14 Temmuz 1946 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

14 Temmuz 1946 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

kendi toprağına Karikatür ve zl 7 VAKIT- DE HER HAFTA BIR KıTAP | 'Aganta! 'Burin2! Seksi gene aranıyor maa ; iymâtli vardır. Bun Yazan : .. . i im Hulk iile lak e R ulki l Z ves e Mi yi e e ilişiği bulünmıyan ve bir;; siyle oburluk ruhunu ifade etmiyor. | Uu ri np a a - meşin a sn sn A ME SAR Sİ. 1 süje im de kaynaşabilec: ak gnd —aş onun şişman, kanlı canlı bir tip YARA. ER ati dar ki aynı millete m ii bali Me isin ilmik pe | olark geliim. adiyla ime İ Halikarnas ire sı, üzerinde hay Yaz an : Değe Korkut, Nasrettin Hoca, Se Di sup, fakat ayrı bölgelerde e > Me ve “| M tartışmalı konuşmaların si hep şüphelidirler. Bu gah le masına ve biri si tutmayan yazıla- 4 ü Tir we adığını ve varlıklar ec ürü v yi razılmasma vesile olan bir roman b olduğunu iddia * edenler nl elife ei ve)» yayınladı. Dedi ar, ga de böyledir. Ams iz) a im a > Bişi ği meniz in- | çağın hususiyetine göre | CAganta, Burina, Burinata) enson | Cevat Şakirin khem hatlanda za, | eserleri, Se ee i kıymetleri bir ire par OG in lr İ kişüği iin Hüner Bö 0 ii İaalde bir deniz medhiyesi olarak Zlân nl aki zıdliğı da kendisini | danda e soslar bu da efsane ola” e ge ee a diksin münakaşasını rl tefer - | de baz iz lar meydana getirir. ”* | karşımıza çıkıyor ve onu ancak bu tâhiyanlafs Marmayamrın eser tek | maz. ya, an kr Giklök samanlarının, çevresine DAĞ | e oyalanmağı bi e hal ». | hüviyetile, severiz veya (kmda 'zarüri olarak ayrı ayrı £ isimde biri tarafından yazıldığı, Şek# lı tesirleri görülür. Adet, adak; ie 20 Gy ak ve vi Sa Si ha eski im İ sevmeyiz. al bap — ya edinmelerinde aramalıyız, Onu tanı- | pir diye müstear bir imza kullandı” tabiat ve inançlar © her memlekette | yen ön ime e EKN miz eki konak dalkavuğu Rişliyö dev | ni Cevat Şakir — yıllardanberi bir Yanlar, şairane bir denizci dünyasını | gı, bu İsmi an aktöre yanlış ayrı hususiyet gösterirler. Karika - Ağ resim olarak görmez. deniz şehri olan Bodrum'da gi anlatan , ıklatını “müelli- | yere iz Kidİği ilen sürülüyor. türist bu mahalli farkları beşeri olan | Onda en az şeyle çok mana ifade bulda iken romantik bir tarzda * finin Şahsını tahrmâktan gelen sempa | Kimine göre de o kudretli muharrir. rla kayn caktır. un” İ eden; e ve bide > sizgi- sevdiği denizle orada halli hamur ol. tilerle kolayca “doldürabilirler. Fa - | ektörle anlı ârak onun ismini kul- .surlar insan a z oi ei Vic- | den iba gülünç meyda- mak ve bi iyi gerçeğe geçirmek (Kat tanımayanlara gelince, onlar bir lanmıştır. 'tor Hugo'nun; sef olms- | na İmei en sadel irmiği me imkânını elde etmiştir. Günlük ahbap (o român okuyacaklarım Cüşünerek say Abel. Lefranc adi: Fransız müdek- dığmı söylediği. e geri ha- İde ları hep denizciler ve sünger aycla- (faları kariştırıyorlar; tabit tam bir | kiki geçenlerde tekrar bu mevzus ei e a ay dl leri obur- ibni güldürmek gi an? ndir. Tomanla İri in kitabi ye - | dönmüş ve «Şekspirin keşfi peşinde» İn insa kusurla- İ attır. Amı gül Edi üre İşte roman, birinci şahıs plânında am a ilemi ekle- | CA la döcouverte de Shakeaspeare) yanı mu ge tire ” kali albetmi »k daha güç bir san' ği RT ele alınan bu insanların hayatı ve ii barla iki çeşit oku- | adını taşıyan bir eser yayınlamıştır. Karikatüristir gözünde gülünç o- | rikatürisi sik çizgi estetiğinde muharririnin yaşanmış tecrübelerin - | yucu ei öliketkiğie akti. Eskidenberi müdekkikler, « Hamlek'i, lan gey ruhun da gülünç tarafıdır. unun kendi realitesine eği ig den meydana gelmişi anta) bir zaafını da ri Makbet'i, Kral Liri yaratan edibin Şu kadar ki bir iç manayı teşhir e- başi en me bir gar) ifade a şt Ma anla, Bn di) ikiyüz | W kilde yaşanmamış olduğu ütüün eserlerini. inceden inceye Is len mübalâgalı çi ni sertli- | kânı bi Gülüncü yaratmak için | Modern inik lied a yakın hacmi ve bu hacme! de atsiz ik bir tarzda yanma ramışlar, astronomiye, teolojiye, fel- #i, hakikatin acılı nevi hiciv 2e- ee yapılan mlballğa muhakkak O güme biç Akik grade la mana içinde Sem kahra ikil ediyor. Otobiyografi Sefe: siyasete dair bu eserlerde kâsiyle yumuşatılmış olarak görülür. | beşeri zaatları meydana getiren 79 | etmek, teferruattan kaçmmak £ ht. | anında âdeta beş bi, inin — bu kitapta olduğu gibi —- | bulunan bilgilerin bir listesini tan- Ancak alelâde karikatür ki, onun hü | kânm mahsulü sayılmaz. Meselâ; O- | neri va Gidi be ek resimde | Pir deniz duygusu m kabul | tamamiyle yöşarimamış vakalara yer | zim etmişlerdi, Bundan çıkan netice eri; gülün. bur adam, bazan tek Jesti, iç mana- | gölge ve ışık gibi teferruat unsurlar unla beraber, şurasını | verildiği takdirde yazanı affetmeyen | şuydu ki, bu eserler, kanun tanıma- mana; v la ekten" ziyadı hemen ilâve edelim ki küçük hikâye | bir tarafı vardır. tarz roman, | yan bir dehanın damgasını taşıdığı "i yl pilânları ayırmağa hizmet eder. Her | ekli isinde di uzun a her parçasi: şlık g Bm islere bağlanan çok geniş ve Kitaplar ve Dergiler Arasında | | rreünnrerenem tn rem m ek e çe a an çap ir Kanara ama , dünya görüşü, hayat anlayışı, e geniş ni imi tetkiine | ve - | nl romanı bir bâştan bir başa doldu- terini de 1 Statforâ . on. De söyden iyade bunların terkibi gok li ektiğini hi rur. En ufak ihmal ve sn ehemmiyet | Avon'da ktörlük eden mütevazi v A R K I K i olan bir çizgi estetiği vardır. Meselâ | © tü bakımdan ele iz siz gibi görünen eN tahminleri ma iğ geniş ve sağla D E R G SI Amerikan karikatür san'atında yön süphe yok Cevat ,derhal romanı sakat bir hale getirir. itüre di o agrim - İRKAÇ aile evvel, (Varlık) , leri olduğu hissini veriyor. artistler arasındaki bu şahsiyet fark. | bir roman değil uzun veya (Aganta) şahsiyet Büte leşmele - siye lg . Da ir. Molyerin mi. dergisinin, ilk çıktığı zaman. | o Abdühak Şinasi Hisarm (romanı, | J8ri bariz bir şekilde gör ve | (nuvel) ölçüsünden Me liz rinden nasıl öylece, bir'ro | sali, şüpheleri giderememiştir. Aktör gekil : ig güzelliğine tİ na dair ban hakikatler) yazısı bazı | Üslüp ayrılığı kadar fikirde de bu | Kitaptaki şahısların mücerret olrak manin roman olması şgin gerekli İm yer, gözü önünde olan sarayı, Bildiren bir yazı yazmış. 4 bars ken m iye. sonra | Gizilen ihtirasları du , insan ip sırrından 'da mahrum. Cevat Şa- | Büyükleri, . bizar cemiyeti ii yazdığımız deseni 1 bir bağ | yetini hiç ie belma ün kiri üslüp ba iiemim fazla eze kin AA er di yazdıklarının hi (Varlık) ın yenileşeceğini ve bu hu. Velinin bir çok alaylara ve- var. eksel ie ler mevzu». Fapaysları nı elbekin, Hk zemmen bulduğumuzu saklamı ğız, z dr üre diğ ere mn üstünde e ir klar o yapıldığını iii e. f e aşka tez ileri sürmüşler Yorduk, Bunün için, (Varlık) iri tem. | çatkkate çarpma) ğini” yeni “bik f, bir>kariketürün. metnini değiştirerek im çek, dı a, fantastik bütün” göze çarpıyor. mar A Li if ie Üzerinde başka bii d e vi eN rş öyle az duha ziyade bir tef rm aşitindân. eyi O ii ak Hyate , muz sayım, bize Yaşar Nabinin bir| belirtisi olarak ele alınabilir. Bu s| | KAŞ ERAS mn iğ vir vE ğı pasajlar, mike ekini çok iyi bilen birisi tarafın. sürprizi gibi göründü. Şimdi bu asli. | iri adı a imkân. yok. hiç eksik de; için denizi ge sanıyorum. pi e emen tine irca edilen derginin her lefoo defa tekrarlanmış “klige sözleri | — MİT Be bmp sayılan | çok. yakından iler bildiğimiz Tam 3 carl, yata ban |. nn dan bilge kattaki, deri sm zevkle okuyacağımız muhakkak. | geveler ruz. Fakat Peter. Arno, Try Barlow'- | muharririn şair mizacının, romancı e a fası dıklarinın lele Büz öpekai sell ik tir. Varlık unun | madığı zaman i, bi iye rağ ini tek | ol hususunda ona ihanet ettiğini | değişme: ie am arilattıktan | iy ri Wi al) e > Ki Getiğe Zaman ayrı kaldığı zengin kadroya man da çi sip adiyle Gi eren. 5 ipek atan) hi yvamı 8 inci sayfada) || ikarmışlardır: Bilâkis Şekspirin e kayu; Esadı, Cahit Sıt- | te çarpmağı bilen Orhan Veliyi lerinin asr, ilke şekliyle, sahnede Kı Tarancıyı, Abdülhak Şinasi Hisa. e; bet ii mz , Sabahattin Sİ Oktay Rifat (Ulüdağ sokak $ MU SIKI ancak tekrar tertiplendikten, sahne. (Varlık) da görmek, bu dergiyi 8e- | oyları) şiirinde yine o halis ii z Ki oi terme Sonra oynana. Yehleri ayrıca memnun edecektir. ve tavriyle bizi kendine çeki. i e güpkek Sabri Esat (Bdebiyatta tipler) Ya- | yor, Oyuncuk — şiirle, gerçek veçhesi > ll ie hırsla sarilan ya oi çiş e şiir arasmdaki farkı bütün dekkikler, Şekspir İki say ğini ei zerine adla için Oktayın yazan edibin; yk mevki Ti img şiirlerini kar. : çok gm ve > gl» Fransiz, a vird me mn ” Zi lüyeskliler by ve dlizade e a hükme a ride diye bir çil koy. | ber Siena e ; Berdi gün m . Yazara göre, halk dehası; | t2Y gib! sile oynamıyor. Me vi o pas hell Çavuşlar | mi yaşıyor ve ona inanıyor. (Var. Epe Roger a ge nm DAME * ik Mezarlı ük. yi i 2 ir gibi tipleri ha. | 5k) — gren ozarlığı)» bu Büyük piyanist Sri se sn Yı : salıv ie, “Bonlüiimie Ğ götürmez delilidir. Melihi azan: mi land pa vb leo şiirinde her ba, | <ErMet idaresi esi karşımda göreceğimi tahmin etmiyor- | muştur. Abel bahsi geçen dim anladı K imei rekli König | ei Fesha ta! dum) dedi. Salon kendisini. lebrike | es yeni be vi teklit ediyor: “diği misaller çapında tiplerden elbet. | kımdan mükemmel © buldi vha ta'ay Sapı iplerden, * konser Jenevde gelenlerle dolmuştu. Kimisi , İ altıncı a ontu Wi ur, ği gi, | söylemesi 20 zevkli bi bir vazife sayarız. ki - v yan indi olay ol m Be: z 5 istiyor, kimisi el yazısım rica gali ley. İsbat ii e, bu kesisi Baya. spa iğımızla” ME: | | Sabahattin Hyüboğlu Tiyatro 8. | uzun an eşine rastlanma - edemediğim bir takım hisler uyandır. odu, Yanı imadığını söyle - | 1 Bekapirin kl rasında bütün edebiyatmmızı derin derin | tüne) adı ilimde a düvamı- | yerin sekizinci senfonisi, Schumann. di Yasla dolu gözlerimin arasından yen Cartot birkaç kişinin programına | yöseler yapış gina mag Bel gel azının dahâ | yin ia minör konsertosu, Debussy tarfe sığmayan, elle tltulamayan, imzasını attıktan sonra bana dönerek | © Oksforl Kontunun “kızına “karşı olabileceğini sanmı. | etraflı olması bİF'İ sks moctume'si ile bdekni beslenen al icesiz ve“şiddetli. aşk: yek Nitekim roman 'sanatının. me burjuva a tasnifinin dar çerçe. ik ruh girip bizi bazan rim, Hepsi zahiri, Size onlara le 4 Romeo Jülyet. CM bakımdan tekâmülü gözden gı vesindi boğaz. dümene te çeken, bazan heyocandân ve bazan da yı yapmı; .. Sadece sanat Ağabeyin beklenmedik “tildiği takdirde bu umumi geli Ve yergi ri ini Keen el p lenmi De Ke Yağar “Nabi “Naytf “(DI- bahsinde | | Çortolnun nasl çaldığı ve bilhas- yalm kağiniea yarat BN tınızda daima başarılar ölem) ör m dilmen etk: gör $a Chopin Sehumann'ın eserlerinde Bi ölçü) aa ei “e eni asar ? o gece siğınanlara ruhi eziyet (çzlar, baki etmemeli maksadile ken ir. Yaz Bar Mk dil özleşm evletçiliğe | 5 mayi 00 çektirip onlari anın . | Esseks iy Derby nek - vardıran! lir. uigün 70. yaşında; olan dindeki imiş” lili kıs » geldiği bitinmeyen kuvvetine mağrur sariadık Talay. Güzel memleket* Ş mem vi an likid if ve ide yad ee şeylerle ma. m ika: Sand çeyiiraği solâmlarımı söyl “| kançlıkı - ip, olduğumuz medeniyet â Get Ye | mez pek DR ama, bu sefer na interpresa d i i p — inin ku e edemiyeceği irem inni Hrt a bin inandırabileceğe © benzemi tenkid m ğ iş Unun bu konseri ile de bura- da ötesine guçtiğini göreceklerdir. şeyleri onun istediği. gib! başarmak O Corto! : ile'de bura: > LU b ki a e e ikvdretine malik olduklarına inandığı “daki 1945,— 46 yılı konser mevsimi isi Idu. Seki, içinde Mİ Yazarın anladığı mâna. rast: Ki ye tekrarlanmış olmasına » rağ. | disi oldi vi ai. Öniie İlani him, Lipatti ai (Varlık) Amel Muh em e aşil - | gu sonsuz askı seslerden bestelerle giğini anladın. hayet Cortot gibi rü ve üstad - BiTTI 5 (Akşam ahı Da Boku N z larla Ansermet; Sehüurleht, / Kranhals çe CİDE e Gİ bm BE Sini e ge mann'ın sanatmın karakteristik va Eserin son akorları çılgınca bir alkış si salâhiyeti iy ük üeinimiberii ii deye “ bilginleri | sırlarından birisin! teşkil eden ağa arasında boğuldu. Halk ayakta Sch - © ein bunlardan musikiyi seven ve on - İ Zamanı çizerek bii klan ai nazariyeciler değ, 9 an bir ifa. | lerde Cörtot'nun tuşesi ve sadası pi- man, Chopin ve Franck'ın en Lei dan zevk alan sevgili « okuyucularıma | Havuzlarda, göllerde, eni ki 7 le vaşıtası olarak KE ellerinde | yanonun' tekni a rik ,- temsiletsini tarife sığmayan bir gekii- —-, yag vermek | Misetirtiği bitti, | yuğuran ve İmikânlarımı biç süphesiz | na kdar bileni Mp b m fırsatını ekde nz için kendimi bah dilcilerden çok daha bin ir. ” gok daha iyi bilen yaza leme; Bir re dir vir harika © Bu büyük ödevi ondan deha iyi kim tiyar vatanıma dö. ( Döstü dalm yaprakları arasından tandır, senin başaramıyacağını yn nilnce (40) en ein sevincim burada bir meyve; (Varlık) resi in bir çek. de Variation'larda ise Cortot bize, ken m g Dallarda, köklerde, ağaçtan i gerli yazı TM keşfe - da iIk karşıla - Misafirliği bitti. le değil, e e bi. | dilememiş birçok tarafları olduğunu yan ben oldum, Ansermet'nin kendi - diğim tecrübelerimi, vereceğim konser- zi'Sait- Fhik hikâyesinden, Sabahat. ; isbat etti, Mistik hislerin Bn ile öyled: ve bir ve Sustu emiri ka t tin Kudretin've Necati Cumalmın | karışık bulunduğu Yranck diyurmın (ya Hatıraları Pisıldayan bir öte Hasan ke şeğin, Berin o Taşanın, | gerek sada, gerek ritm ve bio Mi nılmıyorsani 1938 yılında, Ankara ga- gösterebilmek ve onların tönkidlerin. | Gönüllerd; ei ruhlarda,, Hamdi Durmuşun, Sedat k >kerli © İ Misafirliği' bitti, erlerden bahsetmekten alıkoyu. ; 8 lerinizden bir ediye edi Eml, ! yor, idiniz değil v1?) mel av rem eps iz (Varlık) 1 tekrardan eski görünü tutarak Jeketimize di bulunmak © | Aramızda » şüne ve cevherine kavuşturduğu için Yaşar Nabiyi ne kadar övsek azdır. rini birbirleri eseri çalarken Cortot ağlıyordu. En 1 i dedi. B yanına oturttu ve pe yo Alemi- tadır, Değerli sanatkârımız bu vazı - tevi hu di yice gi rebiliyordum. Bu hal Yende hA'A tahlil Fakat girin. birinde — ine Lu Ve göndermiş. ış bir İnsan Evlerde, use Kahvelerde. Misafirliği bitti.

Bu sayıdan diğer sayfalar: