19 Ekim 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

19 Ekim 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

SON HABERLER Meclisin küşadında Maliye Vekili mühim bir nutuk irat edecek Ankara, 18 — Büyük Mil Yet Meclisiniği açılma zaman! yaklağtığından Meclis bina: çırlıklara başlanmıştır. çılmasını mütea- il İsmer Paşa Hz edeceği gibi i Saracoğlu Şük- fıwdan da mali bakkında çok mii un bir nutuk irat »leler arasında bü sene tatbik olunan barem kanı dan elde ödilen ne üceler, dalgalı borçların te diye sureti, kazanç vergileri, arizl, mütekalt, eytam ve eramil maaşlarının. tesviyesi tekgüt kan! tuk parala ice gibi İçler bul Şeker, gaz, benzin Ankara, (8 — Yeni güm- müvakkat kendilerile edilerek ih an devletler muvared; ında şeker © mevat ile petrol be şeylerden, bu mukavetelerin müddetlerinia hitamınâ kadar “eski, tarife mucibince gilm- rük istiblâk vergileri ile her &iloda aymes 8 kuruş inhisar resmi alınaci Jeretler için hazırlanan lâyiha 18 Barem kas makto “ücretlerin şü tahvili için muayyen bir zaman bırakılmıştır, Bunun için maliye vekâletince hazır- âyiha bir kaç güne | edilecektir, Muhtelitmübadele komisyonunda Mahtelit Mübadele komüsyo- dundaki başmurahbasimiz Tev- fik Kümil Bey ay sonuna doğ. vw Ankaraya gidecektir. Diğer taraftan Yunan heyeti murahbasası rel M. Diyaman- dapulosun dn yakında Atine- ya gideceği haber verilmektedir. Başaran Meri masallar Neda sine çalışacaklardır. Azala- rın . verecekleri paralarla güzel bir bina a'ınacak bir hütüpane vüruda getirile. cektir, Fırkamız namzetle- rine rey verdiğinizden do- layı arzı şükran ederim. Bu münasibetle oOGazi Hz ne, Başvekil paşâya, Sihıyye vekili Refik beye birer telgraf keşide edil. mesini teklif eylerim. , Bü teklif alkışlarla ka- bul edilmiştir. Odanın idare heyeti bu hafta zarfında toplanarak teis intihabını yapacaktır. * Dün Ankarada da intihahat yapıldı Ankara, 18 (Vakit) — Merkezi Ankarada bulunan birinci etibba odası intiha- batı Şehremaneti salonunda yapıldı. Firka mamzetleri kazandılar. İdare heyetine seçilenler Vehbi, İbrahim, Osman İs- met, Hüseyin Enver, Vefik (Yedek olarak) Hamit, Osman, Celâl, Zeki, Tahir İbrahi Besim, Şükrü Yusuf, Haysiyet divanına seçilen- ler Sadık, miralay Aziz, diş tabibi Hüsamettin (Ye- dek olarak) Nazmi, Salâ- battin. beylerdir. > EA EZ VAKİT 19) Teşrinevval “ VAKT IN ŞEHİR VEMEMLEKET HABERLER Dünkü spor hareketleri Gayri mübadiller Kıymetler hangi, esas- 'ara göre takdir olunacak «sübadeleye tabi olmıyan metruk emvajden şimdiye kadar kıymetleri i takdir edilemiyenlerin kıy- metleri tahriri müsakkafat yapılmıyan yerlerde 330 senesindeki kıymetleri üze- rinden takdir olunacaktır. Maliye Vekâleti bundan bir ay kadar evvel tahrir yapılan yerlerde (temlik müamelâtinda tahrir kıy- İ metlerinin esas ittihaz edil mesini bildirmişti. o Son gelen emirde bilhassa bu mesele tashih edilmiştir. Bir ay İevveline gelinciye kadar idare heyetleri tara- fından yapılan takdiri kıy- metler temlik muamelâtın- da esas olacaktır. Yeni Ja yapmağa karar ver- miştir. Bu cümleden olarak geçenlerde istifa eden sefir M. Obatarın - yerine © Japanyanın | Bern sefiri M. V. Voşidayı ta- yin etmiştir M. Aşidann yerine de bir memur gönderileceği ci hetle, mumaileyh teşrinsani mi- hayetinde memleketine gidecek- tir. Bundan mada sefaret müs- teşarı M. Muimura dahi diğer bir vazifeye tayin edilmiştir Plâk ve gramofon ithalâtı #thalâtı hersene mühim miktarda artmaktadır. 927 de plâik ve gramofon it halâ iki buçuk milyon lirayı bulmuştur. Sözünü tütmiyan şirketler #mtiyazlı şirketlerden bir kısmının mukavelenamele- rindeki teahhütleri yerine getirmedikleri anlaşılmıştır. Alâkadar makamlar bu teahbütlerin derhal yerine getirilmesi için icap eden tedbirleri almıya karar ver- Diğer taraftan maslahatyüzar | diğer | Zekâi B. Yeni ticaret muahe- deleri hakkında beya” natta bulunuyor Birkaç gündenberi şehrimizde bulunan — Diyarbekir meb'usu Zeki Bey dün Ankaraya ha- reket etmiştir. Zekâi Hey bu münasebetle bir muharririmize şu beyanatta bulunmuştur: — İngiltere, İtalya, Ame rika ve Romanya ile o ücaret muahedeleri imzalandı. Yakın da Lehistan ve Yunanlatanla da edilecektir. Türk - Rus müahedesi mü- zakersti ise Moekvada cereyan etmektedir. Ankarada ihraç hak- kı muahede mucibinbe tanınmış olan malların listesi tanzim © dilmektedir. Pek yakında bütün devletlerle ticaret muahedeleri aktedilmiş bulunacaktır. yapılıyor Son günlerde bâzı kimselerin ahı haricinde hayvan kes sip sattıkları anlaşılmıştır. Alınan haberlere göre buviş en ziyâde Edirnekapı civarında yapılmak- tadir. Buraya her sabâh erken- den çiyar köylerden getirilen koyun, keçi ve sair hayvanlar l kovuklarında gizlice kesil- mekte. ve kaçak olarak satıl maktadır. Bu suretle muayene- iz ve kaçak olarak kesilen etler 30r40 kuruşa kadar tedarik edilmektedir. Mezbahada kesi- len etler 60.70 kuruş olduğuna göre bu kaçak etlerin çök rağ- bet kazândiği söylenmektedir. Şehremaneti bu et kaçakçılı. ZBından heniz haberdar olmâ- dığını beyan etmektedir. Bir sahtekâr yakalandı Galatada Arapyan hanın- da ilânat acenteliği yapan Mahmut Salim İsminde biri evvelki gün Adapazarı ban- | Kasıma “telefon © ederek ken- | Hakkı Şinasi Paşa | olduğunu, bankaya gönder: | disinin diği Nedime hanımdan 8 liralık bir makbuz "Teyyare mi alarak uasına abone olunmasını bildirmiştir. Ban- Kü bühdan © şüphelenerek polise haber vermiş ve ne- Ücede Mahmut Saim yaka- lanmışur, ÜNİ Başpapas varissiz öldü Mütevvella başpapas Vasil- yos Efendinin varisi olmadı- ğı anlaşılmış ve terekesi dev- İet hazinesine intikal etmiştir. Türk-ingiliz münasebalı “ Taymis ” te çıkan bir haşmakale Resmi İngiliz gazetesi Yavuz zirhlımızdan bah- sederken “O dünyanın bu kısmında halâ en müthiş harp gemisidir., diyor Taymis gazetesinin (14) tewinevvel . tarihli | nüshasında çikan bir başmekalede | İngiliz donanmasının Türk sularını Ziyaret etmesinden bahsebilmek- te bü ziyaretin sulhan beri vuku bulan ilk ziyaret olduğu değiliz Amıralınm gördüğü bümü kabulden çok mütehasalı bulunduğu, Gezi Hz. tarafından ra > ilk ecnebi omira- elk olduğu © kayde dilmekie ve çu mütaltaları ileri SA “İngiltere ile Türkiye | ara- sında müzakere edilecek büyük meseler yoktur. Fekat İngiltere Türkiye mukadderetle > husust #wrette alâkadar olmaktan uzak değildir. Geçen sörn ellinci ye yetmişinci senelerinde İngiltere, Türkiyenin müttefiki ve müzah. ri idi Tarihin bu şabifesi İngiltere nin ozamana ait en canlı hah. rah arasındadır. Bundan başka İngilterenin — bahri müşavirleri gil eski Türk dohanmalarına uzun | zaman hizmet etmişlerdir. Harp- Japonya ile İngilter Boğazlarla Marmara © denizindeki © gayri wkeri mıntakaları temin edenler arasındadır. Umumi harpten beri Türkiye bükümetinin donanma için tah- sis ettiği masraflar, pek muledil idi. Fakat bügün İstanbul mu- habirimizden aldığımız malümata göre önümüzdeki on sene için bu sarfiyat şayanı dikkat bir surette genişletilmiştir. Göben namile daha çok maruf olan yavuz harp gemisi tamir — edilmişür. Bu gemi, şimdi. bile, dünyanın bu kıs sında bulunan gemilerin en mmüthişidir. Bundan başka Tür- kiye hükümeti iki muhrip de sipariş etmiş bulunmaktadır. » Taymis gazete diğer bir sütunda bugünkü bahri kuvve timiz hakkında mufassal malü- mat verilmektedir. Diğer taratan “ Deyhitelgraf güzetesi İsanbul muhabirinden aldığı uzunca bir telgralı neşret- mektedir. Bu telgrafta Yaruzun | tamirinden ve harp esmasındeki | Galalasaray İngilizlere yenildi İstanbul mıntakası kongresinde yeni heyet lerin intihabı yapıldı. Galatasaray da idare heyetini değiştirdi * “Kanbul mınlakası Kongresinde müzakere başlarken Dünkü cuma gene heye- canlı “bilhassa hararetli bir spor 'günü (olarak (geçti, Fakat “şu nokteyr bilhassa kaydedelim ki işin hararetli safhası" sahada bilfiil oynanan maçtan: ziyade kapalı salonda ve rhasa başında cereyan etti. Dün. iki spor kongresi akdedildi ve bir futbol maçı yapıldı. Mamafih futbol maçı da gerek cereyanı, ve gerek ne- tcesi idibarile Kongreletden bitinin tesiri altında kaldi ve adeta verdiği neticey€ nazaran bir kongreye feda edildi. Maç malüm:. Galatasaray İngiliz. bahriyelilerile oynadı. Kongreleri de biliyoruz: Ne vakittenberi toplana - mıyan İstaubul mitakası kon- gresl ve Galatasıray kulübü nün fevkalâde kongresi, Halk fırkasının spor işle- Üni nezareti altına alması Yüzumsuz tertiplere filân mey- dan bırakmamıştı. Bu itibarla İstanbul sporunu alâkadar eden buköngrelerden mühimmi ve birincisi sükün içinde yapıldı. Içtima Beyoğlu hatk fırka- sındaki spor. salonunda 37 kulüp murahhasının iştirakile akdedildi. Mıntaka reisi Şe - refetün -B. kongreyi açtı. Ve nizamname mucibince kon - gre reis ve kâüpleri intihap edildi. Riyasete Muvalfak kâ- tipliklere Saim Turgut ve Se- lâhettin Beyler seçilmişlerdi, Bu ilk inrihaptan sonra Şe - ralettin B. umumi! muamelâr hakkındakı mıntaka raporunu okudu .< Rapor küçük bir münakaşadan o sonra kabul edildi. Arkasından İdman heyetlerinin raporları da ka- Lul edildikten sonra intiha- bata geçildi. Köngre reisinin teklifi üzerine İnthap işart reyle yapıldı ve Halk fırkası namzetleri itfakla seçildiler. İdare heyeti: Birinci rels Yusuf Ziya B. İkinci reis Ahmet B., aza Hikmet B, aza Kâmil B, iza “Selâhettir 5. Yedek aza: Orhan; Aptullah Kemal Halim Beyler. Futbol heyeti: Reis Hamdi ten sonra Fransa, İtalya ve | hareketlerinden bahtolunuvor, İ Sedat Riza B, azı Gelip B, İ 1 A, aza 174 Rüştü B., aza Kemal 1i. ilm B, Güreş ve Halter heyeti: Reis İsmail Hakkı, aza Dürü ve Seyfi Beyler. Atletizm, voleybol, bas - ketbol heyeti: Reis Âdil, aza Sedat, aza Fehmi, aza Suphi, aza Ekrem Beyler. Denizcilk heyeti: Rels Vamık, aza Cemal, aza Kadri, aza Riza Beyler, Tenis heyeti; Reis Tevfik, aza Ferig aza Nustat Beyler. Boks ve İskrim heyeti: Reis Eşref Şelik, aza En- ver, aza Nuri Beyler, Bisiklet heyeti: Reis Şekip, aza Fahri, aza Sulp Beyler. Galitasaray kongresine ge- lince; mevcut idare heyetinin gördüğü . vezileyi kâli bula- rak yerine yeni bir heyet getirilmesi — için o mektebin konlerans salonunda fevkalâ- de olarak akdedildi. İmza toplıyarak İçtimam yapılmasını temin eden mu- halefet partisi birçok mun melât etrafında idare heye tinden izahat İstedi. İdire heyeti bu suallere birer birer cevap veriyordu Pekat bu arada oldukca hararerfi mü- nakaşalar cereyan ediyor ve ve vakit vakit Sarıkırmızılı. larm kongresi son sönelerlu en münakaşalı içtlmalarından biri halini alıyordu. Nihsyet yeniden © idare heyeti intihabı için reyler toplandı ve şu netice alındı. Reis: Necmettin Sadık B. İkinci reis: Adnan B. Umümi kâtip: Eşref Şefik B. Muhasip : Tahir Yahya B. Veznedar ; Ali Haydar B. Bu suretle eski idare he- yetinden yenisinde £ yalnız Necmettin Sadık ve Ali Hay- dar beyler kalıyor diğer üç zat üçer, dörder rey farkla akalliyette kalıyorlardı. Bu tarafta şiddedi münw kaşalar Olur, reyler alımip verilirken Stadyum da Gala tasıray takımı İngiliz bahriye tekimile karşılaşıyordu.. Ha: sanız güzelliği, maçın ehem- miyeti stadyuma pekçok se yiret toplamıştı. Bu ii bin. den fozla balkın içinde bir |Memieköt hsberleri | yağan yağmurlar Balıkesir havalisinde bazı tahribata sebep olmuş, ka» sabalar arasında münakalâtı temin eden şoseler, sellerin hücumu karşısında istifade edilemez bir hale gelmiş- tir. Bu arada seller, “Ban dırma hattında da mühim hasarat yapmış, Ömerköy- Susığırlık istasyonları ara: sında - bir kemerli köprü yıkılmıştır. Bu yüzden tren seferleri aktarma suretile yapılmaktadır. —Bandırma- İzmir ekspresi evelki gün İzmire 7 saat geç gelmiş- tir. Bir cinayet İzmirde Gâvur Ali oğlu Gâvur Hesan, iskelede a- rabacılık yapan Mahmut oğlu Raşa isminde birisi- ni öldürmüştü. Cinayetin sebebi “kabanın “Tamrliğ olan Hasanın sözünü dinle memesidir.. İzmir belediyesinin aldığı borç Geçenlerde İzmir bele- diyesi İş bavkasından 2 | milyon lira borç almıştı. Bu husustaki karar sureti | Maliye Vekâletinden İzmir defterdarlığına . bildirilmiş- tir. “İzmir belediyesi bu borcu 10 senede ödiyöcek ve bu müddet zarfinda 985 bin lira (siz verecektir. Helvacılar şirket yaptılar İzmirdeki tahin helvacı: ları aralarında bir limited şirketi yapmışlardır. Kredi kooperatifleri İzmirde kredi kooperü- tflerinin tesisine (faaliyetle devam olunmaktadır. Şimdiye- kadar 15 koö- peratif o merkezinin küşat resmi yapılmıştır. çokta ingiliz” bahriye efradi vardı. İngilizlerle mütareke den “sonra: ilk defa olarık futbol sahasında “karşılaşıyor. duk, Bu itibarla Galatanarayın iyi bir netice almasi bekleniyordu. Bugünkü vaziyetine ve karşısına çıkag takımın kuvvetine nazara bu netice tabit idi, Fakat Galatasaray takımı dün Like İRİ GELEEİİ £ zaman muvallak oyunler;; , miye alıştığımız Galetasarayın deha pekçok kuvvetlerin yendi. ğimiz dünkü İngiliz takimi kar. şında aldığı bu neticeyi gayri tabii buluyor ve bu mevsimsiz gayri tabiiliği de ta sahaya ka: der çikan kongre görültülerine wfediyoruz. İ se “Deniz ticareti müdür! tarafından © tüccar YAPİ rının © senelik, muaye başlamıştır. Bu işi ay s0 kadar bitirilecek; sonra del dahilindeki sair me kontrolu yapılacakar. Mpayene,. makine abi tahliye ve telsiz Ge üzetinde yapılmaktadır! 9 Ahiren mebusluği tbhap edilen Haliç g müdürü Hasin Cemil Bt yerine şirketi - Hayriye # müdürü Emin Bey imi edilmiştir. & 3! günü Firka teşrinevvel İ gür toplanarak B.M M Gİ riyaset intihabatı için # zetleri tesbit edecek” vanı riyasette esaslı dülât o olmüiyacağı mektedir. G istikrizi dat Gİ lâm evvelki gün, ie İ başa baş gelmiş, 100 Hİ fırlamıştır. Bu müne borsa dahli ve haricindâl zahürat yapılmıştır. B Sihhar fik B. diş tabip teşkil etmek üzere matte bulunmuştur: “Sade bi İngiltere ve 4 diplomus müktesepleri i vekili Vekâlet, bugün, baki kayboluyor, diye feryat diş tabiplerinin o mejiğ dağıtukları o vesikalara devlet makamatının &X doe istinat edenleri imi sevkettirmişür ki bi 128 kişidir. İ 9 Ceçenlerde bir M8 grupu o tütünlerimizi » pada satmak üzere idayesile bir mukayele mış, fakst sözünü rut için mukavele fesbeğ depozit akçesi | idare fından irat kaydolun Atinadan “bildirildiğine bu şirket son gam Yunanlılarla âyal. şerti rinde “#yuşmak üzeredilğ Harp akademisi diploma düğıtıl Bugün saat 15 te Tayyare gaz hakkında