ç gayrılan Gençlik a i » a İçtimai edebiyat Töbe Buğüdün mahabldir.. diyo- içlimat “ mes'elelrin -bahsolduğu gönlertlen beri eleliyetın oraya Bu büyük harpten sonra yetişen neslin edebiyat . zevki lisanda harükülâde bir kuvveile halka doğru akıp gitmektedir. Son neslin eseri İlsandeki; de- mokrasiyi ikmal etmektedir. Bu. edebiyatın. görüş ve anlayış ttibarile de keskin . köşlere hususiyetleri — vardir. Netekim her devrin böyle öddübe, tiade tarıma. keniii rengini, kendi damgasını vuran bir varlığı mevcuttur. Hattat her “devrin, “bilhesta Mekehietik devrin deşbihleri, B- “areleri, iade tarla mdeta Bis kalişeler “tarihin “akişı çinde birbirinden: “en büyük İstklerla ayrılırlar.? Azraile ( Ecel celil) diyen “ğe "devtinin kullabıla kollanıla “Kilişlğmiş bir efkümunu ölü- abe izale cinişur. Bu sözlerlâk) yönlerinin osmanlı hayatında nekâdar mtihim rol oynadığın ünde eder; — Meleğim, mabudei haya- İlm, diyen adamın teokratik edebiyat devine ait kılişelerle konuştuğuna hükmederiz. O uzun kanatlı, uzun etekli melekler © hayatımızdan çekil dikten sonra bu'söz bize ancak gülünç bir hayali hatırlatır. Buda gösteriyor ki her der- tin edebiyat kendine mahsus bir iade tarz buluyor, eski malzemeyi sokağa ahıyor. Harpten sonraki edebiyatın fade tarzi ne olacaktır? Bunun ne olabileciğini harp- ten sonraki nesillerin yaşsyı. şında aramak İğzimdir. Bu nesil bilhassa makine ve motörle uğraşmakta ve on beş sene evvelki insanlara nazaran daha çok iş kıyafetile sokağa çıkmaktan zevk alabilmektedir. Kiri beya? muşâmbaların #nodası henüz geçmedi . Bu neyi ilde eder ? Bu, harpten sonraki neslin Kılığına kıyafetine bile hökmeden tünkinanin kuvvetidir. Eskiden tabiat güzelliği bir sonsuz hazfneydi, edebiyat bun- dan istifade ederdi. Fakathâyar un sürstle ve şiddetle makine leşmesi artık bülbül sesile uya tisn eski adamı ortadan kaldırdı. Bülbül sesi yerine fabrikabaca- Tarttin © gürültüsü” hâkim oldu. Bu şartlar içinde bulunanlar rim edebiyatında makineleşmiş fikirler , ve bir makinenin işle. mesini andıran iade tarzları bulunürsa niçin hayret etmeli > (Teokratik ) edebiyat © nasıl size geri bir his, geri bir ruh. tan haber verirse, yalnız tabiatı anlatan tabiatı söyliyen edebi, Yal in öylece mekineleşen insani in bir geri merhale teşkil öder, Makineleşen edebiyat harpten sonraki dünya gençliğinin ede- — 8 verilecek yegâne sıfattır, > edebiyatın ai eN ii E TE Amerikaya borç- , vrupada edebiyat meselelerle | fazlaca meşdul boleüğühu “görüyorür. o Meselâ 'dâha > geçin asm buğinda İngilterede büyük sanaytta tnki- | selini “kip den sofyal bir İ edebiyat “meydana gölmiştir. 1815 ve 1840 weneleri 'ara- sinda “Güskelle» ve *Marj- Barfomi #sralmdan — yarılan romanlar o sosyal (o meselelere tama etmek ttbartle dikkate Yüyikr.. Ayni zanda Zelârın Cerminal as$om- mOİre -eseleri, ve bilhassa süülitimâllere beşeri haikurafık. lora ödüm #den “Charles Di- kenisin röimanları Dostyehkinin «ölüler evinin hâtıra- Tarı, Cörüm ve ceza, Fakirle, Georgesnd»in he İ men yüze yakın eseri, Balzakin ve sosyal. romanları ve“ nihayet *Beether-Sfav van Ame yikuda ösavet “üleyhine ta 1825 de yazdığı Tomacanın kir Mibesi (içime “harikaler devrinde — edebiyatın © içlimâl mbö'elelerle meşgul | olduğunu gösterir. Bugün de dünya dönüm nek- #alarından 'birt üzerinde “belür- maktadır. “İçimal © meseleler herkesi derinden derine meşgul ediyor. Herkes içtimki mesele. lerin hslli çaresini sorüyör. Bilhassa içtinisi ilimlerin ha- Kiki bir örne hali almadığı amlar his ve san'at adaları bir“ tak aranışlarla Dünü bulacaklardır. Bugün dö edâbijat sasyal dert- lerle “meşül lüyor > Getçibir taraftan macera, hoşça vakit ge- çime için yazlar ve tahlil ro marları da | yazilmiyar değil | bütün Banlarda söiyal cepheler çok “kuvvetli... “Bilhassa müs temlike sahibi metilekkeler için “edir, ler mintakan bir zek memba eşkal ediyor . Avrüpa böyle» Amerikaya gelince, Amerikada edebiyat, Gümiyetik stihalelerin! takip ediyâr Zöngin Amerika bir taraftan <leniyor, fakat bir taraftan da bu refah onu dah çok sosyal bir hale koyuyor, Tröst, kastel memleketinde yepyeni bir roman, ve edebiyat cereyanı var. Bu cereyan doğ. rudan doğruya insan kitlelerini tetkikten “çikiyor. Yeni Ameri: kan romanına göre ferdi kah Tamanın yerini kile almıştır. Hürplen sonraki neslin zevki bu çerçireler içinde kismen tahdit edilebilir. Bu müşhe delerden sonra bize ; gelince, deyoceğiz ki. biz heniz edebi yatta Türk orijinalitesini bula. madık, hala, Anadolu imülar. rir için, bir Tibet, bir Safra kadar csrörla dolu. Genç nesil onu keşfetmek iResimli Aydaki neş-| riyafı protesto eden Efendiler, Resimli Ayın intişar gir nünden bugüne kadar bir cephesi vardır. O da demek. fasiyi müdalaadır. Parası/lığı, her türlü kara tahammül ederek çıkardığım mecmunda ben kuvvetimi bu idealden aldım. Bugün mecmuanızda ki meşriyata komünizm süsü vererek. efkân * umümiyeyi aldatmlara karşı söylenecek SÖZ yudur: Resimli Ay abifilerini sa dece debi Bir mütmküşaya açmıştır. Rüna kömütüzm sisli Verenler çok çirkin bir dömagoji yapıyorlarsBu doğ: todan doğruya eski ile yeni- nin mücadelesidir. Abdülhak Tlâmir dahi de Kil, Mehmet Kinin millt şair değil demekle, Komünizm arasında hiç bir'alika yok- tur. Bu bir Fkirdir, bir iddi. Adır. Buna kömünizm veretek © bir kısım “gençliği harekete getirmek sihipleri Açık müdafaa edilecek Tikirlörin kalkana ihtiyacı Şökter. Ne- süsü, için bir esefi Safer. den meseleye siyasi şekli, komünizm süsü vererek ba kalkan alunda o müdefsaya geçiyorlar?.. b Hğer “ba Mddinlar yanlışsa aksini ispat edin. Demökrasl içersinde her fikir Müdifan ve münakaşa edilebilir. Nümaviş - ve Kürültü ile ikir boğmak, yitminci asir gençifet İçin “çok” seri bir harekettir, Gençlik her yerde müziye hürmet eder, fakat bu hür mer'her fikrin serbest müna- kaşasına, Ortaya yeni fikirler atılmasma mani olmaz. Te rakki merhalesinde patlar kıran, yeni fikirleri, yehi ve seyanları kuran gençtiktir, Cıkıtacaklaririr“hissödetek kalplerindeki Kötküyü gehç- Terin kanatları öltna Siğine rak ortalığı telâşe verenler, hem gençliği, hem elikâri u- mumiyeyi aldatiyorlar. Orur da Kömünizm meselesi vok. tur. Eski ve yeni müdideledi vardır. Mevmuamızda yer verdi imiz böyle Basit bir edöhi yat münülaşise suni bir teyecin ile boğmak istöyen- ler, bizden kelâm ve fikir hürriyetini alıyorlar, Mecmu: alarımızda bunu yazmak ve münakaşa etmek için bile büriyet © ve imkân vermek istemiyorlar. Bizden bu hür. riyeti, almağa çalıtanlar"de. mokrasiye hiyünet ediyorlar, Üç böş şahsın yıkılmasına can duyan gençleri yıkmak için sizi alet gibi kullananlara karşi bu heyecanı neden düymu yorsunuz? Darüllünun gençleri,” Ben sizi, mazi olmağa: mahküm ükirleri ve Insanlari müçlafea Ye ee aş peer yy şeklinde Darülfünunlular gençlere cevap İn talebesinden bazıları hukük tâlebe cemiyeti reisine cevap veriyorlar Dün Tip talebesinden bazılarının imzasile şu mek- tubu aldık: “ Bu gün çıkan gârete- lerde Hukuk talebe cemi- yeti reisi Muhittin ve kâti- bi umumisi İhsan Atâlay imzalarını taşıyan ve güya Tıp talebesinin iptidai ter- biye kaideleri © haricinde hukuk aleyhine müteveccih isnadatı protes- to eden bir beyanname süreti okuduk : Çok temiz ve asil duygularla yâpilan bu toplamanın ferdâsında iki muhteris kalemden çı- kan bu beyânname üzerine aşağdaki noktalar etrafında hukuklu arkadaşlarımıza ve efkârı umumiyeye ' tavzihte bulunmayı zarari gördük. 1 — Evvelki günkü içti- mada hukuk talebesi ve talebe cemiyeti. aleyhine tek bir söz sarfedilmemiştir. 2 — Tıp islebesinden Talât beyin hukuktan Fer- ruh bey hakkında: söyledi- talebesi ği sözler nihayet 'ikisini,/ alâkadar edecök mahiyet- tedir. Hokuk talebe cemiyeti kâtibi sumumisi olduğunu söyleyen ve cemiyeti mame" da idaröi kelâm eden İhsan Atalay o beyim meselesine gelince: Bü zat içtimada hazır bulunan herkes üze- rinde pek fena bir tesir bırakmıştır. i 3 — Şimdi asıl protes- tonun biz tıbbiyelileri alâ- kadar eden safhasına ge- Tincer Bu talebeler-hareket- İeril& imilli ve vatani işler: de bir! Bitihden farki ok mıyan Tıp ve Hukuk genç- liği arasıhâ nifak “sokmak sevdâsında “iseler çök Al danıyorlar. Çünkü gençlik selim — mantıkile (o hakikati pek yakından görecek ve böyle dalâlette kalmış in- sanlara kendi namına söz söylerek firsatını" vermiye- cektir. VAKIT : Bizim anladı gimiza göre Tür vüku Bulan" içtima tp ta lebe cemiyeti namına ya- pılmış değildir. İçlerinde hp. talebesi da; “bulunan bir takım gönçler kendileri hâmına toplânmışlardır. Di- ger târaftan içtimada hazır Bulunan bir iki hukuk ta lebesi de sıfatları ne olur- sa olsun orada kendi-nam: / larına hareket etmişlerdir. Binaenaleyh bir iki hukuk talebesi ile bazı tip tal beleri atasında (o cereyan eden » sözleri iki fa- külte taleböleri-ürasında vuku bulmuş bir hadise telâkki etmek doğru değildir. Göhe bu öoktai nazardan meselenin te sütunlarında müna- bazı gençler tarafından âk- tedilen içtima; idare heyeti tarafından mürettep olma « dığı gibi Ocak buriğtimâı vukua geleceğinden dâhi haberdar “değildi. Temamen hüsusi Mahi - yette olan mezkür #müsaha- bede csteyari öden müna - kaşat ve ondan inbias eden vaziyet ile kat'iyen alakadar olmadığımızı efkârı umumi- Yeye ilâna lüzum gördük. Balkanlılar Kongre buğün bitiyor Balın telebeli kongresi ko- misyonları dün de —içtmalarına devam ettir. Balkar talebesini Beynelmilel üllebe » veyekküllerde | alâkadar edecek meseleler üzerinde mil- zakereler cereyan etmiştir. Diğer taraftan Balkan #iesn- lekeleri fikaolarının bütün Balkan Darülfünunlerında tedrisi temeh- nisi tesbit edilmiştir. Bir ihtilâf rahhasa, szasından Naşif teHalit beyler. arasında bir ihtilaf çık. maş, Naşit B. celseyi terketmiştir. Fökar bilikâre tlf hollo- tenmayfur. Hadisenim mahiyeti Türküvezda verilen ziyalette Mücar iniüişahit âzatınin Z milyon Macarin esir olduğu hakkındaki nt üzerine Romön üas- nin yemeği terketmek istediğini bir. relikimiz Şağıyorsa de mesele haddi. zatında Böyle" oltamıştır. Ziyafette bulunan muharririnii- ini köğdeliğine ” göre, Macar aza, yazılan sözlerden hiç birini sarletmemiş, yalnız. muahedetin abirenim gayri muhik ve geyri adilâne olduğunu ve bunu bir hakkı tetviç ve izhar zuiamında beynelmilel köügiede tikvedi mesinin muvafık olacağım söy- lemiştir. Bühden üiünfell olan Ro- enesiler de kolayek teskin edil. işlerdir. Köngre bir gün umumi bir Nİ a, sayıfası içtima yapacak, bu göte Mar 7 marda bir deniz tenezzükü | yapıldıktan sönra ürahaslar vhemlektilerine döneceklerdir. Dün geceki ziyafet Dün gece Darülfünun ömini Neşet Ömer B. murehhieler şerefine Tokatlıyanda bir akşam ziyaleli vermiştir. Sırp gençleri Şehrimizde #arihi Belgrat lisesi dipzunla” rından 15. genç Profesör | #ayadibilindeki muhtelif maden oçaklan Bir kismi da tatbikat görmek ii er Toms Burkoviç ve Milai riyasetinde şehrimizö. gek mişler ve Galatasaray lise.” e e, tetkikler yapıyorlar di 12 efendi tündör rühendidiği diploması almıya m * aramama 3 - e ae rg Bir iddia: yl. ) ç €n cevap V: 1 — Oküyoruz,kültür itibari yükseğiz. : 2 -- Okumüyoruz, çünkü oktündca yok... i Bondan evvelki sayıalarda' eski mesil mülel iddiasından bahsetiniştik; Genç metil okunuy Bu iddia bir hakikati eti ifade ediyordu, yö ve bir büütamı sm? N Gençlerden sorduk; Okuyor. mustunz? t Genç karilerimiz bu, siinle » cevap vermiye bu cevapları sırasilç meşe Başlışoruz; Okuyoraz, hem de... a» Bizden evvelki nesle na- zöran bu günkü geriçletin dâha “ ökümüş oldüğü mu hakkaktır. Bu da hiç şüp- hesiz. okumakla olmuştür. Yüksek tahsil talebesi kül- tör itibarile dünkürldeti çok yüksektir. Min, felsefe, ve san'at vadisinde ve bilhâs- sa « teknikte: dünkülerden çok yökseğiz. Bunun €n büyük delili, Bağünkü mü- edeöselerin, nöğtiyatın hatta mekteplerin şimdiki genç“ liği hiç bir zaman tâtmin edönemesidir. Tatmin edi- ti tari aynen t başka birşey ist kü ötesini kendi. yor. Ba, tedri pehsiz fikri gidismi dara gürbın esörlerinden “atak- tadır. iy si ei Edebiyat Fakültesinden edebilmesi Hüseyin Cahit Okumüyöruz, çünkü... Gençlik hakkındaki iddi- alar objektit bir görüşün | Hetet yok mahsulü olmamakla bera- Bü se ok ber birçoğu isabetsiz de- Ma iğ gildir. — Meselâ gençlerin lin teri) alip a okumadığı kakandaki id. | ei dün gayât yerindedir. An- tevdi etmel cak bunun sebebini çok ; yal ” gerilere, harbi umuminin Yusuf Ziya tevlit ettiği buhranlara at tedecek yerde daha yakin ve daha maddi olan s£- beplerine bir çare göster- mek daha” eyi değil di? Bence gençlik okumuyor, çünkü: 1 — Türkçe (yazılmış masalları okumakla völktini mıştır. Kuvveti. şiir, hikâye ve makaleleri pr - Haber verildiğine göre bu gençlerden bi Avrupaya | ceklerdir. rn vi i Sd