© Gönül köşesi Güzel san'atlar birliğinde. 'arlar birliği, ei mer- atlarını şmedeki nat de termeye günü bünün bir misali verilen omüsa sayıyo: İnsan, dedikleri gibi, cemiyet | mahlüku olduğunu büy basmca derinden © ağa dahu içden, daha ır, hele güzel w küçücük, zarif sah- sahnenin önünü kap- hyan ortasında bulunduğunuz o dakikalarda içinizden bir 'ses size: üzlet adamı, cv mad. deye esir insani, der, in- sanca yaşayış işte bu yaşıyışiş Ve siz o vakit Poyami Sa- fayı daha hususi bir alâka ile dinlemiye başlaranız. * Peyami Safa bey bu tm sahabesinde * yeni edebiyat anlatdı.. Konuşulur bir mevzu. fakar bu ginç edip yehiliğie bir yaşıma, bir tabiat yatureri olduğunu. anlatmak için neye yoruldu? * Yer yüzümde “yeni: şey yokdur, diyen kim? vakıa Ede biymda üslüpdan bahsedenler “söylenmemiş şey, olmadığı. nı da Söylerler. Bünuh söyle mek istediği yer yüzünün hiç deyişmediği davası madır? Bu söz, “bunun. zıddina; ber görülen şeyin bir suret deyi- şikliğinden başka ; bir; şey olüiadığıni Söylet. ve bunu en iyi bilenlerden biri Peyami beydir. Olsa olsa bu başlangıç, bir yeni delili nesi ile taze hava Oo davanın olacak!, Yalnız Peyami Beyi biz be mulahabede fıransız zenç- Wiğinin eğebiyatmi tamımak- dan başka bir urzüda, gör Düvetlilete “takdim etdiği şair, “NazımHikmet, belki elirlü ciğurasild salmeve selamsuz - gelmek, ve şirini tatlı ve yapnmcıksız okuduk- dan sonra alkislara Hâkayt geni selumiz > çeklimekde, hustlı > “inşat >. vaziyetinde kendisine . mil o olabilirdi, Ama “Babrihazer,, man#umesi Firansada istikbalin hâkimi seytlan nevin bizden misâli olmadı, çok şükürki olmadı! Zir ben öyle düşünürüm ki bir cemiyetin edebiyatı o &emiyetinsyaşayış safhaları. ile ve yürür “gider miş olmak İçin demelidir-ki atda yenileşme Ve ye- bu a uymak deyişi yalnız abii jin 23 Şubat sun'atlar 1929 | olan şair kendi dünyasının geld görüyorsa | mediriz ki, şairi” değildir, ve bu söylemekde bu şair bu det di. perişanlığını kendinden evel gelen ş den daha üstün “bir. sıca vermiyor, . yüreklere dalgalı kısa, bir şairdir. Yer şüzünde söylenmemiş İ bir şey. olmadığımı.biz. yalniz kendimizle kaldığımız, kendi aşkımızı dile getirmekdile miz zaman (Fuzuli) de ve onu ne kadar genç, Ca buluruz; buna Karşı Türk cemiye- artık bir yorsa: ömcü hakimiyeti dar tinin bu gününde Nazım Hik- met, söz terasili, (Kitabımukad. des ) iyle ne kadat yeni,ne kadar türkün. * Benim güzel san'atlar bir- Hiğinden istediğim bu: Mon- martır gençliğinin akil, fikir, nmtık tanımadığı söylenen, fakat bu İdiltasını bep ms müdalan “eden © edebiyati, Türk gençliğinin bugünkü edebiyatı alabir mi? o ede biyat ki bize duyguları tebliğ eden şekillerde olduğu dete- cede esaslar, mevzular, ruh- larda da düşüncesiz, nık, havatdir! Ben (hayır) diyorum; ede- biyatın bu hayası firansanın keyf dolu bucaklarında eylen- ek için bir kadeh daba apsent arayan ağızlara gıda olur; bizim toptaklarımızdan bu soğuk kar tabakası eriyip altından yeşil bahâr fışkırmalı ki. * Edebiyat, musiki, resim, tiyatro... Güzel san'atların her şubesinde çalışanlar kendilerini dinlemek, görmek, beraber görüp beraber duyarak yaşa mak isteyen bir Türk vicdan olduğunu unutmasınlar; o ka- darki yapdığınız küçük bir konser proğramı bile olsa bona dikket: ediniz: Sahne ile davetlilerinizin arasindaki mesafeyi, dinleyenlerin nerede, hanki mevsim ve saatde ve nasil bir rah haled bulunduğunu düşününüz. Parçaların uzunluğunu, kıs salığını, nağmelerin sertliğini yumuşaklığını, o mevzmla lığımı, yakınlığını ona gö- re kesditirsiniz; emin oluhuz, sizi alkışlıyani eller 6 vakit dir ki bir gönül coşkunluğu- nun çupunışlarını yayacakdır. Bit ressam, tablosuhün güzelliğini © göstermek k uzak bi içinde içim ve tefrikası : ' Namuslu 'Kokotlar Muharrıri : Hüseyin Rahmi Mazlım Ulvi Bey bir- denbire başımı olur- duğu koltuğun arkalı üma dayıyarak koca karnını ütrele ttvele acaip bir gerinişlen sonra: — Beyefendi, “tas va bam telime büs- “7, Benin şu suali- me de siz cevap veri- Sadakatsizliğini, sonuna ka- an bir kadın NİZ.» rezaletini dar vardı sevilir mi? — Sevilir... — Beni kızdırmak için böyle söylüyorsu- MUZ — Hayar sizi kızdır- VAKİT » alani İlsveç jimnastiği küf““irümüze uymıyor mu” Ç Selim Sırrı B. M. Şrorare tera tefap veriyor <Biz İsveç jimnastiğini körkörüne ve tetkiksiz kabul ayoçik » mal #em ile onlarda üsülün Türk külrürüne ki Şimmascik Ağir vE, yonda fir larda < Türklerin. weveu wasdıya tetkik ettikten & 5 kesmem, mrnaf, gok mürüolazağırı, söylemiş susta en ziyade salâhiyet sahibi olan, Beden terbiyesi enem müfettişi Selim Sır OR #n fikrini öy Selim Sin B. bir imuhat Hatta balunmuştar Diyorsunuz ki Amerikalı M. Sroder İsveç jimnastikleri hak- mek istedik, ine çu beya kında mütalâa beyan etmişs Ben de bu beyanatı gazetenizde gördüm ve hayret eltim. Amerika genç baristiyanlar cemiyetince pek maruf”olari bu zatın lisanından daha ilmi sözler işitmek öterdim. Henuz daha ilmimastikt& gideceği yolu bula- * mamiş olan Fransızların da böyle rip -bir iddiası var. Onlar da aynı sözleri tekrar eder durur- İsr: «isveç Şimal beldesidir. Orada iklim soğuktur, Iskandi navya halkının soğuk ve sakin şöyle bir ziya hüzmesi alına köymayi ehemmiyetli bir iş bilir; bilmem müsiki merak. Iları Tepettunrlarıtı yapmak- da neden bu katlar indi olür- lar? Bunlar kendileri çalacaklatsa neden ka ların huzuruna çıkârla x Güzel, san'atlar, bin dün. başlayan hareketi mazsa çok feyizli neticeler umarız. çdebiyat, musiki, Fe- Sim, tiyatro, vesiire, her biri haftanın bir gününü mabilir. Münukaşalı konferanslar ya- pabilir Bütün beveslilerin buraya serbestçe için bah ? dur gelmesine imkân verirse İstanbulun kay- bolan, sönen istidatlarından çoğunu kolundan tutup kave- letdden almış, yükseltmiş ölürüz. Önceler belki gelen pekaz olabilir; birkere teşebbüsün diddi, temiz olduğu birkaç yerde birkaç halin ağızdan ağıza söylensin, alay köşkün- de şimdi » afitaba temmuz» odaçık has linde görünen yurt ozaman birer birer büyük duitöler aramıya başlıyacak, giyinmiş birer kunç ıssızlık birliğin makta ne menfaalim olabilir, Bu hasbıha- lihizde şakaya Müfeye yer yoklur.Gayet eiddi konuşuyoruz — Böyle bir kadını belki sevebilirsi- niz.. Fakat ben seve- men. Doğru söylemi- yursunuz beyefendi... Siz de seviyorsunuz... Sevmiyorum ... söylüyorum ... cünkü her ahlâk, her e bir olmaz... di temayül ve tel- kinatımızan bir aynini de bende aramaktan sa- lim bir netice çıkmaz. ozaman | bu fikir, his alemindeki kor. | Göpadaki kursa höeş usulü jimnastık yapan bir grup bir Cönuptakilerin sicak mizacına na uyan jinmastik gülmez. İsveç usulü eğlöhöe “Onu ayada almak döğ- tadil etibeli.» bundan tu ölaz; Bu senâ “vel “Beri itirazlar yirmi e 'neşre m Zamanda yapılmıştı . i züte de“bir kete Söyleyim. Vs. Hery cenbi azçok şim kii Stokkölm Hebareniliya nispetle <chupta, Belçika Fran- saya hispdile şimakledir. Valnır bilinmesi dözum: olan bir hakikat vardır ki hatt üstüvaya nispetle muhtelif arzinrda bulumas iem- leketlerdeki . insarların o kalbi ciğerleri »hazşn cihazları ve kanlarının ; ; derecei harareti hemen he yekdiğerinin aydir. İsveç jimmastiklerinin gayesi weviyeti fenin gösterdiği yolda işletmektir. Her hareket terbi yevi sihhi ve ME bir gayeye müstenittir. Mikmet, kimya, ohendese, hesap, gibi bunun da beynelmilel bir mahiyeti vardır. Vücudun meşvu omumasına ve abengü tenasübüne hadim , olan İsveç yuşulünün yeri, tebabetlğ, kğ “şsıhılıasmın ve peazölinin yanım dadır. 2. —'İsveç usülü meles gin nasliklerine çok , kiymet verir. Günkü İhsan hayala bir şehik ile gelir ve ehrete bir gelir he gider. Diğer usuller yakın zamana kadar bumu ihmal etmişlerdi. 3 — İsveç )hitmastiniz Beynel- mifel bir Tan mâbiyetindedir, lisan mükömmel bilinmeze iyi edebiyat” yapılmaz, vücütlarım iline müsteit © Şirnastiklerle hazırlamamış olanlar iyi sporcu olmazlar. Ba hakikat bundan otuz “serisi Gel - anlatış olan Belçika, Brükselde İsveç usulun- İda bir Ali müessese eydi İ getirmiş. ve oradan şibi İtepisre ve orduya yetişiyor, Ayni, tarzda bir mü. muallimi esiese, Romanyada Bükreşle General Badileşkonun. İdaresi de, İsveç, usulunda jimnaştikle orduya ve miekteplere Muallim ediy Bur ikirmiltetin ve endamca biribirine benzemiyen insanların aşk ve sair ihtiras“ yoktlarında ahlâken biribitini an- dırdıkları bence müte- arif kabilinden bir ha- Kikattık. “Ne yorsun — İkimiz de yaşça göçginiz... İkimiz de gene güzel kannlarla evliyiz... İkimiz de sa- dakatsizliğe * uğramış kocalarız. Binaenâleyh sizin hissetliğinizi . be- nim hissetmem, benim hissettiğimi sizin his- | selmeniz çok tabii bir demek isti- 9 istokholmdan İ mek- | | | | Bu diğer — usüller vücüt zat güzelliğini temin etmek gayesini takip eti endisi Bilir ki a bir buçuk âsra yakın (Yeahjın bet anlar sistemine diri gibi iman etmiz- || letdi. Dört ayevel Berlinde -beden terbiyesi mallim mekle binin müdürüdü gördüm. Bana bu usulü terkeltiklerini bir yola girdiklerini, yani daha | ilmi harekete başladıklarını söy» idi. Halbuki büyük harpten eve) (İl alman © jimmesiiklerinii o spor mahiyetinde olduğun ve bunun ber bünyeye elvermediğini ania- 0hiş ve biz onlardan evel ter ketimiştik, Jimnastik. prahsiptir, işe tatbikat. Bir de bü Fat dün- yadaki jimnastik tarzlarını uzum tetkik citikten sonra spor | uzadıya onların en iyi kıtaların almağı İİ tavsiye ediyor; körkörüne İsveç jimnastiğini kabul etmödiğimize den emin olmalarım arzu ederin. || Ben Amerikalıları çok takdir ederim. Fevkalâde sporda s#hahir'l olduklarını de bilirm, Fakat o kâdar! Bayrında yapılacak futbol maçları İstanbul muhtelitinin ramğa İzmire giderek muteliti ile bir maç yapılması için görüşülmüştü, -Dün izmir gazetelerinin. bu hususla verdikleri malimata göte, İstan but futbolumarı şayet İzmire | gitmerlerse, İzmir vnihteliti Istanbul veya Ankarade bir kuvvetli takim celbedecek bay- izmir gelen başka bi sürelle bavrâmı müsabaka. si? veğirmiytcektir. Diğer taraftan bizim haber aldığımıza göre bayramda şel- rimizde Gulatasaray, erbahs çe, Beşiklâş, Vefa Külüpleti arasında bir futbol turnuvasının yapılası #eübtemeldir. Bunu tökarürü bayramın birinci ve günleri Oalatasaray - Fener « Beşiklaş kür. Bu vaziyete göre İzmire Is tonbuldan Küvvetli bir futbol takımıma gitmesi de münkün olmuyacak demektir, halinde, Üğüncü Vefa müsa LL Rusyadan inek geliyor Yakında Odesadan şehrimize Me. i olacağına şüphe yoktur. ve yeli (il n miklarda inek gelecek» al değil midir? —Maceradaki ayniyet hissiyataki mübaye- neti katiyen izale ede- bilir mi? — Peki., Perran Ha- nim niçin öldürecek siniz ? — Sualihiz çok ga- rips. sadakatsizliği için. -— Davanızı ölümün gayrı suretle Illede- mez misiniz ? — Nasıl? — Meselâ terketmek sureti ile. Terkedeyim de sönfa gözümün önünde ikisi evlensinler mi? — Evlenebilirle; Tayrekla yıldız — Müliarrici < Eyef Beş mayısta haki >zillette birakmaz rahumü. Tab'ımı tab': ziya ile müsavi eyleyen, Ben nasıl etmem teşekkür lutfuna mahşerde. Şirimi kuyrukluyıldızdır semavi eyleyen. Balâdaki kıt'ada ( tab'ımı tab'ı ziya ile ) sözünde Şairi şehir 7 fedakâranı nevadiri rüz paşa ümmedin se rdan old | kesin malâmu eş olduğu © için ziyadardır » “gibi Bu en Sonra İstanbula maklölı derununda mevdudur. d cümle yazılıdır: iyeti valisi Aptülkâmit Ziyaettin paşa merhuma medanndan ve emsali edebiyat Ziya atatamu ilâm at ımak için dört tekerlekli “bir Öyle bir zati maksi Bu Ziya yaşın pek 37 âlemine vakıf olan tarite — kalkış! kabilinden - b mettundur.” K yali | rderin « kabir LOŞ telmihtir. paşayı Adanada yeri” kemali asarile müsbet ve kadrini beyan ve tahsili üdebayı zaman bir kudret; ta Benan osmaniyan - aczü hı senösi cemasi akaya vilâyeti | nin rahlet mezküre vergi bu veçhile tahrire ihtiyar ezledi, Rahimetu'lahi aleyhi vasia. » vet bn sekizindi pazarı ve dartilhaldi diri i vefatının nazmunda gesi eylediklerinden. doksan ü gülşen gri azimet eyledikkerii Hasan Riza mesel ahenete ukbaya esseyyit Başı ucundaki taşa yazılı olan'şu İtitaböi setgi imera | Ziya paşa merhumun ruhu elbette imuzdeiptir. yazılmıştır: Vâzılacak . bir parça yeri, Kalsi İİ atideki kıtayı yazdıracaktım, muvaftak, olmadı Kıt'ai tarihiye | olup her Taş müdevvi' Ne büyük âdem idi şurda yatan zatışerif., Bizde ölmüş edebiyatı bu eti ihya, Gitü vaktaki Ziya kaldı Ziya zulmette, Kim dedise dedi tarihi için * fevti ziya » Türk tacirleri mink eni a.tarah 1 Suhilamızdadır; bizim bu tüccitiniz binulda Yapmış, -alağiksınmi > dedikleri imali alıp bunun parasını da ödemiştir... Ama o paralarınn geri kalatı gibi, bunuda Odesadan çıkaramıyorlar? Türk tüceâri, Türk parası aylardır. Ruslar elinde bağlı! İaria olarak ö tüccarın boruda b sörmüyeye faiz vetib dürme #ıa Karşı bu mühim sermayeyi Rüslir besbedava kullanmanın yolum bulmuşlar! Ruslarla döstlük mikavetemiz Olduğumu biliyoruz; fakat bizim asil istediğimiz dostuk muka- velesi değil döstiük muamelesi. dir, Bu yapılan işler dostluğa tığar m? Tür e Türk-Rus döstin- unun gönülden taratlısı oldu- Bunda şivhelerimediğimiz Suriç yeli Rutyadaki o hükümet memurlarının dostluk ve dürüst- lük neyi icap ediyorsa onu yap- mann yolunu görterir. Bu yol- daki müracaatlar hariciye veki- limize dağın arzedilmişüir. ,Sayım vergisi Önümüzdeki mart ayı içinde sayım vergisinin siline başla- size 10. ij bana ne? ! işle suda- rağmen zevcenizi halâ şiddetle sevdiğinizi bu sözle- rinizle ispat ediyorsu- nuz. — İntikam hırsı da- ima sevgiden gelmez, — Ekseriya ondan gelir.. Buna da peki. Fakat Perranı öldür- dükien sohra ne ya- pacaksınız ? i - Tekrar onun gibi gene bir kadınla -eys leneceğim..s e Ayp ykibele ye | I a Musikimizin mi larından Cemal Reşit, Seyi Asal, Sezai Asat Beyler ( triyo heyeti ) adı altında int e mişler, Musiki aleminde varlığını > göslermek; geni ciddi. mall. dinletmek. ist. lar. Bu maksatla altı veri verecekler, Eyi Karşılanacıli” rından eminiz. Başarım. Rİ e ei, Seyahat Acentelerine malâma göre gelecek oym 9 günü iki büyük vapurla nımıza 1000 kadar seyyah lecektir. Bunlar içi şimdiden tane otomobil peyletnmişlii. Yarım asır eveld VAKIT 23 Şubat 1871 Şekremancz harabü oka) Dersaodete ehecn fiat ile 0 celbolunduğu etelki günkü hamızda yazılmış ise de Mi ahharen alınan malümala gö Dersaadete enüz hatap gel“ yp eğerçi iskelelere Bir e odun indirmiş ie d * iskelelerde kalmış ti, g musunuz ? Hayır korkıniv Çünkü bu katil &€ fiyeti ile benim s€ kalsiz zevceyi öldü hi A z bir koca olduğun Di rafa yayılınca varacak kadını 8 dalâlete sapılması leşi. Ark ben bü cesaret islerin. — Affedersiniz, ziye kabilinden * lüyorum. Perran tibinden sonra ali" öıniz kadın ayni Bilal eğe “iadeli vi gene kadın alırım? Grad) gi soru” a