein asıl tediğimiz. Bu ise ancak Am gibi meleri Meni görülü- “at iddia. rai akla çevrilen filmler, ister is- 2 kalite bm | ve ei sl) bir etmi yemeye son. veren şebilmesi için. kuv.. erinin uzan ve eve tesiri | tl ie ve > en Sirf yerli ie üzerinde ça- kötü vi dele ayenin» © itiş acı sayesinde mümkün olabilmiş-| zın, görürsünüz. Bizon: ) Yerli filmeiliğin na hiz vermektedirler. “ da 0. Val tir, | ğin görürsünüz. Bizans ve 40 İhtiyaçları ül Tİ im Sad e 5 tin manlı İmparatorlukların. i Mi en afete yerli filmleri en eti e Ki Ba okay Zi desin kezlik etmiş: olan san du iyenin. en, büyük. film kii olan birçel anl kekiinderçek geniş “biri birl ll selale ei mâsi- tün İİ m. surları alımda, çok âmilerimden mailini Kerip ni ngiiei im çevirmeye baş i kütlesi Ki am. win faydalarını uzun uzun sira. ii einvi ii ikiler eri Era konuşurken Türk film > adar na İşaretle iktifa edeceği lamaya lüzum ve imkân yok o üeiebelimiz i va elimde okan ögtli film yapmaya karşı Fi il etine pOğS sa- Ben burada; bunlardan yalnız. e; kuvvet propaganda vasıta-| “Ank sarayların bi ka, Yak öksiklğ le : / Ayp PU hücum, biraz da; geçen | YI iha tarim ve. > ç tanesine işaret edece irklari <eiiiieni AŞ ER ZOR AR la undan " ti il saltına hücum» unu ha kor çil eden bir rakama, 40 a ii m ar gibi Li isdncil gin ve ile | işlenmiş diğini öğrendim. Neci Nevin Aypar bir filmde dans ederken İayemaktadar. Bunun sebebi © ulaşmıştır. Fakat, o kemmiyet Yerli film sanayiinin te © olmadığını, Türk karlarının ibidir ir söre yerli film eken, ç v İLEN. bilhassa İstanbul dışm bakımından “bu yarığı göste şekil sayesinde hariçten an- defa milletlerarası isi peri zel rika İayyalan şehirlerimiz halkının — ren filmlerimiz i Kayrak m e kazanan güeliğin bütün rh İş» filmlere son derece rağ. | bakımından da aynı leyi sapan mevzulu ç öğrene Hi, östermesidir. Öyle ki, bu. © yapmıştır yemi Sin un dinleri. seyiel e ty Prodüktürl imiz, henüz münevver | bulamayacaktır. Binmetice, bu ink a amel süslenmiştir. bilgggrin rekabetinden (değil, zümrenin ilgisini üzerine çeke. gibi tlmlere h rimizi her vasıtaya başvurarak Pie yeni; geliş is hari getir: k ve? - ü il iy, bareten, öpen cek biz teknik himâye emek art ml ala Metinden. eml a haline gelmiş bulunmak- Sineme Metinden şikâyetçidirler. Bu, vere 0 ka anmadan tür Üygilecek bir şeydir. Zi nkâi ila mel ekti Çünk İ epierimiz bütün teknik mok. yani aydın tabakamızın yerli biz bir filmin çevrilmesi için epg lr kanli Fm neler ga mlm ilk zaferi A- © filmlere bi bile senarist ü rd yoktur, 1 ilmlerine karşı kazanmı; cil tör, artist, kameramen, dublâ at dekorları o derece çeşitli " ş tir 1, Montan ri #ilmlerden | ve zengindir ki en basit bi Abir ithal takyidi olmadı. — tarafı e dub Ni Ni Ki zl Ai yn di sermaye dahi o mantarlara. 5 al ; A nan vet yarıya iş k. 2 Üygilde son senelerde Arap inde etmez. Münevverlerimiz bor, kaş later irmek: | yasında büyük işler başarabi. lerinin leketi h arafından 'da beğenilip tutul elektri GERE neşr etlar Me eİ eee De İN Ap kügiir manlarda yerli filmlerden de, Fethi, kdr in ehemmiyeti e ir ecnebi filmlerden olduğu gibi, | Angajman bakımından. sikre değer, Bun- | | yüksek vergi alınmasını iste.) Meselesi aşka «Barbaros Hayret- bik üm veli «Yavuz Sultan Selim» 2 — Ankaradaki Devlet Kon) . oi Türkiyede en iy gibi filmler hep o mevzularını | | servatuarına - bir e gk tarihten almışlardır. ii silik kasr live si ie 3 Türk filmciliğinde, halkın 2- lak döner sermaye: Tâka duyduğu tarihi mevzuları z Ek el limlerinde ol. | dans ve raks İ isteyenlere, bedel karşılığı, kullandırmak; veya stüdyo kuracaklara yar- iniz çat bu. dım etmek İtap ie verli filmde onu hep 4 — Her Türk sinemasını bon mu. lenen olgunlu; İerge* görerek hükmümüzü senede muayyen miktarda ek ek değ ildir. Kam m Ni ika Ben pu — hük- imi gösterme mecburiyetini o Di ö ie ilat etmesi de, meleri yeler iptidai i Türk. filmelleri İk Dıl atan male sürüklü- — Yabancı memleketlere | ,talyada olduğu: gib, filmlerde ALPTEKİN Türk Tüm ihraç ederek mese-! am Mi 18 en aşağı on ginemada natan Türk prodüktörler küfatlandırmak — Her yılın en muvaffak gl mine, artisline, orejisörüne, teknisyenine... müsabaka neti. cesi dolgyn ikramiyeler ver. mek, lal Güzel Sanatlar Ke ii öğrenci. Yayınevi oğlu “Yayınevinin Tes- 1s 92'da oğmuştur. Yani 26 ya- Perde hayatına atılışı ale UN (esat eseri olmuştur. üç Mecmuası geçen heme Me Ty Dublğları en aşağı hay ge sa akası açmıştı rn İle erginin ime ki a Israrı üzerine müsa- irdi ve birinciliği ka- ki; beyaz perde- Mn gibi her | hususta im yi bir elemanı Solelli'-. Him ilk film mukavelesini işa, Yapmış ve bu yl İng « Yavuz Sultan Sel ni v rolünü oynam. T ç Önümüzdeki sinema mevsimin ağ | ç de gösterilmek, üzere, ML. GM. ilm ; keti an Amerikada İ kilâ 5 arı as anyasına ajt psi İ yes miştir. Baş ? NN > işle riyle uğraşan! vetli bir Sülün arr enleri her ii Bira leman çevirdiği masini, hassas ve hayatı öğ. | Fn sevi yemek Kuğu Sk vE İn alli, ma. ve yenmiş amk deler, Vücul ; sl İS çarık: Bah müzigi k ol. yere te, ay mal filmlerinde a da orta boylu ve dolgun o ve doğu müziği za bir tef- malıdır. Keza, ii teşekküle da. la tir Tanları sever. Renk hususunda rik yapmaz. Güzel olmak gar: Ü| bil Gama ir yarama bağ boyunda ve 80 kile 2 mi değildir. Sarışın. tiyle her ikisini de e ede ir tekaüt sandığı ik ye olan genç, ari; 9 esmerler arasında tefrik o Hepsi de evli beş kardeşin ali oh he le enne A0 yak mi fp kağlında eri KüçüğMi ol li bel Ancak bütün bu saydığımız iğ) en önemli vasıf zâkâ ve dir ve mütevazi bir eyde anne. $) hurusların thakkukundan so anlama kabiliyetidir. — siyle birlikte oturmaktadır. adır ki, istanınlun merkezinde bulunan Bimiz seviyeye erişebilir. Akat ve arka delika Evle bili Daelk orle si şı hür. mn Büroları bilimde Sener Sezin, rejisör Lari İzivet ve. ttikdül ep muza şlariyle hasbıhalde fes olur.