i siversite, İns Titabevleri İFLÂS Memurluğun m gı ” veyin eri il ve kızı yikderesi amdaki hisseğ kte bilgi e hissede in üçte birli dan dolayı günü, sak ve ediği. takdirde günü a e daire 4 e yağ ahıktar. röbetçidir 1944 Memlöket umuzu Çalış Taherleri, ge iserleri,. (P un. Olum Memleket | ik: Hati Haberleri, Türküler w Meinieket ; Fas, yese 5 ÜL. KALB İN Fuzul'den bugünkü dile çeviren; ÜZEL SANATLAR ÇAYNAME Çeviren: Ali Süha Delilbaşı Sileyman Cafer Erkılıç Satış yeri: Remzi Kitapevi Sayı: 59 ULUS 28/11/1944 SİİR ANTOLOJİLERİ İL anlayışının ve or getirmek NTOLOJ antoloji ie , aksat, vene anlayıp ora i en kimlerde, indydaği tolojilere rastlıyoruz. m sn çıka e üren mekler” (1) adındaki e: lan kalma & lâzım; i “5 b türlü ei Ülete bulunan tuhaflıklar üzerinde dram. , başka şey söyler aşağıda başka örnek gösterirler İRGÜN, “son asır Türk şar İİ imleri müeliri sayın fpnü. Yi Mahmut Kemal bir gazeteci- mülâkatta, kendisinin, ee bi ram duruyorlar. Pan ni Mi haşim yabilecek antolofiler af, gözlük in ime Yapral çev a Dera irimeye başlayan genç ini Ann kitabıdır.” Fakı" bi yap- daha çevirince — ilk” Kürşi- ımı iemal, B: İri ir Yeiye Kamal pe oluyor Nasıl mı gençlerin a. e men ile istemiş “Eserde bu tarihten , hattâ çok Mi şöhi e iş kalemlere Gm m net vel rastgelinecek- Dündar vaşka ” sirin: me ever » imizderi, gile: çekler yermi. e rar İnekler savı Pıkat dahası var genç isin içinde en olgun ala mısralarında hay- pıların. kapamaştar. loji açarsınız. (han! bu mak- gntolilersene lr Baypurtu tin ve varmak için atiıyan meş-. meğer aşk şi deği m ha Bar fi Derleyen: naki se ) mite u. yayımlayan: Berkalp di iie Türker Acaroğlu. f Berkalp kitabevi. Yeni çıkan ik a EDEBİYATIMIZ Yazan: Rüştü ŞARDAĞ FAA AARAAAALARAKA imiş? (Aşk şiirleri; Dündar Ak ünal, sayfa 28), Bir antolojide Yusuf Ziya göyl var kn giyse asel sa ve nüktedan Şairi” hal değil mi, * yer reid Ziya'ni iri sm Dev ii im; k şiireri için bir mış gürler kasdettiği açıkça gö - rülmektedir. Faka: “aprakları bi vaz en çocukça sürprizler de çocuk şairi olarak kendinizi «is bulakilmeniz mümkündür, Nitekim “Vatan” şiiriyle Sül Nazif Yahva Kemal çocpk karşinızdadır. Hükümler dah veriiğrkcen levrilmeye mahkümdur ARIHTEN ibret alınır m gezer! İnsan oğlunda e ee ipe Jar. Dilnün kendi eserlerind ESNEK, ie ve önsözde. ya- an inn arm erek kendi devlikler öz ii le dünde ir ın yıkılan hükümlerdir demiştik. Eskilerden bir kitabı irarak biraz derine, köke doğru En meselâ “Samahamei edep'i re Bn seçin rarakid Mon 'E) rındar eb yeis hissiyat iletimi lerini muasırlarını samimiyeti & (ayni eser, İşte Cell Nuri 9ey hakkında ve- rilen ve ine sekir natinde ağızdan kaçuğı hissın veren 8 - fatlar. Gaye ei e deti zekâsı iha siyle yeti cevkaldesi... Yeser. ve 3 2 dir miz ve pürüzsüz üsünu debiyat Antolojisi, lt ns Murat Uraz) ziyade ahenk ve ses nir ln > na Kanaat getiriyoruk, sayfa 26 lahası var. Bu son çıkt ağlar vir 48 tsi a ürk iel çıkanlar hariç düne DAİ iy anlayışı olmadığına gö re Sar. Için geeini dam- — vurmak istiyor? mi vk “irde Türk şirinin gürü! gürü! T : RZİ > renkte bi Ayen evine Koreli akraba, DA vede, güzel Si Hep zamanı söki a hai iak kamal ir arzu â, halle dikmi AD ünde şu göğsün; şadırvan esi ararken bilmem, Sözünün. biz Hesen bir iç çekişi. r kendimizin terzisi ol Ebblerimiz kendimiz diksek, in nerede vakit geçiyop. e bastan “ikmek ni? İnk Ker. aş dilşmüş bir derde, iğhe bir G GÜZELİ eli, olşak, işinde giysek, ev dol ani , Ceyhun a KANSIM bull şu ağa al Şu fincan, şu > Meyveli sarkan dallar, - Şu serin bir örarüi içen, Şu bir cihan emzirme, e Saçlarında güneşler Bu fidan boylu ivan Su dağlar. su deniz) li vi süt Ve tavuslar EZ S 3E MSERGİSİ MY e mama Eta yin Öl Çınarlı Şu renkli:balonlar gibi Su turunç. şu nar... — yeşil bir kubbede pi gün, Şu bir suda yıkanan güneş, Şu atı ğe mai hi el oçuk, salkı ok üelünde Allahı nie yerler İk bedaş denialari vuslar gibi sülarda yüzen akşam, Ni Böyle dolma ruhumdan bota tutam, öyle serpilmede, dolmada ik zaman zaian... Aziz Behi, uçan bulutlar, » sandalı ımlani e bğulanan s5 SERENGİL BU HAYAT üş Ne e iş hava bu, Dereye kulak “ver, Bir büyü! İşte manyak, Su gülen ie Ço Dinecek la Sancalı İM z A KR, zi Zenginlik sansi. ağ yök, u ziy, çenin ardi işte yıldızlar. tem, seğirtei amda, pia kızlar. den anin. ie Yepyeni müs gir gi > Işık per gey bi in Kutlu arabalar geğecek yol Haydi atla, haydi yes çek, Şahlanmış at olsun altında zama: BİZİM İÇİN ir bak: en dayım, i Osman ATTİLÂ tağı ıddia olunan bu Kitapta acemi Şairin işi ne? işte gene çocuk Şiirleri. * dülhak Hâmit Tarhan (1852 - 17) ie m tamamiyle ıyrılamadığı gocuk şiiri yaz- sap digi er kai Fakat da - kın. Abdülhak aa daha çok gocuk şiirleri yazıyor: şairleri arasında" Muallim. Naci'nin klan. İli yandın veya lettiği Kuzu, Kırlangıç, Avei, O - Ma el mi “le Nani zade Nazım'ın (ül 1898) kale- e. “mr area ee e saire mazizüm. mn uyu sade bir an mn ili dolayısiyle, Ceser sayfa 8) dana garaipten koskoca hü- meler ml ararız Ne yanik ae Ha, rak veri! e şi Sl bize BE ve uzatırccak kadar imaleli bir musrala haşla! igili ye b zi üstiğna” m iasan “gi elisi Eliz Mi m işle ahmet Muhip Dranas kında bi” hüküm: “O, sirde haki lin data e doğru doğru ma hande mi e ner ve şairi, Ahmet Hamdi disiptinei Son bir hazin nokia dahi çe ba lr av Pi yürüdü, falan şair türkçeyi iyi lanıyor, falan hece veznini ii vaffakıyetle kullanmasını. bilmiş, alan palriüzlyiyA mede. ye sdü geldiğimiz bir abilik linda Kuk lanmış yani şal dek verebil- nin Hb alkalin mâna- da Türkçeyi iyi glam yolunda, bir sıfattır takıl Halbuki irleri bekliyoruz. (ki Tür eyi mıştır.” (Aynı eser, cilt II, sayfa 100). ahır; “Heceye de yumu. şaktığımı > vermez > genikmmli izi yaln güle, saya 18) İş Sözü ve yazıyı daha & mada nı iri var? Türk ve gürimde Hrizmi mesi ÜNYAJ ri yaratıcılığın ser, sırlas “tin sırrı larak kalmaktadır. Bu »ebepten bütün milletler ve dinler, ine bağlamışlardı; çi iz ancak var olan bir şeyi vakıa olarak ala biliriz. Önce bir hiç olan yerde, birdenbire bir şey olunca “bir ço- Gti aoğunca, kumu öpen üzerin. MD MZ Pal kat en büyük. en yüce ab ie “yeni, birdenbire meydana şeyin geçici olmadığını, giç: sol madığı ipsan gibi ölmediğini, ak sine, ve bütün za göl gibi ebedi kalan ve insanın deği tanrınm basarısı olan hir. şeyin meydana geldiğini sezdiğimiz za“ man duyarız. “rliçten meydana gelen ve sa mamar payumca. Güren pu, muck seyi yaşamak. vize öayyen oi ancak demen zaman anat alanında, biliyo - elli. ve a yoruz. Aslında, yn 2 Şi ke meğin gi ayakapların Ya ora i ge bi vir yapmı aka iy “Daş tie söy değildir. iğ vü ap lardan ve resimle a1 ve daha birçi anı Si vak. yaşadığı itibaren bag- lar. O zaman biz, debânın insanda bir şekli aldığını. dünyamızın ya * tatılışmdaki “Surru dota daha bir. eserde En anı e - rz. Bu çok heyecan verici bir fi- Mar pe b dl eba be gi a yapamayan masada yı velhasıl eğimi m mir Sokakta belki mektaptâ de ayan bede KRM Di görünüşü hiç Bir bakımdan bizden farleh değildir. Fal öyle olurki, “Bu insan tig birimizin yapamadığı: m Hepimizin tâbi olduğu Könulu yıkar, saatı yenir BİR ır filüiriken ve hiç bir iz bırakmaz iğ gideri Mr ondan bir şey kalır. ME) Gi ve lele bir yeyin eli in, in shin ke- has bir bir hikâyeci işe, bize öyle im- sanlar yaratmıştır ki, bunları kar- Menim Bİ yak cü ye a Sm ya e vaar il ille raşıyğ MM Yani ke yal Mk şeyle tabiat kanunlarını yıkmış, ve onunla ölümü yenen hir şey yarat- O: hav miş oluyor amın, aesettirdi- ir şey dn Yar ei 0 meeliğa Ye Gl A My ymm den söylüyr erişmiş ol luyor. Fakat bu insan, bu mi yayi a Me şanın arasında bilhassa o, Beyim mrinde bulunan söz, il. meydana getirmiştir? Kendisi- 1 BünA kadr ilan iki ku vet nedir? Gerçek sanatçı yaratır? Tanrılardan yemi dünyamızda bu mucize nası mey- dana gelir? IR resim galerisinde, büyük üstatların ölmez eserlerine okuduktan kendi kendimize. insan, Du üşt- ve e mıyacağıni da söyl diya Kalplerin e yel aça Dİ en iyi tarafıdır. Her sezdigimiz. meğe cesaret mizin bu türlü biz yer- onu Siefan ZWEİG AAA , Çeviren: Melâhat ÖZGÜ gözmek em nal yi iy! tarafıdır. Sanatla kilde iriennbe ri il EMME, türlü dalma iki & büyük sanat eserlörme Far dağa onları teva- Zu ve, kendi iktidarı, kendi ölümlü haykc üzerinde kâvranılmaz bir ez gibi Di Fakat aynı za- düşünce ile, mad- ij içinde tanrısal ola- ia nasıl meydana geldiğini anla maya, akılalmaz olam kavramaya çalışmalıdır. Mm eni li bi a sanat eseri meydanı ram, ger vaflminrı > öneri miyiz» Eser yaralan dağa a kat uda an kadar yanal el le piç olmaz bir. kaç dala yalm oluruz ayan kn olarak öyle Tr be veriyoruz , nitekim © » usayoun. a aç z nuyoruz, Biz amcuk bunlara mit Yü ae gu a uyük. Dr tama, Pakat ne reti alacak» sanatçı ümkün olma - yınca, onu ya de deyebiliriz. uammalı hâdiseyi tekrar iel için, belki ib nda pek hoş Karşılanınıyacak olan bir me- todu, asırlar boyunca muhtelif tec- rilen, geeinkfin Mara, Gum ir elik a kurulmuş ola rim a a lan el iyor eym. Bu çi diğım - biliyorunü, mana aradığı bir cürmü, bir cinayeti, Diz Mimi aka ii İNEK bla Apa kid olduğu en malin yüce Kü HM ay. anlatmak Yapı aynıdır Gn biz gezi kir anmadan b ir man velet apaçi aa a 2 intern tekrür KUFAFAk dana çıkarmak. yak pil yani dir? Mazmun - katilveya hırsız di- en make e şekilde, işledigimi İzah eder. basittir. Böyle kendiliğinden li bir itiraf, polis ve hâkim - leri ner türlü zahmetten kurtarır. Bizim araştırmalarımızdakı vazi » yet de, eğer sanatçı yaratıcılığın irin kani serik Merter ey; iri etraf - hea ahlatır, bize tekni ini gösterir ve akılalmaz olam kavranılacak bir şekle sokarsa mesele bir dereceye kadar, aydınlanır. şair biz şiirlerini nasıl yazdığım, beste eserlerini pasıl bestelediğini anlatır 'ndişine nasıl ilham geldiğini ve âratıcı fikrin nasıl şeki) aldı tasvir ederse, bunun kışında bizim için Dat türlü araştırma Tüzumsuz. kalı 'akat bur 1 çok garip bir hâ- e a inat rikan şairi Allan Edgar Pos'nun asırla, mea şairler, reasamlı ve. musikicilerin, sanat yaratıcılık- ları hakkında elde aydınlatıcı ra- porlar bulunmadığının farkına va- tarak yazısına “Karga” (Xx) adlı şiirinin meydana gelişini. tasvir etmekle başlar ve şunları yazar: " re Hg a mağazine paper might be “orlnk bş aşış aulher, sp enli - that is to say, who could - detal, m. Mm Of his compositions at - İnined ine ultimate ye o ca; pletion. Why such a paper has ne” e ii Tam Hi eğ. & 1, 2 e Ge (0 “The Raven (xx) Bir muharrir, eserlerinden rhangi birinin son şeklini alın caya kadar geçirdiği ; merhaleleri bütün tafsilâtiyle yazacak - yani yazabilecek - olursa, ne kadar alâ- kalı bir makale meydana getire bileceğini / çok Bema eli Böyle bir makalenin heniz ŞANATTA YA en ze mühimseten «Şey, “sus üvüamelri, evet hatta en mağ larıdır. Fakat ie malümat vermelefinin sebebi ne“ , dendir. na da koluyon cevap. verilebilir - Onla larda, yas vi ane (vecde) e : yi Yumi anca kelime: ext aa ele as zmn şında olam” en başka bir vücudundan, “kendi Tul tente, öörendiğiyle hatırlatmak ist tedilmek üzeredi > askerler re sip anka dam bik 4 yanların bağrışmalarım, e aile öayeti ni, KO larıp zafer seslerini gi Arehimea bu yaratma de) çek dünyaya henüz daha geri mam yeğ KEM şaşkın Mi kle Ya e a (Sonu var) Fransızcadan Türkçeye Sanat lügati Celâl Esat Arseven lanılan büti 5 ler e eme tazaat kelimelerin Türkün lela İstanbul'da “Haşet” Kine uş Ankara'dı arayınız.