Mahrukat Ofisinin bii ihi ; l | avz: | İ | Bu Cümhuriyât bayramı günü g- | — j İİ en Cumhuriyet gazetesinin ikincil m ahifı wberleri sütunu ba ş yük harflerle (Mahrukat O-| | iy ran bir hareke- | ti Vapuria n: kalkışılan dört v ii ev- yüz ion odunun çeki otuz raya gel İ) VAM DUSUN. pm-——— Yazan: Talbasink | Yazi ir Ss y avadisini iktibas “edi e X başka bir gözle, bi neşriyatı sebe | er hi e: | sanatkâr gözüyle bak- Ya gö rahim Hoyi si kadan eli rine cirme te ir Kanlar ve ebedi tabiat kanu. 5 “Reşad E e 7 in eb LOŞ Ri İm tipin otur. uraya ğe ” in ta aye i den bir mun dram âctr and ilk telir piyesi > tu pü yoktu. Ofisin. satıp fiyatları yal İİ an edilen musti bir dram, evet bir mu Kremlin, Avrupada baş gösteren bu kuvyatli “tene on; iz İstanbulun bütün (depolarında ram gördüm. öyle bir eser bilmiş ve o i ll Mü gran germ en dümene Mop “e koymağa kalkarsa, Rusyanın “yuk o arının hepsinden de ens - İl seyieri bize okudu yam Avi aki durumu zayıflayacaktır a ör “vecize. yi kelime kelime, satar, ekli na v adar Gi hu. ola a Londra 3 (A.A) — silgi miş ila Dn neticede Bunyant Z bi konuşur Gerçekten, geniş , matbuat sahasında &€- İİ indirerek hocasının. . evini terk iste de, piya yor Veri işime ile durumu zayıflı gg veriyle 'İ rek idari, gerek #1 münaselern nn tn pi siyasetinde istikamet EE “Yüadıklar. metli muharrir ve müellif ra Nedim Tör'ün için: disin: mış ve bağlanmış oğlu ile b: alır. sis ettiği bir unları yaz -| gi vuku bulursa belki de rini damakta aşka, feslefeye, sanata, , tenkide, NASIL OYNADILAR? Bakcan şu e > baştan İ maktadır: caktır, ancak, parti re herhar / dair madern aşilari ” eek üstelik bütün || bas- piyano resitati, diyeceğimiz Sanatkâr Miley | Orta ve sin doğu erene ir Rusyanın dış si; kararı al8 ziyı ; eser boyunca, seyirellerine Betofenin sihirli musikisi. gi ümitsiz durum incelendikçe batı müt | bir is Nat değiştirme Ke MM e nin - tahlil ve tetkiklerini veren sanatkâr aşkı piye - apomalıyıdı. Şehir “TAŞ, hnesine bu süretle yep. tefiklerile Ksşeler birliğinin a va olursa tablı vaziyet ad takmak çok güç. Eserin kahramaninı | | veni bir çeşni kattığı eriş © > tebrik sirenğir ve milessir bir işbirliği aşikâr suret- | tir. sö i dinle: zaman zamah, Vedat”Nedimin fıkralarını Piyesin bel De kuvvetli idi. Diyaloglar aya çıkmaktadır. Vakit-dardır. | Ba arada, Avrupa yer İlmi gayet kuvvetli bir ile hatırlamaktan kendimi ala- zam.'ı. Hiç sürçmiyordu. İğ hamam Dn ii bütün dünyada yıkıcı zi Ty Liz M. Bevin, İ i İİ madım. Sanarsınız ks, müellif, gerek kafasında yaşattı- mest, çözülmesi mantıklı id. Hele #isan cok güzel vapacak olan bir. Avrupa gelâketi | bundan hasıl olacak a kestirme kar ğı, gerek dergisinde, makaleli konfu lar, bü aktadır. açlığa bir çare bulmak Üzere öz” başlıklı yazısının bir ye , Yili 5 : a ve OL avordü, İSO İK aatdeştırdığı “her pay günel içim, GENE be DE ? ufkunun dili ile kohuşuyordu. Artist, sanat he- İ yaklaşmaktadır Yİ Bae emirler “se dali fer de, bu musikili piyesinde canlandırmış. Münek - akim zirvelerine a kelimelerde ye Başkan Trhmân Ameriğan dıy si - | hisumumu belirtmiştir. kl e DYE amkAR İK gari bir ener yaratamadikierı için yaratanı inka; | içer. üşllekiye maddesinin adam || yasetinin esaslı pr. a wi terâkkisi lisan olduğu vs bugün bü İn ğı iy den alâka çekici mutkunda gö daşının ihtiyacını gidermek işi ÜS İ tün Avrupa ve Amerika akvaramın rağmen, şurasını açıkça söyliyelim ki, sayın Vedat | İ du miştir: w rine sy ren li Fabrika, ; m mes'ut en zengin, en medeni ol eme le aakı., piyönbade söoatink yayli vE Içinde zaptedilmez sanat hamleleri bulunan k e erler e “içme e Ni rı pek âlimane ve edibane z| e inler engin bir kudret ve başarı ile at rzetmirİ | eti “artist, 1 Talat Artemel teri ett. Tik Rİ tanen e aa çer N per iyasi meseleler bir mâni HÜ iki N a ra me amlar ça anar a MA Dir eri 1408lan P”e miütereddit; hatta kekeli SEMER AŞ ne Bi e e oum vt hal Yanları bii her si e in beraber, yerli midir? Yani tam manastle centiiğe kete ğe kai çe önler tu yardımı işine ER halinin manasını bildiği kelime Ne | | ie oynayan kıymetli sanatkâr Talât, in yemek beraber başlamağı vicdani bi ehiyaş v2 ai cok ii ğ ten n anlıyabileceği bir a Xx a e e yet ere Şök, SONER ime Me göndererek bı rd 'Mevzüz ette — bu rdin Ke ıyetesinde, piyesten ö öpmmdiimiz gili, sırf disli bütün varlığıyle musik rmiş, bu çezmeye pl Bağın “öuikağ'ı ce 14 ON in te-olması. ve bu yazılardan her- ve erer hayatını kazanah bi t adamı ış bir piyano” üstadın yiye canlandırdı, iğ SET ektedir — il ve vâkıf olanların pek kolay- İm e Ni kaptırmı pi k bu hareket gerekse İngiliz | genel ilini ihtiya etmi Yazılmı, j likla anlıyabileceği ? bilmem var mıdır? Müellif eserinin pahali gizet- | | aiyemiyeceğiz. Talebesine ders verirken, çalınan par. Ji, çıkanın yakında > Va ve bütün milletlerin, müteaddit ME nden, biri f m KARE anonim bir bi verdiğine, mevzuunu | | çayı tahlil ettiği sırada bir musiki profesöründen ziya pl), iyaret ii a o olma leketleri kateden su yollarındağ SÜ li Wi in gi iğ e gi mi, işlerken de belli ve belirl bir yer seçmediğine göre , çi alkat Nesli Ül yasına nlaşmaya denizlerden geçen hatta malik ol” da şeh; eye aya bilmeme Piysi, yerli veya mizlt MİM değil de, Spa ei Sertel âle olan meglislerde tam kândini buluyor, rmuci- |! ve iy srtanağne alâmet- | ları lâzım geldiğini belirten yeğ ig mi İsa) ik api Le “İİ senet bir köşeden münakaşa ederek diyec dat İİ zesi sanatını gösteriyordu. İ tir. Muvaffakiyet imkân ve ihtimal | noktası fil bir hareketin mümközü ilde, mi i ii çu vi batur Nedim Tör, kendisinin bütün yaşama ve pe, eli tistin, seven, sevdiği için de kıskanan; onun lerini yepibai ikiz kolay değil: | olabileceği önemli bir bölgeyi bii i nı olan i bir. tal — He v kını teşkil eden “mutlak güzel, mutlak sanat,, idealini derin asi aşamayan, lâkin son-demlerinde dir. mektedir, iYucul ! ra ed ii ar, ğı eserini “bu gök kubbe, altında bulunan | | büyük bir ferag kii yati mahiyet taşıyan (o meseli Güney ve kuzey Ameriki a p iz. | a 0 iza mgr sn İse itmiştir. Onun y bey Üz İ say re yok ki, Soyak Rusyanın pa ve bergün artan yiyecek maddel pir ir e YARİSİ aşka, “aşk olmazsa meşk olmaz, veya buna benzer | | Necli Sertel gerçi İn en ge ie nin elma için müşteri mz CI eek b de tr ğine > başka deyişlerine rağmen, bütün garp musikisi | | yaklaştığını hissedip de, ği are vü ein iğ ni tamamlamak yolunda, ort N ; imi divünları artik Kimse yut || ie; Gercevelediği ruh ve kaza bütünlüğü ile yerli de- | | ma ölmemek isteyerek bölgesi kurmak rin değişi, e mii aga Ke buç i ki kaka) yollu şarlatanca iz ik eserler değirmen anlıyahilmektir, | Dis bir kısmında su ii İE f kit ko pre KONU: Piyesin artisti (Talât Artemel) -kohservve-| | cağını. ; dediği sıralarda, bu değişiklik, Üşüme iş .İ ni ez lin Akşamı . eserlerile hayatını kazanan, memleketin le bir anatkâr olduğunu gösterdi, Yabancı 7 kadın e ae sağlanmasma İkân m mam piyano üstadidir.“Goşküin biFFühü'vardır. Evinde iste- | | kahramanlarının hüviyetine, kalıbına Jâyıkıyle gire > İİ bulunmayan umumt istikrar ve diği gibi mamaktan muztariptir. Çünkü karısı mâyen, hep “yerE,, olduğunu hatırlatan ri kendi faat işin ik, : İİ öieci iertei). kendini anlamınmaktadır. Birlik oğlu eserlerimizde ha kiki benliğini bulduğu içindir ea mu Korize iimililmcen: Yerratleysii Arı vaffak olu; x a çi yam v mesinden ei Bi . # Ecramdan aldığımız sıcak, in mamaktadır. Oysa ki, , profesörün pir gayesi, varlı kendisine Öl ici sit var, vs esi seyrettiğim Rünya lurmağa bi bi ibi tazyi edi öl api vel Mİ Mille çine al diğ ve tü kedi hareketleri ye ei azyik güneşin olduğu - yerde d bulmak, bu cevheri işlemek ve memlekete m et kadar bekleyip, seyre haklı Ka mıştır. Miücazistaka, alın iktiza. | DEN ele ksek hi El bü az olmak lâzım geldiğinden ora” yi Yüzlerce öğrenci kendisindeti ders almayı ma abe etmök üzere, n ağı ile di hâkimiyetini tesise matuf a: hurtarabileceğiini sağl casfC Taş da hayata mani ol bir şey ipi a saim o hepsin; reddetmiş; yalnız Deli Buna lüzüm var mı; rare n teki vusturyada enflâsyonu | U iin ir yandan tehlikeyi & ) Yunmuyabileceği anlaşılmıyor mi “cevher, i bulduğuna inandığı, genç, güzel slime en güzel oynayanların başında Sami Aya. tı e beraber gejecek için P' pa Bazı fen kitaplarında güneş m bir kız talebesine (Cahide Sonku) ders vermektedir. | | noğlu geliyor. Eserin bağlanmasında daha ziyade cıva il ileri atalım çi ündur nazariyesi de var. kin genç, güzel ın. yıllardır eve gelişi, ini ta vazifesini gören bu doktor rolünü, Sami, bütün *a- a "Tarihin dönüm noktasındey li, Ş n ! ki ona bedava ders vermesi, lee ya biraz yaş- billiği ile ve tam dozunda olara! hiç de lüzumsuz di siyaset! si Ülâveş | İ 1! köşesi; k :miş ve pek de güzel olmayan midesini jestler ye ya kapılmayarak oynadı. Kendisini çok pin veren vi lde bu - vm)eez n ; ——. bulandirmakta, fçtnde, par Esaldikke iin İİ ape Miken Basın Bi riiği Trabzon die i tuğu şüphesini a rp tadır, ün Sonku, son dehin son meclis pasajları nim kanaatime göre si Ahbarel iyon 2) Talebesine “derse 1! seli ge geldin müstesna p musiki aşi olan, bir virtiüoz, bir ia, hâdise ve şeraitin zoru vi ez bö gesi ony Li Ss Rh edir mi unuz? Bizim ad: ( kadar alâka göstermesine rağmen, artistin bu dll | konservetuvar talebösin! asla yaşatamadı. Makyajı Şİ va'nın gisi siyasetinde değişik - |, ,-<ePZON “eğme Anadolu olan gu ajansimızın Sülte- hiç da etin damar. iştiyakı yoktur. O bulduğu | | garipti ai perdenin girer “çamı sakızı, yn kötü. İli siler birbi yapi luna hine göre Kahirede çıki | Bm laa Mr z alelâde korigresini halkevinde Yl Ma > j Franst seçimleri soğ cenahı yika- a adı ide Sol ve v9 z il dı imiş! Telgrai ira eğe Sli yer Bağ | Lakin, bnn bu yg ortak çıkamayan, ahide Sonku bu rolüne ha rak hemen hemen my kuvvetlere pe larını onsyisdik dindir dat. Gazete Arapça Mısır gaze-İğ ayak uyduramı artık dayanamayıp günün hiç değilse bir hafta kadar konservatuvara İl! ki e üzerinde um âö Misina, i tesi, sn raz Osmanlıca serf ve na' Birinde ss ga ali bulunduğu bir mecliste | | gi radal ncileri tetkik etmiş, piyanoya mora al pi Bundan , hiv bilenler zihin önden ile biraz yu hallere artistin müthiş bir hakaretine | | nasıl e aş ind nasıl bası ig iyice öğrenmiş ol N ii ii İLEN lg yelirtii Yapı alara in ehime) haberler demek m gunler 4. olduğu için de, yediği | | sayar: 8 geyielern üzerinde daha büyük bir me a Moli De Paker, tir, lâfıdır. (Yom bu darbeye dayanamaz ve ölür. bırakırdı Beto o muazzam eserini e l rn E : em) a ak <gün) ml 0 Profesör, sinirli olmuştur. Ölen kanısını, son anla- beri 0 Er li rüzgüra Bağ? bir yaprak , i re heyeti İtihap murad olundukta: ea ba rım, o müthiş ölüm sahnesini as'a unutamamal gibi lanışı, ellerini yanlış kullanışı e peğallere san ps e yet an 5 ve ge a , berleri) Abe ül-yevm, bu yüzden uyuyamamaktadır. Verim, çalışma kabili. a e 1, birçoklarının yin n kaçmadı ya Kolaya ki, gu çi ki e yeti azalmıştır. Genç talebesine karşı olan ilgisi de sayın Vedat Nedim gibi baml anlayışla Böyle Bağ ei m ii ve yolan mi ay n Yvanar le Yazamıyorur, gevşemiştir. Onu eskisi gibi itina ile çalıştırmamakta- alli bir bakıma sahtekârdır., e şunu iü me ki açıklayacağız ki, sanatkâr, yağ yerçeği yenid m mi e b Ve e YA | di (Has isimler lâtim harfleri câ-İ | son kozunu oynamak zorunda kalır; hocasına yı'lar. | | bize sanki ayn! gerçek imiş gibi canlandıran, yaşatal lnlietierile 0 ÖZİM e miasında tek — — yazılır) e Evet, d Zat wn si dikkati çekmektedir. Görünüşe gö ler ancak ken: ibelliklerini onarılmaz bir aşkla sevmektedir. Hocasının ve gerçek sanatkâr,, ın vasfı da bu deği midir Ye ime. bir. sosyalizm devrine 1 kaideye e örtmek si da kendisini bilmektedir. iZra hocası bun: HÜLASA: Güzel bir ayn İde dinlemek iste gir e fakat bunu kuvvetli parti- j kimselerdir; fakat haydi öyle ol xaç kereler, ve türlü türlü veşile — en ir ter- yenlere en güzel yerinde vesileyi hazırlayah temile yapmaktadır ki bu, bir Kahire, 3 (A-A.) a ei Hm dilimizde yaşayıp dıranİ miştir. Artık boşuna sak'amanın ne 7. Ma- | | “Sanatkâr aşkı, miti e büyük bir kaşe fl Se gine | karşı yegâne muhabiri kil E) imlâsin: da |) demki ikisinide hayatı güzel için, düsturunun Ül garantisini teşkil eder. Eğer, krem | Büyük elçi Rugen Eşref Ü v La İz metinlerinden alacağız? . pi ç Hin, Avruj österen böyle kuv | Türkiye'ye gitmek üzere bu J Ba ! Bu ip işdir? ananmrsansmmanam mami vetli bir harekete karşı koymaya Kahire'ye gelmiştir. İİ Rumi; . Meri İ #ezsiniz Molliye de zehirini bile başkaları ile taksim etmekten çeki. bir halde yedik, çabucak sofradan kalktık. a Sabap, Yi i e a ve süre gel Öğle Ne yapahm ki insan hakkında ancak görebildiğimiz. kadarile “— Öğle uykusu, dedi, ne güzel şeydir. Vakıa turistin uyum Kengi bül harici âlemden feragat demektir. De seyyah için büyük zarardır. ÇÖ” kü seyyah başka m ue miyoruz, netim müsait değil, fakat garip bir his var, Körlerin- N 25 Yazan: Sadri Ertem hitleri keşfetmek isteyen adamdır, Tul dereceleri, arz mai ii kine ve yahut hayvanlarınkine bentiyen bir his, . 0. ğ uyuyan bir örümcek gibi mesafeleri dokumak mi pe sy» kusu hepsinden zevklidir. oturmadı, Holde vitrinlerdek; turistik re » l Namı dişi bir köpekle, erkek köpeği boğazlarına birer torbaya koy- “© hasır iskemlelerden birine simleri, harita, sanız.bu hayvanlar birbirlerinin cinsiyeti hakkında hiç bir ları, el işlerini ekin Memeni, Bir müddet para Otelin merdiveninden Yukarı çıktık. Ve Ay; ı istifade etmedikleri halde birbirlerinin cinsini sezerlerse dn kişenin önünde durdu. Bir çıkardı, rubleye Epeyi uyumuşuz. Uyandığım zarın ie mağ a ae Rumi #aadetleri, arzuları arasında belirsiz, tarif edile - tahvil etti, Bu arada bir otomobil En Has > hızlı sokağa açılan vücudumu sardığını hisettim. Bam ara tam kap Kileri; ven bir irtibat vardır. Bunu içimde daima duydum, fakat tarif edemi- sa u yürüdü. öensiiiyd oteli nönünde durmadı, 1 git- gıktım. Yemek salonununkapı: n rısma kadar açıktı, Meyye orum. Yumuşaklığı, bakılırsa merhamettir. İnsan kör eden Kuvvefe &. Döndü, ortadaki masenm üstünde buruşuk bir e alan kimi dö sl age ör in önündeki masanm üstüne ei İİ Map pisi uzağ bir nevi aldanışıdır. Adr ne olursa olsun sesini daima duydum. Mosku) nun ni nüshasını eline al tan sonu süzdü, Masanın üstüne iskambilleri yaymıştı. Oldukça dalgın bir balde Öğe Otele girdiğimz zaman Meyye daha kapıdan girerken kapıcıya: my İş İnili broşürlerini karı kağ Meyyanin sn, tarif sü ları sal dırıyordu. Meyye fal bakıyordu. Kağı / — Mis Moli Talantada e . Kal dam emen mi? diye sordu , memis sıkıntısı devam di fön Tolun ve yemek hazırlanmıştı. Kal BE vi kal uğ e ir. onun yes işa sert kallar kirli bir tahta fırçası hissini veren kaps ver n ii sonra oturduğu iskemleden kalktı, van doğru W vi o vi “) yö hdi geline venlerde AE Yata, , o im t. lü rem başmı epi Mei “— Mösyö, dedi, yemek hazırlan çi diri ör m EN ya b — “. Hayır, dedi, ağa N iü mına eş pi İm beni bir hay mesul etti, Birkaç şiir KS vi iç ii Meyyonlü bu land Ml Yüzündeki hatlar anlatı, Meyye seke seke yürüdü, yorgun bir haldet aldım, Rahtam bd an demir parmaklık hizasındaki büyük ğ i | yordu, Gözlerinin kenarından itibaren kenkinleşen hatlara içinden ge “ Peki, dödi, m? dan birinin altında, ti iç yiy sıraya oturdum, Kitapları hatmettim i genleri aksettiriyordu, Topal ann rağmen Meyye otelin holündeki Sofrada yerlerimizi aldık, Mis Mollinin yeri çene boştu, Yemeği Mevag yafl