İZ — Ank Spy ma Bi ULLEJ si Umun ir alınace 1 aşağıda) bedelleğ. buk ge ür şubesi mum b uygun w miktal Lil 58.8 1201 6.01 78.8 ) 188 isarlar ir Vekâl Han ij acektir. 4 salı gi ivazım mi) alma iri için inat (61 ani ve öyazım. ni silinde icek ge (6362) pa zebeğ * nöbetçi Her ayın 23 inci günü” Okurlürimiz, sanat ve biyata ait ai yazılar bu sayfada t ir halde . bu ac a k ve cinsiye Çeviren: R. N. Daruyu F. 50 Kis - Remzi Kitabeti “kültür. sebisi”” ULUS 28/7/4944 © yayınlarından © ERKES tarafından üzerin- ie en be mülikaşe | edir eş; Pikirler a da. asi a olduğun Katiyal, BmSAlZL en İleri ;gelmektedir. Fa süzutın ne olduğunu katiyette ba miyorsak, onun ne olmadığını da bilmiyor muyuz? Goethe, yarı karanlık bir şekii- de dahi olsa, bunu çok güzel anlat. mıştır: Onun İçin sanat, yapılan bir şey, yi şey de tabiatın En Goethe'den önce, om leş Allan samiları Dürer de söylemi ii “Palto pr yi Ben dinde arama, kendinde daha iyisi- mi buladadim. enini | aldanıcam ancak ta. sanati; babinttader, onu Pinttan üynrabilirsen elde e yan m Bey eş tabiattan de; sanatın özlü ile meşru sonat hakkında fikirler yürütmüş ve Gasihe'den yok dâha nee se un tabiat. olmadığını ileriye 8 müştür: ei İlel Mi se. pe ZMN Mind ceği şeyi yapmamalı, ir. Demek oluyor ki, sanat, at olmıyacak, hem de &; kır: bir şey olmuy: Öyle ise onu meydana getirmek cok güç! kai or yine geli; Bane, ancak talat ve tablat. lys birleşmesiyle m . dir Muhakkak o tabiatta. kendini yi ha iyi bir Şeki an Hab biata ay- şey varsa, veya da- e 2 ğ mak isterse; o zaman katiyen ho- şumuza gitmezi ie DE sa,-onun ash, yat çat- taki şekli bizim için daha akik görebi . # yi bir şeyin asını seyredelim. ABİAT ile sanatın birbi den ne kadan gark olda” Eunu herhan; gımız zaman merden insanın saçları" kıvrımlar, gözleri ise pe ml Bu. Da rağmen bu bir»: en Si ve tabiatta tipkim Sm gayri tabiidir, diyem: Naturallet görüşü olan kağ biri, bir gün pi diğine hayret m eni ie bu fiyatın #llyor Di ada, hil — an eserinin, tabiat. ese, daha de- Feri saa atin anlat. mak kolay olmamuştır. İm şairler, sanatın yolu- > natüralizmde görerek ın tekrar tabiat olmak te- olduğ” ileriye. ipa Jerdir.. yal e rte ir. Natürülistler, Goethe'nin bu sözüni e şi almamış. ol. salar gerci Bütün. izm'ler; aatüralizm, re. alizm, hattâ idealizm (İnsanların buluşları. Sanatın bunlardan hig haberi ye den... ist'ler, d matüra- türalist eserler fakat ların hiçbiri kalmış değildir. N pu matnişierain e Zola bile, Sanat için Ahitatım ir #mtsaçlam: göz ünü, ini Bu. cümle sonra Alman sanatçıları tarafından wi, dan yüz c fikri is © binta, ikinci brake anlimnecelereer getirem: ediğinde; sânat değerinde Melâhat ÖZGÜ AAARANA AAA AAA AŞ do hakikâlen yaşinmış bir hikâ- yenin mevcut olmadığında — göste. tir. İtslyanlardan Böcucelo, kâyelerinden hiç birini * Alm yaşıma. vovellist"lerden inin başlarından ğildir; hepsi ken li buluş ve icatlarıdır. e — iederike diseler. aslâ. Sesenheim'de cere. MM catal EE,E RERE en hiçbir şey yok” “atlar gi r. İnsanın eli, ruhu ve kafi silt ldlaidan enem 8 ğu. bu mkmnmaliyeki anB4k © anat eserinde gösterebi. Naturalistler, gerçeği sadık bir şekilde kopya etmekle, ona | bir. değer verdiklerini. sanmışlardır. Bunun için de 18 inci asrın büyük | Şânatçılarma küçümsiyerek — bâk- | ayla. Hik ler de manat | ri is ye yarar ki?” diye şorar. Şair, “amua vekp yeteceğin, fakih m. velâ. sen söyle rodlite Neye yara VET, hayat sanatkârı dagi. 15. epeşik mala verir. Kakat kurmaz; sona erdir. Gerçi, tam mânasiyle senet. gi olmayıp, sanatı seven. ler de kurmağa, Mele gali - şırlar, fakat onlarda, gerçek sa - matçılarda olan ihtiras ve ia ur. Bu türlü insanlar, mantikler » fakat gi bir yerine akıp kalir 08 ra da hiç güzel olmıyan hayal 0- Yunlariyle Du duraklamayı yen > meğe çalışırlar. Neticede hepsi bayi çünkü ancak kendi i- inde tamamlanmış olan sanat 6 sezi Güme Buji mimarinin rapor; he m İman için bir araya gelmi a bu ölçü tal bar eseri EEE çj ve ölçü ie attan ayrılır. RO ANA dair mn dahi ei eni yalız bir R geli yor, deçlim, bı dinle. yici kitlesine, yalnız. san topluluğuna. hitabeden Tin bir nevi kurabileceklerini di. şünmeğe dâvet ediyor. herhangi bir edebiyat e en a, şiir biriyle hiç eki kya kamara ve mesinden ileri gelmiyor mu, kendi kendime sorduğum. mes nun için mesele hâlâ hoşa gitmek- te, yahut kendini zorla kabül ettir. mekte, büyülenen dikkati, ama ace- 1 mi iste. biyat nevi olabilmiştir. Ama, .uğuma gömülerek istediğim za. “man, tek başıma oki nın kendisinden okumam. dalı tarafları, o yüce şi vi artık sökmez olur, çünkü seçi: len yazar birçok Kimseye bekledi. £l şeyin cevabımı vermek, onları tatmin etmek soründadır: 5 « Kleber Faedens'in © Kul masn ama, hepsi başka başka adını erkekli bir toplu- yaştan, ki SE önünde takat e de dikkat. ti, kimselere yaptığım bu Peşinde "sevi: olera, çi yenii yar okumama hiç dı ordu. e demek. istiyorsunuz yi El EE nat roman da SEN — Evet; hem bu konuda Me sahra, T0- samimi meseetine “bağlı olurum. ar Yarma, dak Bü- e darca, dinlediği, b #önyal köymaşmznın, ban en mükemmel ifadesini bul e Beyli Romanın yurd idi #edkoilei yurd, e nn Yom İlk bakışta, Vi e İd, gi gir man kari kendi — Zaten Bus romanı sosyal ların hamiyle, daha doğrusu zoriyle gelişiyor, Adela Tçrdiyetçiliğinden sıyrılıyor, hileye Yaşvarlmz topluluğa kenğisii Ya- ln lll DR Bobin he bir değildir; bir örer op Bir kaç saniye ike ola ip Memur alınacak 7 İŞ BANKASI DDÜRLUĞUN. Bankamızın Merkez ve şube, ki ike Ank sireni Müdürlü- gün: gerçek in he, DE şey- ma Me le ağir eyl şünüyordunuz. m eek ya ty işi Saral “BEN — Siz'de beni hep müşkül vaziyete Di A sa ben bir tezi müdafas etmiyorum. e — Bu örnek, sanırım, o tezi üebütlm kurek İngiitere- (1) Gidin son çıkan İntervi- cis Tmaş eee ee virdiğimiz. e bağ tara. eni Sanatla eylül 1943 0. 5 Gelem. “703 ka yünanllarda ge seki dolaşarak Şiir okuyan Aşı'l A) Oğlan ai şekilde şiir okuyanilar. (4) Türü kağıt “oyunlarında, Kitaba, kağıt dağıtılırken istemiyerek ya. pim yörliğlk, “ ı f ri 0) Andr& GİDE den LÜTFİ AY. de tiyatto yazarları dan öner yetişen ir naim Konuşma Kemal ULUSER Nİ şu “Kitap kurdu! de ları kitap sayfalarından kalkmaz. Her yayi hitabe, göye ülcer, biğar: ayı yörüşleri, sevgileri, m anlayışları Kita. ha göredir. Kendiliklerinden biz ya, iyorlar, i bak, kitaptan başını kaldırıp da lümyayn görmüyör., diyecekler di. m yalam söylüyorlar sa» tep sevilmez ölür mu? Kitab yi ğa aleme amk alir —— mii o- r Olaime, içimin aaa am r yok mudur dır. Oy tam lü barla: Tattılklarım tatlı tath okurken bir li bir eler yahinl de e ei ze pe erir Bir leme, bildiğimiz, Tama ii Böyleleri türlü diye memnun olu nasıl teşekkür edeceğiz bir ketiremiyor) gezdirmekten, kesi - faları şöyle bir. karıştır - zam. Aotlam sayfa Tarım birinde. gösüme ilişen bi kelime, bir Tek kelime, uzun uzum “düğünmeme, hayal kurmama yeter. yar, len aa aktan sev ve EDEBİ NEVİLER eder; ben de umdan daha .çol a e ei irk g şe ri Bi çıktığınız, iç Kür e Gitmek, üzere idi, birde din başa ok “gayanir ol ier'nin gösterdiği d: mbiyet “veren n Hilal an ram musikisi asıl musiki ile yor e ei mdandre, Estik art pis te getto. lenteure, Je sais Dü.je vals, Laissc-toi: condufre, Mön dösscin. mayut — Anlı te bakır; Hügo'dan ol vela örn kabaran” s8 © mükemi guö je men ei » ikinci musradan, Wir da üzülüyorum. PEN — Evet, haki $ ünüler El çin “gi Sen ler” il iyiki bir güzelliği var. diğimiz ve, Cornelisin IN — Lg Ka e takibeden S'öteint iii um. bere zikretğim. Bam ettimse oküyucülarinız kusu! masına, s imiyle; e ie düşüne, lup dimi alamıyoru 0 vo ire, Soöret du menteur, ndre ais a1, aynı hanisi, bence yarıda kalan Afin Puis tremble, pwis espire, vol gul göni Umdu- ıkarsam, elen bir in teşek- abire ca- rey eliller in. ammmsluca. siki “bir sara e m erdi üzerine ra o- ilgisi, te iyle) a orum maksadımizı, İş- Thierry - Meninin m müsi- ve birine mel mün- şu: le parais: binin, lr Bu gei .cine'in mısralarında sev. en güzel e Te yer e di mmsraları all Ani zak ne vardır, hem de bu mısra. arda bilhassa musikiden bahse - dildiği halde: Hörmonle! arm Dünde ak pov, Füme MMüS- a le göm wi nores vine ahane” et gue Tet, e rt des cicner Elimi ela HİÇ kitap ele eye ez. ye Insan ve sanat: SULARDA NAN ırdır ki bi KE Sml Yaa Bire rafı olmasın. İçimizi açmasını, ko: uşmasını bildiğimiz zaman her biliriz: ağaç, dağ, manzara, onlara yaklaşablllmiz lapekle MERTER bedince seslerin! #aman cevaplarını Sie Bir dağa va! “dağımaz, onu e Jelena kucağı kali Dağ, nal ila kendi dzetini ileri de bize, ein düğün. inliklerin. - rın bize verdiği bu uzlet vu ytce ve Dye duygum iz idir? a ele) e 2 san oğlu bu di neler bor: in k gü- iel “böyle ri lir a bir eğil e iy a ize hiçbir e kol Mali verir. ei ru, m ler yüzü ve bir cine aki öper güzelliğiyle stikönü ve hayranlığı attırır. Dağlardan ve çiçeklerden engin al ba örs el araş; anki Tanrı le Karşluşnz. Bular be miz üstünde Tarı vârdır. dl su, — sanada Eaymegei tulmuş gibi, sonsuza doğru ipl Ve Sar Ellen ii a eri gi kın ve lila sel nda kay - Bizi, kendi maddemiz içinde bile bir deniz gibi taşıyan, yapr m larda ve çiçeklerde yeşeren od Dağların göğsünde, e bur ziynet gibi pıuldayanı bir meyi damlada, uzaklar e linet il daklerimz va an, yet Ai söyleriz. Yeryüzünde bir yudum e en ii 'Ve bir bilinmez kadere doğru yörlünke birden e gürman gi nefesi esir 3 NN vi Yüce idrak dile gelmiştir. Bu idrak- tir ki toprağı ve yıldızı düşünme; vet Ki. huzur ve sirur gibidir. fd. run mahiyetinden ve cev-' kanla hararet. EM gö rür, biz onu göremeyiz. e m etmiş; bizonu #drahe etmemişizdir. RN Salâhat inBATU > lik sularda ve kumsal. a Sl ese kaletten ve tekvinden seslenir. E biliriz? Belki di öğe uzanan elleri, Tanrı'yı dili ve gönülden gelen nida « ları vardır. Onun da bir ruhu, N ülkesi vardır. Ve onun İç N > Ki arzular, hasretler, i Hi ii çindedir;, sınırlarını yat i larından kurtulmak ister. Ve bir i v fırtınalı günde kayalarla cenkle - i MED rn eme va ii ia gömülerek, huzutu ve tat mi Bizim dağlar, gökler ve denizler- ie görünmez bağlarımız vardır. En indi tecritlerimiz içinde ikep bile, “kalnat içindeyizdir, ve bir bilme - zi Mere diğimiz, denizm üstünde gibi, gök- ten, yıldızdan, toprak ve ağaç İ kaynayan ışıkların, rüyaların ve H Kuvvetlerin engininde yüzeriz. Ru, tl humuzu bir dağın ruhuna bağla « ti diğimız zaman kudreti ve yalmızlı- © Kı duyarız; bil arından, ti bu dalları yıldızlara çeken Kuvveti ii gağırır ve hir deniz kıyısmda son. il komi e ni b canlanır. ırların. İ dan er ri b e ; Onl uvveti gine zl vardığı dilersek İN miz yürekle mayı imi m rma rirgemi me ve alaya imiz Sanat, bir etitöm be küdretlerin sezi onlarla. bir yun: onların Bir şekilde terkibi değli midir? Ve şair gönlü. nli bütün bir kâinata, bağlayan dmse değil midi güzele gö. âli masını bilir. Ve üstünde göklerin iğ parlayan her. şeye bağlame, Hepsini ve : cumesllarda © oynuy: tir? Sakin oturur, hir dost, bir aşina gbi oram A e eri > gün dudağı Fen bir EN ine önlü sem kam dar Mz sinden dinlediğim ir, Ve masını bilenler de, : onda uvveti ve Tan, i rn Sular di 5 E z 2 E z z Ş B 3 4 m nefesi dolaşır. : Türkiye İş maraları 1088 İdare Meclisi Reisi 1365 Umum Müdür 3627 Memurin Müdürü 1192 Teftiş Heyeti Reisi ANKARA 2530 Merkez Mi SA: 3411, 3412, Telefon numaraları i YE İŞ BANKASI UMUM MÜDÜRLÜĞÜNDEN i UMUM Mi eni i Bankası A. $. 081 Muhasebe Müdürü 1361 Şubeler Müdürü 2129 Hukuk Müşaviri a) e a ie idürü rü, ire vi? rini İkinci Müdürü 3413; Sila, 3415. s Teodolit alınacak Bir adet Teodolit le bir adet Nivo) 85 beygir şiir aleti satın — alınacaktır. de olabilir.) Bu âletlere sezi o b satmak ve Bankal sinde Tan ları veyahut (1626) tölefona' bildir. emme, ra (Müstamel İjen marka çift oc: 'Terzihamesine ven Satılık motor — semi Almak ve iğ yenlerin o Konya'da tüçç: Binagl'e mürecaatları,