© Yara ys in girleri ni Fi meme yas 81 Abdülhak Hâmid'in görüşiyle MI MK IBIE L H. Basri YÜCE | Ne Montaigne'nin “bütün deri sn Mi yere ileri diye ln dal e bu 2 Ta Kak nı “a Tercüme romanlar arasında Cennetin Anahtarları öldür ü akıl ermi- bir renki fikei birçok Lİ da dünyasına © kapanışı, ve beynin dediği. * beyik artık işlemez bir hale gelişinden © zevksi “bir 'değil, bir eser, bir iz, bir göl emi AL olan m bırakmaksızın. göçüp gitmekten, * viyatı yalız bir lâkırdı,. olmak. bir zaman var olduğu bir dünya- © tan ileri geçememiştir. Ayrıca: da büsbütün yokolmak, © “unutul. mak, tan gelen ıstıraplı bir ruh | Ol iğ ye halidir. Bu yüzdendir. bütü yalnı, bulm pi yatan van eyi elik vi ©, ya çay içerdik ğa aha EE çim Hai” piyano çalardı delen, Ve en doğrusu şu ki ardı. çocuklarım berab banlmstr ammer,, disi Çin sevdiler e akber, kendiieden ziyade “mun olarak azmi sab mah gör ie Me ardından ak Hâmit Oldum; ben, evet, bu kinle, kile görüldüğü üzere, ğaz boğaza gelmiştir. e De mizi için beklediği diledi; idir bii vw zina beka- Şairimizi korktu- Raha le ela ala z Yalnız. e dedim bardan Hiçbir gı madı. semadı Oldun be geli smaç ili Bire ölmez fanaya makrun, hâke meys yal e dair olan iketleriz Sari bem o minderde, Her şeb bulur idim derinde ein, ğuna uğratmamıştr.. Fakat şuna Yi KODU da kaydetmek gerektir Ki nam e eek ie mer olan, fena bulmuş vücudu be. | ”” li AN safak. kaya kavuşturan ve Hâmid'i ö sik;ve Jümsüz yapan Makber, Makber di-" ha elinde ek ye tanılan büyük manzume değil, ' . miş, kendisini bu büyük manzume içindeki arsız (| Yan, Şaymıyanları rastı beyan” e sarmaşıklar, kaf hirli ısırganlar arasında bunalan © ni ve z yerde be Maki Va enler yolun. düğu, bu dikenler sökü sarmaşıklar koparıldığı « meydana. den kendi eliyle halinde © olduğu için iyan,, parçalardır. tayım eser Om Hindiye eylemişti rağbe ları “nekayisi De eseri- alamıştır. e gn Tezer orundur, undur. idüğü, bu et, zaman o Türkiye verirdi zinet, ikacaktır. Bugünkü © Anlardı ne derse bir Piransez, yaratıcısının “isabetli o Eylerdi bir Anglezle sohbet. aa) BİDİ “tasviri Sezaile muza konu edebileceğimiz asl ihetleri Makber birbirine karıştırılır, ve © b ık nâkâfi ip da tam birbrinden ayırdedilmezse yeter olsaydı, lik konuş- d'in büyüklüğü dalma şüphe malara bile bir randıktan banda Kalacak. #onra girebilecek şeyleri Şiire sofi. Abdülha! it. gönlündeki © manın mânasını nasıl izah edebilir kendisini hiğ. sık. Hümi yaya tan ae bir Meta Makber” çı ve hayet olmasın fi ya indi mesine bin ira çok Sirli Jarı yaratanların birçoklarında gö de olduğu & rülen titizliderden ir ge. < nişlikie meydana gelen Makber'n Ben kendimi zannederim insan, md ai ir Ettin bana kusurum me Hayvan imişim, diriği.. B: Teşhire beni sebep ne m Hunum haşerata zibu dendan e ile vr zl nüthişenin tazyiki altında hiçbi Beynimse çıyanlarm gıdası. 14. seriyi; daRt” gili Makberde ol: ir an. ir. hiç olmazsa, bir dokunuşla bin uğradığı — felâketi kağan dinletecek bir fağfur olmalıdır. nisbetle hafif, derinli iğine te ri ea e Sartre deri e tehi, şüirliğine sb; > cehennemi geç yaral Dük ie medikçe şirin cennetine eril. “hiçliğe müstenit olduğu m Siiri hasıl hiç, olmuştur. Ve: Maksat ne - Duru insaniyet olan netice di fakat bu gözle kaştan, ÇERE Güzel komşu kızı, belirdi aba Ole üzedİ ayan a, Aramızda bir ayrıl Ben lim sen “çüldüğün vakit! Küçük bir çası benim olmalıydı, k parçası i hasta eden o gülüş * Yarısı içilmiş, yar GORA Yalnız vazgeçilmez tadı kalmalıyâ. Bir bilse ia geldiğini pehcereye, Az mı bahtiyarlık, istersen hiç bakma, Hep beni görüyorsun demektir. bir bakıma Kim bir bulut bulmuş aşkı gizlemeye? Atuf KANSU hamla bile ilgisi olmıyan bi varı tek e kapıma Em si saya Bir sulh mudur garaz savaştan? soğuk” al Bifark ise ter o kanlı ayten ür Kalbe ne kalır ziyade taştan “Abdülmak Hümld'e © en büyük saygı, onun eserini bu molozlar- Olmaz demek ahiret, ne boş 10, © dan temizlemekle gösterileceklir. J . “a, A.Z. Cronin'in yma- nı, ömrünü mk EM a değil, hiç değil olur şey, | <adelelerle geçiren bir rahibin hi- Tatbik e 3 yi Binin hd bi Sen bul daha benzesin 52 rarela Cilek. eril None tarzında her yin bir. LAL mele eca 'de: EE ve fir ln. ağa | zman Ml ir ifade sefaleti içindelevam e- | üzerine muztarip kalbiyle' kendi- di bie olsa niçin | ni Allah yoluna vakfeder, Rahip söylendiğine bir olmağa karar verir. Francis, rahip olduktan sonr Ge gider. Burada heiiyanlığ ifesine başi sehirde ilk günler a sü sar içinde geçer. Günlerce yürüyerek” uzak bir herltiyen özüne, gider. Başarılarında ora si kuvı dayanak olur misyonerlik. merkezine dö a işe koyulu maddi yokluk ve m çiz rağmen bir e e » Akla gelmez güçlü AMAN 24 Köyden nünce ei ik açtı isinin sidar ayrılmaz. Sonuna kadar çalışır. Çin'i kemiren iç savaşlar Fran- els'i a He Halkı âsi. lerin zulmünden k Misyon'u yıkar. Fa- ay si ma ark daha iyi izele , ylgnl şıri kurumu eskisinden Ne umu çeviren diğer kişilerle inasebeti son derece dürüst ve sadedir le hayatını meslek e ği Va Mlkmla sok üzüntü e İhtiyar eki orucu bir meslek hayatından ia ve bitkin hir halde Londra ya, zaman okul arkadaşı 0- lkopor. emmi ek ie döndü lan, papazlığı al avni e a üre “çok m bir halde bulur, çocuğu yanına alarak yim iile geçen ömrünün ünlerine onu arkadaş eder. ln ini ne veren rahi si'de hırstiyanlığın. hudut ies kez elen is dor ve posa anlarda kendisine tün tü bey şünim: ak iyiye dönecekler- dir. Bu inancı hiç sarsılmamış- tir. Meslek yolunda yaptığı . fedi kârlıklara kendisi İçin hiçbir kar- Silik beklemedi; uzun çalışma ha- yatına mükâfat olarak güçlükle bir köy, papazlığı alabildiği hal de igin lan dolayı şikâyette bu- eli 'nin ölümiyle kalbini sevgi münasebetlerine' kapadı. Rahibe Maria'nın bütün yakınlıkları on- e pratik mi re üzenliyebilm iştir. Roman, bu mücadı değişik vakalariyle rin tahlillerden ziyade çeşitli ve ve maceralara, din yolunda si. kıcı ve dar bir hayat süren rahi- beleve, ihtişamlı ve ia mevki. ler ekde eden piskoposlara, dünya ölçüsünde genişliyen. Cİ "din hap een > ratiyanlığın e ey AKIM geni; güde yer ei Rom: kaybet. tikten ral la Ni çarlar Tu- humu, acılı insanlığa hizmet ülkü- sünün vereceği saadetle doldur- mak istiyen ye insanm hayatını göst, cemi tedih “ise ihtişamlı bir yiskopos “hayat Süleyman KAZMAZ a edi Okuyucu romanda ei şart layları, insanlardaki her çeşit gö- a Fran. rın ezdiği duyguları Franeis' k fikir x hülyalar şahsında yaşarken, insanlığın sosyal şartla, örtülü tarafını anlamak akan yi ikinei larieen a. kii Bu itibarla roman, h hari in er seye boyun eği ar günlük. seci ür ve bitki e si sil di e yal nevkilere özeni veren Annemi tin döğer kamimaktmd Ame Malip Deha imi m bir « — rip kişisi,, adlı büyük şiiri ii ür ar, be e yereli Bir kuşluk vaktiydi, bahardı; Yollarda çiçek dere dere Kişi Map Bine vardı: Baktı la, an b nie emin: ton merdan. Hangi pinar — e , hangi ormandasın ? eril mahe e iin Kli? et Malip DRANAS Besbelli, değişi iz Alem Havvanın ii Yerinde, iBoy atar, > oL iz Sk mi li; Hâli, tavrı değişir üz . — Ş.B. için böyledir ieiree Veli el ben denince sen. Bin bile bana e demiş de bilir, neden a deriz de çok zaman, Bir türlü olmaz gider. Kimbilir, neden dolar deriz de çilemiz. Dolmaz gidi Ba bir yi ali ki bitmez; Sn yi iğ yazılmaz bir bir i tevekkül suali cevaplar biziz | Muvaffak Sami ONAT İKİNCİ GENÇLİK Ne saatini bilirim, ne gününü Elbet gelir Me günü az ki me? Ka : Ümitlerimin al Kış yaz demez beni alır Evimden ve gekirimden uzaklaştırır Salar sonu gelmez hulyaya Aşkla baktırır semaya lr bunca Fiba lineer zeldir o ân; dağı, Duyurur sevincini Br Dolar içime en güzeli şarkının Sabahattin KUDR HELENE İÇİN SONNET Siz de ihtiyarlıyacaksınız, gün gelecel Yün bökecek bir mum. nd ann hayran e iş beni bir ar Diyeceksiniz, mısralarımı aöyliyerek. dimi duyar duymaz yerinden i İran etginiz... ömrünüze di Kemikleri Kalmamış, toprak “Rahat olacağım ben o gün ruhlar katında, Sizse ocak başında çömelmiş bir ihtiyar. ki günleri o zaman ararsınız, arar; Hemeğ yalaya baki Gnletemiz bini Dem bu dem, devşirin hayatın çiçekk Pierre de - Çeviren: Orhan VELİ e bakımından sanat : | : i ” AM 16 bayıla, yacaçişin izah mit kesi de ihamdır, yışa göre, sanatçı; hangi esrarlı kuvvetin iütfiyle içinde nasıl ha- Zırlanıp olgunlaştığın — kendisinin ediği eserini günün birin- d ve m ee Böyle bir anla. gelen inziva ara- ma ihtiyacı sanatçıyı, halkın gö- m e ee ml tebesine yüseltir z ratışa bilerek ve istiyerek mües- 8ir olmadığına inanıldığı İçin, sa- matçı bir nevi Tanrı, habercisi sa- Yl ve bu itiyaz Eer le bir yarı - Tanrı itiba Sanatkâr itiş akını böyle iim-berii bie di ie virler boyunca sürüp geldiğini ve Ki am eğ Tuz. Kim bilir; belki bu, sanatcı. | nin aynı hekim, hâkim, sihirbaz, ri e olduğu ga manlık devrinden kalma bir telâk- hidir ki yüzyillr gönülerden ve mamen söküp atmya muvattak olam: Yunan Filozof. miştar. Baki Yakı, hela Zikir hayatın mltola ile henüz sarmaş dolaş bulund zamanlarda, Yi yeri Nebi) lerde işuzdur. İni e emi Bu A veni sara « ran yazılar a E enik oleyam b kay 4 ole duğunu belirtmişlerdir. Uzaklara dir. o hu daima sıcak ve e tut ve yaratış im “iinde geç- ve edebiyatımıza hem yçni- ik in amli in Abdülhal in len a aç gün yazı hundai şiir et “ran - kanıp kaybolmadan . damlaları olduğu anlaşı yi ms. Temdi Bir ism-i celâl olsa gerek nam-ı tabiat, Allah tarafından gelir ilam. ta- biat, dememiş Allah rm geldiği söyle- men bu ilhamın aslı nedir? ratışı bir ilham işi sayanlar mmiyen bir bütünün bir gün eydana çıkıverişi tabll ye ekim (1) Nef'fnin, gazellerinden bi. zinde, bu sözü hatırlatan bir bey: Prof. 8. Kemal Yetkin Leonardo - Vini” natı Milli Eğitim Bakanlığı yayınlarından in 23/11/1945 I V &. 1 Tahra: e aktı İk Aş Bi olduğu ş « Közey | esine £ term, Hamdi AKVERDİ ik nâgehzuhur tesiri 1 ba eli sanatçi, e iğ den, gizemli kuvvetleri mii vücüt bulmuş bir buy mak ve açıklamak, buz S ibepler. ve yem katie eğilmek iter, BUKÜR, ancak kısımlar m açi seçik bir iri rna tak“ dirde tatmin eder, Yepyeni gö“ menin, birden sai 2 in uzak bir hazırlanış devresi © yahut herhangi bir kombinezi dan dali e fazla bir Şef” dir. (2) Fakat bir oluş duyg suna 8 bir kimse ii nın pahiyei| ne olduğunu dme da biri” tiyaçtır. su ln geden yeni tezdeki aşma k Tiham, H. Delaerolx'nın a) em ui ai, vesa ve islğraka, kendini) Shi en eya gi) ii, duşun. bükümü inde; yakalamı JE RA e kl gbi i hi İ bir tabi ilim - bir lâmb varda, 4 dnlattığı yer gibi, çok parla az parlağa ve nihayet kara doğru derece derece ışıklıdır. ASİ | çalık. © parlak kısma, “payata m © nununun hüküm sürdüğü ayi kısmına, şuur sahasi e A dan, - sarih bir çizgi ile asp za kat gittikçe artan boşluğu 8 viyle ayırdedilmesi gereken > eniş sal w edebildiği, daha da sadece biyol Zil rüttüğü karanlık düler sahası diyoruz, Hr ki Ee hayatını bu Herki nl za m, ie et, © hele güre gaya da ve nihayet bunun e — Ee ai is ieiye ğına © kada; ii. an tuvar, enstrMi lerin gı © ritmik dans salonları, iti ikat denin neleri bu ask b sahasında gördüklerimi pi asında gördüklerim mi dere, onun göremediğimiz kı sl Mn yanda sürüp giden aaliyetleri artik undan. mellcsinden başka Ş değildi: a 5 inci Si İİ sürme (2) G. Dwelshairvers: Psikoli) | Vet edi Serbest kes O. Şekip Tunç tercümesi) H. Delacrolx: Psyi Yari: S. 184.