< Ankara cinayetinin psikoloji cephesi sine mean mp İİ ambroZo'nun ls yemesi ” düştü -- Kanun mad- de “kuymetlarine her sene meb Mreçinden evvel ruhi âm -Liselerden mantık ve b a felsefe kaldırılmalı, yarin psikoloji mag sikii terini tadil eder mahiyeti ti tr kt cinayetin hakiki sebebini örten esrar perdesi Hülâsa, (voutlon) anl vermek fiile veyahut Nahid &rbil Reşit teeden ruhi” ha iy Öle“ ilde « Hay sihnini, doktorun öldürülme title. inkilâp etmez de fizyolojik hal, fiile inkilâp üldliğünün sebebi kurcalar: güre ediği akla yatar bir surette eket edici iki unsur var, ki şuur, yalmz bunların eme daha bitmemiştir; fa- birleşmesine refakât eder kat mah gularla cevapların tarm ve bil 5 bu nokta; tıbbı adi döktorunün da, savcının bassa halk arasında dönen şayıalar o kadar karışık Ja tedir. 5/11/1920 İİ gün geçtikçe daha ziyade koyulaşip Katılaşmaktadır: | | (arret) tavakkufa mlincer olan mn ve gayri guuri ER)KAD, ama, eşi niçin onu öldürdü ?— Para mese- | | hallerin uygunlaşmasının, pelkatizik bir. faaliyetin Amerika akla Cum İğ | esini birçok kimseler, bu cinayet için bir seböp gi nelicesidir ve iradenin sırlarını, duyguların > (image) furiyet partisi lideri Harding © bü- rmüyorlar. asavvurların harekete bale etmek temayül ve isti ik bir ekser iyetle intihap ediliş Muhake | niz tm okuyunca, gördük, ki İ | dadında aramak tâzım geliyor. ) e e yetimmenesieari | Cinayetin vlan ve > Reşidi in gelip teslim oldu .şit, Mercana gelelim: Psikoloji — vee ni Cumhurbaşkanımızın Çeki) sunu ie haber veren Ankaranın agam geek, 27 || mü ölddemak kaim, mun İğ 'arasında, :eşidin annesini ve Wi e ar- e hatta iirafiyle. anlaşılmaz: O a li cumhurbaşkanına « — İl Keen varsın. Be kin sea bn) ydı ty tarım, duygu ve Igrafı gisi incelendi mi? Bununla beraber ölen kt kis istının kalitelerini. -şahsiyetinin düre hayatını A KAZ Çeka: | kınf: halk arasında bazı söylentiler var. Sonr& şahit- | | celemek gerel — kli münasebe İ va ifadesinde, bir para meselesi yoktu. v.s. v.s. -İ | Bir bam pafa koparmak fikriyle onu mutlaka Cumhur başkami İsmet İnünü iz en 'çok,“6 vakanın psikoloji ae önem | | öldütmek ihtirası yanyana gelemez: Reşit; doktoru : e Sllrde hekime mi veri; b avukatı mahkemede itirazda | | yaraladıktan sonra onun kalkıp ürünü görünce Edvard. Bene - arasinda bulunmuştur: Mercanın akl hakkında j “daha ?.. diyerek bu sefer onu arkasındâh şekkür” telgrafları © test tıbbi adiinin verdiği rapora ik akim; en itiraz ediyo-“İ | kufsunlamıs pr bu, ra ile ilgisi olma Müekkilim için önce yüksek dejenere diyorj'#onra | | mhtirasın ai ifşa ediyor, ki bunun! A »bbi ve cezaf ehliyeti olduğunu söylüyor. ,, delileri 4 yok dağ, Önce gazeteler ri u oki z ha Firınların un isti un istihkakı ee tp Suçların tam Dr kamal cezalı ikaten böyle bir tenakuz mevcut olduğuna biz de Ek durumunu incelemek üze dikkat et ik. J un madğelerinin; tail ün re kaymakamları iraki: 8 ae ea il rini bulmaya lüzum riyo, : belediyede bir toplantı yapılmıştır. söylediği şu sözler de psikoloji ilmi ii an dik. | onlan mektebinin ae ve kate değer: “Suçun işlendiği anda,' Reşit, hasta ol İ kımdan görülen eksikiidere karşı, huk: lebeleri, bilir; ancak aklen mali olmadığı'açık bir haktka iz m 'duğum halinde ortadadır. arı arttırılacaktır "sayfiye ii mr e alm rndeki fırınların unları da rmuhit ar ilede. karışmaya» saniyeli ını katdırmakla iktifa ettiler. Eskiden bir “Felse- kabına göre apaitiiaamkta. erdir; günkü cinayet gibi son derecede e meş 98 İ-| çet hukuk, dersi varmış!. Böyle bir-ders dö olmaz Bu hususta kaymakamlar Dilin e hallerin esi sinde işler ve 1 İİ olaya; günkü felsefe, bir ilim olmadığı için hukuk da çaların belediyeye bildirecek! ti sz en VE PARE İM ya e sline olma. HİKİriiEMt, güdü del “ulak ii keki 4 ir. ilim değildir, ve eğer iktisadi sosyoloji, ilmi wi birime asra YazmALI mektedir sakin ES a m pozitif söz ruhu | kebir A biz w — eee şe sak den assa sosyal #llprde, i l eb İMAR İN, izlenen İMMURSEN yağınullar” yağı inci a nem Sayanla, tl Sez | ONE Eee Ee 9 haplar” #ebillrimn tanca ve ihtiraslardır. Şu hnlde şuur e işlenmi, bir hareketi (| sess m smaç Bayiye işünebilmek ka ve Snkümina getetmek İ | 29 ab Me in kn lerimiz ai yağa e ei kına geti $ mevzu olamaz; çünkü Türk adiyecileri, mekle şa Sie e kendilerine vermekle, nt m itatlrının Kd ; inlerce senedir iünakaşa edilen ve — eskilerin 1 ayenndaş ye mke md. de ekinip eleği .Dil köşesi ayet Öğimi nel üçetek | | Metmerlanınla Yerabep, bu ele meselesi okadar yı kik: edilmelidir” çünkü öinayet işemek, iradenin ese nemi. ki bunu, büyük bir memleket işi halinde o: ,aya koyacağız. i, meselâ “hafıza, gil başlı başına bir (factelr) âmil sanarlar; halbuki ifade, | bir Amil değil, bir “ruhi halet, dir ve muhtelif şartlarla Adli hata, Avrupada ve Amerikada da ir, ve eşekküz eder. Hafıza ise, — hatırlanacak her Şeyin | İl eğer psikoloji bilgisizliği, birkaç kişinin haksız yere icerisine tıkandığı bir kutuya benzemez: Bilerin ve || asılmasına malolursa bu, manevi cinayetleri ayakların da hafızası vardır İlm iç kalıyı Meşhur cinayet mütehassısı, Lombrozo'nun canile, iin Bütün zöyiedirleri suya düştü, ve camileri ie ee || po ya çalışan propa- ek bir ilâç keşfedilmese bile “psikoloji ve psikanaliz | n Gi ın az çok tesir etmesi, yine esini bilmemek- incelmeleri, daha €min bir sörette ruhun arın || yar pa üçin ileri geliyor. B açığa vurabilir kr ba şka sosyal hı betikameti, il ot Şimdi bir Avrupalı loğun “irade,, için söyle. gizli ge ve ime kurban 'arı, adli hataya uğra iklerin; kısaca ârzedetim eman a ek vo iki un- | İyabilenlerden'daha m azdır sür var: Birisi, ruhi haleti: Meselâ falan Şeyi arzu iğne KL di belli i etmek gibi: Öbürü de psiko fizik ebelik ki iy ie ağa 8 kola eee etmi ek harekât iktidarırı verir, insanın PA Ek al DANE: ça. ve Suk etin vs açığa mar ve bütün Get haller. harekete inkilâp edebi lir, ki refleks harekötler, bunun birinci tipidir. Doğan iii bu neviden hareketlerle yaşamaya başlarlar. 2 iin yapmak in ari üne | i H İ | durac : ir | | den çok üstün zekâları a alçaltmaya sd E. vi | ll Parmağiyle başıma doğru isaret b il hareketlerin kaynağı ise, anatomik münasebet erek yalm buramdir. diyorum yi Hakki 8 Olam GK Sosval ie ai olan bu manevi cinayetle- Bu büklim ve iii çi rin çoğalması unmesini bilmemek, dendir. ve elim dahi meyi al ? De Bir istek fizyoloji Harim refleks er İM PE, kend: kendini tanıması giise — ve Ke his e 2ğ les tarksıdır; peticoloği Bakımı ikoloğji beden mma leman pl ei kim- duğu ada) w ni ke öl eye ge ll yerme yek le al Molli söze karşıt: '— Ban» darılmayım; ama erkeklerde garip bir hayvanlık hissi var, Her şeye hâkim olmak, emretmek arsusu bazan güzel, fakat çok defa facıalara y Ş01 açıyor Maki znrane erişeklesimie resimlerini girince rürlükte k m eleric o n rılmak istenef üne maddesi Cemiyet k nunu: sudur | içir mülessislerin mah alin en büyük | nâr yes ropna pug mi :e âmirine müracaat etmeleri" | maatı memleketin mer ve akamdân bir “ruheat-| munu muhafazater: külkümek HER ir öylunmak-' de Bazı l yeğ gp Polis vazife ve salâhiyet kanunun bir maddesi tamamiyle kaldırı bu Bi Ani Vakit mu Yenistasar. iye $ Matbuat, Cemiyetler ve polis ' değiştirilecek Medeni Kanun si $ fe ve salâhiyet öğ ra baz ta einen değiştirilmesi ve “içti umiye kanunu”? mani kağ e maksadıy âkan tasarılar hakkında ilgili Ba pe ielarımı bücürmite e sey yapılmak istenen eğişil re ğ ge mr yağı & atları Margarin yağı Mişel id “Gum huri larına göre, Baka lu İstiklâ rip iri için tesbi! et aki Bia 390) 15de top best ak olursa, ve satışlar mali » üzerinden sıkı bir kontro utulaçak olursa, ,Margari” kuruşa “düşe KS seki Emekli: kl: ailelerinin rine de cat sandığı, Ziraat Bankam vemta - iyle ikramiyeleri mahallerine gön termiştir. ri ği 300 dilenci toplandı Son günlerde. şehrin o muhtelif e ğa, gören belediye, 300 dilenci yakalat- miştir. Gemi yarısından fazla” kâdir ocuktur.. Bir memleketlerire gönderilmiş bir kıs mı de kurtarma yurduna verilmiş - Delen mücg iğ ösaslı gur re GR ERZURUMDA KAR ongre Brawrum, 7 (A.A) — Erzuruma | verilmiştir. in akşamdan itibağen kar yağmaya abin esime bam ay er lu karın vilâyet bölgesinde ber ta-İ timi #0 NON yiyebilen insandır. 4 bir çelik, kömür Ki e 1 aş Avrupa ise küllgesidir. Hi xn / insan buna daha ço inanıyor. Kılıkları, kıyafetleri yırtıcı hayvanlara p — TM VE SEVİNÇ — İİİ Büeei, Basi kalırsa, erkekleri, kılıktarından ve kıyafetlerinden başlayarak No. 29 Yazan: Sadri Ertem e değiştirmek lâzımdır. LUvadya sarayının pahçesindeyiz. Bizans üslubunda bir çan öğll erkek medeniyeti, onu biraz dişileştirmek, yani hamu- ve kuyruk teşkil etmiş insanlara,. Bunlar sıraların bekliyorlür, Sıraları” garip bir hisle denize bakıyor gibi Ong rai& biraz kadın şefkatı, yumuşaklığı katmak lâzım. e paralarını veriyorlar, güzetelerini ahyorlar, İnsanda sabırh ol. Kalver; Eğer kadınlar iş başinda olsaydı korkunç barplerin biç hiri olmazdı. hâssaşı bulunabilir. Fakat insanların kuyruk teşkil etmek diye bir Yt vi berabörlerinde' getirdiklerini" bat müykün değildir. «dar, dedi, demin KA v söyledim, fakat Ataş Min bin pelkamalız bakımından izahını yapıyor, Şüphesiz. Marş de böyledir. insanların ihtirasları, kinleri, iy yartncs- insandan önce var olan hârbin in bir cemiyetin gizli WE eği, insanların içinde yırtıcı bir hayvan yaşamaktadır. hıkları olabilir, fakat harp müessesesi bir ferdin değil cemiyetin ma larında, nası ME Gİ e çi Kalver gülümsiyerek ewvap verdi: dir, a gk fikirlerin dışında bir şasmei gibi yol almaktadır misaldir. Bakgnız uslüp tamaien Hizans,, “ Kadınlar iş başmda olsaydı hârpler gene olurdu. İnsanlar bir. n sulu en gecis her ln lapa Arı yerlerdi. Kadınlar o hayvan erkekler; o fhiyoloji | bakımından sa ie Rek AM bu çan kulesi kıskanan, ısturmp duyan bir ruhum iadesi SİZ di a rauhtaç oldukça. neler kat Ra “ bir çul sıkıntısını, büyük harplerin vesik$iÜ © Zİ) “Rieş Arlstotan'ın piyesleri arasında bana benzer mevzular vardır. Ben 1917 mağlibiyetinin cezasını kanı ile ödedi, Hayat böyledi radda görmüştüm. Vaktiyle Çarların sarayının bulanduği “Amason,, adında bir piyes seyretiim. Tam Misin sevdiği mevzme Bütün Urallardak; pe er PE b Hayme e Me, mi imi Çar Skoyöslo; saraylar, havuzlar, gülden mürek” # Mabab . yakırmızla kalkıyoruz. Yemek salonuna rısından mütemadiyen dayak yiyen İkinci Nikel” © Öğ, Kadınlar bir memlekette iktidarı ellerine alıyorlar. Bir kaleyi fethe- #atayoruz. ve Çariçenin daireleri olduğu gibi muhafaza edilmiştir, Çarın g Bang diyertar. Muhafızları olan delikanlıları esir alıyorlar, Esirlerin elindeki Mis Moli: pantalouları, eri keser ola apart. Zİ Mizan ed — Yazık olacak. Aş bakmaya kıya- trilmiştir, 1900 senesi, e madalya kA Lİ Yata, imla artık sanmaktadırlar. Güzel esir. madığı halini alıy, nan. “Merkep, uykusuna devam ediyor, Sahiplerinin se i en leri karşılarına alırlar, Fakat esir delkanbiar Kadmlnrm surutlarımı b its K k . pa İN bakmazlar. Pstianaliz bakımandan harbin sebebini iyah mümklim deği — Ayrupabıık bence bir kafa meselesi ye bir tnbin olmaktan zl hayatın anlatıyorlar, 1887 de Avrupanın ilk det elektriğe #7” dir. Çlinkii hatp inssnm dışmda bir mellensesedir. m geli akdin klik: Harp olursa Avrupalının wldesi yan edecek, çinli Avrupali her makta güçlük çektiği bir iç sıkıntısı, hir ıstırap bir hava gib deli" “ Bakanı, dedi, gu köye bugada tahin kulabenin önüne birikmiş ylimi, her mevsimi sofrasında bir tabak yemek, bir sepet yemiş halinde a