) n ndan 45 Ocak 1945 —— — TİYATRO: —— YAyla kartalı K — Yy da İ ibrahim Hayi” Je zi melek in Gini ne romanı adını v dl, üç fasıl Ve 9 tabloluk “Yayla Kartahı,nı Saca, mahr; Bütün k besini arı, çök te. Miz, bir kuyumcu itinası ş Tiğ musaffa, pürüzsüz ile konuşur, cümleler birer veci- 76 kadar sanatlı ö ş B Şu demek oluyor ki, Yayla Kar- m müellifi, resimlediği kah. lara birer şalısiyet vermeği düşünmemiş, belki de Jüzumsuz lmuş, onların ağzından kendi - Sini söyletmiş, aksettirmiştir. yade, ne bileyim, bir bla isminden yere salıveriliniş birer va vi eyer — killen: i, bu (sah o. manı e nın üzerine inince müfekkirem, inaba da idi den eklen. ER | bir albüm - dür; Bu dokuz resmi şöyle ride. li i mahalli reni b ER deli 2 — Az çok Avrupai bir hava veren, gi önü (bahçesi), seyyar tiyatronun psr de rs erede olduğunu çi ği modern bir otel ei Odası ası, — Herşeyin para ile el- de kestin m sözüm 0- Da sos, insanların 6 — Yayla Kartılının evinde. ki salon, 8 — Beyaz tavson barı. Kaı rtalıımı mii şid. çiftliğin ö. ünde iki el Ge? On- ları celcp sanır. sa ki, bunlar bir gezici ti- ysa ki, Yatronun müdürü e ini : Sanla (Ta Dig? ark ia Pe dir (Mah ) buraya, hayli vi simi k ii li ken arabalarının tererleği kerr dığı için, su İstemefe gelmişim - dir. Derken, kum enyann baş Yüldizı Nermin (Cahide Sonku) mektedir. üni a imi E a n eder. Daha e e yenge kızına sriardn de vuran Rey.» u sefer de gi n, canlar yakacak kadar gü an ve us - gidir, âkıbet gelir, çatar, aralarına Tani. ük si m. kasabala- ee ia Ona hepsinden fazla aylık v> Fakat, yeni katılan Raşidin, la Kartalı adı diğimiz Reşidi ala şehre gider. Yayla NE 4 4 RE edi u Kart “ bir şöhret kazanmıştır. it bir. - |. erme roman "likte oturduğu ve onun yüzün -| e u le e sevgilisi ri nişanlı zengin e Meme ) ledi n Aster. rast a döğüşür ve dayak yer. Bu e, De kızında aksi bir t- sir uyandırır, Yayla Kartalın vin. süz kola, e eski nişanlı- ara eri ar AR Sireni kahrındı b Kumpanya dai pr Ax ik (Mahmut Moralı) < bir barda e pa Yayla Kartalından mahruip ka lan ba YE Nermin de eski yaşayışını tepmiş ve barlata dü; müştür. Çünkü hayatta güven» ceği bir dalı, arkadaşı ka'mamış, bar bar gerçek arkadaşlığı dolaşarak içkide aramakta, ve inanışınca da bulmaktadır. ayla Ki iv Nermini bulup, nunla yeni başta ye kur - nun işin Ni ibayet umpanya ar Beyaz tav - e rastlar, e ersen an yalvarır, yakarır, er ideceği yolu seçmi er Artik bu —— ra ağ verecek hali Yoktu: ın kalkar, ve simli bi de nüş) dünyasının s€ lü diye ren Hacı ağların mi 5 birşey değildir. Çok Köyüne döner, esi sevinir. Çiftliği çevirecek etbette va er - kek eli değil emirl'r? Fak; gin bir hayal kırıkilğı ak ni beklemektedir, asasina geçe artık bir Sarki beli başka ve sm k değişi rin Res: Keş ii birbirinin ,emiyer güzel isim UY 7 Bn. Eyüpoğlu nun Eman Se n Hikme ressamlarımızdan Gerekmi ai nm yine e Sergiye genç-heykeli irki yor, İren iğ daha ziyade peyzaj üzerinde durmuştur, Bu bakımdan dâima biribirlerinin erle, şkun tesiri yapiyor. Her g Yengesiyle değiştiğini duyar, Kartalı daha kızının ağzından , duymaz, Yayla ayuğinm tozunu silkmeden hakiki benliğini ara - e bulmak için tekrar şehre dö- adar ve mizansen: e hiç sarağiğın. derhaj söy- liyel Nasıl oynadıla! Hemen Eğ vi ki, de- öerli şair Farı ere ır. eserin tems$i yengeyi Neclâ Seri bize tam bir yerli tip. er ik — oynadı, Konuşuşu, jestleri sevim — li ve veri idi. Bu vesilesiyle, gittikçe siyer yi kabiliyeti my - çıkan Perihan Çakır, genç > e Mek rolünde Kn (on Mu ak oldu. Gözü açık hakiki öylü > eva ese. sonuna kadar kuvvetle, kud- zlarımız & Gür ER sanat üsti günü daha aydın bir şekilde bize -VAK “Beylerbeyi Çarşısı,, Ya Er (145 Nav tesiri altında mı? — Dör nir mi? ressam samdan iş bei İlan âirane ğklir. mi, yol oki a anları ve tabiati seviyor, Bir çiçek, ii kuş, yoldan geçen bir yük ai basr, cami avlusunda bir merkep, deniz, e a ır, balıklar... Pev Sahitizds' vı var, Mermi e adam. Ayni MAYO e si sidir, AT m, Heykel ve Şiir sergisinde e saati in cü kattan atlıyan bir ada ir şür kitabı için en nööl, mü? külerinin tesiri altında kalir anlıyoruz. eri hep yerli senet, yerli rı 1: hareketliliği içindedirler, Ve özal “Halay” havasının ritmini taşiyor- lar, ine bu endişeden olacak ser- &inin sinemalarda halka yapılan ıeklâmı bu “Halay” havasiyle ilân edilmişti. Bedri Rahmi sundaki kadı “İğdeli Gelin” taklo. imleri milli kıyafet vi ie içinde 7 olgun ve mahalli renklerini id. ir ifade ie vermiştir. eserler umumiyetle Çorum, leri insânlarmdan müteşekki “Çorumlu kadınlarda köy si celerinde hep haley havası mi ; Ressam le. .nadolu ala köy melodilerini resmetmiştir, ... Bedri Rahmi bir Trabzon çocuğu. dur, 20 sene evvel Çorumda bulun- oraya bir dahı Bedri gelince,.. Bedri eserleri üzerinde nasıl Rahmiye ri Kime iri çam sordum, Şu cevabı verdi; dişe hâkim olmuştur. Tab kale meden evvel eski gördüğüm ü *k bi y hareketler kendini derhal gösteriyor, Aynı zamande, duygulu ve düşünceli bir şair olan Ressam Bedri Rakmi- nin Anadolu oyun havâlarınm, tür- a N : NN Bedri Rahm, Çorümlu,, Su sahnemizin gerçek -| ” oyak bir iftiharı olan Cahi- de Sonku, baş yıltız Nermin ro. lünde pek canlı idi Bulunduğu| her meclisi iye Yaşattı. evincini, kederini kirik- eN ve im ME seyuci- lerin .M iht elif ruh hâletleri ge- » köy ve ka: larda bi iz zle lüks iyinebilir. mi? Bekin rum, g ğ , Sosyete kadını Nesterex'i, Ne Akkaya ,bu gisilerin doş:uk.. larını, hoppalıklarını, gitlik- am bütün mânalariyle göste- Terek tam bir salon kadınına ya. aşın yakışan bir zarafeti: oy EDİN ölen deden genç kız bi rol rolünde iyi Kartalı Reşide de, Hadi beğendik. Aklı havalarda tahlaştı lar kii amini ürü bir da o derec kudreti eri” Zihni R Ma sirke tam ii böyl olmuştu. indie ya müdürü Hacivat Sn Mola Bu defa “buraları görmek daha kürvvağı tesir uyândiriyor. erlerimi meşhur sanatkâr ii Habe bir sözünün'tesiri aj Bedri Ral mik kara he im Heine amindan asla ii ülkü asi MİŞ lere karşı ne diyeceğini s. Tunca gülümsedi: tuhaf, bilh Eğ ye yn e - haşa Halbuki ikimiz de mamiz aynı şekilde, aynı renk, ni düşünce içinde değildir, üzerinde fevkalâde çalışıyor günlerce ayn! renkleri ll irmeden « renk. er üzerinde devam eder. Ben bir ği daha ie Sk EE sev si ve z E diz bu farkları sezemi- yorlar mı? — Kimbilir, belkide sezmek iste. miyorlar, .. yân İren Eyüboğlu ile sanat Eş etrafında GN — Bu sergideki eserlerinizle sizi ie Ka sanat Aa aycu, mış görüyo: “D” grupu Avrupadan dönünce gelmişlerdi, Bütün bu merhalelerden sonrâ sanat şekilcilik, renk, çizdi ve &ölge araştırmaları yaptılar; fikte ve mevzua uzak kaldılar, nihayet e, dönüş noktası üzerinde dur. dular,.., in: evvelki o emprösyo- ni: n ba le. ayrilmişlar, memleketimizde sânate :nodera bır cereyan vermiş Ben'm bu ili “*rne Bayan m çocuğum küçüktü, de. yalnız evde > uri d Devamı 7 inci sayfaj uzak mi serbest mevzu a Bn. İren Eyipoğlu “© yamıyordum. Şimdi büyüdü, ser. bestledim, Ee 397 uzun uzun dolaş. tm, Kuzguncuk, a | ve Toj op- dı bı ün! € he, anarak bir co ek ibi iddiasız Si “kendim. tabiate verdim. Kübizim, entel mg) bir çalışma. a sicak, ve bu defa olmadim, re tabi V kötü mü — Böy rilmiş olmuyor musunuz? — Hayır... Bizi dinleyen genç bir sai — As şimdi resim ei y— 1öfa karıştı, Bir kenarda duran sanağkâr Cemal Tollu ilâve etti: — dedi insan ei kai. delerden sıyrılıyor, sanat ve beye. el Birine habyer vaa rde gromer okuyoruz, sonra EM Kişi çe cürleler yapariz, Bu da onun Sergide sahic; bir sanat havası var. > ii ve olgun sanatkâr 7 yi ziyaret NE. ince bir ii karşılayorlardı, Şulon dol. mâya başlami sl a ayrılıp. sekiler tekrar yre daldım, Bira. rlere mii oraya gittim ve hayretle gör. ki bu sergi ayn: zamanda bir sergisidir. “Şiir” Bedri Rahmi şimdiye kadar yaz. dığı, ve yazıpta ai bütün Şiirlerini resimleyip âdeta modern bir tile süsliyerek teşhir ediyordu.. Tablo) irden sonra gelenler, birer şiirlerin RS Bir ide Asaf Halet Çelebi ya- nımda belirdi. Ona: — Nasil hoş bir fikir Sn deği" mi? acaba ben de şiirlerimden ii rm “yapsam nasıl olur dersi el bir anl şüphe eti zaman A e > ii m satır Doğrusu kiymete Depe beki na n€ e estiremi.. €n doğru cevabi yine ker. me balda en de ai fazla Se di e irekler” adin 2 — Yahut, dedi, alen olmaz, ipe a ane EE 4 ;