ami Ak- yaya gek Buzun 5- ndan De- nçer'e ve ğer dok- & ve şük- in. tevas- ie gı Edebiyat ve Sanatta ÜZEL SANATLAR —eesesrreerraEr Prof ei o Yetkin Edebiyat konuşmaları Sayı: 57 ULUS Remsi Kitabevi 1944 28/9/1944 Piyatı 50 kuruş İZMİR'DEN RENKLER İçinde bugünün ve dünün şurini saklıyan şehir © Rüştü ŞARDAĞ ZMİR'e bir gece yarısı ve- gündüz, denizden ve karadan ereden ( girseniz, Marian ine Br yaylar dolmuş, gözleriniz bir Bu ak saçlı kadın kimdir? Bir a dur e Mele: çayı Buca'ya uzanan ko . ; bo bularak e çi Bg Siya bala biyer He sağl EN söyler gibi akar durur. Funra gi- a LE iz, sepet - çiçek mu BiRi çev denilen bir köşede, sade çiçekçili- — A oğlum; ne kadar yerden Büyür var erime genin bölme gol O Konferann dinlemiye geliyorum. te Bi Sanatgısiyle kara | (AZICIK otursam me olur? yem anha e Dedi Karşıyakahların Kendisinden hay» Za ii ranlıkta bahsettiği genç relse, ev'- dönersiniz. Halk sevgisiyle Elk b mel bu vi çiçe yi ei öy rağbet kazandırdığı için hayran- Yi ha BARA Yene hm: Fakat asıl o Türk anasina makla, kadınlarımız: VE ve yi kle Rölay Selay. KR AA müşteri bulamıyan kuru bir kon- Jamakla yanar durur, Hele “Gi ferani emek için bir hayli u- zel İzmir” sözüne, adım başında lu ihtiyar etmişti. Bulak bir rastladığınız büyük şehir ter- saçlı kimdi? Sonradan, elini. biyesi örnekleriyle hak verirsiniz. — gpebilmek için onu ne kadar örâ- Bakı t 'dim. Fakat düşündüm ki o kül — Bardacık! Soğuk soğuk bar- türe ve sânata A ee Gi dacık! diye incir satanlar'bu be- © şehi lığı yaz renkli, içi nefis ballarla dolu (Bu teli DADA ie meyvaya bile bir güzellik aşıla- saçlarında gizlediği ; altmış tadırlar. Kaç asırdır bir tu- yıllık hayata rağiien dinç adım- tam salkımdan sade şarap değil, larla sanata koşan Türk anası! eşe sıkıp duran bu coşkun insan” yerde arıyacağım. lar, efeler ve kahramanlar diya - : her şey biraz güzel; bir Kızılçullü'de iL çekicidir. Bağ mevsimi, ev- > bu başlık el lerde sıkılan üzümlerin” ekşimsi lu kasabasında” demek İ kokumu nefesinizi, sarhoş edici bir edile anlaş olmaniz: Çünkü okşazışla tukar. Bu opr amme > pi e Mn ısının hâtira- O ttüsiyle düşünülmelidir. Mami. m saatleriyle dört zamamı bildiren ku- Buca'nın birleik hususliği Si e kle. yekayıni kene speeğ ai Mk ye çeride ne elat ne de saat ve Bin sevimli ve gen Bela zamana bağlı dn var. Ak - bana “üzüm”, demişti, siler ran Tamanlığının kaç asırlık mayası b dar... ui zil il He üz çalarken aşında yük. ahmet ma > yapıyorsun bakayım rum efen- ret arkadaşlık Mer e sana Aşık ve çok sevilen belediye relsj kolumu dür. gönlünü © kara) mıştır. Onlar yüreklerindeki va : tan sevgisiyle bu loş geceleri gü. eri A ye neşe Gevirmişlerdir. Ah bu sesler. İşte bizim halkçı - lık 'dâvamızın gönüle ferah veren ışıkları, * Kültürpark si değil ME a masruftu yan ha, türkülerini Ginledim: türki “Emirdağı birbirine k ZMER/e iie eyaki bakan ie diyer MK pres öğ, san - eğer mevsim fuar 2: e ilmi bölümde öyle genç yapana dk ada par 1 rımızı gördüm ki yün ve ip- si sayısız eğlencelere, süslü iner zerine bir büyük sanat ir halk ka” © muhabbetiyle eğilerek medeniye- timizin ocean renkl) hAfızaları Parkı unutup bu geçici süslere (olan nefis halılarımızı dokuyor bakan gözlerin, hakikatte kabuğu | lardı. leii özü, zarfı değil mazrufu &- Akçam güneşi, yön işleri bölü. hğım sanmak yanlıştır. Çünkü © ünde gen: tajyer , Kya KE RAMEN nim gar Ge yla eğ çaya VEM. zarf değil mazruftur. Her sınf © dığı kızılımsı rengi vururken ben, İzmirli'nin her zaman göz ve bunu, bü yeni inkilap müessesele- yek dinlendirdiği bir Köpedir. Ta ri içinde doğacak olan yarınki gü- bay -— zel'ev sanatlarımızın bir parolası halin dum, Famlıkları giydirilip süslenen. fu- de tasarlala e bu zarfa behziyen mazruf İ- : 7 : çinde gelişiyor. Hele bu yıl, par. Âlyofü'nin bigün ve İzmir'den! a kadir bilen hir aziz el, büyük sebil edilen güzellik Türk başlarından büstler: serpiş LYOTİ, yaman bir âşık o- irmiş. Pek yakında bütün Türk lan bu İtalyan, bir zaman. büyüklerinin başlariyle “ süslene: © lar Huca'da bir ermeninin kızına cek olan Kültürpark'ın gerçekten . âşık olur ve kızın babasina nis hüllyaların ve bir” huzurun — © zamanlı Evet çin o? m . Yaptırdığı güz ahgede, Kızıl - yoyanna bırakan gü akasya Dek ayan yakeni ve bakıma muhtaç gesi, şü küçük körü, şu kahkaha. “ürk çocuklarına kamp kurduğu” Jar evi, ne güzel, ne güzel, Sana- © pu gö İzmirden ayulmadan tın tabiatla beraber çiçek açtığı © önce benim de bir kaç gün kal ve Türkün ai d- bu havuzlar, bahçeler,” sü bahçedi B e i el © — dolu bahceyi yüzlerce Türk e gönü bu güzel isim ve bahçele. | gu hançerelerindeki bütün kuy- vin çoğalmasını istiyor. Şu Lı veli tüketerek park gibi yabancılğı dilde buruk- lerle çınlatıyorlardı. luk yaratan“ sevimsiz — kelimeleri o S9 ve rum a a aş ei alimlerine devam edebilirler. Şeb- “© ey azularına b kakam, YAMUR Deni yavrularımız: bahgesi ve daha başka bahçeler.. bil ediyoruz. ORUŞULMEMİŞ ORUŞMELER an değiller. Tekrar söze başla: E yapıp etiğimi, neler ye sormıya, b Andr& GİDE'den çin ke cüm- gan eba buna gele be enli sevmem doğrusu. ari Bİ ve lekten olursa olsun, imize su serp - verimli. ll oan zama. em Çeviren: işleri olm R Konileri İşle yaran ganyan EA Ee goğu aman dügün. dün. | ? İ niyetiyle de m kö- yıplarımı, he aba ri tün » yanlara pekin DR til mal ae ae bi ir ihüyacımız yoktur. Böyle lü — Eee : erdiği, türlü idare- ae en ir eri tekrar kayığa Al” yerinin e bomukluklar ol di yandığı, hattâ onları nasıl yen Ağir.” — Arkasını okuyun, yanılmı — yorsam, orada, yurdumi muşlar m? — Hikâye bundan bahsetmiyor. e — Öyle ise manasız bir ie a ren RAY İçine kimse binemedikten geçmişti, geçmişti ama bu, çekim. kayığı ne yapalım? meden yanıma — kam kez şu: kayığı yüz. irmemiz i mu. yak arman mi bir dana me “e ismek istediginiz biç bir kötülüğün, tabi üztüm Karammmaığan eek (çi bii anlıyorum: bazıları göş - (<lüklerinin meyvasnı büsbütün e- obd Zar fan, ben EŞ fe eli şu veya bu. yolcunun © Jinden alacak kadar, kök salması. hep aynı ilmi Gam soktuğunu söy. . Da meydan vermiyen değişiciliğe, e başlayınca 1 borgludür.,,. e al yalanı beni batmaması için de. — Çoktan bildiğim bu metini iş bir söz a seen temeymi edi- ye eder bnianemığ ezin ekti bilez Bn gildi. Ama Grasset onları yay- meltemi 3 edim; © — Yalnız temiz adamları aamak O makla çok İyi etmiş. Bunlar bi e kötülük görebilir. — istiyorlar. bilgenin kaleminden çıkmışlar. Fa hale, dedi. — Zaten mesele de kat gene de o değişiciliği aman şu demiye ge. © Tablı biz burada yan ya oni len bir tariz: harp ona hiç bir © tan söz ediyoruz. Onu bircok Köü O gün onu azaltmak isterlerdi. şey öğretmemiş. © Hareketlerle, Fransa'yı, sinirli, ü- —— Ayağa kalkmıştım. Bunun üze a, Vaktiyle, olayların. herkesi. mllaz bir hala getirmekle, HÜCUM. rino: ay em saçlar“ — Arlmadan önce eze bir mammış mıydınız? müsaade edin, de- Sene de o düşüncedeyim. Bu: * m e len eleaf ia beraber, bazan kusurlar, (o #ârlarımızdan, hattâ en iyilerin - — Evet; bir zamandır çalışıyo- dünkümke üzerine gözlerimizi a © deh bazıları zaman zaman fazilet. — yum. cıyor; ama daha çok. başkaları | ten.. yu! yeri faziletlerinden W- — Neye çalıştığınızı öğrenebi - sın kumurları, düşkünlükleri üze. Zak kalmış lir miyiz? si: — Onların bu hali memleketin © © öace pioidde (8) da'çi Ör yiz al a şam a AN e e lm üriyeei via elden e > yila yi Zaten aym Man 7 söz: ni 'ki sadece tercü- umarım “siz eti takdir O onlar deği Bazı duyuyoruz. v ediyorsun! ee yö in rider DM hemi Geni pak a — Etmez ol ; , © toptan ye 5 — Her ball genele müpterek kân Jeon Devlet ile “on doku. Jeçi ele bunlar brasından b bir ideal le, kalkın. Züncu budala yüzyil kâh, Abel . yeyemık (4)'e ait olanları, bulaca- mamız için, iyi bir şey olduğu für. | BonmEr © © gam diye onu kendidme yontmayı ride ağıl mf? igin yere vuruluyor. Katolik da düişünmliyorum? gin bu düz böyle hir ideali yoktü. OY parma ği Monna şünceleri belki de ona borçluyum; ençilğin, harpten önceki devre. #uçlandınyorlari serer ut da; “hi onları kuy- e gereği emel gezme eyi yoldan; har: girl Mez hemen e bir bireyciliğin en mükemmel Füktadıı” 3 az kandırriki e O — iyi ama, dedi, herkesi kendi Şise Miyer © UUSOYA. yan demiyorum, elbetter hi yolunda yürümiye teşvik ederek, — “8” wer, hizmet etmiye hazır bir ala “de bir daa yakin ineğini. > yle e ee iç treyolicf Gi yakıla möaniyalz mi? 5 on zararı öğütleri | evet, kendi kendine olan vazifeler a keştede p e in eğe e öğe ani yir Olan benciliği (5) oraya dönüyor, miz bozgunda, umumiyetle edebi- Sci een ge ei ei böyun eğiyordu. Goethe'ye agundı yatımının da” bir gpesuliyet paya pm a larak: Eska Ap, değin sie kle yale rn anla” yü bencliğindemi türü. kabahat bulanlar; geliyor e e : rtları iyice an El: yal ri geçmek için büyük ir ağı Çok dolmuşlardı, lan © kaş a ir yuna aymı şey- Kayığı rma dei. ii id nci ödan yz” dekilerden. sn aka demiş; bizim yaşımızda mısınız ki kaç ik © Ol Her şeyi umafım, hiç bir gey abediyordu. “Ama kabanatı ili de bana, isti karşısında, peri . saçmalamak ie a ae ikliyecel ken lemiaylar Ön: şan bir in kaçanların ağzından ğini ke: hiprdahe ağ, ii e razı olmalı. ;e göbekli bir ti be ayağa şu haykırış | a veya demi nyan: böylesi hiç Salim dertumz da, Salata Beuve'liri camı kendini övmek is vera beli uzman aklini e ene — “Hiç görülmemiş” şeyler, bu me sözde adlarını saydığı © bazı tarafleriyle sizm hoşumuza uydurma dalkavukların akrabası gitmeli? olmasın! yapan birini, hattâ bir iki mamus- e iz gibi “bazı ta- anne la uda kayıktan indirdiler, raflariyle” Ebi o kadarda a- — Bir daha görecek miyim sizi? HAJA bir türlü açılamıyorlardı. A-. cı olmiyacökı bazan da bana heye — Belki. Ben' sizi çağırırım. alk yanlar Mi iri ii ; il görünen isi ti. Ama bunca yenilik, bunca er (2) Tenevvüi (divesitâ). ” iş” (5) Paris'te Nouvelle Revus Pİ zayıf ine: ; “tari gi yık yüzüverdi. O zamân yerliler ba- — lâketler bizi sarsıyı Frangaise'in çıkardığı itina Dir Bular. SOMA ARM e Ky Kl Hele gönül. © klğsikler serisi, daymış! Çullanın üzerine # müddet susup kahyorum. A- (4) Hodkâmlık fegölsme). ma görüşmek Için karşımıza ge- (5) “Eordiyetçilik © (individua- (4) Bak; Nonvemuz Prâteater. — genler susma medir anlıyan takı. sms), j Her şey gönlümce olmalı Karanlıkta düşünen adam — Kemal Beyatlı'ya — Derii ME Mi? Si Geceye açılmış uzak bir pe: si ez iz bir aşk şarkısı a hep o, mağlüp kalbinde yer eden... . Gün istediğim saatte batsın, Bir ni her şeyi Hatırlatsın. ım başı bir engel yeneyim, a eli GA eği Sabahı horozdan ö Kobiler Merter Dünyanın düzeni bambaşkadır, Pazar isterim ama gün Salı. şairim. çırpınmam aşkadır, 7 Şey deli gönlümce olmalı. Osman Attilâ Suşan yıldızların seyrettiği a Derin ormanlar boyunca, düşi Keriman: kii 9 yel denilen ln Ey uzlet bayrağı... Kim; il 1 Baki Süha Edibığlu Meles çayında Hemeres'i yıştırıcı bir sessizlik. Mel — Bu çayı çok mu seviyorsun epikse rihten Şuan sağ çağ Siyer bakayım? Bir aralık imalâthan: Önce aldırmadı. Sonra dalsm İR kolu Kızılçullu ile mi pasında. “da bir ilm mt gözlerimi tarıyarak “cevap verdi: ca aramında kavli azn Emin Duman” bilmem nasil Meles'i tanıyacaksınız. İçin. mereden-bu isim durgun hafızam- e eli kıl taşlarının kara ve sivri e De Dalin Hihette!.. Öyleyse göreyim se. yük gözlerle ik büyük yakayı, bu mi güzel çocuk! Sen de bir Ho - MUSİKİ KONUŞMALARI İlk opera hareketleri D b mw ye ie * Srüarizrane Umümide opera tem: ri silleri, LE e me Yenin, Ere in be BY en, tam bir tüleran. bulun bütün semtlerindeki tiyat. O “ir. Nitekim. aym muhaverenin Yo meraklılarının ihtiyacım Kar. ç a9ağı kısımlarını » Agop © şüzmak için; haftanin di fendi tiyatronun ne & oldu. lerinde, başka başka yerlerde na | Gunu ve tiyatrodan husule gele sıl temsiller yapmak mecburiye - . <©K menafi bildiği gibi operayı yodvili, dramı, trajedyayı, komed- yayı da pekâlâ bilir. Lâkin bun- ların beyinlerinde olan farkı aha- inin İasmm azamı bilemediği için di — e incelemeğe ça- şmaştakk, (4) Şimdi, teşekkül eden bu opera kumpanyasinn diğer hareketle. © Azop efendi de oynıyacağı oyuna rinden, ozaman çok hararetli ça- © ne islm vermek-işine gelirse © is şan “Güllü'nün, üzenti şeklinde © pi verir. Bir oyunu ilan © başladığı müsikili oyu uyandığı operalar hakkında Kâr-ı umumiyeye haberlerden bahsede Dikran mlardan, ve ef sunulan diğer leceği. esere, Çuhaıyan tyatrosı istemiştir. Güllü'nün bu tarz eserlerinden; diye kadar, oparâ karakterin. edil. tlıdir;. ve Arif Ağa, Telemak, a, ri l Ksm ında * dvi” kaydı a Kral Am amılan vardir. Bu kayıt bizde; Güllü'nün hangi bir esere fiç beş k Sam manada Di yaradan MARK Dec ir, my rt pe olduğu —.. bizde müş bulun peni dım Mü e iy vere na hattâ kökleğ- Ezeimle > üç haberi okuduk” zehal tan sonra şüphelerimiz daha ge- rd Bişlemektedir. “Agop efendinin 0- rl cayı zain pera - komiği nasi şey olduğunu ri hiylesi”. bu MZ mey örmek merak ve arzusu ile 0 £©- © dana gel değildir. hemen tiyatrosuna gittim. OY. — ille bütün hususiyetleri ile bir nanan oyunda operaya benzer bir e niran Mi vE görmediğim için evvelemirde . operanın içindeki, ve Sırf 0 eser yet bazı mevani haylületiyle — gçin yazılmış ve ve, bestelenmiş bar vi al talik iılnmış Ol- . zı şarkı: parçalarının — Husustyeti, yehiz aldarı ae det © muhtelif “kayanıdardan gelm aym la (Pamla)-15- — haberlerle, ın tekniği hak- bı ında fikie verebilir? 12 e bi artık güp- eya ma almağa var, © FARE TED sayılı Hayal'in; “A- bakalım ne çıkacak diye nihaye- sa hiylesi eşe olan ope « işkenceyi: bi bestelenmiş olan' “Safa geldiniz. marşı ve bilhassa solistlerle koro artı si Beyoj Tiyatrosun için hüzirlânımaş tArit ere uza$. da Gülü Agop efendinin zehabin. — ma” parçam ve tam ca (öpetemineniki.. olan (pla) . doku wreytöri desi, Çuhacıyan'n, Güllü'den baş- namındaki oyunun Icra mağ ERME e e 2.10.1290 tarih ve sayılı Hayal'deki, Teodor Kasap 'tan baş- AD eş cağı pek lunan esl ka yolda. yürümekte olduğunu az Jatır, Akk imdi hakiki bir poera olan “a Hiylesi"nin yanında, yukar. şikâr 'Bir Tiyatro Me aim Dekar Nigel ne” 2141290 tarihli © Hayal'de (Şark tiyatrosı sunda bir garibe) i- simli rkinei yazı, bizim bu husus- taki şüphelerimizi katiyete. ye laştırır. Fakat sne yanl (emma Şeki iy km el bu eser değildir. 0401290 tarik ve 112 sayılı Hayel'deki Karagöz - mumi dairesinde vaj maşa. edilecektir. 9 i v yal 110,» « p: dn salneye “konmuş” olduğuna yene gevlliyor Za iL gör: Kayn (Arif'in Hiylesi) ve Bu küçük notlar, bize Gülü ceği an m a ameli ir nevi hakkında bil- gin kn aşilıyamaz; bilâ- tecesslsünden fay- © a Üüs'u 194) pazartesi günlü, 56 a ii ee çıkmış Birinof sütunun pl Gi iman sonraki “i- olarak bir ppora, tijat rosunun. un elin m m a ei lduğun: xında o zaman gazetele ının gölgesi saklı harap kemer- © lerin âmı mahzun. şairini, © meres izele RM Tük arması akan gey dEŞüye bla rap acıklı şeyler »narında en ya- yay Hala bir yürüyüşe ,dolağ. -— <eöylemin olak galelal 7 m lrkülerini oku! Öyle türkü- tam. Gözlerime geyili manzaralar » Fekat tam Bu sırada elimdeki Ki asırlar sonra burada dola- takıyı Köy evlerimiz. alact o mek kabuğunu saran Ger e e a bir inek, sırta yükseldikçe çoğa © çocukla karşılaştım. — yumuk © FİNİ tamısınlar; göreyim seni lan yalçın kayalar, yal - © gözlü sevimli yavru ayaklarım Kocaman tarihler devirmiş çay Jaşan birkaç köy çocuğu ve kız- o çayın İçindeki taşlara sürtüştümi. * ağır ve hikmetli bir eda ile İzmir gın öğle güneşi alında alın Mi - © yordu. Sordum, köyleri arasından akıyordu. ve mevzuu tahil eden re, tahsis 3