vE e GÖRÜP DUŞUNDUKÇE: em: Cami avlularımız! NCE ruhlu biz İ konuşuyordum. Ri - den bir cenaze geçti, Bu manza- ra, onun ve derdini tazelemiş Si karşı halâ ii Pino 2 dye şu uyanmadı. Cenaze geçerken, sel ie are unutuyoruz. Cami - - uları o çirılçıplak Sanki sela ğimez yerde ot bit - miyor . Meselâ, işte şu Teşvikiyeye bir bak. Her gün oradan iç cenaze kalkar. Musallalarında ta butlar e re büyük cenaze alay yapılır Cemaat yığılır; te Mi or. maniyle örtülür. Fakat e bu şatafat cenaze ki a kadar- dır. Çiçekler bi la Ya alam; ve bahçe yine ir öksüz, çorak biçimsiz halini alır. Ja karşıla: — bir Türk, mili Di © okur ve mutlaka bi İçer me luyoruz. banu hakkiyle ve gereği gibi yap Sonra, camilerimizin avluları cidden yüz karasıdır, Atalarımız, Sutistimaller üzerinde düşünceler: rın: EE ye değişiyor. Ne bir fidan, ne bir filiz var. lardan başka yel ii bir şey r, Cemi m derin duyu Evkaf idaresi, sini takdi- re lâyık bir himmetle onardı, Fa- — cami ile eki “kül, bir itin Mermi bu fa uni güzel bir lerine bir. Saygı, hem de, kendi bedii zevkimize bir şahit olur. Şehri donatan yeşil sahalar, tarhlar, bahçeler Allaha şükür- ler olsun tahrip edilmiyor. Şu leri de Şeren iner emektir. Çüni , günün hiçbir saatinde denir zahitsiz kalmaz, Ora- Saki de elbette bahçelere za. rar vermekten çekinirler, — ta çoluk çocuğun ziyankârlıkları! mani nl dk idaresi, ie z Brümln k çok Hayda Sie | “HAKKI SUHA GEZGİN İimime heme nedir? 5 Oİlk yazımızda run hu - kuki durumunu kıme! kilde olduk, Fakat gör Memurun tarifi iie km. rü de, bu Ere ze ay zi ba kım ve idam, yi saflarını arala içidir. Amme hizmetlerinin idareci . eri memurlar, İstifade edicileri #€ halktır. Halkla memur ara - sındaki münasebetler izah edi . irse memurun rolü gerçek şe - kilde belirmiş ve hizmetin ma- iyki an anlaşılmış olur. Memur halkm yabancısı de » ir O da halk içinden çıkmış- er, Cemiyetteki vazife taksimin. de kimine ticaret, kine ziraat, mekten, o hizmeti görmek İçin sarfedilen mesaiden ibarettir , lu halde memurlarin— gelişi pili içine 1 eser —YAKIY menem Batı Anadoluda Tahtacı Türkmenler İPürke gamma Yazan: a ei Fazlı Güleç silindi. EE Bursa” valisi adâsında, mühim kıs- lardea yüz el elli imi sl uyarak, “Tü: Ke mezarı Onlar ki çok temiz yürel gıs'zlık saydıkları için şarlardı kendi'erine üçetek entari giyerlerdi, Üçetek arka etek salımırdı. Şal kuşağın “Peştemal” deni en kırmız önlük a Baştaki rinki mes ince ve mı benim kazam “Molva' i Gi üzere ümde ir e ve köyümün or- dı rt yaşında a EE Onları iz Leyim seni” diye güya Onları tir (Aliciktepe. bizim sai aa ydı.) a bun- ücenmezler. dağpat t cevapsız oirakmayı say- — Mezarlığın içide selvinin dibine göme- yim seni, diye karşılık e r ve güler Tahtacı kıyafetleri ; Kadınlar ve kızlar bizim köy kızları ve ka geliniik entarisinden mili an Yolurlardı. Bu esmada güvey bir katıra bin- ve Demeği in a y ine ir belirirdi. Ortaya çık: dekli olgrak Mo la lr veranda nmeye başlardı geli: derdi, Geli fasında ki tek adet iv: ıyvandan inerek kendisini çadıra dek üzere iken gelinin anasiyle eşli şırdı. âhın hayatla sü Kaynüna 'nik. şartmı la atar ve güvey kabul ee yeri biterdi. Gelin bizi vara erler € a herkesi il edemi; dehieei beyaniyle sağd sola kubur ali bei gelir aallarlardı, Oba halkı onları yatıştırm; gırlar ve güvey tarafı yalvar yakar Ön eteği bele, şal kuşağının aran imei Bak bir tarzda dokunan kolan Kuşak söle ve ii saçlar bii izim bacılatınki örgü üydü IGUNDEN GUNE: Orası itri'nin mezarı değildi P'ün Üsküdar kazası ile | dirnekapıdaki mezarını tanzim etmeğe karar verdiler Mezar, bir köşeye Sıkışmış bir haldeymiş. Burasının esasi; Su- rette meydana çıkarılarak tamir edilmesi için hayli emek har - a iyor, Onun için imal ut ede mezarımı ir tanzim ederek şanma layık bir manzaraya ki irmalı. dıracaklar,. Bu suretle elde edi ve kadınlar bu ince örgülerin üstüne kilerden ayrılırlardı keke bizim erkeklerle 'Tahtâc Türk men erkeklerin givdiği bir nevi sardal ilime izim a a ğu gibi kı zarh- bir hediye lardı. Bu allen ei evin aile kurumunu te- semsmül ni ve iie uçurulan bir haberle o- baya dö: i temin edilij San yi arda ni BiR gok sağlamdı. Boşama, ai Bu insanlar hem temiz yürekli hem çok ça- | lışkan ve zahmete katlanmıya kiye Katırları uslanı ve çamı eden kullanırlardı, Hayvanlar üstünde tüy yi imiyetleri gelince kulakları har şarı 1 lara “Türkmen atari gibi Ze tıpkı bi: tadınlard rr giyerlerdi, Etekli: Tari baka bir bir zl ekler başlarına aba; in uçlarında. mavi nazar ve boyar Katı bon ya koyduğu inci dişler bu güzelliğe ği cazibe taklidi oyalı yen Ba ince kli poşu mr ki | giymede bize-benzerler, fakat bizim diye “bir ayırdı olabilir. Halbuki va - tandaşlar içinden e nüstün va - Sıfta ve en seçkin durumda olan. ları kendi il ayırması, mlilet hizmetine ayırması zarurettir. Mem alınanlar arasın- da “sen iş eş sen in, bu işe ya m diğerine,, diye ğu bu zümreyi kendinden sa görmüştür. Bu görüş sakattır. Liberal bir cemiyette şu zümre bu zümre yoktur. Mevcut olan r; tapucu ise harcın ödenme şeklini, gayri men kulün tescil usullerini öğrete - cektir. Misalleri bu şekilde ço - gör - | galtabiliriz. 4 (Devamı 4 ncüde) | güzel intihabı cemiyet için büyük. | a zamanın sivil yün yö zararlar doğurabilir, Devlet hi» olduğu gibi Ke giyenleri âdetine uvmamakla geti Delin da Bu. veye pa bizden n ayralıri ipl d nin ihtisasları bakımından len kumaşlardan olur ve içinden gaytan düğme- e müdahale görül li, aynı kumaştan yelek giyilirdi, Kal erin Anadolu yakasında memuriyet ha rasi saim T ler da tamamen burlara ben zel Tiğ tahtacılardan bir kadın tipini okuyus Kınık nahiyesinde mtdürken sağa Ni kadın o,nahiyenin e içlik m yiden madır. O gü: men pek dine pi Sa SEE Ge tir bir.deri il gördüm, Bana: efendi e âyan lm demek) seçimli Emrinin başımızda yeri yümüzde küçük çocuk Komşular band v veisiyek rl. Bizim . dişi hlinin âva) maya. 0 Onlarda bizim i) menlerde dahi evlenme kız ai ii kız evlendirmek di. Bu kıyafet te bizim bir nesi! öndeki ihtiyarı al ba; ii benzerdi, klar umumiyetle li Lag kır bizim gibi silâhink k emr a la ediz mekke nar tali ii ber asar ran şka boyalarla boyandığı hal lk an beyaz va ve belki ger. Şalvarların ue. işlenmiş arana bir e vardı ki bu nakışı Anadolu yakasındaki Tanal da aynen gördüm. dedim, kitapta 2 yok ama band göre bu işi sen min e vi mi —— olmaktan korkma — ta oğlum. gönülde fit fitaelik ye Za- , Çamış katırlar sl İyi düşürü: ir ve S Rl “Ger all kö. karşılayacak. Bize kalırsa, Itri'nin veya her hangi bir diğer büyük adamım - zın kemiklerini, inşa veya imar bakımından bugünkü neslin mut lak faydasını mucip olacak bit teşebbüse engel durumda bulün- ik Pe Itri namma, , başkalarını > lerile a er sie y asta yazıyo - ruz, Çünkü di irnekapıda-iraar ye ve bele mevzuu , olar rın it olmaması İh mai e een dan 80) inanılabilir kaynağı teşkil öder genç üstad a Ferit Kam'la | görüştüm. Onun bu mevzua dair dr dio Seni cen bilirdim, Ayni çerçeve dahilinde bana şu mal : Tığı olur Kalben dire m âmirlerinden soruver bak, bacılara m.ühürlet, bana getir, lde ai düşünürüz, dedim. kattul etmezlerse o am isminde w- N Üsküdarlı Hasip ve meşabhir, eserin Başka Şe yok, böyi demişti. 2. hususi zeybek har muhtarlığı ideal bir muhtarlıkta. istinaden katiyetle tevsik edi e ve: “Müdür efendi oğlum, bu çocuk helâl süt ei eski ü , Nasılsa cahiflik etti Evini özledi; Za. muasının ikinci Sayısında İtriye 1 bitten izinsiz ge! lar ona eza etmesin- makalemde Itri ile muasır ler, Ben kefilim bir etmez” diyerek teslirr Ül «vekâyüültüzdla,, müellifi Şe makamiyl be çi calihırken EO bizim tinin “Terkire'sine datinaden TE : günleri kasabı ri'nin Yenikapı mevlevihanesi da öyledir.) O gün biz tatil a ö dâvet caldi gibi onların düğünlerine giderdik, Kızık a, imei yüzünden onları sevmiyenler eksik ımetli babam sağ 5 yanına ğı için onlardan bir analık izim için büyük a da nikâh işlerinde ölü, imama müracaatlarını bilmem, Hasta obuttuk. larına tesadüf ettiğim oldu. Nikâhları doğrudan doğruya gelin güvey rasında olurdu. . i sayılırdı, beğieımce. bir keçi kesilerek tedarik ikte misafirlere ikram olunur. gen in n.$on da e pe arala misaf'r ağırlıvan iki dön rasından, birden bire, yapmacık ii valimmeiskyen için kara kedi geçerdi. Nikâh işine bakardık. Muhtarlar da o gün gelir hükü- k ye isin e ri paraların eke ke ide değil, Nahiye de bumu Yapan e VN u yapmaz, Bunu Bergamada, İzmirde aramalı, Bunlar Tüccarın altındadır. Onları Sözü çok doğruydu. Fakat: — Onlara da tenbih olacak. Biz kendim'ze |, a Bergamaya kaymakam ha mv tn lr Şimdi Türkocağı evrakı içinde bulunmaktadır. terketmiş ve toprağa sarılmıştır. Bu feyiz de sa- dece ve yalnız Cugrhuriyetin «seridir, Onlar da bunu bilirler. Bursa Valiyi FAZLI GÜLEÇ | mak girişirkeri | buna tam mânâsiyle haklı sebep. olup behemehal İ araştırmak lâzımdır. Eski ölüle- e serer oynatarak ve- ik,, sahası Üze- ri “e m ayraç gibi bir dareketle neyi disiplin altına alı a HİKMET MÜNİR w an e'ze ilünimn daimi a G0 li ii İL