maa gli & lık, şeyhislâmlık o mansabından Sonra en yüksek makamı kızlarağası işgal ederdi ıazarında devlet *ve den sonra saray kadınla- idaresi en mühim ir da telâkki edi kene eği w n ugaktan başka ri göl sa alm e kadar Ba aa alde devlet siya- ve em işlerde t cüretkârlığı” ne 'nisal mi Üzere aşağıdaki va- ka 1 değer: Üçüncü Osmanın hastalı iyade leşmiş ve hayatında: m kesilmiş En bulunduğu bir ğası(Ahmet ağa) yaşatın ölümile wriyeti : deceği vehmine kapıl elden sdamlarından birinin, devl ksek makamına yani am lığına getirilmesini külle boynunu bükmüş aksatla kaptanı Te rya Kel hmet seen oğlu Ali paşayı sa- m İstediği vasıf ve meziyet “mührü hüma- BA:sI MÜZİĞİ izinci yüz lin kadar im ğinde italyan sana Hüseyin lm —YAKIT— Milli müzik ve halk Şarkıları ik için onun mükem- bir vardı, o en son olarak kornosu kesi için bakır simi çıktı. Bütün bu p müziğinin muh - aş ya e İ e ie gelen ilim, met imüş, bugün yeni âletlerin icra 12 Ocak 1948 Londrada 5imillet de legelerinin toplantısl 2000 delegenin istirahati için her türlü tertibat alındı ındra, İl (ALA) Londra ba- ” nin siyasi muharriri ya- sinde projeksiyon, sinema ve sair ter İ sın servisi tibat bulunmaktadır. Merkez zıyor: bilhassa bu iş ral “Harpten ev. Alman elçiliği olan | tarafından hazırlonmış mavi ve binanın ie salonu di birçok | reknli büyül yi e vi aktndirtar, Güğüdm Terefim rinde bulunan hava al- | dairesi ve ilk tıbbi yardır bayan ii, m ii alar e nuyor. lanlar durmadan Londraya ge. | lerle doğ: mi Birleşmiş 3 Mületler nil halli batları — n edilm na yer bulmak için çalışmaktadırlar. | ri özel Kara ordusu subayları binaya girip serisi lerinde “ e lu suretle medern zamanlınn çıkmakta ve üzeri “ 1pntısına a hazırdır. " 4 çi zl sonra im İm Dere ee e bu suretle saya edinme “mührü el çel ve Ali paşaya verilmesi ka- rayrlmr Işte bu suretle hem nı takviye kızlarağası edecek, hemde Tardu, Mes Yranada her Igenin sanat kaynakla rı uzu! an kendi sınırları za eçhul amy Halk ei dansları, Fransasının birbirinden ayrı hususiyeti hususiyetini kaybetmiştir. Garp müziğinde yenilik devrinin — iIk mübeşşiri, bu sanatın m sayılan m Okeghem'dir. İlam ki büyük Beah üzerinde şekilleri vardı, Bu, adet ve göteneklere göre dej bir e n; bu ir. Naki? vasıtaları pek iptidai olduğu için seyahı l dan İşen sayısız kom) müzi- Dakka ioraata koyuldular. Sad güç ve uzun bir na lüzum gösterirdi. Meselâ iki | gine bir sürü yenilikler, neviler, metdolar getirmiş, azâmı saraya dâvet etmek üzerelğ vilâyet arasındaki mesafe, bugünkü e ıç 0ç, || ilk sanat lerini kuran Üç milletin — İtalyan ai N yu yol, Iman, Fraı — ğe bünyeleri içinde klâ- Jerdiler. Halbuki kızlarağalığı ya-İ belki de bir aylık bir zamanı doldurun sik, romantik, modern ekolleri doğuran tarihi al Malkan an İbrahim efendi, hâdi- Işi saz mi gazetelerin ve bugün bağ meydana gelmiştir. en Ragıp paşayı haberdar et-İğ zarı birbirine bağlayan medeni v: e mevcut dk vi El Fransaya, ilk modem musiki hareket; olan opera; ii. madığı bi keler şimal ve cenuj ıda ; | saray yoluyle girmiştir. On ime yüzyılda saray 3u haber üzerine Babtâliyi der- ialtemdiyeri dolaşarak, muhtelif bölgelerden ri - | balesi meşhurdu. Bu devirde galle sl rü İdi bal terkeden paşayı baltacılar ket-İ öıkları halk şarkı ve lerini, — danslerinı terek bir dava için ir görü; Floransa: hüldası bul yaymışlar, bir mı er cereyanı ai deni İİ goksevvei teşekkül et miş o e ni palm ve endişeye dü- ilerdir. B3 üç esaslı müzik hare- ! | benzeyen bir topluluk; şiir wusiki akademisi na - rağasiyle Ali paşa, sıkı bn Ski senle rn see u. Fran de Fransada da meydanı çiş Bu talimatla birbiri ardısıra adamlar il pall deb 8 Ve met ni | Büyük op pera bestekâri Lully'dir. orayla halde Kir iğe bir © Ri rotil, iğ zg talyanlai 1 ki bu devrede mevcut olan komik bale luramıyor! razâ- ibi ın debde- ela yes — i€lerde kullanılan tarantelia, Almanların ise lider de- | |.be ve ihtişamından kurtularak Traul adananın in en devam eylemiş sai nilen milli şarkı ve raks havalarıdır. ğı sa Ee ike halk şarkı ve danslarından e Ya "sma e sözleri- İşte sanat hareketin; vücude getiren, operada, di- im is sekizinci asırda opera komiği meydan er müzik nevileri üzerinde yenil get e e bağa beyi 8 yenilik devrine Mim e m tası (Ahmet ağa) ile Ali) sonra garp müziğinin, başta Talya olmak üzere az Hihde kımilin panayırlardan ei "eni akp > emine sin sed arı görüyoruz r musikide bir açılış, tekâmül bin müzikli temsler verilirdi, Bunla İendiyi azletmek olmuştur. metod. devridir. Koi van, orkestrasyon sanal rçalarından mürekkep, sb e İbrahim efendinin duçarı nekbet müziği teşel iyor. Bu, ri Hye ln basit eserlerdi. Musiki parçalı edilmesi sebebini lara, masını icabettirmiştir. Çok sesli müziğin $: ne- | | ise: halk şarkı ve imes oyla bile: paya: v2eri üzerinde esaslı ilerlemeler Hamis sa aktuel r teşkil ederdi. Fakat Fransa ve “Devleti aliyye şekilde bir kontrpuvan daha on dördüncü asırda mev. bilhassa e a en iy sanat eme oda müzi. keğfeden âhara dahi ikli b: De cuttu. Tekâmül eöörliyor Bu arada saz âletleri de | | Zinde vücude getirmiş, Bah'a zengin örnekler vermiş Dabinm vermis ti. — bihiassa kirişli sazlar — çoğalmağa, mevcu olan Vivaldi, sonra Searlati, Corelli, Sammartini İbrahim ef. vi en müddet mi ıslah ettirilmeğe gmiğeii 1520 de basit şekilde vir ini. imanın meşhur Caupren at ib al allen va ra peş keman mi aktı. Onu Stradivarlus isimli meşhur müziğinin EE Üstadlarını yetiştirmiştir. (“Mevkufat mansabı,, ile gönlünü a keman yapıcısı mükemmel bi le dirdi. Almanyaya ilk müzik cereyanı olan oper: seç mıştır. ya ze fim —— zl or piyanonun babası sayı. Mon Bu, ihtimal ki Cermenlerin tabiatine uymar A EL a İl lan Klavsen icat & altıncı yüz siri flüt aile- || yan bir hususiyet gösterir. Onların: toplu idealist mi- Eleni ntep folklor gecce ge İei mere ve evcuttu, Flüt; iptidal şe- | | zacları en i böyük kudretini senfonide bulmuş, bu sa - tepli eee öğrencileri mı kilde Ger mamayi bazı şark rik ie hada 18 ve 19 uncu yüzyıllar. Haydn, Beethoven, Şu- » o elik dear Yar mini Yaa ini ma i vd Pete vi ıslah | | bert gibi sayısız dev üstadların asrı olmuştur. 17 nel ” ; “İĞ oailai vardır. il N ve geceşi tertip etmişlerdir. Hazırlık eği ml Se skar ti. Pek az eser bıraktı rae * lara başlanmıştır e için tekmil ettirildi. Obus, bu devirde mevcuttu. (Sonu yarm) açılış zamamı < ai Dal Mig gn müddetçi hıristiyanlık âdet ve an; alyadır. Ortaçağ »tlerinde ve bu uğ iy an ri mame ami > lerden epi miEi musiki derneği; vu ye ni De İngiliz ini Vezi sözler, Bü başlangıcı sayılabilir. Onlar, ilk önce eski Hövüe “Gülle li e e asi mia dizi gibi imi yi ei şekil ve sesler Onların ide wvel, |, —— 0 tek sesli idi. Bu devirlerdeki — 12 hel asır — kiliseden unda bulundular. Onların ve e w ii “alikünbğ Zdeniti eği ka musiki hareketi yo sürü kompontörle ad rem e tere av alarak, delege- Erzincan Ee'ediy 14 üncü İm sonlarına ei başlayan ilk ye- kumdan inetodu ilk se güebi ii lerin barmdırılmasına m. eti Başkanlığı Bilik hat i yanında meçhul saz şair. | | da başladı, Bu, yeni on üni ski doğan OPE İl yerini başkent" balkırdan istemiş 1 (ALA) — Bimdiye bil lerinin vs liği ryan va bulmuş olan | | rayı meydana getirmiştir. Müziğin; Roma kölisesinin ın cevabı şek cesaret verici ol a az Ge idare edilmek müzik nevilerini zenginleştirmeğe ve DE sistem içine | | muhafazakâr geleneğinden ayrılarak saz şairlerinin Şİ muşan da, bircok oteller | Birleşmiş | te olan şehrimiz belediye rels soki girin lotalet namında! yretiyle; milli vahdete kavuştuğu neviler “inde ilk İİ Milletlere eri etmeyi arzu ettikle- İ jâyetçe yapılan teşebbüs üzerine Ba” kaba ve basit kilise musikisi: tamamen değişmeğe | | teşekkül e en bentekalerımine JA: ver Londralıların lu karariyle vilâyetteni yladı. İşte yani daha yenilik devri | | rvdis Perri'nin eseridir. ban e alada evlere ihtivac | ayrılarak belediye başkanlığına Ta doğmadan, yi tiğimiz Üç esas mektep te- yö yere Da een operasının beşiği mıştır. Deleg; Lohdranın | nm lığı mi 1s müşavirle- til etmeden önce ilk halkçı müzik hareketini bu | zi dilmişlerdir. | rinden Rauf Bayındır edilmiştir. * saz şairleri getirmiştir. r; kendi memle- , | ii Bu basit sahne eri dini e iie meselesi halledilince, yiye-| Yeni belediye başkanı görevine ; mi iie . a kahramanlık hikâye. ya aşkı tasvir mp e tertip edile yeri dağıtılmış ve crdudan | mıştır, lerini, dest t şiirlerini, halk melodileri ei a koral , dans, bale alınan 300 taşıt delegeleri: ileri - ———— “ la ir içinde ve mai ge ee refal 'nkatinde gehirlerden arı, bir, ik; parça duo ile e edilirdi. Zengin bi vuzların emrine KÜTAHYA HALKEVİNDE İ murahhasları “ eiimiekten dizi EN MOON da kullanılan sazlar o zamandanberi mevayk değil | | yin sevk ve tişam Tengini) taşıyordu. Bu ilk opera- İ ka yapılacak iş kalmamıştır. Dışiş B | ii Teri hi Kütahya, 11 (A.A.) — İlimiz milet meçhul saz van gilin Fransadı mr hi | ale müziği; zamanının saray ha- | bu iş için de gönüllüler | çıkmıştır. | vekillerinden Ali Suha Delilbaşı halk da Minn r (aşk şarkıcıları) derlerdi | sie lie r. münir e ai a miş sonra mey | Bunların vazifesi tiyatro bileti temin | evinde kalabalık bir dinleyici önünde Orta çağda memleketler ve insanlar aradında mü- | | dana çıkan saz halk şarkı , müzelere, tarihi binalara, | £ç ve dış politika konuları zerinde konuşmada bulunmuş ve seçicile bir ze ei rinin dileklerini dinlemiştir akan inde ev Hee geek ıçmağa hazır Oran kimselerin listeleri: mevcuttur ve Jistede yalnız baş murahhasların de- e der Me NAZİLLİDE YAPILACAK HASTAHANE gü, aynı zamanda resmi İisteye dahil Ayüm 11 (A.A) İiriizin “kule bulunmı SEAS ihtimali olan memur lık a e erlerin de adları kayıttdır | Yazilan “a Terimi sözcülerinden biri “ieabe - | e yapınca .gelerin yapacakları 2 ve. | 4 Ri rm mağ , ir a Tay j e eyi niz ya şii demi Kms ei ayaalağı alta ği ser Bakanlığının konferans - r dairesi de Vest bike kunferan ın topl olduğu salonlarda ALMANYADA BİR TREN TAARRUZA UĞRADI yil e 11 (AA) — ş | kan askeri tikürmetinin slariğie re, dün akşam, haydutların hücumuna maruz ir. Esasen gi e Velinin olmamış ve bütün leşmi: iel UL delegelerine kâfi gelecek ka: Tren, Biederitz'e girörken yavaş” iş olan ye, ladığı Yür sırada ve seli Mi vvel | muna uğramıştır. Amı ında 700 deere ve | fızları ateş açmışlar, neydi al mukabele etmişlerdir. Trenden mühim miktarda eşya çalınmıştır. krem <öelenmiştir, ve platfer, ayn renkte haliarla ör- ——. tülmüştür. O Heosinin üzerinde Bir. veciz E R leşmiş Miiletlerir. arması vardır. Ka- EL AZAN: M. <> PeKyamşi, # liz meşesinden: o milletin bayerkları yili tadır ey Kebtin rise daha in- ii e b bu #amânları olduğu için çek mes'a - | dum... Vay Bayan Rovlinge demek | kordeşinizien haher aldınız? Nekadar dan, güzel! Tâ Hindistan Hernekadar tabii şimdi herşey ön değil mi? Dalma * “Hayır, ne memleketlerinde bul | reel nl He iye Dal Yazan: memlekete geliyor? Hakan bön Huy Valpol lemi acaba? Ah, gelecek görlinmek istemişti. Faka: onun oldukça acıklı görülen hi -— Hakikat! edelim, Oh, nekadar it Kes sevimlisiniz! Dik'e sormalıym. Dik. çeviren; 40» Nazif Süleyman Eboğlu | tm günü * — Oh, sanırsam var, dahel sonra. Ama danslardan nefret ederim Biraz raber dans başladı. kalacak ve ondan sonra sıynlp ka , Kaptan dedi ki: İ çacağım. ş — Kristina, ikinci dansa ne der - © Kaptan basamaklara dayandı, sin? vi :ok güzel, Bn o mlihakkek dav, son an R #a Fild Baba İle. Bunu ona valetmiş | — a ipi in W herzaman im için vzun bir zama, dı, Halbuki Kaptan Seske ai ka gülümsedi: sığ imi-i psi - pi ein De mt) onunla dansetmiye kimseyi bırakmı — Kızmıyorum, dedi, oynadığın - innetmi N gene ear İtal KA za işti, n m Sugören — ğe rana der ve bilardo oynar. Bu herkesin oka Pl seçti. (Fikrine göre « giden bil rtirimizdan hoşlanmayız, fakat hoşuna gidet ki. Ah, hayır pek çok kadın yoktu) emk odası. bu hicbirimizin kbahati değildir. Se İL la ie uyarladı ayan ame ved ir a ye çikti ve KE en va — mr e Bayan Severin; elbiseler! içind? m. görü: | lunç ağrısı rüzgü, caftan e«| karşı herzamankinden daha th, pe üni ya alâ . 0 ün a Bn ar Sa ar veya | mis. Fakat gene talihiniz var, bu s0“ man hilssediyonu ri ir asl i ia çaya gelmeyi vadetmişi ihtimal çarşamba"ya diye birşeyler bah Hakikaten çeki — niyetiniz yok mu?,. l amip Hı Ea) Mr em ii İrili; Şismdş saat 1 HE EE> Yl ie na gam eded ESs>gog i