Hayvan fikri yedi t Nedim Bey san'at ha- Hmm el fikir, yeni unsur, yeni erik “lg görü e kene a eler mir kâmil ve modern kafalı pa Senelerce evvel İŞSİZLER pi- yesile ayan tiyatro muharrir- u şahsil mta- rrir a sene sene de e FIKRI YEDİ Piyealerini iyi b yemin ie veren çorakığ” içinde her s ne telif eserler olursa bu söyin yn ve ehemmiyeti bir kat daha ar, n fikri yedi işte böyle bir ap mahsulüdür, zevkle, alâl in ia aş bir a Hr i bir dimağ mı Gayri meş'urdaki hislerin üze- rimizdeki ebedi hakimiyeti bu esere mevzu olar: alınmıştır. Her zaman ve her şeye rağmen tabiatın galebesi... Âlim, müte- fekkir, doktor, kâşif, her ne olursak Gri fikri seviye miz ne dereci yim ve olursa ol- vin fi mul nekadar geniş ş bir adı veya lie ukla kabul edersek edelim, tat- bikatta se içimizdeki van- lık ortaya çıkar; Me arzu ederiz, nsl ihtiyacımızın açlığı- ni için çıldırırız. Vedat Nedim Bey, piyesinin tan ei istiyor. Bunun için de her birleşmeden bir ço- cuk ikmalen” ank olmak, çocuk doğumunu da iradeye ram etmek lâzım. im, olâburatuvarında gece gündüz çalışarak buna bir çare, bir ilâç, tedbir r arıyor, bi arısının ali ini bu keşif u; runa harc. Bu iy em feyizli se- mereler vermiye arta fa- Fikir, EE ideal, im ye büyük bir hizmeti dokunacak Zel keşif için her vasıta meşru- Âlim bu ulvi yolda, idealinin zevkile sar ve. dünyaya ehem- miyet e r; düşünüyor, şu çareyi buluyor: Tanıdıklarından Şakir Bey mi bir dır, âlim adami lieliiyetli anlatmış, borç para istemiş, alamamıştır; âlimin e güzeldir, bu güzel ka- dına krşı arzu Ea âlim de anlamıştır, bu alâkadan istifade etmek istiyor, katına eklif e- diyor: Şakir beyin arzularına hüsnü kabul göstersin, ondan çağı parayı getirip kocasına in. if ii uğrunda . her teri aklın sesi- ıyor. Bu tabiatın uyanışıdu Kend sini içkiye serseriliğe vura; lim, ilmi taharriyattan n â vazgeçmiştir, karısını kıskanıyor, karısını istiyor, kadin istiyor, di- şi istiyor! e a m değidir. rtık sadece in gibi, e yaşıyan içinde öl pp öldürme k iste- ge ve tut an piyes, tiyatro tekniğinin muhtelif e ça Mim istifadeye lüz Müellife ait görmi il muva rte. al » A z'sahne güzel, temsil ahenk- Hi idi. Âlim ve Bra eserin iki mühim rolü. Âlim rolün- de a Beliğ tini san'atkârlı- ğının azami randmanını ci tir. assa ikinci ve perdelerde” im güzel, yur > ii Karı kene ke disi me sevdiği, intibak İyi anlaşılan bir rolü, ehemmiyetle, itina al muvaffakiyete — oynadı. imi zengin, abının — karısı tut! > dağıtılırk en çok itinalı hela edilmiş, küçük ile bile Büyi yi Behzat B. ve Neclâ ibi sai rm verilmişti Ayn rl dat "Nedim Beyin Kadı otursa... İsimli bir perdeli ie komedisini de gör- dük. Aktüaliteye ait e bir lâtife idi, sb, oynan sa vaz" sahnede ve korda teknik t sahnemiz iç Bir... iki... üç..l Bitün dünyayı İrani sövienen bir car piyesi Macaristanın en make piyes muharrirlerinden Fernene Mol- dünya #abrielârili nar, bütün dolaşmağa nam eni bir ese! yazmıştır. Macaristanda büyük bir muvaffakiyet kazanan bu e- ser, hali hazırda Viyanada oyna- nıyor ve orada daa; . muvaffa- ike karşılanıyor. Ese adı: Bir.. vik, üç. Eserin buldan şu- en nüfuzlu. öüükerleri & MoRiİ meli sulamak ve en mühim şeriklerinden birinin kızı olan Liyay konağında mi- safir ediy. ison, Amerikalı şe- alıy: Birgün Mori: rikinden bir telgraf alıyor. Ken: disi ve refikası, yani Lidyanm annesi ve babası, bir e Morisonun evine muv sisi ceklerdir. Morison, irk Lid- yaya ok ve ini kar: lamak iz baelkekin isti- yor. uu dakika Lidya, a, bir ii babasının ema iti- raf ediyor. de misafir iken, bir ölöel mi sev- Onun darılmasile ii mü“ nasebetler bozulacak bu yüzden, ve ayrıl açardı. Buna mani olmak iç e ya” pabilirdi? de bir. saat içinde. Morison derhal düşünü- karar veriyor: yor Lidyanın Meri şoför, birkaç dakika zarfında, Morisonun kar- şısındadır. a rison , o bulduğı çarei halli ona anlatıyor. İki genç biribirini sevdikleri için on- larca ay rılmak m Mi e- e > n için şoförü derhal bi Kazaen ln Taralinda ihtiyaı fakir .bir kont var- dır. Ko di kala di Seren sonra, bir nie para mukabi- linde unvanını, aye nn e na tevcii yi Bir iki dakika sonra, Morisonun a bankala.d..n birinin müdürü we ediyor, ve götür, onun Yeri e tayin olunuyor. ala ka'a ML eğe ka- lıyor.. Onu di orison derhal temin ediyor. “Nik ayet bie otele büyük bir Siret için hazırlık emri veriliy: e Lid in ve damat onları karşıla Bu bir perdelik ee kika devam etmekte ve hadisai filim süratile pis sağ kip Ni mektedir, Piyes gi österiyor E an in- sanları teshir ettiği zamanda hiçbir şey ikünz kem Bir kaç dakika zarfında en ümit çllmiyesek şeyler vuku bula - Buda- p7 Macarların bu yeni, ün Kom 7.VAKIT. — 19 Kânunevvel 1929 —> “ll > Fransanın ei kaplanı 60 yaşından sonra . yes müellifi oldu Vaktile “Voile du Rİ ibda etmiş olan Gemler anlatı yor — Klemarso? Evet, 1903 de e, El Bt e oynadığı Bir gün, row te kit etmişti. ştan ve eli bunu istememişti ho; diye İsra U yapmıştım. Yun! Bitirdikten sonra, döndü m yret, dedi, nasıl oldu da bu Sri ölmedi. Çünkü, Mn mi e ta men, İyi ayışlı ANL Karli Sönen ie altın da bir sa k kalbi saklardı: Provalara bii beraber elirdi. İrade — kuvveti o! konşuvordu. — Gidip istirahat ediniz, de E p a dedi, souk aldım ma zararı yok yavrum, çal alm halım et. “ Saadet örtüsü , tüyük bir mu af akiyet cima Fakat mstbuat ertesi gün p nazik davranmad: B:ihassa Kasa Mbradaicü “hkdbe “bir Hatip — o zamai se leke çok dikkat ediyor. "Tuhaf değil mi, rö Fle: Kayave «sene tiyatro Mi gi Bu muvai aki t Klemansonun esaretini artırdı. Bir eseri den aklar ii “ En kuv etliler , diye r p -es daha yaptı. Fakat bu ilk le fena idi. Bir piyes daha yazdı ar a oynanmadı, ve vihayet politika ir onu ta- mamile kendin çekti. O zaman. lr “Şafak, sirli bir gazetde alışıvordu, kimse bir gün ni başvekil olacağını tahmin e! oydu. e anlatı un ve oraza 1909 ii e idi. K.kenin nezar ti altın da idi. yemesini, se'âm vermi bir çok adetleri ei AGİ Klemans İnce, bir ©, hiç Söz İliniya zi Arasıra ho- rdan yar, bastonunu sallıyordu. Bu, memnuniyetine oldı e aksine de delâlet edebi lirdi, şey ur Fakat ne piyesti! Di mırıldanan, bir az da uz: all Sekiz sahifalık bir ler söyle diğim hatırlayorum. Buna rağmen tahavvüllerle dolu, ze ek essir. Bir nevi Çin “ Bütün ei imi 7 kaldılar. Diye sordu. Beni tanımamıştı. — Sin.orel Diye Re y allah müstahakını versin dedi, İZ evvel niye söyleme: dinl İşte adamdı. böyle | bir Klemanso Mamorin son Amerik: zaleti » adlı pi Fransız inne kkitleri bu eser- lerde bedii bir kıymetten fazla şekil ve edada bir yenilik gör- müşlerdir. Ba beraber bu iki eserde de tahayyül, ibda ve temsil na- mına ciddiyetle nazarı dikkata alınacak birşey yol İhya olunan eserlerin bil 1903 te Emil Fabr tarafın. ılan x Les ventres çize » dir. İm cisi Ge ğa ın «La Prin- cesse Lointaine » dir. bu eseri ilk defi olarak 1895 te temsil edilmiş, ZE ee rolu, Sara Bernar tarafından deruhte edilmişti. Saranın vi iz defa, Vera Sergine tarafından deruhte aral edilmiş ise de, mümasil vi de bu pek şairane eseri, bütü: e Mei sapi IŞİ erlerden başka, yeni eser- rafından yazılmıştır. Nozure ile Alfred Savoir. Savoir ın “Lui,, namındaki ko- medisinde, kendini Allâh sanan bir mecnundan bahsolunuyor. Nozierin eseri “Ledi Hamilton,, dur. ME Ledi Hamiltonun, onla geçen hayal ak'alar muhteli geçiyor.