YON sü Di kr ara” et bütünü di cemiyette eriş e sre su yetleri ve şahsiyetleri ferdi, mezi; Yeniyer m si sayan tarihçi sosyolojik görüş... İkinci: ili r tarafa bıraka kanayan rak yervi insan eğliyöe ine doğre müş ve ele Nİ mesele ali almıs olan hayâlci görüş. Bu nokta nazâra a Milliyet diye bir şey yok vii bei “ini Pei e we bunlar kar n kat deri vrrli topluluklar! "iktisadi zarüretlerin heticesi - rf itesihi irikâr Ümanieci le nazarla mili . te'life calısaı bir insa sal faalivet, insanları yası celtme ve satma, e refaha götürme fanlir Tetkik ve tevk mama Zeni bir Hece vezninin (Milli edebiyat) ei alemde ra iki buldu- den vi Perileri dünyamızı bir kuraklık m ieecizai Mizmine DE ile çi- ürk ve insan mı Yazan İzan yeti bugünün realitesi olan mil. liyet çerçevesin. ve mütalea se melidir. Çünkü n bir insan birlik mevz ki ei az, Bu olam gün milli birlikler vardır, Bunla- bu: rın kuvvetli kökleri budanamaz. O halde insaniyetçilik ancak mil letler dahilinde kabiliteevip. bir ariyedir ve ancak bu suretle tarife lp İste KE bu Jar di in ieika & dince, ii) ale, poli ve etüd “e asıl. sahatin er 'eşkil edecek olan eserlere de ei ediyor. Görüyoru; zi 1 — MilR şuura mâlik, milli, yetin ve gelmen ke my ie eserler var. sai ei iin bakikatleri sistemli bir su sür kitabi: Gürtel |. den değil, Anadoluyu bilen, halk Kl balk şairleri gibi dola , ilhamlarımı bir yürük, bir köyünde Erzurumun bir Sa tepesindi gi YeğE Ma een 1915 irtti, O halde neden lise edebiyat ere eril r bile Yalnız büyük ha; mütareke yılların. ia sahifelerine Bir iki imza müs deh “siirlerile, şiir kitapi re bir Varlık gösteren şiirlerini son Ne leşi beyitler yazanlar & Pe alarda yer alamıyor? yıl ade edebiyatı e ve hececileri Sür varız. 023 inde vir varlık gös. Hayır, iş ee var — ei a vi rleri) ada Tali a sai mili iedbiyaımıza büyük hiz- e boşlukları dol- zil ğ ğ ğ eN kösesinde halkımızın sevinç ve Aksettirenlerimizin armı köşeme alacağım, ygularını bir büllürcu il Sn genelerimizin kuyumcu dikkatile Ta ei örneklerini göstere- ceğim, ni bir var: Gürtel,, Yazan: Yahya nal in eri ka: e a Örgeevre erde böyle ilhaı 2 ra a gönüllerini 30 40 yıldanberi m lar, | gıtlar. luygularını ele w Gürtelde neler bulmuyoruz: Yi; üstlne, güzeller üstüne İmei öğütler, övütler (methiy sakli hleivler, rr, nefesler her Şi Her O in, ilk şiiri 1906 ta- rihini taşıyor, Milli yereli kâdimi Öl ği Ot am bize ataların Dir tek armağanıdır, Vatan bir e namusudur, tatlı endir mısraları gibi öz, güzel türkçe ile $'ir düzmesini bilmistir. Kalbi vatan icin çarpan Örge- evrenin. Tuna Türküs'ünden şu parcalar ne güzel: ri kar. atlar toprağı, taşı, Ak di .n oldu bak, ağ Yıldırmaz kırk yağı, tek "biz yoldaşı, m Gelsin de haçlılar gi vası! Al kana o boyandı Tunanm suyu, Biz varız, sevdiğim, sen w ür ına itin yazılan baska ve il Sen kıyıları ormandır, sazdır, Üstünde ötüsen turnadır, kaz- dır, Tunaya ne kadar yansak dn azdir, Yazık yesil Turnam yâdlar Sevimi gönlümde, —va rette tahrif eden gserlerdi atağı klar içinde en fazla intişar imkânını bulabilen eserle ll zaman, erçevesi içil ilhassa fazla in celenemiyecekleri için Mi şakir ) her suretle tefsire müsait ese lerdir. sile tercüme sahası da mahiyeti kolayca tâyin oluna. mayan, bu tarza ithali pek müm olan e im rastlam; o. mü kuyucu erik meat rin ri ele zira hiç bir eser, en hararetli bi yet il rile de 2 e bize bizi tanıtıcı olamaya: üzün neşriyat ha. Ml başlıca i mesele mahi, yetini göst ürk ve insan insa meselesile 3, i ve kokus olmavarak b Gn telâkki tle müşahe evi ve kontrolü dar ki, her seyden « ev. te rem ne gin 2ös betle. sy ra n kalkınma: m edecektir. T. imiz iz bu tarzdaki es*r rin öalınası ve istikbalin Türk çe larına kim ukları- detini rip dar, ZAN: M. Faruk Gürtunca Gürtelin lezzeti sahifeleri çevir. Gikçe ruhumuza Ser yar “Gül Bfe” epope nevi at- lı bir İstiklâl Savaşı hikâyesidir. Örgesvren, içi kaynar, ilhamı bol âir ruhunun <kaynayışını a güzel oenitadr 1yor: Örğeevren der ki: Yıldızım, ayım, Tutulmaz ok atan en bir yayım. Duygu alanmda taşan bir ça- yım, Kaynıyor yüreğim, sanma dur- gunum! Örgevrennin müteakip şiirle- rinde del e hoğa- zin: a Becersini nada do- laşırsı Yitirenler düşmana bu dun y: spam derken ne kadar samimi ve içt vi ella ir, amanlık Me Gürtel vişi Ri çoşkun Ülk tile fr Daj inen simseğe pi pilettik Kır atlar görünmez dumandan, kandan, Yeryüzü titredi bu üstün sane Örgeevren Anadoluyu da yer iz ii etmektedir. . Adana- Bürü yaylâsı Türk luğe ma Su mrralarla bakınız Ne tatir giriyor oca Torosların sevimli yeni Mazılı, ardıçlı. lâdinli ya; dağlarda yüce çamların, Baş başa ie içe yıldızla, ei ... Toroslarda pek hoş geçirdim vmeliyim güze IBürücek &eni, mı gözümüzde canlandırmakta- “balk a'a Karlı Bulak yaylânm, Kıvrım kıvrım yollarından de. Tor şahan bakışlı bir Türkmen yı İner gördüm, soramadım sele reye? Perkçe <rkmış Lâhur salla 2 Çapraz atmış ak döşe olen. Titreşirken gördüm mem: Mor sümbül göğsünde bni ye yarının milli m döküklüğüne, yle 3 9 Örgeevret mint. Mü sında bulurmadı; Ek berri gir leri er 1 yazlarındaki kafiyelerinin | vezin durak- kozasına çekilmişler. ' larmdaki atlamalarına rağinen z3 ri Anadolunı verin ninde De yer be. dirt yaylâdan ii sair Dn sn gk yanar, kavrulur, Çok sevdiği A. gin e. yarra &IT— 46 yıl evvel şiirile Mehmet E ba bu Kalem kimin Hâlâ taze, hâlâ güz ve için bugünden bahse gene biz haber vereceğiz ve yazı bi! si iz, met öl zı Şu: KÖY VE KOYLU SL daj ve slk bitmez tükenmez gürül. tülerin, karşı yere gereği bir tatlı dur mil duyulu .öa doğuşu... 5 e ik kişilere Tam- ran seli görterr Güneş doğarken çoban karim e lar. Koyunlarını öni kar. iksek Eninde Kaval ni düşünür. Me pini yorae bar m rn ünün a. 25 arr, baar ee e olup he ay doğuncı anı zim bir ses ken den fırlatır. ekleri almış olan ni iie sesi çığ. lığın geldiği tepeye Yavuk” lusu, o yosma Fatiş ay ii karşı oturmuş, saçlarını — dağıtmış, titrek bir sesle: Bir bilmece 2 yazılmış bul öce” temiz Mike e kimindir? UZ, Bu yazı 30 hazin Y ed zı ton 1818 tarihi var ki bu tarihe göre 46 yal m ususiyeti, hattâ bizim nazmında e bü Yazıyı imzâ, layan kalem de Türk meri yapmış be lemii di? yı el ola bu Satırları okuduktan sonra onu Ya girişiniz, ının hangi akalin. bahsinizde hanginiz kazanacak? Bu tarihi bir kıy» uu başlangıcımızı bile & 30 NISAN 1943 Kitaplar: amm Kardaş yl hakkında, çıkardığı Tani “be irden sole Ya O rdeş gi i hayatının » rormantile GET sini yaşıyanlarda derin akisi 8 de mun alanla 81 ağn bırakacak: derecede kuvvetli bii a demektir, aba reel, <abit PE türkçe | olmasındadır. | yüzü peni ki m çindeki $ mler “e öve Bunun bizi asıl büyük Türk dün-| tedir oluşu da nazardıkkate âli yasına çağıran asil şekle ait meziyetinden elvrtte üstün nârak, “Kardeş gibi, e örüyoruz, Fak: eni: 46 sene evvel (ben bir türküm) İcre soyâmı tercih bir esti cülmel dir Sanat konuşmaları ana! Ressam Nurullah Cemal Berk in “Denemeler, i A, B. meşrifie rinki tandan EA e i ri mecmuadı Vakıtta onu olduğunu teli zarnan inler vw Ah yüreğin dağlama Su gibi sen pm Gul dünü Sebi | za ürközünü okuyor. “aş bir ko. am e İğ m boynuna alar cut anık yanık meriler okurlar, i : alnan erir. söylemi iş bir meri ai i il Çünkü günel ve esine rağmen daima tazfi İk hafaza ei di eyi Ri yüzlerini gü- mu rtre ok da 4 karar da Dürer ee Kiel dön enin Yi z, Onlar en kene eN a > seyi mesel etini "l © bet To yazlığı ül, presin Ni p ydana geliyor. mü korkar ve kötülük «yapmaktan çe Berk bü kitaba neden N je. Canım Aluş ağlama Ti iye se) ilk e: Yarın çıkıyor. Bütün ba- ilerden arayınız. Üstad Münif Fehirsin fevka| lâde nefis üç renkli bir kapak resmi ile tablu'örr J Yazan Niyazi Ahmet Banoğlu ana ve bhabahın. her Bi iie çocuklarma tereddüt etmeden ya elele yes: r. Yanın yanık inler Gözyaşımı silsin Yarin elleri, o e pınarı İr be ez, geçmez lü yünazi ağlarım .. Yürük eretğ nasıl çaldılar, Obaları kara yasa saldılar, Yaylâda bülbüller yetim Kal- dılar, Yemez, içmez oldum. İsme ği Milletini, Türklüğünü, vatanımı r ven Çavdlarlıoğlu Örgeev- rlerinden < Örhekler al. »imiz çek dardır. ebiyat Severlere tav. n şu sed yi sair evleti il kadar yi liniepi sr yerime isbat ik mis olmuyor lir dos “keniliğe dü işman, e biliriz, Te yelan, see verip dönmedi! biz hiç bir zaman, Dünyada gil Türkten erd. ola Fiğ benzersiz, e fee etiz, Doğup da ölmeyen tek bir ve tiz! Gi ei kn Simer | içemsz, buna le gezdirilen çi Köylünün iş için İşini kendi gi pişirir. Ken di iz da ca incinmemiş ii in gir, Kek kadının le, lay a n*haner vi di 1042 şehirliler bilmezler. o Oturdukl. ların» Si vi gin bağ dey yl cu topraklar, kış kurlar. içi h Yünü Sloğlunu m uğralmaz. Yaban. m. ela kul olur. sürer likte yaşamış, iinde yi Guyu pı > izde Köy lülerin güzel huyları söylemek- ZER 8 e adını i vermis bilmiyorum. gili düvüşmü, | vii iş ları yerin havası, suyu gib: Tanrı oni ini de iyi yararmış. Arala- İa bir küçük gürültü çıksa köyün i hocalarından birine | giderler. Hoca onların aralarını bulur. Hemen uz Tak aşır, barışırlar, ade Bir köylü kendi 2 Mağ nasıl gi severse komşusun cağama, da ; öyle sever. Bir ki kağ dü gün değilse Birbi. “i wi esirgerler. Birbirinin in Kı erler, Şehirler gbi Diy aya se kam zl, Kazmları aç olsa da gi < a eren e ları kuru ekmeği ağız tadiyle yerler, Tanrıya istiye istiye kulluk ederler. Ya » teşkil eden bu kitap, gös Biat kütüphanemiz için Hi ie kazanır tai ik m en, kime hitap el : içmek ne; tatli o ler en en) bilen bi a Düsen ve vir yerin Kişiler b a a ee in ke ER lam ları var, Fakat kendileri uşaklık Bir e kadını a arı İse ömürleri gibi bo. Aç Mara çeri a ki l tediyle di elini Tedaş Mami af Men "aşet er pe ömürlerini le Sağ. evi vi erzak Ew hi desi me n her iki dili de gömer ie vu bildigiie” işaret et Edelim. ye Beşiklerde, kli kucaklar- | gecenin kadını, sanat in BA ilâ da büyütülen, aşıklar la, süt anlar. | mak. bakımı din m ya ize vi Gö me yok. inde çi, aşçıs: da yoktur. Yiyeceğini kendi YAZİNA Kavralar vinin düzenini bozdur- i evin büyüğü bilir. sayarlar. Dirlikleri son m Sonra tam köylerde yüz | romanı haline dökülerek larda karı kocolar pek çi karın bağrı bal) ŞEHİR ri | hatun edinmeğe kalk) © Saaç 7030 DRAM «Kel los >. saçları Don Ker baş üsünde yeri | > Sie bitirilemez. Köylerde r A Kmililsi 0e Komedi Kısı a > emye de url DUNYA KONUYOR. i A a .