zi Hamle beyazlarda: Üç: hamlede beyazlar mat eder Çi İdare mecmuası Dahiliye — vektileti peyredile İre moçmyasnın. ağı tos Düren vie. Gi «ua tarafindan tedir. Klâsik morsolarla lanma, evlenme; rilir. Kadıköy iskele Üzerindeki ki, gazino ve dans Selam Her akşam #aat altıdan gecenin yirmi dördüne kadar beş kişiden mürekkep: cazbant devam etmek- beraber Tarzan Büse- yin- Bey tarafından © ayrica Kafkas havaları çalınmaktadır. Servisin mükemmeliyeti son derecede olup fiatlar o nispette ucuzdur. Zeşrif edecek ailelerin heran memnun kalacakları ve güzel bir vakit geçirecekleri şüphesizdir. Salonumuzda nışan- hususi © “ziyafetler de deruhte edildiği gibi arzu edenlere salonumuz muayyen bir saatla cumadan mada her gün kiraya ve- Müdüriyet MEALLİ) ivy ce EE Fetihe Çarşambada kız ve erkek, leyli venihari Hayriye orta mektepleri Ana, İlk ve orta kısımlarını kiz Ve erkek talebe koydi” için Çarşambadeki müdüriyet dairesine müracaat. ' Orta kısmının duhul imtihanlarına 5 serelim a emrine manları umüm tur. Münakasa 91 reştinevvel Ankarada: Devlet Demiryolları Münakasaya iştirak edecek muvakkat ti müdürlük Talipler ermeleri etil Ankarada, malzeme de den, | gazasından tedarik edebilirler. fevkalâde ga em: cok leziz FONDAN “Devlet demiryolları ve İl! i idaresinden: pazartesi günü saat 15,30 da idaresinde ,yapılacaktır. lerin. teklif mektuplarım ve nı aynı günde sant 15 e kadar Umumi lâzımdır. şarinamelerini iki lira mukabilinde İstanbulda Haydarpuşa mas İnEonu Hacı Bekir Zade EL Ali Muhiddin KAYMAKLI LOKUM KESTANE ŞEKERİ Müessesesi Ticariyesi NUGA bi iz ÇİKOLATA EYEJEİ Bars Ba Tvedn ssürşolör yağı kapalı zacila minakasaya konmuş! (JB > gazeli ormanla 0 kağ Masiki parçaları orköstro şefi Masrtro Lemiş tarafından adapte Sim artistler tarafndan varyete mamat# Zİ 3nend0 “İN Cümâ günleri matine daat 3 bu- çukla temsilden sonra tramvay temin. edilmiştir Gençlik kültürü Gençlik kütüphanesi “ Vakıt , gençler ara sında bir anket yapınıştı. Bu anketin neticesinde şü- nu öğrendik : Gençler eser bulamadık- ları okuyamıyorlar. çünkü okumak istedikleri eserler: ecnebi . lisanlarile için yazılmıştır. Gençlerin bize verdiği bü cevap bir haki- katin ifadesidir. Biz*Vakt,in anketini takip eden bazı dostların fikrine iştirak Onlar genelerin verdikleri cevap- tan şu neticeyi çıkarıyor- lardı : « — Bugünkü gençlik okumuyor. Halbuki dünkü gençlik bugünkü gençliğe nazaran harıl, harıl oküyor- du. Binaenaleyb bu” günkü nesil, dünkü nesle nazaran daha tembeldir. Biz bu fik» re taraftar değiliz. Gençleri bir kalemde! ittiham ve işin diş yüzüne bırakarak hüküm, vermek pek doğru bir iş olmasa gerektir. Gençleri avarelikle, hay- lâzlıkla — ittiham etmeden evel: ne için. dünküleri' o- küinak istemiyorlar diye düşünmek lâzımdır. Bugütikü gençlik, dünkü nösilden hem hisçö, hem fikirce ayrılmışlır. . Hem öyle bir ayrılış ki ara - daki © mesafeyi < tahmin pek güçtür. Dünkü nesil âlimile, şeirile, edibile ku- unu vusta ile devrimizin arasındaki dehlizde yetiş miş bir nesildi. Bu nesil kurunu vusta ile yirminci asır medeniyetini lehimli- yen ve bir bakıma göre kurunu vusta kültürünü ya- şıyan kepti, Fazla olarak bu ne- sil aldığı terbiye ve için de yaşadığı cemiyet mubiti etmiyoruz. insanlardan - mürek- itibarile de kurunu vustanın mahsulü idi. Yirmi sene evelki gençlik böyle bir gençlikli ve bu gençlik kendinden (o evelki — nesle benzemek, uymak ve ondan örnek almak o mecburiye- tinde idi. İle “Halbuki bugünkü; Desil |, bugünkü nesil kendini dünden hiç birşey almıya mecbur addetmiyor. İnkılâplar, yeni nesli kam- çıladıkça, o kamçıladı ve dolu dizgin yeni bir hayata p sü ikledi, Bu yeni hayatın | mimarisini kurmak için dün. İ-kü nesilden ne öğrenmek ihtiyacı . var? : Her, şeyde “Yeninin,, zafer tırampetleri i » Dünkü zevk bir ini. aldıktan: sonra gence niçin dünkü adamla» rın eserlerini okumuyorsu- nuz demek akıl kârı olmaz. Dünkü fikir cereyanları İulâsa edilirse ya Kurunu vusta ile muasır medeniyeti biribirine raptetmiye Yarı - yan acaip bağlardı. Yahut da düpedüz iskolâstik dü- şüncelerdi. Bügün bütiların ihisi de hüçbir' boşluğu doldurmuyorlaz. O halde dünkü eserleri genç niçin okuyacaktır? ve dünkü adamların geri bir cemiyet için hazırladıkları ge- ri düşünceleri niçin benim- siyeceklerdir? Benimseme- mekte haklıdırlar. Binaen- aleyh bu şartlar içinde gençlik belki dünkü nesle nazaran daha az okuyor. Fakat eskileri okumadığı için fazla bir sey kaybet- miyor. Hayatın hamlesi onlara ne okumaları lâzım geldiğini ihsas etmiştir. e Gençlerin hemen hepsi “Avrupa eser- leri istiyoruz, diyorlar. Şüp- hesiz bu, kör bir görene- gin ifadesi değildir. Genç- ler, “Avrupa eserleri isti. yoruz, derken “müsbet ka- fayı halkeden eserler isti. yoruz, diyorlar. *Getçliğe müsbet kafayı, veren eser. ler ortaya konduğu gün vaziyet tamamile bambaş- ka olacaklır. Bunun en ameli çaresi devletin bir — kütüpanesi vücuda > kütüpane ne şekilde vücuda getirilmelidir? Şöp- hesiz ki bu kütüpanenin teknik işlerinden bahset- mek istemiyorum. Bâhset- mek istediğim 27 okümak ihtiyacında olan gençliği geri bir Avrupalılığa değil ileri bir Avrupalılığa sevk etmesini temin tarzıdır. Bunun için yapılacak ilk şey, Avrupanın bugün kul- landığımız ampul haline gelen hakikatlerinden baş- yarak müspet ilmin bütün esaslarını derhal Türkçeye çevirmektir . maddeden ta cemiyöte ka- dar bütün sahalara ait bil giler nakledildikten sonra “ Yeni gün , de Osmanlı tarihinin tahliline dair neşr ettiği makaleler ve ihtilâl- ler tarihine dair tetkiklerile yalnız bir devlet adamı değil, bir. fikir adamı; ola- rak'da kendisini. tanıtmış olan Adliye vekili Mahmut Esat Beyrfendinin dedikleri gibi klâsikleri zemanımız- dan geriye gitmek şartile türkçeye çevirmeli ve klâ- sikleri Türkçeye çevirmek bir bakıma göre, meselâ “dritnavt,, satın almak istediğimiz zaman tekâmüle tâbi olalım diye evvelâ, bir tekne, sonra, kürekle işle- yen bir kayık, sonra bir yelkenli gemi, sonra pusu- lalı gemi, daha sonra bu- harlı. vapur, daha sonra yandan çarklı bir vapur, nihayet saçtan bir vapur ve” nihayet zırhlıların her nevini tecrübe ettikten son- ra dritnavt satın almak yani bir şey yapamamak- tır denilebilir. o Filhakıka klâsiklerin tercümesini is- temek klâsiklerin yaptıkları tecrübeleri tekrar edelim demek değildir. Dünyanın geçirdiği tecrübeler bizim için de bir dersten başka bir. şey değildir. Klâsikleri şunun için tercüme etmek, tanımak lâzımdır. Beşerin geçtiği yolları ve tekâmülün çizdiği hele- zonları, aldığı istikametleri iyi tayin etmek için “büyük sanayi, hareketlerine istinat eden bugünkü medeniyetin esaslarını aldıktan sonra ondan evvelki mödeniyet eserlerini ve bunca mede - niyetin fikir ve san'at ce - reyanlarını daha imkânı vardır. anlamak, yeçeni anlamak demektir, geçeni bilmek, geçmişe tahassürü değil; ileriye doğru iyi yürümenin usulünü öğrenmek demek - Bu esaslar 'ği On beş senede Gençlik nasıl değişti İngilizce S/ir mecmuasında neşredilen * bir tetkik 1919 senesihden beri şim- diy. kadar yalniz on sne 1929 da genç hız geçtiği halde. bu müddet zar- hnda insanların belinde vuku pr tir, Filhakika bu memlekete muasır medeniyetin en son eserleri | geliyor. e Meselâ otomobilin en iptidai şeklini almıyoruz, en güzel, ön yeni şekilde olanı tercih ediyo- ruz. Fakat biz her zaman hazır alıcı vaziyetinde ka - lacak değiliz. Yaratıcı bir kudrete sahip olacağız, bu yaradıcı kudret tarihin sey- rini bilmek kudretidir. Bil- hassa iyi bir münevver kitle yetiştirmek için beşerin ve zekânm geçirdiği merhale - leri iyi bilen insanlara ihti- yacımız vardır. Beşerin © tarihi seyrini usülü dairesinde görenler geçmişlerin hatalarına düş- miyecekleri gibi cemiyet içinde. manasız sarsıntılar, manasız ve ucuvebi hare- ketler yapmıya kalkışmıya- caklardır. Beşer zekâsının geçirdiği inerhaleleri bilen gençlik içinden bir Con Ahmet değil, bir Frend bir “vels, , çıkacaktır. Gençlik için böyle bir kü- tüpane istiyoruz. Gençlik elinde böyle müspet düşün- cenin anahtarı olan eserler olmadığı ; için okumuyor, gençlerin. okumak istiyoruz dedikleri eserler: Yaşadığı- mız devrin müspet kafasını halkeden ; eserlerdir. Sadri Etem *) mum yakar bulan tehavvüller, ön sene er velki dünyayı kalbettarihi bir »lem saydırın yeridir. Bütün insanlık, bilbama © gençlik ve kadınlık okadar değişmiştir ki; on sene evvelki hali göz önüne getirebilen bir insanın hayrete düşmemesi mümkün değildir. İngiliz muharrirlerinden biri veziyeti bu nokta nazara göre mubakeme &derek diyor ki: — 1914 senesinde, hatta dâha sonra Londra yürüyordu. Bugünkü Londra mütemadiyen koşüyor, hatta, uçuyor. . Başına parlak bir silindir geçirerek eldivenlerini öle alan, dört püsluk . yakalı . adamların biri kalmadı... 1914 ün adamları, gibi ıgaralarıni yakarlardı. Bügünkülerin cıgara dumanları bir volkan gibi indifa ediyor. Hele - kadınlar “ne kâder değişti, Bugünkü kızların anne lerinin adı kalp olan bir uzuvları vardı, ve bu kalp bir takım hislerle kabarır veya boşalırdı. Bugünkülerin kalbi, sanki hare- ket etmiyor. Birkaç sene evvel, kadın bir erkeğin yaklaşması Üzerine ha- filçe “ürperirdi.. Bugün kadın erkeği senseliyerek onu tenis sahalarında yıpratıyor. Gene birkaç sene evvel kak. teyl sosiyetelernde genç kadın- lar, daha fazla seyirci kalırdı. bugün bunlar erkeklerden fez- İn içiyor ve “üçüncü elhs* ma“ ni “verilecek * yeni bir cins Vücuda getiriyörler. Asri kızlar, tabir esiz be podra, ruj ve bedbinlikten mü- teşekkildirler. Bunlar bilhassa genç iken bir şeye inanmiyor, bir şeyden korkmuyor, ve sev- mek nedir? bilmiyor, yahut bildiklerini iddia ediyorlar. Umumi barpten evvel hatta umumi harbin birinci ve ikinci senelerinde İngilterede kalp ile hisse ve aşka inanıyorlardı, O zaman erkekler, bölü kadınlara ilmi eşk ediyorlardı. Bugün ise erkekler birer aşk ahizesidirler. Zamanımızın, ne kadar de biri, erkek kız namı verilen bekâr binlik binlere © varmaları di Bu yeni insanların idim, Mühendis mektebinde yeni sene tedrisatı Âli mühendis mektebin- de yeni sene tedrisatına önümüzdeki eumartâsi gü- nü başlanacaktır. Bu sene mektepten on genç mezun olmuştur, Mektebin «birinci sınıf kadrosu 80 kişi ola- rak tesbit edilmiştir. Fakat ancak 20 genç kaydedil miştir. Mimari dersi-için Frans sadan bir mütahassıs gel- mektedir. Mektebin gerek tedrisata, gerekse talebenin ihtiyaçlarına ait noksanları ikmal. olunmaktadır, genç bir “kran; genç erkek ta- rahndan “yapilâcek ber şeyi hem de kaba saba erkekten da- ha temiz yapabildiğidir. Belki bulur henüz bu “dereceye varmadıler. Fakat çahşıyorlar, Mussrlarımızm © çoğu âeri kadınin ahlâkı olmadığını söy- lüyorlar. Bu doğrudur. “Fakat reri kadına annesi de öyle idi. Kadın yer yüzünde" göründüğü günden beri, hiç olmazsa erkek- lerin telâkkisi dairesinde, ahlâk» h olmamıştır. İnsan nerede bulunursa bur lunsun genç Okadinm podra kutusunu, — ve dudak boyasını çikârarak * - podralendiktan | ve boyandıktan sonra bir kalemle kaşlarını çizdiğigörülür.. Bu günkü kızlar bacaklarını aç makla kalmadılar nihayet çora- bida kaldırdılar. Dünkü Londrada kızlar ve erkekler * açıkta değil gölgeli köşelerde sevişirlerdi. Bugün bu tesettüre hacet görmüyorlar, çün kü aşkın ne olduğunu bilmiyor belki aşka gülüyorlar, Zamanımızda en çok moda olan şey,. talaktır. Talâk, yeni evlenmek kadar kolaydır. Bütün bu yeniliklerin neti- cesi olarak yeni bir nesil peyda oluyor. Sınıfların kütlelerle münase- batında görülen bu tahavyal, giyiniş ve tegaddideki değişik lik, apordan alınan zevk el- hasıl her cephede vuku bulan (il tebeddül ne netice” verecek? Bunun başka bir yazıda tetkik edeceğiz. ,, İngilizce | Sfir mecmuasında neşredilen bu tetkiki iktibas et- uk. Mecmun 1920 un genç kız tipi olarakda yukarıya al- dığımız resmi koymuş. İngiliz muharririnin müşahedelerinin ne || derecede afaki olduğu meyden- OPERA SİKEYİ göstermekte olduğu Hi pB Klin TABİRİ ilk sesli filimle müzefler olmaktâ se 281 inci say —J , çıktı Gençler İçil İtalyada ayrı mahket ler tesis ediliyor Taymisin Roiadân ğı malümata göre İtalya şehirlerinde © çocuklar gençler “için mahken tesis edilmektedir. Bu mahkemelerin t için Adliye nazırı bir mim neşretmiş, gençle” rasında cürümlerin tâ” ve adli kuvvet ile gen himaye eden teşkilât sında sıkı bir münas&i tesisini istemiştir. Bunun için,.. yaşlı 4 ların alâkadar oolduğu valar müstesna olmak r& gençlerin : alâkadar dukları; davalar hafi rak dinlenecek, “bi başka bu davalar, alel davaların . dinlendiği. den uzak. biryerde olunacaktır. Bu suretle gençlerin * ba “yaşlı müerimlerle lâtları menedilmiş olaci Bunların “hapisaneleri ayrı bir yerdedir. Mahküm olan gen$ gençleri himaye eden kilât “ tarafından © zi edilecek ve onların tı ta dairesinde idare cektir. » Tan gazetesinin münakkidi Paris, 2 (A.A) — Ro muharrirlerinden mü: M> Terive, Paul Soudâf yerine Tan gazetesi nakkitliğine intihap “ muştur. eki Teşrinevve! | Rebiülahir: 29 Burç” BI ei Iİ il © Günün mazilali. Sakavete endaze Biri” EZ. Rüzgr Şimalden esecek * | alcak. Bugünkü