yaptır” bede- kimle. ilâyet ilime eminet, esikası acakla- b sana anassere ei” yeğ R.N. Daragu < F. 50 . Remzi Gm “Isültür serisi” NT LAR in Sanatta SIKILGANLAR Ya Çeviren: yayınlarından Sayı: 56 4 ULUS Fiyatı 100 Kiş. Rem 28/8/1944 Kültür serisi yayınlarından W ve LİNE Melâhat ÖZGÜ FRAN muş bir vakadır; çirkin bir kançlık hâdisesinden e W degildir. Hattâ bu hâdisenin ce- raya ettiği Maro,marayı Bal Ven nediğ'de duruyormuş. Hâdise, i- JALATI kelimeğiyle umumi: KE lyipalamarala Gala. asliye erek meri yüksel ltmiş, ona bir sanat de- Eeri Vermiştir. yel vermede” e Sanat- açık, Zeki cağın meşhur hükâyesi ma. gi açik ii rüst bir şekilde mdur: İReasam Yimanlı » Zum, renliteden W mah ve uzakla, leri © kadar canlı ve gerçeğe ağam da bilmel e Gsethe, Yoltair gun bir şekilde vesmetmiş ki, uyi serer e muşlar peki lari Bu resim; hiç | şüphe yok ki, bir sanat eseri de olmamalı ve eger tnhiat galip ve- © gildi. çünkü ne de olsn bu üzüm. | Hirse, riye çe i lerin gerçek hayattaki şekilleri da- e ha mükemmeldi. Sar hayet bir. şey varsa, e değildin siyle a ile var er al $i- daha vermek için ir KİANO. Sophokles bim Beki Azamemnon, Sm ini oynıyan bir al hlhrderi Elektra “gibi aminder 2 MAP POLİN Günü Nazım, gerç ken dar gerçek bir gılgınin ğin üstünde sirin ei ki, bu yüzden oyu- Fransızcada, büti b na Tağmen nazi ın bir tir duma esi BİRHİMAK LİR onlar kadar da güzel bir şey var. midir? gisi AYATTA bütün Leferruatiy- le bulduğumuz ie den Sanatta arıyaım? Lessing' sade takat Mn Dir abii “lan z geni pair ve irca ŞE Ari br raberinde Ba ya sirlerden uza) * yanlış o- sapan ey ama gördü- AN e bil rl "ei, zamanla Sunatkârane bir şekl) v inim e. ek boşken de zamanlarında moderndiler. Dan bi Ruhum alk elan m Bektkehi a ni normalin üstünde olan şeyler ei delme ei tl dama büyüler taa e ykeltraş, ins müz mı? Heykeltraş, insanın gö zündeki parıltıyı veremiyeceğin- den, gözde, gözün bebeğini “işle mez. Şair nesrin dili günlük ko- muhteva ile, sanat yu sa“ da elde edilmiş bir muhteva ara” © mat eserinin mutlaka içinde yaşadı da ne kadar büyük bir farkın o gımız gerçeği, yanl realiteyi tak- mevcut olduğunu görmek için 165 — lit mârasına alınmamalıdır. Bun. aşka modefn kelimesi hiç t klaşırmak kir e kâyedeki yan ii chelangelo ve Raffael zamanından “la moderna” diye bal ve £) Türkçeye İngilizce aslândan em modern buldüğu için Orkan Burlan tarafından çevril ethetmez. e set modern sö- ebedi m 'ki, hayran: lıkla karı Selâhattin BATU Niçin gecelerin bu kadar güzel, rabbim dar gibi, gnd gibi? r altın damlaları nedametin? miştir. Yücel Yayınevi - İstanbul 1940, Ne ice by aa ş ökle Zin e Ve siyah, sükün çiçekleri rahmetin. Şu ldciverde gömülü huzu ğin siyah salkımın. için bbim., ne güzel geceler Göz re dökülür gölde Yıkar “aran kz ami Rabbim ölümü ve askı düş LE e ri. Tüm a kmlağır ge ami imde büyür gidür be ve huzur olur. artan geceler mr olur, erek iğime gölleri deri Kanadın. kl lüme alm, in çekleri rah, m EN ırakta beni, Çar algelrne nuruna, vi iin > ay beni, “Boğaziçi Mi HAZİÇİ MEHTAPLARI” yakasının ; er ya olduğu hal de, yeni okudum. adar hayran bırakan ve Kaim BATU iz" attıktan. sonra aynı edi bu ikinci eserini niçin b mal ettim ? Düşündüğüm saman © çakarak susmakladırler, Sik | mm biz amal elmada say ğa görüşleri ve gihsiyetlr gE mağ AMY” dirler ve ancak insanın diinya Je olan münasebetlerini ama yan aklın buluşlarından ibaret. e hye iye bü kabykon sitede bi ve o, Omeros' ei ak > deği itin vak, lm Onun için kitabı, çıktığı gp <miftir. değişmiyece lerde, sayfalarını biraz karıştırıp, bıraktım ve. satır. satır nağme UNYA görüşümüzün değiş- yasina; Bir yeni killehiye. gl öşiginde olmamıza rağmen, Bunda hiç yanılmamış olduğumu * “Boğaziçi Mehtapları"ndaki sihir. Jar kadar Züz ve nerelerden gel musikisine varmak için bdülhak Şinasi Hisar, bü *r gerçek sanater a ie kendi mava, bir umu Fakat tarihe bir Boğazici “<> bügün eski b çalmaz, meva çılanı her ka ns har pencere gbi asıl an bu “meh- di İçimdeki ve indi. gönlüyle #6. çap yardan da bizim ruhumuza si ila 2 Büz m ge bU ecek sanatımızı ve gülme Alem cok: zengin ve güzele oi ne değerler, ne hulya- dez Ba a 1RÇOM Büyür romanlar gi, Gülek Şinasi Hisarı seki Boğaz la tarihi bir e üstüne bir ışık duğu e Ml BORA LEŞ, büyük ri Gl şında © birvkazanç sayarım. - ber yerd” bir etkinin kayısındayız. Tablat gibi, siz her şeyle görüyoruz. Bu, geç “deniz gibi ve bir Kenarında otur. miş bir zamandan tnimüğ. için dukumuz yu sün inür gbi mesi bircok şeyi. kurtı tar. HAMM > dö bie urakabenil eşiğe. Ba: bu kurtarışların eri güzeli, hiç şüp- v e bu maraba bir hesiz, bir iklim ve havadır; bügün yasını, hir medi ve - artık tarih olmuş bir zamanın, e yakamdan. süzün isinde, yaşadığı 9 huaust ruh hali * yoran mdumdır. Bihamn “Boğaz tüh atmosferidir. Ve Abdülhak içi Mehtapları"mın vali burun neee elapimi GULEN e ve güze il Şinasi Hisar, bize bu iklimi bütün zellikleri «ellikleriyle tatmak Kabi bal güzel ve melâliyle; tatma. lu. O jik bakışta kulağa üzün muttaril gelen nağmelerin, gön- dü verdiğimiz zaman, hiç de Byle 'olmadıklı anlıyoruz. Gö. Mk a bilmiştir. Şer. “Boğuzini Mehtapları”, sen meme yeti” sa zaman söylen: psi ler ee kri yulyor, uyaliyan. KiiieE, yazan ka e dan soyulmuş meyvesini yemek, kokusumu, lezzetini tatmak ve bu zamanı “tekrar yaşarcasına hatır. ianıak” haleti içine düşüyor, “gö. A ak ça, en va vray keki değen nr, ip ke da bir rüya olan ir şet te “gene tenli, uzun boylu, mayimizak ba. baylar ini mi m şe ve yoruz. ki “Boğazl yede MAM alya ei iki Gl Hizme ri yerlerini bir zevke, bir tadışa akşettikderi, suların yardımiyle « indiği, maddeye ve katıya daha, güzelletikleri ve mübalâğa- lara eriştikleri bir manzara ve su Beldesidir. Ve bu işik Züber Hip bil Zi bir uzak zamana götürür. Bir hasret ve hicran mevsiminin ha. vasına bırakır. İsteriz ki geceler bitmesin, ışıklar dinmesin ve bu Adeta zaman ötesinden gelen ses, kıyasıya içimize işlesin NCAK, bu mehtapları çok sevdiğim ve eseri katıksız bir şir saymak istediğim içi di mer kn öper ulm dokun- duğu yerleri, âdeta okümadan geçmek istedim. Elimden g EE Sam yu. Dişin havası akıyorken, birden mantığına dönen, yahut ii Ara maabığiyln Ea hAlağtirani taya. het Ye e ipettiğimiz ni yabancı düşen, görüşler, mütalâa- ini de Mi ın hal, her merareti W e güzelliği , bu pürüzler ERON irin lk lk çiy TAYA nik an Meal yan dildir. Hisar, süküt gibi lele, li Esk söze can veren büyük bes- tekârlara ne mutlu İH. Selim'i isimleri SMANII Ras a em | a tra dana de esimde Topkayı Sarayının Ağalar Kapın önünde kurulu Tahtta Sul. tan Selim'i oturur vaziyette ve Devlet erkânim “Tahtın . yanında ayakta merasime dahil olanları da canlar hatinde gütermektedir. Tab. 0 bir bayram merasimini göster. mal Mari Eğe YE âçvir icalinin eösimlerini otantik olarak tesbit etmek bakımından matihimdir. Çelet portresini yaptırmış tanima gi e K Teri Lİ ha a ir Ga MİN imzalı ve gravürden kopya elimiz emen baş Hip samlara * mülteai m. bayblrtan payla. rinin Mi ii esi di mi ısmehu Konstantin Kapıdağı insalar JEL Selimin poze sim tarafından yağlı boya ile kop va edilmilştir. ilmiş bir resmidir. Bir Ocmanlı Diğer örijmalinden" fotografi; © vessanm olan o Kapld ol kopya edilmiş bulunan resim “© © muvaffak olınuş olan bu tablosu TEL. Selim'in "sedir" Üzerinde otur. © ,110x0,88. ebadındadır. Resim, Pa a Yusuf Paşa ulduğu halde gör yette-ve sol elinde inci tesbih ol termektedir. Büyük ebatta 5 görtermeldedir. Aza N 160 numarasında Iılına. iki tabanca, muayede, merasimini gösteren re e e im simde Tahtin yanında duran dolapta kitaplar, saat, dürbün gözükmektedir. Yazan nema * Halk Y. ŞEHSÜYAROĞLU $ TI. Selim'in cülüsunda Hattat Rakım tarafından bi zildiği ve padişaha tı gi. Cevdet Tarihi'nde, GE ni'de yazılı bulunuyo#sa im gimdiye kadar görülme ve ayi eN Ee da bir isi geçmemişti m NN Kon: anti, Ke apıdağı ape yk ini güz Padişah, Trâpyafdak eti eliye ip üjtlmal ile ermdabi suretiyle yapı Fransızlara hediye et zim yaf yapı ii begeni diği için kendi elle rae cedadı resimlerini bir" albüm ha- t pı Sarayı müzesinin muh- Müdürü Tahsin Özün Gü- zel Sanatlar mecmuasında çıkan (Türk işlemeleri ve. rest döiresi) işimli makalesinde Konat; Topkap; Sakayında halen .remis. dairesi birinci salo- nunda teşhir edilen ve TI. Ahmet zamanında. İstanbul'a gelen Av- daki şecere şeklindeki tablola İLK OPERA size oyn: ve bunda öyle e ete ge Musikili tiyatro / faaliyetlerinin e muş İse de, indek: Sek ayan unu. verişten başk: ir bir şey. yazmamiştı.” (1) iştir. Bu suretle de bu ilk faa- lemek hâkikaten, Gülü Agop iyetlerin operalar Ooynatmağa kalkmıştır. musikili” oyunların gelişmesi ba. kımından hayırlı bir hareket oL muştur, kkk hacıyan operam rek, yapmak istiyoruz. Bu, tiyat- Çul tik to tarihimizde ismi anılacak olen yep vermiştir. 107 sayılı Ha- seodor p'n b bize lelenmektedir. ii iyaizomn iptidayaı küşadı bus ma, we har miş, bu suretle aşma İcra. olunan operayı lerini de buradan mişahede — eyliyerek » azmi Hilye adi onla YAL ZAMA JAYE mia) almiidek oldarsen'minalağ olmadi küç a iz de tasdik ettik. Hayal 107, 2 bizi terini evvel 1200." Apikal Delen birer ironi der Teşekkiil eden opera fanliyeti. lâkki edilecek karar ehemmiyetli dir, USİKİLİ hareketlerin ilk et- raflı havadisine 18 eylül layla «ine © ref bulunmadı müziğin seslerin üstüne çıkmasın. dan seslerin kaybolduğu, hâdise- . bul ve Beyoğlu ga- getelerine, se edilmekte, son- a nın. terakisi İzin aim: mliyemetimen knbi col el yi" anlatılmakta, daha sonra, iler bebek içn ataların tari istenmekte, ve hatta, “ehali rağbet inşu olunmakta olan diyatronanenı e ft “ceride” “lerde miş bulunan bü fik opera, VE ei DAVAR YE Günacyan” Ereni durmadan. ro. yal olduğumdan ve Dikran M- inin bestelemiş olduğu in. “Dikran Efendi ik: a e ibaret oldu 70 günlerde bi > ahi übe gör) Balondan ii) are a iş e imani olmaz varakayı gönder Jarım opera” Line ani iel de Fia mahsus “Osmanlılarca” da B on vi Ki artık Opera: binmiş, eman teşekkül Gin “ği şemsiyesi yaz ve kiş mi imleri Der Aliye'de ve billa A ey m brosüirdi ftan da yar ilânlarda “Oper pet Gülü Agop. sokaklara -Buf, der ei Hara de bi t programda bu