GÜZEL SANATLAR Sayı: 58 ULUS 4/11/1944 Gelecek. sayımızda: Bizde antoloji meselesi cıkan bir eser Yazan: Rüştü ŞARDAĞ İnsan ve Sanat: Edebiyat konuşmaları © 'DEBİYAT deyi ri ile çoklu. Baka e ve ev terbiyemizde onur gördüğü Yazleyi oturup düşünür. müyüz? Ben, bu in Gi edilme- fayda görlerdeni. 3 1 gk elek, 0 m ini a nak inan öğrenmesi gerektir. İyi, kötü, cara, aydın, her carafiyle insanı bir bü- din larak ele alan dü sanat, vi hassa edebiyattır, bilimler derin, ve metafizik, ÖL. Duktma, ütün bilim sonuclarının terkibidir ük ilimler ize vadi da. im Selâhattin BATU emrinde sanmıyalım. Onlar" mea a VE kisi Hat aleyhlerin: hu yaşarlar Meka UNA rağmen roman kahra - Dk hayal veriye Cipta), intir nn 3” arın bir hepsi ö- leceklerdir. Bunu size ben söyl > orum. bel ağla Derli, ile yi hai varlık” iz roman kahraman. n daha mı az hayaliz? Bu - ünü vd pelin EE de ye boğuzımıza kadar gurur için. deyiz; yarın neyiz? Ve bir hayal Sa ae il Pi kahramanlar, gerçektirler? Eserde, “edebiyatta konu".me - sole üzerinde de treniyle durak. maktadır. Ve yazar, kom mat esi sararlı bir görüş Me için, insanı bilmek ai m e almış olması, hiç ei ve ölçüde sanat terbiye- SR bizden Men ret Suuat, vi mn le 1 bu cağı, yani sanat in Yan “debiye konuşmaları" Sa 0 ami ann değerin mirüne 20“ an alacağı kesın olarak söyleme. e m Map disi de bilmez. Hiç şüphesiz sanat- zi sürükien “konudan çok sa- Ez 'oman, tiyatro, tercü- kv taa Gi Tel hş edebi Ki bir ses, bir kuvvet dile ifadesini bulacaktır. tutlaka şın y. geçmiş, bi ir şe Tarlan na, ES iinde v sinde, bir w beyle me lara söylemek NE bu ihtiyaçtan doğar. yede a esileler at sanatkâr söyleme- Pope da eee e e e doğrudan doğra e hi anlarılam, yı gelmiş olduğ Ağ Diz üükler Günkü içten gelen şeyler. yoğu za. ir bie Dna yayla mun için. sas XVI. inci ASIRDA KN ÖnmüsarayLar sekizinci asrın ortalarına, ii abat, Bebek sa- bulunuyo, Ümmabad, ZI. Ahmet devri ibrahim Paşa yeğeni Os - alısı arsası im ie) en ki TEL. Ahmet a Sultana temlik olundu. 'U sahilsaraydan Boğaz'a doğ- vu ilk gelen saray Dolma - ahçe kasrı ve müştenilâtıdır. On sekizinci asır başlarında bu bina - harabolmuş bir va- e Dolmabahçe ik dülmecit tarafından e yer- e Dolm; yı yaptırıldı. Damat Dorahim Paşa taş'la, Ortaköy Araş yeni a sahilsaray inşa | ettirel hilsaraya “Çırağan, namını ver- di. Bu devirde yazılmış talik hat- çe orta imiş, Gağan de âk damadına misafir gi leri “saz ve söz iki YA yeli yi PR Ge A Yazan: Halk Y. ŞAHSUVAROĞLU tümeli kıyısında, kasrımı Neşatabât sahil ye eakienalyord. © Nefa” Mar ep gaya ait Dir yalı vardı. ZEL Ah e e e bu mevkii m dağdan da al- genişler ve Neşai-abât m b ae pik Neşat“ anında İbi iy Gi e darda e Gel Şerefrabddı etle hünkârım. hele Mısralariyle o Nedim, hünkâr yeni saraya dâvet ediyordu. GÜN yıkıp. gitmiş olan ni kasır, Türk edebiyatı. nn e yar büyük şairi 'ahya Kemal'in mısralarında ya- “O şüh ağlar bu gün kasr-i Şe- ref-abdde geldikçe yeni baştafı yapim. A e e rini bir yüzme havuzu ve gezine işgal etmektedir. oda eli sahilinin şakalar all ai Malz sahilsarayi Bob: Bebek, Kaarın binalat Hâvesiyle a zere > 5 UR bina Kandilli e ee e ii ği amm ayına. İDİZ da şehzade Mehmet doğmuştu. manla çok hari va in oldu. siki m pü ve bilhacan Ka zabrli Gazi Hin arafın yeniden yaptarılmıştı. “AD cit devrinde “harap bir ha- gel Kasır. Huruyı gezân pa. ve Göklya vöğet Mmenmecdiz cok ha esaslı bir tamirden geçirilmiş. ti Müverrih ve bu tamir üzeri- mer “Yeter bir Omira'i börecite İşe apt tarihe gn L gir . istirahati ederdi, 1188 18 Me kasır için; sonraları padişahlara intikal “e büyük nüzhetle- mi ve O TIL Ahmet gön safa oldu. zında yeniden ve güzel bir tarihi söylemiimişti.. ia z Bel Helen operası. İN larına, oynanışma, Güllü'nün mm yaffakiyetini alkışlamı sak alamayışlarının. BA ei Gül terli bir eserin sahın. Kara eki emar gö, a api Ari ia bir eserin de Iduğum kenal Me rafında hi oynanacağı cihetle Bel Helen vanil oynandığını gelüp orada gör. İM EE evvi ölmem bal Wi Derme e re Me Oyu dahi Beyoğlu Pranmz nispet müş ve e e pek güzel ic- Şu telen hem a nu daha geniş ve etraflı (olarak oydan: mz ei ve bay ragöz - Hacıvat muhavı yni nüshanın son sa- eâlinden mi- g tekrar yaşatırken, onları bir daha keşfetmiş olur ve ie kendi ke- götürmesi değil mi- My zevk ANIZ. bizi bizden alıp dir? EKMEN, gir seçtiği ke- .i sel en »mal Yetkin, tercüme ye © tel, ANCAK K has laskli a iri, şiir olarak ya- v mine iyi am “Her müterci Kendine göre Konuşmak İçin vardır. En güzel gi ve düşünceden do - ri pi a akı- ın ga ol - a. esin bu küçük kitaptan göğü ölçüde fay- ve, dostum t Ken bu vesileden ifade en İk daa alamıyaça - şında azıların > aya artar şüphesiz ka inde al ve hâtı- ikin için roma - emi de "söyle paye ver a ins arasında De Bi Bay göcuklarin ir hiyül dile getirmiş. onlara cemi, yoktan varak cerçek Insanlar nlam geke düşünür ik, enn veri Ve bi bunu istemek hakkımızdır, sanıyo- rum. Suut Kemal. Yetkin: Edebi- i yane Fe BUZ dinyaar” Takat bu kahramanları, bir ike; yaratığı olduğ iç oem yat Kor Remzi kitabevi yayınlarından. Istamoıl. 1944. | SANMI .KİKAT kelimesini yalanın Mm belte ki hakikat m eriş > mek istedikleri biricik ışıktır. Sa- £ eseri ği halde zevkle seyreder, ağar, ş okuyucusundan . olmıyan meler ie mi olmaya ri deği, itrin Bu da bizim dünya ve İSİ Gİ KAN | lar, etrafımızı unutur, evi Kımızı düşünmez olur, esi ii ÖZGÜ mızı ilgilendiren şiirlerdir. Beetho- yaşadığı herhan- hâdiseden daha fazla ei ı, dik sevgisi yanında ik Sanat eserlerinin okuyu- cularını kendi dünyasma çekebil - Allam sanane” “tügünden ya- kında mevkisi icraya konulacağı memuldür.” ki, bir mi Günü ve e abi pen v N te Zarar m e e etrafta muayyen öamisdalaya 99 alaylı .havadislere yol açmış sun: Bu mizah! haber de yüka- yıki hadiseyi tevek 'Mesmuatımıza nazaran ti fendinin “Anadol ın opi ın pro- mamlanmış, Temsil ak- şamı bile takarrur etmiş, şekil ve tertibi dikkatle hazırlanmış hissi- e mukemmelede sta kılcakiek. İLA BEL HE. Musiki bahisleri : İlk opera hareketleri » Baha DÜRDER EZ ER LsI yi ra-Buf 3 perde. Fiyat dinin ap yak ml mn a il rih 127 sayın Ha» un tiyatro ir, zamanını ikriyatını yakinet Sl isti. m dan bah- haberler, otra- uni settik.. Bundan sonraki artık eserin oynandığını ve vie Gl sie TL SON (e) Güzel Sanalar sayfası Arlo. ve cinni önemi Büyük sanat, eserlerind; e e a şka bir ölemde, yaşarım u baba d bie e sokakda b e yal nn nim şekide an eküyirken diği son sözleri duyarız. yu söylediklerimiz hiç Hmm Da 6 fek olmuştur. "İlya “Odyenes”yi Akşehir'de akşam üs ği Saban. me oluyor: Ha Keen inci uçan kırlan, yl gönd kare “Teke Boğa; ndan. indi ova, fısıldadı yavaşca Mz İ— Akşehir ins iken şimdi gelinlik! İririyen yapraklar otivedir nazdır Akşam, bacalarda tüten ak dyrr İSevgi ağaçlarda dal dal kirazdır İNasrattin Hocamı gördüm öradan ele eldm güzellerin m Osman ATTİLA ETE gın “ini Fransızcadan Türkçeye Sanat lügati ” Celâl Esat Arseven ll vi. baykal veri ew İnşaat kelimelerin Türkçe Kar- şıhıkları, İstanbul'da ve o Ankara'da “Haşet” Kitahevinde arayınız. 360 kuruş AAA BAM BABAŞ