İ | İ UN anin, Basri Yüce'nin, Şak irgilin yazılarımız Sa- Kudret'in, Cahit Kü- TERCÜME ROMANLAR, ARASINDA : Sahika 1. Cronin'in me di ek © ülküleri le re Yun — hayatını akir. bir Şahikası uğrunda girişen hikayoz DR şb fakülte gin ietirkplazını duymuş olamak kendini * mesleğine O: gözünde Karsi rının acılarını didirm. e veren Manson, alacağı ücrete bak madan ev ev Gk çağaldğı zaman ebe özürlere bakmadı hastalarına kı Hastalık inileiie de mi «dele için onarılmasını istediği şel Sini tie yı leriyle müldele. eder. Müytri toplamağa bakmadan bu dürüst Meslek çalışmaları onun gün- lerini o kadar doldurmuştur. ki biricik hissi macerası Christing'- de olmuştur. Öğretmen Chri: i ik e un yerdi evlen: ebe umduğu. mesle- ki elmalar me an Man- ve hastalıkları dinli değil, para kazanı çin vasıta yapan okların ağ > içine düş makta, ik Mei ta cahilliği sün yı ameliyat e üldüre kadaşiyle birlikte ai lesleğinin ülki bağlı a- de Sanal. amiral Dr. Manson. arasın Ghr tine'i İmser diz :skisi gibi samimi ei arkadaş değiller. amli ia da doği dk yeti mayan nda ya ttığı ruh sarsıntı eahilliği yi daşının lek ülkülerinin, fikirlerin hâkim Sil ileyman Kazmaz ba yeni âleme doğru yola çı- (4 meslek hayatına atıl. ağı 'zamal okul ve kilapla hayal arasmdaki çatışmadan “lk sarsin- i ayı duymuştur, Asistan olduğu ralarda her hastaya koşması 1, biat — — elin bir he- veskârlık ola ald > mel e yorgun! ra nl ime umursama» muştar, Onun ME ee insanlı ki ender helen” arm ie m mi ie Yl iritediği hal ii lan emye bir sürü mnstatip in- 8- son, bilgisizliğin deği dama hudutsuz ma zen sistemin bozul doktora itimat ettiği için kadere vi eğiyor. Doktor Mahson i- anlışım kurulda si w ider Yiüken sl yunma, ii yapi biz: s8 yalı — — Döğüşken, avu Oi yan Man- di bir ie «gibidir. a sevgiye Manson ki anda Ve deliye mi buda kısa bir ağam AED 1. Du ve larına bu derece gem rak kendini meslek ülküleri ve Fikir. lerinden gelen. heyecanlara veren Manson” eğer Londra'da kalarak bbin içinden yapılmasına — ihti- yaç duyduğu devrimin gerçekleş- mesi yolunda mücadeleye yönel- miş olsaydı, tepkiler karsısında ei diğer kahramanları” kırı ve ters düşü- e teş eder, > » de ritmi. dak verile -ahramanlar- Körü bu gi eşi şemsi EN “abilerin ve kik görerek cemiyeti İ- den tanımak fırsatını elde edi- yoruz. Bi okunabilen bir dille çevrilen bilen, ziyade “ge meslek ahraz daş v güzel hi göstermeli böylece ye bir “ruh ini duymak Şile; god sal? ie k bir düzen içine E| | | Yabancı Dergiler Atlantik Büyük Fra Mukavemet, Har lerinden Andre Malrau: yi 'Labyrinth e bir | a Bi ei kültürü, “atak Kültürü,, Birleşik Devi seyi ler ola- ri İngiliz yazarları bir zam. bize bir şeyler olim A ma, Hemin; Stelnbeck'in meseleleri bie defa daha ele alıyo” ai teiyetrnin bas en özi “beki de mantar tort Kültürü a2 hu. özelliği “ çok Tess lar gibi yalnız sanatın tekniği de uğraşırlar... ordusu gidi , Beki asker- Nik anlayışından bir Gağan orna MR za anlarında bile Almanma işgal tiki memleketlerin an ne ve duvma tarzı üzerinde buna ben- Aksiyon adamı olarak sanatkâr ve anat nı i lir mi? ve ondan, çar e ları yanında ayrıca cemiye Ahali Bumu, zifeleri de bekliyebilir miyiz? eld — BATU ee © Karnını doyurmaktan, içinde yaşar, Zaten el ekine Depe > it bir sırn, bir gerçoğf'a; Si radnada dr aksiyon adam niecği a aş ei ann Sy yerin. ras kalabah! yerlerde ir ın, are yalnız. me pluluğu işler, bunları aksettirir. Sanatkârın sanat çalışmaları anla Aş bi aksiyon — nasına gelince, bu konuda müsamaha ile düşünmek vr bir sü a sıttiyle vam ane olar: s1 -ak karışması lâzımdı Seal E vazife) eyi kaşmılmaz bir ki şel ğine kaniim. SN ancak sanat. ME n çemiyet yiller, Ve rildişi kârın yaradılış, yuh yapısındaki i anda bitecek, bir e on ar ie metni alışmal arkasını bilecek Beni bu eniden dü erkanı mahrem da tebii Sağ a bir yaratıcı larak, şünmeğe emmi gi «Hamlet imi en müthiş istese de, istemese yn bir vesile ile tekrar gözden ge e pel ai iz Şey, gl çek ya. dai yerin. yürüyü. & Girmem oldu. Şuna kani old Tatı, "onun imkâna: olan şü ki Shakespeare'in bu ünlü Jahra va ne Onun e in A ini anak elkoloğsn en çe et, kendi kendine olması, yani irreel bir âlemde, iyi etütlerinden bii ys “ b. kan ai bir iz daki abstraksiyon'lar içinde O Hamlev'i bir kere de itizmi yaşaması lâzımdır. tumanın sanatkârı ünl a ed ar ilini, oBalbuki yakm bugünün değil mından çok fi yapn iy dehşetini her sanatkâr, realite le (gördüm. Bircok — Ki mi el sıkı bağları olan adamdır Hamlet, üstüne e işi lmış hassas bir insi isteyince sanatkâr in baş kahramanı, doğrudan doğruya konusu- sayı “iradeli bir am ne iybetmiş, kendisini inkâr et. £ tesirini bırakır ve gi miş olur.Bu sebept wd düşüncenin ve ei yısiyle damı olmak, matı > e / yapılğı kârın kaderidir inde büyük bir ini alemi taşıyan ve daha zi- aynı çerçeveyi piraz a. i ginca, yanlış ne e götürmek. «Yade bu em içinde canlı ve sü. tedir, Çünkü sanat çalışmalarının. alba, Ala 5 Die kendisi bir aksiyon olarak alı inen a gönmike GELAR ve ki Hamlet'in Kalır, sanatkârın eder. Di az olarak “cemiyet işlerinde dür ağam sanatkâr 'aal rol olması ikinci derecede ka. O Yanımda ci dereci Sa ai Ehemmiyeti olan, leri birya- “Bütün Ninep oyuhca hayalin ii tatıcı olarak cemiyet r inden © de İle nasıl Mekan. hisli bir mizacın coşmalarını, vesvese- kuvvet alması insan ve “Real la ve realite el ai ei ş vu aksettirebilmesidir. Sa: fn” edimleri. lık e dine inde sanatkâ- unu yaparken mutlaka s05- anlamak her zaman güç olmuş- ı agi De ütilitarist olması > vu di yeri. da ical bir milleigi ola- rak mir enin, bir Si os natkâr yar tavırları ve gerçek yaratıcı: mizacı, felsefi görüşü ve hayat yolu hakkında ila karardır. nılmıyorsi fildişi e bir ilim eti Sanatkâr, gerçekte realiteden kop: meseleleri tek bi muş “mudur? Ve herkesi ilgilen. ri vi meselelerine w için bir sanat ad tini akiyoridur Ki a durduğu Böl yi ya ala Temim se met Hamlet denilen şeyin hakikatte çok canlı ve yaşıyan bir organizma oldu. hele sanatkârın du dağın. e — Dara etini sb ee sa- yöre at iie sak Me vk hakiki angi #phöre'd3 yaşı- atik olduğumu kavrar Aksiyona geçmek, düşmanını kı- nçla öldürmek istiyen Hamletii, gizli bir kuvvet mütemadiyen ha- göni daha eri klihde yası mak için yp li e vir kuve Düleri miyel sındaki situ ei mektedir va sam, uye ip atmanın doğru olmyadağını, Hamleti okuyunca bir kers daha nladım. konuya blrgok yönlerden > tutmakta, bize sar atışlı © kahramanının ark Si YAŞANMAMIŞ ynadır ki geçen günlerim y ii e Ee liye almamal ai Günkü ya- tıcı denilen kişi, bir köşede de 0- Saran, çomiyetin tam.» ortasındı dır; hatıralar, hayaller içinde bi- vey koku bekler, lezzet r gün avuçlarıma al GİBİ Geceyle örtülmüş bir. yılık i işinden. di başlar ardında perdelerin, zer bir tesir icra edemedi, Al- bir gün iman fümleri, Alman aşi atlayıp, de ei geçilmiş gibidir. Alman revüileri hiç bir yerde tur ir bakış yanar ki gözlerinde derin bulmadıktan başka ancak Avru. cam. sıktı, Bugün kültürler arasında! Hâlâ geni gösterip saklıyan su veri artık a Biz yaz değil, bü Getiriyor düşüncemi alıp giden sin e İşeamanineş Ne saray ema ira efimesinda, Gir ksa heri ves e gösterilir. de herhangi bir meme sanatına. Pz —— 2 Kömek garip şey doğrusu o kadar da sert mler içmeden de Hasılı çekilmez dert değil, Yan anlar tekrar yaşanmaktadır bir bir, > Saçlarında geçmiş bir yazın ot ik Kalbimde beyaz vücudunun genç Sabahattin TEOMAN ağırlığı. SEVMEK BABINDA değil; kesilmiyor insan, ressamlar da onları birleş- İder dn ağ pi DE tirmiye galışmadılar, bir ye diüneciş rai ları, romantizm! m: getir me ye 5 Çok daha başka, çok. çindir ki Atlantik kül- Anlıyoi Ki seriyor iltüründen de farklı olaca- Biliyorum o da öylesi ire Maiziere O hakde nedir bu kadar korkmak, yetin meler olacak, bunu Bu kadar ah! nesine? bi su li yaam Yaşamak gibi güzel; Hil — Bitmeden, silmeden, kaybol Prof. S. Kemal Yetkin Leonardo Da Vinçi' . tirmek nin meyi düş | dan hare yatı: 120 Kr. Fiyatı: 120 Er. ii me; Mili Eğitim Bakanlığı yayınlarından 13/11/1945 Psikoloji bakımından sanat : sem ve e SAM | : Geçen amlar Bi liğinin. bir | gi bir hâdise na di AKVERDİ | Me e ni all Boyum ,a kalkan ala söze: — m ton'un hâtırasına lânet şımız Hamdi Başal arala e pasa SEFİ nak ta diye başlar. Herkes hayretten de hazırladığı bir seri e Sg nel kann (öm ile il kini bein sayı o esin ü cularımıza © sunuyoruz. ES Jip Yat ediş e Saslı ve itinalı bir çalışm İL GE basit anan gün a Taah oan Du mayalar Eüiere sheyle ilham, ilham ve kendiliğinden İP Mâboratu 0 olma, sanattı ğruşımi, | ba hassa 'mala m ayi uğraşma, ta ol 1Ş, sanatta. tesadüfler, 8 pall” ji, s bitenle- ri sürü belirlen eleme, ya- meseleleri, bahisi dir atışım düne kadar Sİ bir bütüm eşi esk size i hn b geni de açığa Ne rmak Gi ai biraz tül- >) bag mam lere bürünmüş, biraz muammalı öndedir olmanın verdiği güzellikten âdeta, esli teri: Ay oğığınn yan, dir ve Bu iimarl da insanın KEİ lığı içinde kımıldanışlar di biriiğini i bulmasına, pu EĞİ ğimiz ve maceraları- kavramasına hizi eden il Men yi e e en sicak mânala- — yin en önemle. ir ilim del ölem iz Karattıları bize Dü- © manın, bir filozofun çabalamalil | Sidre bala, ların. çiğ Sn İ- © na hâkim olamilke le şi pi pe zi e le ar kalan anama SE e 3 kelimeleri ancak ii Mağ e yakti e ve Ri kandım Yin bir ç yakalanmıyan yerleri rini mim ie bir hebilmesi dilediğimiz gibi tamamladığı- de tam. mız fısıltıların yambaşına, ve ce, ses büyüten cihazlar yı tirdi, jimin elime EKE üşü ten sonra, sanat, başlaması, ge diği este lşmesi ve metleelermesi “takibe. lanmaktı R olarak kabul ts bizi sa Pefkoloji, se- İN AYN eler sere Oh metçıyı yarı-tanrı mertebesinden min orada ayızddme kay bumiyi beşer mertebesine indirdi. mi ve o. iibimi: zy ayas tohumun Pakat acaba İz nadan doğan eser spamdz di zati mak sayma an inin şanruna & işmesi, sarma sekin emin. yarabilmişt ren emi anat o. feyi zl sanar KEİ ların, mi sanatın ne lk il z de insan bildiğine bir. iş olduğumu yönürmek si ii va e inn me bear, Gerj, ok sab e izmek, et- | Pap ERİR ai insan TuhuEUiMAtıraplı ve üstün hiv. | Çelen denye Ruj kollamat yetini in heybetiyle değerlen- dizmiş olmuyor mu? Gökyüzünde ki yillar. vela tanıt cı ve öğretici aynalarına aksei- ei için ei rm rakteristik aliye ” ğ iş bi azlarsa, Kârane atı yi psikolojinin inceleme- konu olduğu için alelâde bir © dik etmesidir. Valery, yari kesten i derecesine ei sayılamaz, o Kübu var olduğunu gösteri eki miz yok Bize kalırsa pslkoloji sanatçı © desini Deseartevari bir hü Ni gadretmedi; elk dete, onu ha- O Yade etmişti: “Yaratıyorum. e Yattaki asıl yerine, yaratabilmek ( halde varım!” Her türlü YAR eyi Sanat ç için kendileriyle ilgilenmek ve kay- © min, hatta dar ölçüde her türÜ Sİ. yenin | mak ihtiyacında olduğu insan.» Jufun Tuhta, husule getirdik. elli eserle o aşına getirdi. İnsanlar a- e, arfünda. öetünlük. YEĞEN Araşındı sand tanrlaakilmek, isanle yerli gururamun gider akının Si elm Ye Hayim mlatılmaz haz, var old çam İİ niz ak ek vay onem li nr e Bügün patkoloji, adilatginm ya; © yepone ipi dimeinlen -. ağı ari çatma, faaliyetini insan ruhunun Çiyan sn Pu Ken Kami agi © birleştirip kurma hususunda duy. O Uk ediş var ol gam ai) rinden duğu izan Hipik ve başarılı © ote süretiyle ispat edi e bir ekli diye kabul ediyor; böyle | ferdin bilinene ve alışkın GÜyİ. gözümle olunen da, bu faaliyetin dayan, ve yaslanıp kalmaltan holly. mesele de canlar, mesine dilek; yemi Giyene Sal gril e) müş bi savaşı zaferle neti ndirmer | *le alm ig geliştiren « . den başka, bir şey midir? Çİ. eğer bı Kli Gi ein ari incelemeyi kendine va- zife bili * ianağ; Insanın içdünyasında ür- Ge belli saşe Mü im duy- guları dış bad gözle görülür e yani nihan a m z Tadığı İsa ya Gkatiyle işledi imiz ara eğri gerçek anlamiyle hayata girmi; © vağmen ruhum kendiliğinden. g va olursa, insanlı o ygulltum bir Kiriisiylz fışkarıverdiği! oi. biri — ve düşüncelerini sesler, çizgiler ve £ şündüğümüz bir eser Karfı Ne m renkler yardımiyle canlı veya | bulmak! İşte, yoktan var SUB daş i inde iü görerek kendi Yarın ri age ermenin derin hazı aşi a e 2 gün iradeyi sarin a ie yaşıyışın anda bengiliğin e amd. müşehı debesiliğin) akpli ieaki yö © nun yaratma ir ile ağ yaratı vetli bir eldir. Müm- ar ve hâtıraların, İandığı eni gerçek kılmak, larin, tasarımların hercümdii,, Del balk hissedileni seçik bir © den ahenkli bütünü vücuda EĞ. tanıma Fikir. duruluğiyle e koy- © vebilmek yolunda giriştiği “yl » duyumların ve çabalamada; yaratma imkâf, İşte, döğmesiyiz ölmesi» bir olam da ise, deröcesi mat ani pin ğinik, ir e tünde olan duygulanma - ie EN mf anını, bitekii rülür. emi > m kabil ekimle Wi öğe mal na ak kadar 2E ri meyi ilen bir inatçık olduğu iin pe 6 hayatını yaşamayan, sadece, onun dığı sevdiği, ilen e satma işinin gayesi: İnsan ruhunun dağımıklıktan nefret ettiği, zihnin en asr diz tan ilinin gitmiş anla anları isasında. bir kağ min in kalmamış sinden çöle “dağ ke y de ri akları iü ve cansız şeylerli Tulumu âçmasinı b “ülendir. “a” t Yaratmak istemek, bilinen İstan surları Şen erler m. mizdek * Sonu 5 inci Sa, 1 Böre Yükle (2) Duy tabiatta bir az SERİ) | Nüdan ilâh olduğunu; Ruh eser vaf ni zan zevkine duymakla m (5), Baslz Bra eri iin . Basch: Sssai eri di re ME e ey S.4M8 li i i