GORUP DUŞU! NDUKÇE: iki haber BN si Üsküdarda ge- olayı yazmış. Bir başlı da Üüüaçer böyle bir arasında | —VAKL resmi makâmlarizi sö zü geçmediği için, biz de ikinc nin şahitli, ispatlı anlatişına ina ni) Bağ kat bu iki ar inu için söyledikleri birinden o kad: yi ar sl Yi okur aşmamak elimizden gelmi ayni bir baskından bah- sedi; a aş yarısı okalkân İlme üç r; vat, anla iy e hale ie son! Kndeki ile İka kal kışıyor. gibi göbek bir yerde, böyle bir olayın mânâsı, ptk acı- dir. N j ela Harp, ahlâk, Dap ıPazar konuşmaları: mm neme m er 13 Agustos 1944 Bir Jurnaldan İlsini hiçe saymadan, kim bune cüret edebilir? Bu ku tacak . e yakalı ali gününü; pe le ii rettir, Bu gibi olaylarda gazetecilerin me ködar o davranmaları kii a dan eme örn örnek — göze çarpan bu Fi e bana bir fıkrayı hatırlat Meşhur bir İngiliz müverr'ht, Mehmet Ali me ile sındaki davalar Mehmet Ali Kâğıtçı- ya isnat edilen suç Davacıların mukabil cevabı ve çalışıyordu. Nihayet bu dava. smu tahakkı ldi. ». Kendisini nayi mücasöso; ra defterini rinde durmak ta mahkemeye dikkate şayan Bir de misal AE eğim: Mehmi sanayiin istan kurulması! ümessili za nim yanımda kendisi ile konuştu tı. Buna muvaffak olamayınca da kârının yarısını Mehmet vi bendis mektebinin sellüloz ti it Ali Kâğrtçinin, apt nı 31 rip wvelâ Hanovezde selüloz ene. | yazdığı “Umumi tarih,,in bilmem | Sa falar i hangi cildinin son provalarını | İ an: ILHAN BERK Ne İ tashih ediyormuş. | Büyük “muhare - Yazan ii DE ül 5 Temmuz 1944 İİ miyuki i leri ii o “ P | ii Andre Gide'in Cezairin #kİF. “8 işgal âh patlamış, acı bir çığlık a sir 7. v g. ida PN inde küçük bir petrol “| de—o vi Tarihçi, kalkıp camı a v. Harpler H useyın Hul ki Diş ina akay ki e yani vi amda — rünce, koş: , . ietiğ yine o mik » nalından parçalar okuyorum. 5 mi | de yatan bir cenazeyi görmüş. İ yırlı neticeler doğurduğuna e fikirler; ii savaş facıalarını görmüş, İç bul ira Net ortam; bin sayfayf Mb, : 5 ei yılın yarısında, kuvvet a bütün ruh sarsıntısını ne sinde ei olan | Ne tuhafı ç isiyle 40'u YUZ İİ arz efâi lerinden başlar sarkmakta, lâf - lenmeğe başladı. Bu slime muhtelif ka ferilerin kararsız bi Bu i faları de Gİ ce “seve Bariesinin. bu son say lar dökülmektedir. nââtleri ayrı ayrı meydana çıkarmal a e de, garpte, e V kadar hüzün verici, Artık o eski © Killerini Adam iğ ek im ber; onları a bir noktada birleştiriyordu. karakter taşıyan, ki zi kil, aydınlık, rahat sayfaları arası belirten — Git ne olduğunu anla 1 — Harpler, kültür eni neler, nakl, m mi müerimler yi: si srlarda tar gicgeektiiği mea gel haber ver yük hareketlere başlangıç Sayılır. *biy: e his b sie pap or uye sesini O her yazdı. Seber b Demiş. : 2 — İlim, ahlâk ve sanatta yehi ve parlak iş Şiirde sebatsız Zı satırda kendisinden bahseden #) daire & gitmiş; sormuş Soruş «İl “bir devir açılmasına hizmet. eder. bir yaşama İştiyakı, romanda hüsta maki muharrir, ye? yer Hitler, Fran - Büni; b ak aral leri çağı 3 — Süvaşlar olmasa, rahat ve asude za - | | hir eden bir tahlil ve A atmak giri SY — Nİ eeaket gibi kelimeler kulla | Yeniyi mi katilin boz kâsketli, eri uyuşuk baki ını; insanlar E ; kari di hoktalarmı araştırmak te - ır. G Li pm de “| #rbir pardesü, kimi de başı kabak ve düet sürüklerler. Tazyık olmadan yila mayülü, nefsi ve küçük Kap bütün oeşeri | 70” ELİ ineği ölmüştü ürükiği: 4 fikirlerin üzerinde tutan muvazenesiz tiplerin İl hapı evvel eni ir sey Mi yormuş. Katile dair verilen e ki ve tekâmül âmill olan (kavga) ergeç gelip | | haz 8a sere zi sign yok, “ Bugü hiç na retler, söylenen sözler çatacaktır. leri İse kü ci kro lüz bir ha - sm il liderini er İNE ye, iş, ki ie EE er her saman yat felsefesi... Sem bala harp sonrası, sd - terliyroum. Şu dört seBi demi rifin Da bii ve hiç e > asliye Tehklerine renk © ay ülür, ekil eder, Resim, mu. Salavin'in ne ei olduğunu Me Bn öğren efendisinin €nklere, t eğ pm wwetin kaçınıl. | | siki, şiirde evvelce yal lan eki Zak ediyo eksi sına çı bee tasfiye unsuru hali Ns mektep ve onu takip ve hiçbir zaman ş kün) y dun müdekkik « adamdır. Biz burada mühürlerin yalar silik ve im ra olmuyacak bulunan; kam || © Tamar ra arebelerin || | Dün beni bünyesi bira Na kâh bir kâğıt parças Öagme olayın arkasını bırakır insan. lele içinde bıraktığı yıpratıcı tesirin apte ğe çalışacağız, Güpnüla ki büyük eril in- Li az * mı? it Bi endir kendi sıkmış, Ne - İİ sanların ve kıtaların birbirleriyle temasını im ünü taşırlar, Bu devreden sonra milim a, kâh küçük bir deftere a reye başvurduysa başka eşkâl, İİ yan dahilin e sokmakla; yeni bir dünya görü » | | “ai kitabı istihfaf eden paradoksal üm satırlara şöyle bir gi Mm başka havadis eğ ve son son İğ cü i P şı bir açık dirdim. Bazılarını ll İ istinae elinde kocaman bir hiçle masa - İl hirt bir görüştür. Çünkü bunun ahlâki bir kıy, | | mekte, insan ıztırabı, sevinci ve Smöieliiyiz ları ei de" e . “ z Sl sınm dönmi ap m ziyade, ii a için | | daha sıkı bir temas belirmektedir. Buna rağ. ,, dedim, İşte © gi Karşısmda yığılan tarih cild. gr kudretler âraştıran bir hesap ve 1 iş yap s lerine, acı acı gülümseyerek bak, mi bikini hizmet yoktur. Çünkü "kararsızdır. Hentiz dağı bir il rae Bugün tef ış. Kendi v5 dine: taşıyor, Hiç bir şeye inanmıyor. Z: - Y — mun dibinde VA Lİ v ve bir ye pr iyi Balzac lere hil e? Şakar ap biten bir iyiki içyületing İf zahiren Bibi görünen gaz işinde || da büyük vir ar 6 bulünimi yegâne || örn. Ben ancak gördi | anlamaktan âciz kaldım, Sonra (| Kavgaların, dünya İn Insanm sil bi ölen. gerekir. iyorum. Ben hayal edemiyo da tutup beş bin yıl öhce olen | diyetimen ii deği yen ve değişmiyecek rum. Kendimi Xavier de M r e <a biz Sili ki, mağlüp ve se üz savaşlarının kurbanları; sade ölü. etiyorum. Za ila riimimseni ia eleri mi Karakteri benliği ler biline ibaret değildir. Kavganın İ| kaç ay bir odaya hi Po imi tesirdir. Bu tesir onda; büyük bir vey « || devam ettiği esekle, bilhassa modern İerp- İl o da “Odamın içinde za e A ire Se İriş önürkrsiğen; âbiüke gayenin tamamen || lerin insanlar üzerinde bıraktığı ruht tesirler; İl giye bir kitap yaz AN AKI SUKA Gezen İğ aksi doğ zaferi kazanm e , sâik olna ezici kuvvetin, galip tarafına Yeni sie Me duman, ıslık, buhar sediyı Izmit kâğt fabrikası aru.- İl tiği gurur ve üstünlük ve mağlâp İletlerin saçan makineler! ındtki insan - (| yal edemediğinden dem vur ni kin ve (öç alma) hırsı daima canlı bir varlık | | lardan; sulh devresine sıhhetle erişebilen bah- İl mak istemiyorum. Sadece hayâl eğ linde yaşar, Onları birbirinden 1 iyarlar içinde korku ve heyecan baskısiyle si- sevmediğini söylemek wi Mes, wüz harpleri devamir bir roman serisi kudretini muhafaza edecek olanlar. “kaçta İl tiyorum Sie gibi yektiğerini takip eder, sonu gelmez. Hal. | | kaç nisbetindedir?.. 1939 . 28 ME Di bir üzer buki onda ahlâki bir gaye mevcut olsaydı, kin, Şu sabi ki düşmanlarımın “ Lözd it olmuştur ki yeni tecavüz ee tok yi ihtiraalarin tedricen iyi hislerle de; ir i teknik İnkişafa vesile olduğu nisbette, ruh has sıhhatlerine m Dün si gerekirdi ki buna inanmak Sü; saklayan çoğaldığı ve: sürekli 1939.30 MART: Bugün bü» b yok ki her mü: bir galip ve Mag” * İl hey e gün kimi “İp dir lar zümresi 'danâ çıkarmağa sal ; izların üstün bi 1939. 24 NİSAJ Gazetelef le şereleneceğini sanmıyorum. et muvazenesizliğine doğru gider, Ve ide- | | gani oldukl lr lay. e hak e a e | öt lerle sketiei lar. | eri ÜÇÜNCÜ ŞAHİDİN SÖZLERİ İİ -al (nihai zafer) tanrisı ise; mu bo; İlani savaşlarn'5üİb esin deki sanat tai 1940. 25 NİSAN: Şiiri muh“ Da e DAHA ENTERESAN s1 nisbetinde bir tarafa meyletmeğe başlar. | * İ şafı da pek tabii olar: eti telif anların zaferi diye düşün! Masin Üçüncü şahit deHeybelindada İİ İşte bu kuvvet muvazenesizliğinin son haddin- ii lerin uman ve ii a2 yi yorum, Ve bir şiir binlerce fan Halk eczâhân. Yusuf İ de ibni vee r — Ta a —dat- || söle tesbit ediyor. Yalnız heykel v6 | #ise, Adalı (di. Yusuf Adalı da şunları | e b ve ai il — ba yam resim bir anın zaferini yakalıyo o | Ğt uz, latmıştır: ul inde tezahür a hn siüi yim Li tn vi ey e kalmı ve onu ebedilştiriyor. Mi md: Meh. Jiyi kimya fakül Eski deviri m ! Du berâber okurken tanıdım. ui sikine vardır, Bu sessizlik bir hazırlık dev- e le ei yaratan bir fi yazan şairler ne ka iğ AR li, özün de kâğıt sanayii fabrika « a kâğıt saz m e nde nd it t yaptık! İ mah: itin mihialix kâğıt Tebrik, İ ilarında işçilikten başlayarak us. | bang yüksel Bundan son- | nsada evvelâ. amele | | ışıp tecrübelerini ikmal etti ktm aa a şehrinde m bine mi le mü el ka jle çı Kn iki ge mezun Jurnal dö dofisiye ve Ta Re mera 23 ie 927 de asında yazılıdır ve Mebm bi Yealam ik vasıtasiyle kendisine teklif edildi. (Bn ie postahanesi nin af'şivleriyle tesbit silen Kiâğ Ha hastal labora verir bm imes a Bu hadem, ast zamanlarla Sini gile. U bir eser Neşretti. Pak ee Rhyme dı. Zira “ vildan, demi İşte muhterem hakimler, s memlekete Hizmet ei a 4 “al, m hatıra defteriy. & ürlmieriz Aze ein i yeni malzem ie kulla bir sanat vi ai. şündü. Mtmlekette kâğıt si ça kuftleslam 2 ça Bu b hin için propagandanın çeşidi - ne başvurdu. Avrupadaki kâğıt müessese leri de Mr kâğıt m kurulamıyacağı fikrini yaymağa uğraştılar, Bint Berk e , | mayınca, bu ilim adamın Ne «yağırmağa ballar n bu ie eg bürünür Müdaf meşru e ve fazilet duygusu nin hiç bir beşeri tenmiye ak arkasında bir sürü kinler üzerinde im ünlü fikirle nlar bilhassa masa başi se savaşların hayr neticelere Güre li pek çoktur. Bu: tnın yim yürürler. Bu ışık göz kamaştıra- adar zahiren parlak ? ? cak ki ren parlak görünür ama, bizi do i ulaştırmaz, Harplere birçok meziyetler atfeden ty Sanata kadar uzan k lidir. Büyü! uharebelerin sanat üzerinde bıraktığı ef per izah eden fikirler, bu yi Ee dei ların, ona yı azandr"dığı nd : Zade edilir. Oysa ki hakiki m bi öten değildir. Bu acıların sa; urdığınr ve ne kâzandırabilece; ini Mi getektir, ye yon bir fikir yürütelinı Şüphesiz k milletleri id he bae yaşatan | erişilmesi erdi kah- Masallara, Gear lere ferdlerin. iinde; tabint 194 ER aşkları, fenalıkları ve cins” ahiyet po asgari hadde indirecek kadar bütün mümkün olmıyan; nde İl yetleriyle seviyorum. bir kudret ve cesaret fikri ilham ii . Sına- 1940 , 20 MAYIS: Sanat devirde buha hizmet etmiş olmas; E - İl bilmece diye kabul ettiğim 22 * anlarda gayri Şuuri, İyi hislere e bir a, manl ne ka acıyı Vi iş ifadesi idi. Şiirin ei an. Muhtelif çağlarm sanat telâkkilerinde re Maşılinasinı istemiyordum; O mâ güzel ler, Miele biz tezad v lerim'ye düyüneslerim ne e eadele halinde bulun. Fakat hiç bir. de | garip Bu kabil iy e virde zamanımızdaki ali bi ve zlar ve ei şi bisan: NE; ei muztaripler sanatı inkişaf etmemişti 5 5 mevsimlerin “ DMM biricik sesebi, a bAârplerin 1941, 27 betin e i dünden veli bir m tüşıması ve ED normal insan İl! lar, 1941.30 NİSAN: Bütün güzel kıları bildiği ellerim il aş ahlâkınm, bugünkü geniş teknik kudret Ee ve iz ifade taşı. dığılı hissetmemeğe ünkü iie lar tizerinde birak- zi sekel le, yeni harplerin ölüm çığlık: ları saçan pe ve tayyârelerini, pike uçuş il. minin; yurdlarını terkeden insanlara karşı bos > alev ve çelik rr e ta. end ar sıkıntı ri duruluncaya ka - Bu bir kasırga gi e günlerinin ne hasa siyala | yü miş ran bi- cebimde e iz Ka 1941 - Bugün pa 1914 da öm ii iz ıl. üne 194 1879 da Bendi P ebeni ai ü r i om. v TEMMUZ: Amefi kalıların istiklâli, Tetnmuz v , Ja N EM 4 AĞUSTOS: Yeryiizik İK ne çok kadınları için ağla * Mana an 27 EYLOL: Dokuz yar, (tün İ vi ui çocukla konuşuyorum. *— | “iri — Allah sildi saman “ ne ? Mağ R bağı de, sürekli m | Faka Hü ein bei li at vi maddi ve jik neticelerinden doğan | | larma arkasını çevirdi. Fabrika (| zaafları, kararsızlıkları bir hamlede kaldıra - ve ğı DEAN siri kendi İğ gaz. Sakatlar ve ruh hasta) ariç, cephede şi am mens kak İİ ve cephe gerisinde 23 milyon insan un hayatına m oyn —tazlası genini ait o (| malolan 914 dünya m sanat üzerindeki ak şartiyle — ve ayrıca ken. di. tesirleri gerlletici olmuştur. Gerçi bu devre A 50 binlira ür Bb sanatta rel ve kn kıym iye a i ai balndula Fakat kl asr ar bulmu a by ve ae rüya elma r| e yeri o kadar garip ve sebatsizdır ki ruhun alaca le “üevamu var) rtık sanatta istikrara kavoştuğu. | nu mleii yapi O: — Eline kâğıt kaleni ahıf yüzar, Ben: — Data başka? 5 Devamı 5 incide) >