—VAKIT— 5 mayıs 1945 Zu Edebiyat : YAZAN: Zahir Güvemli bir değişiklik olacak. Oku som iii ON haftaların tercüme iyeti üzerinde dü - 17 “Batı yapın ve “Sulh Win bevi,, tarafla; rmdan İmei asılayla; cisi bir ci olarak, Gibi Batı meki tercümesini ildi nn ve Oğlu, Fransızca cimen daha tercüme za ol ZI an! b sız romanlarının kılı yaran tefahhuşçu eserlerin de ikan ve İn iki tercüme romanı hakk ında ayni zami ve dinamik eş fikirlerini. yata hakikat benzi: ziyen bir DM m e “kdz okuduğum bir kaç kitabıma nazaran en kusursuzu buldu ğu a iyi ol ve Artik yağ; nın bir tercümesi: Aşk ve (Devamı 5 nei sayfada) Karstebt Beyaz oynar ve kazanır. gi z m EN <â — g3 2. E — Dari — a8 kırmasa kaim olur, (Baştarafı 1 inci saytads) m âlet olarak kullandık ça, bu: gitmiştir ürriyeti, yeti Gi tür. sam yıl evvel Avrupanın rtasında iti çe i eli emni yük tehlikeli er geçir diğini açıklamağa hacet yok tur. Memleketimiz Avrupa 3. o Dp e Siyah kaleyi kırarsa oyun pat Parti: 11 a yk taarruzda kullanmak #SPANYOL OYUNU için geri çekiyor. Sfeiniss — Tehigorin (2) Burada (45) daha kuvvetli. 1 8— 8 —65 dir. 2. Agı—£f3 Ab8 — <6 (8) Açılışlarda kuvvetli bir taar- 3. Ffi —b5 Ag8 —f6 (ruz yapmaktan sakınmalıdır. 4. d2—d3 d7 — d6 (4) Af4 iyi bir müdafaa hamlesi 5. 2—e gi — gö idi 6. Abı —d37 FS -- g7 (5) Steiniss oyunu es bir 7. Ad2 0—0 (kombinezon ile tamamlıyor Türkiyede yeniden hürriyet mi ilân edildi? bu hürri riyi mal edenler zarar görmüş Analiz (M. Çiftyıldız) (1) Beyaz fili şah cenahina kar- harbinin ateşind ça gi, terler yağ e epi ş kad luklar çekmiştir. Bütün ip lr lar arası! nde Türkiyede ba sın rejiminin müteessir olma ması kabil olamazdı. Böyle olduğu halde altı harp sene si eat er ve aym üze! ir konması ha tıra “bile ekli gn pa harbi müttefiklerin zafe ri ile sona erince gel arası emniyet şartları değiş miştir. Birleşmiş milletler arasına yn Türkiye için; ze uğramak tehli Avrupanın lise ve üniversitelerin okutulan Yu de Yeni dünya nizamının menfi şartları Yunan felsefesi Yazan: yor Haşim Nahit Erbil 5 ispat etmi” si, az kimseler bunun farkına varabili "Birinci ci dünya muharebesi: maden # hatı ebe bütün | bilgileri, “Arin EE daha doğrudur Bu hükmün ama süple e diler çünkü Aristo: “tecrü nin ne ln ğunu hiç Bilmez e tale bii bn tecrül mehne ğini ili sağl enin olan bilgileri Büreniyr aki iri si bi düşü âlimlerin ığ yine gene, ANAR, felsefe gtemleryl spekülâsyona alıştırmaktan bir geç niye Felsefe; bugün bildiğimiz"bütün tec rü imlerden hiç birisinin henüz var ol madığı eski çağlarda ortaya ilk . hi es de bunu, ilimlerin özü sanmıştı, filo zof dahiler de bu iddiada idiler Böyle bir anlayışı, o zamanki insanların bil sizliği mazur el rumuna düşmek, tel ei etmiş insan ak lma ir bir İakaretli tir! 19 uncu asrm Fransız Mi a na Mi sonlarına doğru bir > yeli li ir son Mami “gili pikole isi, eski ilim leri sefeden ayrılıp istiklâl kazadıklarnı, Hile ila 'metal sar zik, le baş baş Bu Fra aliyi böylelikle “EKlütun ili Kant'a mesele, hatta ilim sahasındaki sapıt maların d nin mantığı; doğru düşünceyi şaşırtan yk bir zekâ oyunudur, ve asıl mantığı bi — m Gem çıkan ilmi kanunlar ve: Met rize vu ba, iin ötesin de ka meseleler için kullanılmakta dır; lâkin filozofların Tiziği bileredebi bu nun ötesindeki problemlere geçmeleri, nan felsefesinin kulaklarının | Avrupa politikacı ni işittiğini larının dü üş tarzına tesir ilan bilmiyen (filozoflar, sabi gibi şüphe lame Şimdi bu feisefeyi g çe e baalerini ni ve ler Dai resi ları izi turmi Bilirsiniz ki bütün iptidai dinlerin ve | | mü yl asa bile, hiç olmazsa onların hatta falcılığn, sihir i koş sözlerini e müeseselrinden uzak ne e bir dünya üşleri, laştırmaya imi var; yapma ri vardr , Eski Yamisistamde; nsan” | | lıdır; çünkü metafizik Yalar ODAM i ilk önce balığın karnında meydana gel | | maddi id üz” tecrü çipi Mi diğiniş böceklerin, çeş da — yerde evkiin anları, eşyanı akıkı ik onun pi eek m — ıslak topraktan çı a kıverdikleri tasavvur etti ikleri zamanlar dadır ki Yak felset ortaya çıktı. Fa 2 kat bu felsefe, öteki Fokdalarlmn daha k dün erli toplu sayılsa : bile, asyon idare edenlerin ye pi kle arı nı pklüeyonla rın kanlı ve arşı mızda duruyor! ünkü bunlar yi De öteki di böyle yanlıştır Bugünkü felâketlerin başlıca sebeple > rinde ii ski mantık ve felsefe 5 Bundan üç bin yıl kadar ii 'D İİ yapılan spekülâsyonlardır, v. un sanların eli düşündüklerini Azim le olduğu, biraz derince bir düşünceyle aklm tekâmül seyrini incelemek bakım al yeni Aristonun Pi iyle dü dan si önemlidir; fakat 3 bin sene ev || şü ine geriye öd Vellei'di ders almaya yelten || tir, eri HAR Elerl” yeni ve meyi gülünç buluyoruz. Yunan mantık ve || ileri meseleler halledilemez; çünkü bu ge felsefesini, liseler ve üniversitelerde, gö || r; düşünceli “uiydillind Ve yanliş İNİ rüşmeğe alışsmlar diye — Gençlere oku || palı bir âlim diyor ki — Mezopotamyalı tuyorlar ; halbuki tersine olarak onları, ali rakam ve ii ile ifade ettikleri ma yanlış düşünmeğe alıştırıyor demek de matik problemleri, ei (GEÇMİŞTE) 2530 yıl önce 5 Mayıs Tarihin kaydettiği ilk güneş tutulması Milâttan 585 yıl önce 28 günü, (yani 2530 yıl önce) tarih ” ve ime e er Heredot kay“ indr ve ye damn irin Milet Ta Güneş tutulduğu vakit Lidya hükümdarı Alyati ile, Midya , büz kümdarı Kiahsar taraftarları Sra- sında müthiş bir harp oluyordüs Kızgın güneşin bir anda ortadan kaybolması, iki tarafa da müthis bir korku vermişti. Güneş tekrar almis vakit, korkudan kim: bedecek takat kalmamıştı. Ve isi eş süren harp, tarihin ilk güneş tutl sona ermişti. Di. ii i; Yun: lozofları. çümleler. re tercüme etmek suret se m “kaziyye” lerini meydana ge tirdi ler! Başka bir Avrupalı âlim ise; — Yu maahi 3 kerakkii asırlarca durdur il en son ilmi tetkiklere göre “aki ” İediğimiz şe; v. maddi ve teknik iş lerden oi e bu yoldaki tekibe lerle de teki Eflâtu e et okuyı Km Mebel ki bu filozof, Kğallari si yırırken filo zofları ü disleri paryalar i en aşa ir smıf sa ıyor. Ona göre teknisyenler, birer köle ri az: fi örüyorsunuz ki i fiolzof, man tık ve ilede kullandıkları “mücerret mefsumlar” lerden doğduğüne yor. Ari yıldırı maki e ilm şaşmaya imkân var mi üphe yok iŞ muhtelif tecrü ak 0 ani daki bilgisi henüz o adar tir ki hiç bir âlim. a iki dil Tylei bir şey yapmağa kalk: Canlı (cellule iü üc ücrenin vücudunu teşkil ve bir sie ihtiva lasma., nın mahiy: ti tamamiyle ai madıktan sonra, insan, o ? Vee ye kalkışırsa bu, Aristo ni Kant'ın fel sefesine benzemez mi' insan; kendisini sefalete ve ölüme sürükliyen di alâletlerinin, o büyük ünahın gn z vrupa âtin kültür#ne bağlı Ki metafiziğin sahiden bir hayal oyunu oldu mıştır. | dir. Bu itibarlı İşte bu defa basın hürriye bebi hi sona ermesi ile | na ermiş ise arbi emle ketimizin iç ve dış'em ! gelmiş değildi elişmelerde aramalı | boşluğuna t a gözden uzak tine ait e gelişmelerin se Hil rim “harb s0 niyet şartlarında vukua ie basın “ahasında' hürriyet'sar kesi de e ortadan kalk len bug den Yuni duliliyime. dilin açığa vuracağız. VECİZELER Yazan: M. Cemil Pekyah$: yor: “Tefekkür zekâ, ha ekli; fikir gıda, ha zehirdir, Fikirden maksad! Gİ hayalattan — maksadı Ni mudur? Halbuki onun ç .ybeliada Dağ mahallesi Hüseyin Rahmı bey 50 ; kak 60 No. da Di. İstavri Güçlü: BAKIRKÖY; Yeşilköy istâ5- ren caddesi 67 Wo. Dr. Antranik BEŞİKTAŞ: Ortaköy Dere boyu 54 No, Dr. Hibert Aşer BEYOĞLU: Zomanti a apartımanı 2 nun Emin Şükrü Kunt. Taksim balli e Muir ar mani, 2 saf Dr. K cıyan Kurtuluş cad. Tepealtı Bare | ape 1627 2 No Di.4 B. Kozanoğlu mahallesi | Hasköy Keçeci piri İ as mazdarade Dr. aliş yon Nişli. | Tünel neye sokak 16 No. dü 'asımpi > Bahriye ci 25 numarada Dr. İshık Kiri Balo sokak 47 mumarado' “DE N. Apüstolidi. EMİNÖNÜ: girin, b a desi Turanlı âpartım; i Oktay. Beyan Üniveresite A Kül Sokak 12 No. da Genel Zeki Önel 'ATİH: Geiyi Biss 7 AF bin «Pie ? Dr. ner. selim tabri ikasi Yusuf dde zarbaşı K. arada Dr. Rüknettin Şakir. ÜSKÜDAR: Solacak caddesi 20 No.da P ANE iskele ir. A. Coşaf Dai Okçu M eczanesi, Hahctoğlu eczanesi, Kasımpı İni Turan. 5 EMİNÖNÜ: Lâleli Haydar, mo Ali Rıza, m çe ef "Ber Eminönü, “YÜP: “İskele adi Ai il Aksaray gümrü! Ari, Fener ağn matya gemi; ie niversite, Şehremini Ni KADIKÖY: Moda les “Beş Küre" Şa başl gi Moda eczanesi. SARIYER: Z. Nuri çal i Yeniköy, Rumelihisar, Boyâ her gün.) | ÜSKÜDAR: Hâkimiyeti mili” İ caddesi ömer Kenan, v a ya se vi) daha ölçülü konuşmalarını amak | gerektirir. ! Türkiye cumhuriyetinin vri | milli emniyeti hürriyet e vaziyet | len mutlak bir a “e e barı: r. Bu keyifleri Meri harici âmille İrin menfaatleri iie memleketi rşiyi cek bir rejim olmadığı | tulmamalıdır. ın hüriy€ tinin sulistimali ba ken mefhuma da edecek, daha doğrusu vr utulanların biraz | takım hürriyet sarhoşlarını di zararına e BL FEFEFE ES ENEBİİ SIM US | 28 Ma —— w Bir Meme bir ik Ne bal Sultan sinde Tal v Pabas <uh k vepa Mehn miş, | velerç Kalar #lmal # EZEEEBE. A Be ka e AFSE SEŞE e kime İİ e