30 Temmuz 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

30 Temmuz 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

5 , Fransa, İngiltere Fransa, İngilterenin ihtildfi Yuananistan lehinde ve Türkiye aleyhinde bulunmasının sebebini sanlamamıştı © Ticaret — işelerine © gölince, bunlar içinde senlerce devam edecek bir semere verecek © lanı görülmüyor. Bununla beraber biz mütemadiyen bu yolda sürükleniyoruz. Rusyaya karşı takip ettiğimiz. batı hareketle “en çök samimiyetle “alâkadar olduğümz iki büyük demek #asilerden, Amerika ve Fransa- dan, kendimizi ayırmış bulu- nuyoruz. Bolşevikleri memnun edelim diye o kadar itimat ve hüsnü niyet kaybetmiş bulunuyoruz ki, Fusmsayı Almanyaya kari ya pacağı bir hareketten menedecek kadar nüfuzumuz kalmadı, Halbuki Biz bütün kuvve mizi «bu mühim O oinkiçali emine “Kasretmelidik. © Biz on- isle iyi dost olsak ve hüsnü niyetlerini idame etsek pek nö- tuzlu bir mevkide bulunur ve onlerin hareketini tadil ederdik, Biz Rus meselesinden dolayı Fransa ile münasebatımıı kat'a doğru gidiyoruz. Ben bu vazi- yeti istemiyorum. Bu yaziyetten tevellüt edecek neticelerin pek fena olmadığından, Fransanın, küçük islâf ile birlikte zecri bir bereketle kendilerini müds- fan etmesinden, Almanya ile Rusyanın kapılarını kapamala- ndan, bizim dostsuz ve siya esisiz kalmamızdan, endişe edi- yorum. Bundan başka Türkiye me- selesinden dolayı Fransa ilede bir sürü sui tefehhümler hasıl olmuştur, Fransızlara karşı ge © kâyetlerimizin bir çok © sebip- — etini anlıyorum. Türkiye hak- kında bize tahmili arzü olunan © siyaset) yalnız. Fransanın değil “İngilterenin de menfantlerine mu- baliftir. | Bizim o mülemadiyen “Yunanlıları — alkışlamamız, ve Türklere busumet (göstermemiz. Fransa için geyri kabili tasavvur t idi, Fransızlar çin bizim bu hareketimizin peşindeki İngiliz. menafii | anlaşılmaz bir helde idi, Onun için Fransızlar fevkalâde bir takım saiklerden “şüphe et- mişler, buda iki memleket mü- nssebatına bir hayli müşkülüt Hive etmiştir. Son derece muhtel olan bir vaziyeti ilâh için vukubulan teşebbüslerimizi | son derece takdir ediyorum. Hikiyemize (avdet (o ede lim. Awsda bir takım sathi hareketi siyasiye £ vukubuldu. Briyan Kan konferansından son- ra 1922 kânuunusanisinde düş- nüştü. Onun yerine Puvankara geldi. Muhalefet safından mu- zefferane gelen Puvankare yal- nız tamirat meselesini, yalnız Ren ve Rur havalisini düşü nüyordu. Türkler bu sırada Fransızlara yardım edebilirlerse Fransızlar. için ne &la idi. çiy o muş, bu Yunanlılar birl mesele idi. Tabit bütün bunlar en münasip lisanla Wade olun müşte. Öyle bir #ndeki Âk- vam cemiyetinin .yüzünü kızar. tanazdı. Bizim maksadımız ise bu ifadelerin meslini anlatmaktır. İngiltere, Fransa ve İtalya eyni zamanda Türklerle müza- keria girişmişlerdi.. Gerçi harp resmen devam ediyordu, fakat 1922 senesinin martından mayıs nihayetine kadar Anadolu harbi tevekküf etmişti, Mart 22-26 da Pariste top- lanan, müttefikler konferansı bir mütareke ile Anadolunun tah- İlyesini emreden sulh şartları teklif etmişti. “Yunanistan mü- tarekeyi kabul etmiş, fakat sulh şartlarına cevap vermemiş, Ân- kara tahliyenin mülarekeye te kaddüm etmesini istemişti," bir müddet için bu çıkmaz devam etti. Fakat mayısta Anadolu içinde kanlı badisat vuku bul duğuna dair olan şayialar harice szmağa başladı ve gazetelerde yer boldu. Gazeteler, her gün Hıristiyanların katliam (edildi- ginden bahsediyordu. 1920'de Türklerin o Kafkasya tarafında vuku bulan hareketleri esnasında mahvolan”0 bin Ermeni!921de Trabzon ve Samsunda tehcir çedilen Rumlara alt maceralar Avrupa gezetelerine ilk defa olarak aksediyordu. 1922'de Garbi Anadoluda ki Rumların imhasına başlanılmıştı. Fransızlar bu hadisatı küçülimeğe, ve Yu: ösulilâr aleyhinde bunlara mü- masil hareketleri | göstermeğe çalıştıkları halde efkâri amine, şiddetli bir surette Türklerin aleyhine döndü. Haziranda, * Kostantin ile onun başvekili Gonaris mez bukane bir harekette bulundu. lar; Yüranlılar, Andoludan it fkayı Trakyaya © hakledecek müttefiklerden btanbulu görmek için müsaade istediler. Yunan- hlarıibu sirada, İstanbulu işgale kilayet edecek kuvvetleri © bu- lunduğu, “şüphesizdi.. Onların bu tehdidi “Ankarayı © iza'ç <tmişti.. Yunanlıların, müttefikler tarafından verilecek müsaade ile İstanbulu müvakketen işgal et meleri onların Anadoluyu şe- refli bir surette tahliye etmele- rine yardım eder ve sulh mü. zakeratını kolaylaştırırdı. Yunan» ların Sakaryada duçar olduk- ları mağlâbiyeten sonra kıral hanedanını ve Yunan kıraliçala. nm ancak İstanbulun işgali gibi bir hadise kurtarabilirdi. (e ZAYİ: Anadolu Hisarı 34 düncü ilk mektepden 926 senesinde almiş oldu- ğum şehadetnamemi zayi eylediğimden yenisini çıka- racağımdan hükmü olma- dığını ilân eylerim. A. Hisarında mukim Mehinet| muhtelif kısımların defaatle değiştirdiği deniz tayyaresi- Beğ za i ii Necati efendi mahdumu | nin eşkâl ve evsafı hakkında el'an büyük bir ketümiyet Vi Ki e mi mari İPüzarisi © Mehmet Hayrettin © | muhafaza olunmaktadır. Yalnız şurası malümdur ki vil - “ ciye nazırı buraya muvasa- Tagi lr nüğiiemi e zi lek ann söle iu dini Göl lay çinli kiki /8M zig Di İ laklarının < hepsine ayr LA ve VAKİT Lemm$ Fransada kabine buhranı zail (Corçil)in atıratı Radikal sosyalistler Kabineye iştiraki kabul etmediler Briyan nazırlarını seçmeye çalışıyor Paris, 28 (A.A) — M. Briyan, yeni kâbinenin teşkili vazilesini kabul etmiştir. Mumaileyh, dün “M. Tarâdieu, M. Loucheur, M. Cheron ve MeHerriot ile M; Briyan bu sabah M. Doymer ve M. Buisson ile iştişarelerine devam etmiştir. i Paris, 79 (A.A) — M. Domerg, ile M. Beriyan 40 dakika görüşmlüşlerdir. M., Beriyatı, gazetecilere fikirlerdeki gerginliğin İzalesi için çalışmakta olduğunu, fakat kombinezonün esası eski kabinenin esasından başka bir şey olmadığım ve bu kabinenin kât'iyen mağlup edilmemiş olduğunu beyan etmiştir; , Mum ileyhi, « bunu niçin muhafaza etmiyelim >» demiş ve ilâveten demiştir Belki bumu tevşi edecğim. M. Briyan yarın istişarelerini bitirmek Ümidinde olduğun söylemiştir. Mumaileyhı, öğleden sonra M: Prüncoiş Mafsal ile de görüşmüştür. Paris, 28 (A.A) — M. Briyanın kabine erkânindan ekserisini muhafaza etmek niyetinde bulunduğu söylenil- mektedir. Mumaileyh, hükümete iştirâk hususundaki kararları yarın ittihaz edecek olan radikalleri kabineye ithal edecektir. Paris, 26 (A.A) — M. Brian öğleden SOnra bir çok ;zevatı velbu meyanda M. Mario, M, Daladier ve M. -Blumu kabul etmiş ve sonra Elysee sarayına giderek M. Döwmergue ile görüş müştür. Paris, 20 (A.A) — M. Brian ile görüştükten sonra beyanatta bulunan M. Barthou, bir kere daha ihlâs ve hüsnü niyetle Radikallerin muavenetine müracaat edilmiş olduğunu söylemiştir. M. Daladier, radikallerin Portföy - süz nezaretler ihdâsının harp esnasında zaruri olduğu ve fâkat şimdi buna lüzum olmadığı mütalcasında bulun- muş olduklarını söylemiştir. Radikaller vaziyeti tetkik için sabahleyin» toplâhmışlardır. Kararların M. Brian meclise gelip te-yeni kabinenin progrâmin okuduktan sonra ittihaz edöceklerdir. Paris, 29 (A.A) — M. Şeron, bu sabah M. Poan- Ziyaret etmiş ve mumaileyhi ameliyei cerrahiyeye tahammül edebilecek müsait bir vaziyette bulmuştur. Serom muayenesi eyi netice vermiştir. Paris, 29 (A. A. ) Radikal sosyalistler müstakbel ka- bineye iştirake imlina etmişlerdir. M. Briyan keyfiyetten M. Du- merge malâmat öermişlir. M. Briyanın o müstafi nazırları yerle - rinde Iipka ve hariciye nezareti ile Başvekdle o deruhle edeceği hemen hemen muhakkaklr. Mumaileyhin arkadaşlarını Bugün öşleden sonra M. Dumerge takdim etmesi muhtemeldir. Paris, 20 (A.A) — Maten gazetesi, radikal fırkası hükümete iştirak etmekten imtina eylese bile dalma teveccübkir bulunmuş olduğu şimdiki harici siyasete muzâleret edeceğini yazmaktadır. Lö Jumal gazetesi M. Püankare nin çekilmesini Fransanın ba- rici siyasetinin istikametini tebdil etmiyeceğini, çünkü M. Poinka- Ta nin bu siyasetin idaresini M. Briyana tevdi etmiş olduğunu mümaileyhin Lahideki * müzakerata memur edilmiş bulundğunu yazıyor. —— ——— Tayyarecilik sene evvel ne ini, bugün ne oldu? Londra. 29 (A.A,) — Bundan yirmi sene evvel ilk defa olarak Manş denizini geçmeğe muvaffak olan meş- hur Fransız tayyarecisi Bleriot bu tarihi vakayı kendi planına tevfikan inşa edilen bir bomba tayyaresile dün tekrar etmiştir. Bleriot yarı yolda 11 İngiliz askeri tay- yaresi tarafından istikbal edilmiş bunların refakatinde Douvreâ inmiş ve burada yarım saat kaldıktan sonra creydon tayyare karargâhna (o uçmuştur. Mumaileyh burada umuru havaiye nazırı ile bir çok rical tarafından karşılanmıştır. Bleriot dün akşam birinci beynelmilel tayyare sergisinin küşadı münasebetile verilen ve tayya- recilik âleminde “şöhret kazanmış olan bir çok zevatın iştirâk eylediği ziyafette hazır bulunmuştur. Beleriot bir muhayere esnasıda manş üzerinden ilk uçuşunu pilottan başka ancak bir yoldu taşıyabilen yirmi beş beygir kuvvetinde bir tayyare ile 37 dakikada müş- külât ile yapdığı halde bu sefer ayni mesafeyi mütcad- dit yolcular nakledebilen bin beygir kuvvetinde bir tayyare ile 12 dakikadan az bir müddet zarfında ko- laycacık kattettiğini * söylemiş ve tayyarecilik âleminde son. yirmi sene zarfında ihraz olunan terakkiyatı hulâsa €derek faaliyeti beşeriyenin bu mühim şubesinden önü- müzdeki “yirmi sene zarfında kat kat mühim inkişafat ve tekâmülâta mazhar olacağını ve cihanın bütün aksa- minn 1949 sönesinden daha çok evel yekdiğerine mun- tazam havai hatlar ile bağlanmış bulnacağını ve bugün Londradan Parise ne kadar kolalyıkla gidilebiliyorsa o zaman da Londradan Novyorka ayni kolaylıkla gidile- bileceğini beyan eylemiştir. i Londra, 20 (A.A) — Nevyorktan' Daily Maile bildi- riliyor: Amerikan bahriyesine mensup mülâzim Vilyamın Schneider tayyare koşusuna iştirak için kendi plânına tevfikan iki senedenberi yaptırdığı ve o zamandanberi Hapisanede Rahat durmuyorlar Evelki gece hapisanede bir kavga olmuş ve katillerden 16 seneye mahküm Bursalı Kâzım ile, 17 buçuk seneye mahkü kasap Aptullah bir çamaşır meselesinden biribir- lerine girmişlerdir. Neticede Kâzım eline . geçirdiği tahta bir iskemle ile kasabın kafa- sını yarmıştır. İİ TEŞEKKÜRÜ ALENİ Yapılan ameliyattan dolayı löü ziyeretlerile meveddet ve muhabbetlerini | teyit buyuran arkrdaşlarıma kalbimin minnet ve şükranlarını arza bali neke- hetim müsait olmadığından hissi imtinanınmın takdimine İütlkâr ceridenizini cömert ; sayıfalarını tavsit eylerim efendim. ARSENOFERATOS Zafiyeti umumiyesi olan- lar ve hali nekahetta bu- ça İnanlar(Arseno: Di foratos) sayesinde, kesbi mbhat ve iadeli kuvvet ederler . Eczanelerde «ve eoza depolarında satır , Bü akşam Ferah sinemasında Kotik Cevdet bey. temsilleri ayrıca Musırdan şehrimize ge len meşbar dünya hokkabazı M. Hollanda tarafından valmz bir geceye mahsus hünerler ve İstanbul icra Dütresinden 5 Dimitrinin, Yervant Gül mezyan Efendiden borç aldı- Bı paraya © mukabil “birinci derece birinci sıra numara sıyla İpotek ira “eylediği Beyoğlunda Hüseyin ağa -ma- hallesinde Oceviz «okağında cedit 2No tevsi intkalı bir bap hanenin ihalei evve- Jiyesi için otuz gün müddetle müzayedeye o konulmuştur. Hududu sağ tarafı ve, arkası Ragıp Beyin sol taraf Simyon « efendinin © haneleri * cephesi ceviz sokağıyla mahdut tah- minen otuz yedi buçuk metro mürabbüunda ârazi dahilinde tahtülarz” bodurum * Katından maada üç buçuk kadı bodu- rum ve zemin kat, pencere- leri demir patmaklıklı -elek- ürik ve terkos suyu terbatlı üç bin lira Kıymeti muham- mineli kârgir hanenin evsai ve müştemelat: Çifte künatlı demit kapılı binada zemini mermör bir antre bir taşlık biri cumba şahnişli beş oda mutlak gibi kullanılan mahal zemini çini bir mutlak Dir kuyu bir sarnıç iki halâ bir kömürlük üç sola bir kiler Zemini çingö târasa Ve sairesi olup Firant o efendi mahiye Otuz iki lira kira vermektedir. Talip olanlar ve daha Ziyade malümat almak istiyenler kiymeti muhütrumi- nesini yüzde 10 nisbetinde pey akçesini ve 999-4956 dosya numarasını müstahsiben İstanbul dördüncü icra me murluğuna müracaat etmeleri ve 29-990 tarihinde suat 14 ten 16 ya kadar ihalei evve- havi manıyatizma. Sinemada kürklü kadın ————— e m yam yarın bu tayyare ile yapacağı mühim, bir tecrübe esnasında saatte en aşağı 200 mil katetmek ümidinde bulunmaktadır. Bununla beraber asıl mühim. nokta olan motörden çıkıp baş döndürücü süratten, . dolayı derhal dağılmıyan zehirli gazları teyyareye yerleştirilen. aleti mahsusa ile defetmek mümkün olup olmadığı cihetidir. Tahdidi teslihat müzakeresi başlıyor Londrs,20 — (A.A) — Dayili meylin Veşington muhabirine göre , mütehidel. Amerika haridye mazı M. Stimsen (tahdidi teslihala ait müzakerata gelecek hafta Londrada tekrar başlanaca- ğından habedar edildiğini söylemiştir. Londra, 29 (A.A) — Yeni Zelanda hükümeti İngiliz hükö- meline bir“ tlgraf “çekerek Yeni Zelanda hükümetinin “İngiliz. ku- vayyi bahriyesinin U tenikisini östhdaf eden tasavvurlar kaçında Britanya imperatorluğunum uzak şarktaki esbabi müdalaasına talak edin sale” ve hele” Singapar üseü balırisinin “ikmaline “büyük bir ehemmiyet * vermikte devam ettiğini bildirmeği “kendisi için vazile addettiğini “ bildirmektedir. İngilizler Mısır komiserliğini ilga ediyorlar Londra, 29 (A.A) — İngiltere hükümetinin Misir“ fevkalâde komserliğini ilgöya Karar vermiş olduğu rivayet edilmektedir. (Vaku) —Bu telgraftan, İngilterenin de ÇMuırda diğer devietler gibi bir sefir tarafından tesmil edileceği anlaşılabilir. 109 komünist açlık grevi yapıyor Paris, 28 (A.A) — Devletin: emniyetine karşı fesat tertibatında bulunmakla müttehim 109 komünist açlık grevine başlamışlardır. İ Ağustos Pariste heyecanla bekleniyor Paris 29 (A,A.)— Ls Jornal Gazlesi,' perşembe. gününün. sükün içinde geçeceğini zannetmektedir. Maamali'-, Polis müdiriyei grek Paristeki ve görek varoşlardaki fabrikaları, tozgühdarı, abideleri mebaniyi ve mühim dört yol ağızlarını, ; metropoliten istasyon- larını askerle muhafaza emek emrini almıştır. Polis müdiriyetinin elinde “10,000 asayiş muhatızı, 2000 belediye muhafızı, 2000 ini. tettiş, vilâyetlerden getirilmiş 2000 seyyar muhafız ve jandarma ki ce'an 22,000 kişilik bir kuvvet bulunacatır. Paristeki kıtaat bu yeklina dahi! değildir. Ren Almandır ve serbest olmalıdır. . Treves, 20 (A.A) — Ren sanayi erbabı kongresinde bir nutuk irat eden doktor Wirth, Lâhi konferansı mem- leketin iktisadi inkişafına âit mes'ut neticeler elde etme- diği takdirde Almanyanın büyük vazifelerini ifaya giri- şeçeğini beyan etmiştir. Mumaileyh Rende dimi bir kontrol komisyonu ihdası fikrini reddetmiş ve bunun M. Briyanın bahsetmekte olduğu Avrupa ittihadı fikrile ka- bili telif olmadığını söylemiştir. Mumaileyh netice olarak: “Ren Alımandır ve serbest olmalıdır. , demiştir. liyesi icra kılınacağı ilân olunur. Trabzan ikimel poslasi (İZMİR ) vapuru m Rizeye gidecek > ve dönüşte Of, Trabzon, » Polathane, Giresun, Ordu, Faa, Samsun, Sinop, İneboluya uğrayarak gelecektir. Kok kömürü münakasası Şartnamesinde yazılı ev-j saf mucibince (70) ton Fonderi kok kömürünün kat'i “ihalesi 19 Ağustos 929 tarihinde icra kılına- | caktır. Talipler şartnsüe- fil yi görmek için her gün ve münakasaya iştirak et- mek üzöre tarihi mezkür“ da saat 16 da levazım müdürlüğüne gelmeleri. Yelkenci YAPURLARI Karadeniz Tilt ve “Yere pastası. Vatan sim Çarşamba günü akşamı Sirkeci rıhtumındar ği hareketle doğru Zonguldak. | İnebolu, Samsun, Ordu, Gire sun, Trabzon, © Sürmene Eğ Rize) ye gidecektir. 3 Tafsilar için Sirkecide Yek gi kenci hanında kâin scentasme müracant Tel İstambul 1519 mütevcecihen hareket ©” miştir. s Paris, 28 (AA) 7 Burbone / eyaletinin ; bi kısmı bir tayfun neticesi” de harap olmuştur. » Sölyâ, 28 (A.A) -İ ağustos nümayişlerinin MÖ 'i maksadile 33 kişi te ve bir kömünist gazetesi tatil edilmiştir. » Paris, 28 (AA) — M Briand. halihazırdaki | P£ zırları muhafaza edecek radikallere portföysüz P” zırlıklar teklif eyliyecekti” » Calais, 29 (A.A) 7 Londradan avdet Ri 5 riot, burada hararetle tikbal edilmiştir. Fotoğrti; çılar roümeileyhten yi sene evvel: Manşı ge$”.. üzte binmiş olduğu 8 veye benzer ulak bir MY reye binmesini rica ein ler ve birçok fotoğ” al imışlardır. » Berlin: 28(A.A.) — lin saat 11:30 da bir. © uçuşu yapmıştır. « Londra, BA Oi hafta, içinde Yunan söy manevra yapan Devon , muındâki İngiliz rağ patlıyan toptan yal ye dört kişi daha vefat etmi Yy y€ larla ölenlerin miktar di baliğ olmuştur. agi « Londra, 29 a2 iğ daki Amerikan sefiri pi üzerine Müttehidei A ger.