a KEŞ GORUP DUŞUNDUKÇE: a Çocuk yuvaları ÜNKÜ gazetelerde dum; nisan içinde, iki y RR. olan öksüz yavrular, bu yuvalara alı. ; besleniyor, bakılıyor, giy- driiyormuş alara gelemiyecek, soka ğa iye kadar hasta olan larm evlerine hekim gönderile- ilâçları da parasız verilecek” Yuvaların şimdilik ellişer ya. tağı bulunduğu söylenmektedir. Daha ileride de bunla arttırılacakmış. 'uramın güzel bir teklifini de bu vesile ile öğreniyoruz. Zen ginlerimiz, ün alçi han. rın Sayısı gisine kan ynarsa, onları mahevi m eri ze e koyup mas rafla lerine kiii. Bu su we renin bütçesi ge Bişleyecek ve her hima Bun yerine, bir başka bağrına basacakmış. Bu e gerçekten dir. panın, ikoca bir çocuk sa- Dominyon başvekillerinin toplantısında rayı haline er, Eskiden bizim konaklarıntız yi Ali e al aileler ise ra “ev Mi leme,, adi u kiinsesiz yavru. ları; iri ai iy çeker, naz venimet içinde büyütür, kızları geyler. öleli okutup iş güç ii ederdi. Yani hâdise, yeni değildir. Teklif bize yabancı gelmiyor. Yalnız şeklinin değiştiğini m. i rüyoruz, ki zamana daha uy; ve daha kolaylıkla | abu söle - - iz var ara. sına sıkıştırdı. Böyle daracık yerlerde, eski teşkilâtı vim ak ame sızdır. Zengin bir adam, reği e etmek için çır . | , “kimsesiz bir çocuğu bağ- rna & vadi iki de, evlerdeki s ii yarina ee küçük he diyeletle gönül alarak, kendi ru- hunun e uağer duyar il Hülâsa teklif çek gi Pek yerindedir. . Allah vere de bu fı iyi kalpli zenginlerimiz tr kaçırmasalar.. VAKIT— 2 SAğ Sam Se ( İçtimai tetkikler: a amana Bundan önceki yazılarımızda (1) , bazı meslektaşları - mızı köy ve şebir Münir Raşıt Oymen Erkek eml okulu pedagoji öğretmeni iptidai cemiyetlerden medeni ve milli cemiyete doğru iptidai cemiyetler kendisinde" ve ken. di yakın komşusun- beka (bulmuş olurdu. Bu, bizi ma lerini ii etmeğe Hbieie Bu Timin kan ilmi bir şekilde in- gay: bul sonraki yazılar ve ve ini bugünkü GUmğAkk Yan m halli tiplerin teşek - b iz ürü an dan ize ki, ip. tidat Leah mahalle ve mahsus halılarında çok & olarak cemiyetlerdeki va sınıflar tarihini kısaca kaydetmek İstiyoruz. Bu işi, elimizdeki eserlerin pm ge Sütunlarının ve vak timizin müsaadesi etinde yapmağa K gebiiyai bası meslektaşlarımızın bu noktalara e mm halkı, ihtiva ein büyük hir ima tlesini i cemaati, İğ imi yunca, leder. Tptider dedi yüksekçe küller rte İpidat zihniyet En vi tek cins de- 9 Mayıs 1914 WA me ye Sümer dâvası ve Naati Mev- lâna: a Mrk tek bir bil - hakika n ehe ir tyarrosuna; Zin asil bünyesinin tı dini Hüseyin ten alâka Sadettin, de acele 8 ve umumi olarak çok faydalı oiayaak lee sağlık en ce, biraz daha düşünmelerini ve inceleme leri yapmalarını nek için, bu uzunca N bis im için biraz yorucu olan incelememize lduk. uldu ve önce işaret edelim ki, muhtelif insan zümreli lerinin tetkiki işinin henüz tamam- lanmadığını sannattirecel k sebepler ii İptidat cemi; yo ri » Myers gi psi HAKKI SUHA GEZGİN Batı taarruzu hazırlıkları A) — Dömin yaar beee be gün Em Kalkarnımı ei salaş ve bu meyan vil hi havaerlik laci izinleri. ir. Kana ' gözden geçirildi — kabul nini bildirmiş e he orlar. e göre K b ei 2 veya 3 hafta de - ti edecek İmparatorluk baş | yekilerne Avruna'nın istilâsı 'nin e Lr İn ları - nı YA Biri mek i Çin tonlan pini BA hafif sürette kesiti Fr. hikâyelerinden ? sela Öne Onlar ki yerlilerin daha çok dış görü senii müşahade sürbülmişler, ik m teşki.. lâtlarına a yetesiye ele de edememi Ne dir. Meselâ, güney (ce e rikadaki .yı Hilerii gam (dini) ii ve illeri ve zi il ri üzerinde ZE le miyle malümat el lunuyo * aşiretlerin içtimai nz undan beğ toplumbilime (sosyoloji) ye ait eyi açıkça tarif edilmiş olmadıkların - an veya İlim adamları ayni kelimelere birbi- inden farklı mânâlar verdiklerinden, mevcut bilgilerimizin bir kısımı bizi tam bir e tat- min etmemektedirler. Gerçektir ki, bin yıldanberi yâşamış ve hâlâ n, İl ces maatlerinin gerek Sayıları, gerek farkları pek çoktur. Bundan ötürü, onların hepsini tetkik etmek mümkün olmamıştır. Bununla berâber, başlıca hususiyetleri gözönüne almarak onları belli “içtimai neviler,, iler ve “kadrolar, e iptidat zihniyetler va . Bundan ötürü aşağı, orta ve yüksek şii kinle mdir. Bugün bizim bilebildiğ aşağı gün için en tam mânâsında Ri ünv besini vermeğe z.Oda yi a esl uzuvlarının sun'i Surette gelişmesiyle kendi muhitini bilir ve ona hâkim olur. O halde bi- zim “kültür,, dediğimiz şeye sahiptir; o daha fakir vi insandır. Thurn idat insanlarm geçirdikleri tekâmül kid r şöylece Sıralı; e avmi: an ne MM a ai Malai) snr ninde dağları talanı ve nihayet Gine,, nin > aş 600h sene 60 asırdır. Sümer meğeniyetinin yanında Hint. Mı sır, Asur, Geldan, Sami, Yunan er varıyarıya Sonra başlar. F yeni incelemelere göre, Sür er Hakikaten umumi kültürdeki, bilgi mettirici sonucunu his etmemek çam değildir. &dediliğine inananla - rin elle e kuv! vetli bir koz vardır. olarak gösteriyor”. 2.) Orta tabiat kavmi: e ve güney Afı mı ve Sudan aşiretlerinin ri kalanların; diye 3.) Daha yüksek tabiat kavimleri: Kuzey Amerika Hindlileri ve (Polinezyalı)lar bu gru- pa girerler. 'Thurnwald'a göre, bu şekildeki osmıflara taksim etmekle şüphesiz bütün tabiat kavimle. tini sınıflara ayırmış olmuyor; meselâ (Eski. ) umumi GİRSME orta tabiat kavi kavimleri E E z pi ZE 8 z 2 Amerikanın eski CMeksiko)lariyle ineği ae dir. Durkheim, “İçtimaiyat usulünün kaideleri, adlı kitabmın (3) “İçtimai tiplerin teşkiline pe kaideler, bahsinde bu meselede nasıl ha. 't edebileceğimizi uzun uzadıya anlatmak - nl, “soclötö primitive,, veya e primitives,, ii “Naturvölker,, terimleri bpm ri- Mağ ne rastlıyoruz. Türkçede yukarıdaki fransızca tâbirlerin karya “iptidai cemiyet,, , “ipti- dai kavimler,, “iptidai cemaatlar,, almanca vi birin mukabil Ka Salar kavimleri,, veya tabi yer alırlar. İptidai kavimlerde ekonomi faaliyeti deni" lebilecek bir faaliyetin mevcut olmadığını Söy - vir ei bulunduğu gibi, iptidai eko. adı kol varlığını birliklerde yapılır. H banın. asıl kendi rejimi. vardır. Bunlar, silimi s > beğenmiş taklit mi etmiş « çile Dumas ya oğlunun muvafakiyetini görenler sorar « lar: — Yoksa siz mi yarım: edi , yorsunuz? — Tabit... der. — Demek itiraf ediyorsunuz... Edirnede başneh' e güreşleri Eayrabo'ulu Sileyman baş, Babaeskili Must fa iki: ci pehlivan "am edildi güreşleri kapan de birbirinden farklı isimler kullanılmasma rağ- men, ifade edilmek istenen şey hemen hemen ayni yi görün! e SEYDA şu ie sa ei > re, paranm bugün gi âmillere yer vel Birbirinden farklı vaki bip toplu ie aracı rolden ler — Evet, günkü benim sülbim dendir! rktür. İrsiyet, ced . ve cemaat tlara, rae İni tabiri ie bu ayan b bir şekilde mıya bakılmaz. İnsanların yeryüzünde oturuş . kan ırk, tarih bize hak Sadettin'de Sü & ” en Hüseyin Sadet! ii 5 slip bini yan he a e kıl v5 ağa ve yığılmalarının kesafet tarzları, içtimai veğ| merolok İngiliz'e bir delil daha , eli OĞUZ “tabakalar ve sonunda cinslere göre İSİİ ekliyor: Aceba Teri'nin yü yi e an) Fransız an: alopeti, 4 iptidat siye bölümü de göz önüne alınır. onan dinderieiyö ei vi e öy mler e va Bir akıl hastası we alter te iş Ea rağ si P tin ekonomik bir gey olurdu! LE Kara ise Kal PE Baba 5 iski | Dün üreyya müessese - r Taj Ve “bu Büdime, je bnde, , ame — aci e va ie ta ike akan YE ü held isim kredi lr lilerin Çionieiyonla) ibeten yük || ker benesd açlar öve giderleri a ya De ve olan li ve kökleri toplarlar. ii M rında Beyoğlunda a İstikl cad. İ| «8 2) Erkek kendini oyan ki, Ve en ye İ desinde Foto Süreyya müese Thurnvald, “iptidai i kadın bahçelere sahip olmağa bağlar. “karma 6000 sene iyi dilimizi, mekle ii nm ik yatı, ismiyle yazdığı bir kitabında (5) şu ka çapı k usikimizi İtri ile temadi etmiş suretle Siley- ından al Tarih Dörübi: i gg erin bar yy tat nlngga/zat gel | rm nü ra) | m b emi da ikinelsi ilân edildi Bunun (i- | ye müdahale ederek bu bilgilerimizin, onların. içtimai teşkiliina ait ESK b zerine parti müfetti - | yakalı 1 olan kısmı'sön e eksiktir... bildi şu (1) “Köy Enstitülerini incelemeden önce, || geh makamı eken tr ma. Zumen pehlivan'arımızı parti adı | | Yapılan tahkikata bu kadardır: iptidi iyet teşekkülleri müteca- de arş Ruhları eriyen — ma rkti partinin met Ni oğlu Ahmet Vefik İl nis birliklerdir, bunlarda ferdler farklılaşmış makam i hâdi; büti spor hareketle - | Erhan genç olduğu İİ değillerdir. Onlar yağ i si gibi mili il eği v : # nca birleştirmiş, . Ke ge le 8 İİ Onlarda şet teşkilit yoktur. kdare ihtiyarlar | de himaye ettiğini ve bu u. | nunda tesbit edildiğine dür Aa Ah yoktur. in Sadettin'in konser - öl hiçbir fedekârlıktan çekin n | met Vefik kırlarda Yatıp kal ellerindedir. Müşterek bir vatuvarlarmızın başına geçme - in ini viyleyi yar Mo - | birkaç kere akıl İmera inancı, cemaatin ği sr eder. “Her ya- bl Gustav Kafka, Handbuch der si çök yerindedir. Ondan daha Ve saygı m vape rf se Mn gn ii Şrnda bancı, öge ine alınmış ve evlen” den Psyehologie, 1922, sf. 176 ve 177 li — hizmetler beklemek verin le derece i me, dimi mea zümresine — İnhi vali insanın psikolojisi) bahsi, dedir. O saygılı alkışların mana- re armağan olarak gönderdi. | evrakı tanzim iler akıl has- Jletmiştir öyle kl, cemaat teşkilâtı, esaslı olarak N “ği 10 tane kıymetli saati vererek | tahanesine gönderilmiştir 7 e. (61 Eneyelopddis Franealse, P. 7.1 4-14. (Devamı karşıki sayfada)