SANATLAR ULUS | Ye Şiir, yeni neslin şajrle- deği Di yeni . şiir mecmuaları yakından tı Halam 1, geride bırakmış, sapat rİlelerinden bir giri şimdi” & 3 as gairlerimi iş, var. hn seyma raya gi 5 kerkı ia ve nları zi la. n mem bizde çtikçe ale MÜ m r gererek ütü za e elik m e bize «e #airliğin şamındı GİNE kapılarak sez perest — tereneleri . meşretmek yetim duy vışlardı. Buna illerden © misaller vae- 4 usaklardn bir yiyene in parmakların tamasiyle © Ağlıyor bir hazan hamaniyle Diniz oy ruhum ağlıyam 0! Bu mısralar “düşüp üstünde sğ- dilerim, söyle ev Tani gi 79. diyebii gi ie e pi Yolda gi brandi Bona ör b yaktı elim yanda ahu kadıylarındandı. ci İ e ir küme, ların, yelikenlilerin, in vr ağir ğin uaaklaştiğ mleketlere gi yk yahut da hemen hiçi üğünme: i Ve içimizden Babanın güzelini seipdğageğini ele KR yet kaliemıyanlar. ünde de olsa, sil güneşi haha göreni rr “e Simi Onl m. deyince elbette Haşim ha- tir» di i ie el die en ”“ öücektiğin. oirkinliğik “tabiatın kendinde olmadığını, bütüm bu Şey imandan geldiğini söylemek el. botte kaabil. Belki de öyledir. Zaten osler mi: EL kalam bir — e, Yüzen: B. K. ÇAĞLAR ERARRŞSRE AŞ AVALLI Tahsin Nahld'in bu yusralarına mapzum. harfe azlıktan başka me vaşıf bulabir ldas lari içinde hös en ince ll ik han Seyfi'nin şu m ben bu hükmü m em ir di amaz! Öne dir Tedi kasd, açık, saf; Bügün artık arkamda bir gar- gaf, Âh bilgömiz nö sevimli 2 tuhaf Bu hal ile duruşunuz ayakta. A gibi şii çıkısaçık reşimler altında bel bol, rastlıyor ve “mizah” manzume uyra şeklinde - iksiri eklerine yeni genin ya ür tünde rastlamak Ku om sen mil eğ gi al Dilerim: sevincin filizi yürüsün. Sen gereksin bise oy Kaybolmuş vefa! İrkönöe senin öz bayrağın > Dilerim: büyük Bütün. ii Mp Mm Yurtlarda. hüriyet! Bir. dünya a eri 'U ilkhaharın taz, ya) Mei ve çiçek kazlar duymıyan, . gerin kaybolmuş yali bütün yurtlarda hüriyeti, bütün milletlere ea Api e yn yürüyün e e kafiye olat edir. baz, fi birbiri ar. ie Al Oda topgir' hyarak sıralanışı?" diyebiliğsi- niz. Ne yapalım? Bu. Sağ” ismindeki. bir kıps sında harfendazlık değil, dünyanın ideali olan hüriyete du- yalan bir pyük özlemelr. Büyük meselelerden konuşan ©n ler ve tecrübeliler bile ra Ri başlamı kelemeyi hoş görmli “Wüviyet”i anmişken, hüriyete a tabederek yazılmış nice güzel, eve eviye Esir-i aşkın olduk, gerci kurtul- duk ve gibi mısralar. Fakat dikkat yer musunuz, bunda Ve Böylesi batırlıyazağınız birçek mısralar on “bu Bi re vereceğiz yan Atilim bu Afyon manzum < hitabelerle | yl Ty eti anlatan Şu mız? dive kendimiz murıldan tak şgehre gelmesi üzerinden hepüz 'irkag-yıl geçen genç şairin - hür- mısralarına Yerde yürüsem de kamad telle, dir. Küçük çay” yaprağın; Fırat be nimdir. ” Kürriyet! Hürriyet! Esiz hür riyet! Potüma bindiğim al at benim- dir. İZ burada, aesyip bir yetkeşlikle em büyük vE eme X Wi gığırlara, | şiirimize çen işaret etmek “mepele"lere şöylece Metiyoru. Meselâ. Piğmid'im “Ölüm”, “Hayat” uzun UzUğ. ÜSLÜBA DAİR Edebi eserde üş o Yazan: Yaşar Nabi bekir lübun rolü Bİ eserde içli rolü, değeri ve önemi da aşsların ne vaşak ie m mi gün sona ere, timal yaren Karya ki rap şerik bir mertebe: Deri YE gigi iy ymet, ölçüleri dahil taha mi deki yeli azap ika, bene kelıspa, heman her yerde olduğu giz hi, bu aşırı görüşlerin Gi ort rm aramak lâzım. Şüphesiz, sanat terkibini meydana getiren bütün öteki Gana il ile olarak, yaln halde dahi, üslüp, yaa ek hir değerdir. Estetik Gala Dz Aramak #detinde oldu. bu arasına inanamıy: mgr yak üslüpcu imlerine biras dikkat © Bey inde W ep imrüne sahip ol Me 28 daha eşiyetleri de, o ge: ri Karkağtıren G1 enlem aşi kolayes debili İşte. edebiyat, murükidan asıl,bu, pol anna maliye biraz yak- laşan şiir ALM ik ör e e li Mimaki beraber Şöurala da abla DMDEN anatkârı, yen e hoştu. hedefe ulaşmaya Ye: ii :eği pek si görüşte olanların tam tersine, üslübu, şar hat eseri için lüzumsuz bir süs sayan ve tmsegik — or rm hatti dikkati Asıl olan ira ig pie amlede pek ağir bastı- anumunun vazifesini man, ilk darbede gö- zünüzden larsınız. Ve görürsünüz ki el Dostoyevski, birer — karaldmacı il be di ustam N ri tarafları, çok kere, borçlarımı ödiyebilmek için tâbilere önceden sattık- ları eserleri vadesinde yetiştirmek üzere pek acele ge ii hattâ bazan tekrar gözden geçirmeye bulapandan rağihaaların doymaz ağızları- inek Zorunda kalınış mnlarand. ileri gelir. Ham üslüp krlüşünü di de nedir? Yer yer rastlanan, birkag şi kaç mii cm le, ufak tefek a bla vi istediğimi bize Hikme dram sir Mlkletimiği Git e gm opınin ve mi iikemmeliğiyle bu çe ve kanunlarını bize at ie VE kluğuna na- a ip. o, Mandi bize pek çabuk hissettirir. bir hikâye ve romamı okurken, kuv- ma rı mat eserinin; baş- Cumhurreisliği Filârmonik Orkestrasının XI inci konseri FEYHA TALAY Yazan : CUMHURREİSLİĞİ “Pilârmonik “Orkestrası Aya kenenin e e eni Sresi a üni tel leri üzerine yapı sl pale Fenni en Er gale ogi man Cimen uda mena oli'de' doj Tusk in ie bilgilerini Del cana isminde ir papeadani Oyündükter anra Sebi Mimi di Loreto konservatur irmiştir. 1772 senesinde burasını bitir b bir Pik ile sanat hayatı: k geçmeden meşhur bir mesi ae re eni tersbourg'a gitmiş Jae e oranın a laşa- madığı için 02 2: pişi Din meşhür operası olan Gizli Nikâhı yazı aktan böüEN rma Merde Şiş ve yar sene içinde patlak ve reketine iş- rak ettiği iğin ölüme mahe şsa da Kıral inand kendisini arfetmigti. sidar yem en ei Wi Senesinde orada ölm besteci Cimarosa yetmiş be eserinde ilmi, ri — icadı birbirleriyde gayet süse ze Rus musiki ti ian beşler grup mun en bilgili ve ai el #irl olan Kor. sakov 1844 senesinde Tikvin şehrinde doğmuştur. 1856 da bahriye mektebine girmiş ve 1862 de b e em lduktan, sonra subay mamzedi olara! bütün dünyayı dolaşmış ve ilk eseri olan Mi re senfonişini gemide iken yazmıştır. ederek kendi bara 1875 te servatuvarında kompozisyon ve (enstrüm: hocali », Çarlık kilisesi musiki (şefliğinde bulun a Li g v LOS a'da Rus senfonik kemsetlerini idare etmiştir. 1889 da Paris'te açı! milletlerarası sergi münasebeti ile tertibedilen mı siki festivaline ez us bestecileri ile kendi eserlerin- den'mürekkep iki konser idare etmiş ve büyük bi başarı kazanmıştır. Ruslarda ilk snfopi've senfonik şiir yazan besteci. olarak bul ER a 1908 senesinde Peteysbourg'da, ölmü, piler, sanfanl lrleğ, apeme syn pinli ere 5 etler yağan AE eivülkmür tata gak caki ve de se Ni şahhsi türü pasajları ile i çeken bi argadır. Küçük nisi ise folkloj ydalana- lus'un jdaresi ve a meziyetleri Bab ve Hg) olursa “olsun, pa m- Şu halde mutlaka bir hükme varmak İâzımge- Wirse, edebi üslübun, sanat. değeri, bakımın- dan tek et. unsuru olmas. bile, başına kâfi hir kıymı gayeye mlirek için gerekli temel Mümrlağılaşı bir Tini teşkil ettiğini söyliyebiliriz. ÖLÜMÜ.DO LAYISİYLE SİYLE | ANTIOİNE Türk tiyatrosuna. -hizmetleri ıyattayken,bile yal. O den kurtulmak için mzet “olarak e Yalniz ansız tiyatro tari. (tiye ile oynamaya ve “aretiyağri. Kodi, kene maddi sebeplerle, bu ze Me ve b vaki asrafı azaltmak zaruretiyle, biz“ O müdürlüğe bir mesi —— se. pek şerefli bir mevki kazal zat kendi pen yenin oi- se mein en uzun sür. iz DİM MEAN ee . od Fakat p e iman- © buri yük üyrila tep'da dağdkk Delik Şak e ap aşi ii ipi taşan: SasaaMtar Şındayken babası ölünem annesi ve. . nü Karşılıyan lâkaydiyi bile hâre- Bir müddet sonra Antoine Mn üç kardeşiyle beraber — gel. © kete getirdi. mhazzam Heri vü di. İstidadı ve tiyatroya meyli pel 5 cuda” getirdiği, a :yken belirdiği halde A NTOİNE'n verdiği her Ye- © yan, tiyatroyu Arme yesin & “kazanmak de ni temsilde seyirei, sayısf b tekrar “Odeon” müdürlüğüne gö- tie Tez bir memiüriyet aradı, £ İYordu. Antoine kurdiğu “ser. çecektir. Bu defa yalnız ola- buldu. Yalnız evin değil kafasının best tiyatro”dan -1887- artık Ber- rak idare başında göreceğiz. Bura- > mii Mar 20 Za- yaşlamış, hatla bazı © da da mükemmelen ve koy. çel şey bae ler seda ürkerek gna Ni bitdâk: ph ie :avsiyesinde bulu raflarını karşılıyamaı, ar. hire tiyatroyu seviyo mal mişlerdi. “Anta tekrar yk Ri Börü kaşanmak için #lpünan ole. © Antoine ise yalm, fikrinin pe- © tın gireçekir rk veya parayla tutulan alkış” ginde ağir halkın. ii in katılarak dlyatı ni idehilecek oyunlara me: TOİNE gerek aa ti- siler kendinde lu sanata kar. © letmeyi ei mekani Yetro" a ai #W meyli a mı, — “Serbest e ve ee e taşıyan tiyatrodı iğ Kn a sarıyordu. ki “realist bir da yaptıklarını çöereri ın, beğe- ea AR YL inte. ei ür ema Bele mevzua “dair'ne' bulursa okuyor. £ alist bir-tarzda oynamiak, aktör. © rini'onların gösterdiği hararetten e mimek Hey vie İn öynârken temsil ettikleri şah- nini Kendi hı ların iyeti temesi ettirmek”ti. heyecaniyle körüklemişti. Fakat Bu güzel teşehbülsün neticesi © mira ee zaman enilere Hair A üşmele fırsatı- vi Antolne'n “serbest tiyatro”- aram Onun pre gre em ve > EE ala yanl idare Mi hen on sekiz” Yağın e İlme m Seyret romanda Zola, tiyatroda gi Baar em mektebine şâ- Ba yn yim #aruri olarak şaa Kazandısmışlardı. ei ? iğ gi çe e #amana, m tiyatro işine de Td © Sahnenin fikri. beyim gl erimi, yan yale “olacak yerde kaha- şemada Sa, ii türlü van iyle uğraşacalıtı. zim zaman yapamadığından, nitekim borçlarını “iyi larda. tem: ödiyemiyerek a, niş aa le ye pietrde ani v daha ayrıldı. gah Bak ep e aa a e Fakat artık Antoine tiyatroda iş aneak hayattan ini- o dur. Tiyatreyu sin aka tahayyül ettiği bütün yenilikleri kâs ik eaabil ürik 'münden kurtarmı ayei- Sonu 6. nci Sayf: teine günün birinde, #matör- mke yekta İm derden müteşekkil bir > e a içek Ma terini mina. “vaffakıyetsiz! dar büyüktür Vet mi diyatronu ası lerinin “başlıcalarıpdan iel » Antoine'ın yaptıkları > liğine 1, maddi. râğmen;5 Fı ürlüğüne ürlüğu Ba rbaros Hayrettin de erdemi yıllar.. , Sima alla getirdim Midilliden. 1 parvarçanm diya yak in anilar soğ Bir ih Ber söltleden bi yelken 2g dağa ak omzunda bir h Koriş ap) yarası, miler nerde kaybetti İlyas'ı? yi zındanlarında mı sol asıl yıkılmış bu tek kollu lk e ar dibinde... boş gemiler hisar dibinde... - Gemiler ed e La Kardeşlerin kara dalgalarda Barb; korkusuyla zi a RE il LD kaleler... N da SE BAĞA DENEN ER arut dupaaılarında Nis güzelleri... ile vin deniz ya Gemiler çarpışıyor borda Miğferli cesetler aşıyor dalgalar... e donanmaya, iler ateşlenmiş bol Yıkılmış kale Seni görmek Koca Birhan m Bir ara yama memba Eze ipi ara gözlü, yıldız va p giden up Top güllesiyl: ü, ip ağlıyor Ba Gehi p le kre iyor Dorya.ı Koca Kine ma etik e ami zırhhlar.... zırhlılar.... ze rice İç