irbaros Hayrettin Yazan: Üner Bedrin UŞAKLI No. 50 anakkale Zafer ve hu Asker Anıtı #NAKKALE'DE şehit o muş Men hmetçikler Ekrem AKURGAL KR yağlanan projeler ancak yla anmış, küçük kapımın karşılı olan demir parmaklıklı büyük Sergide a: kisa bir edilebildi. Şuraa mu- ve başarılı istediğini bi- ki Türk ie e inat AŞ e KE akiakka iki ea Ga İ ağız. gös alrden hiçtir “taa za Üipini taklidetmemektedir. — 38" ı Biliği kazanan Buşuyor. > rofesör Sedat Karta Bbülüsi ükaat EE #men yanı EE İ ba: i demek çabuk ve aa kim vermek demi 3 mart tarihi Ulus'un başyazısını aevi'ndeki projeler hakkın bilgi edinmişlerdir; sirk lerin büyük ve im ERİ e 2 - Şu Teisi Prof. Bonnatz tarafın- birçok defalar tekrarlanmış- — GA Türk mimarları Anıt.Ka- hak anından çök fayda- m mimarinin. yo- Sirinler. pi eserler. VA inançla müşahede etmiş olmakla övünüyoruz. iye bol resimler yardı. lu sayfalarda “ve e Meçhul Asker için & in eserlerin Mi e a olduğu tahiilinden sarfınazar Yalnız sırası gelmişken yakalı ve yüklü “şartname” 8 ie miş mevkide ram Şartnameyi hazirhyanlar da bun görmüşler ve üzülmi iğ verdiği. ü- IŞ iki eserden » etkileri büyük rol öyna- sonradan Fakat Türk & ir lerdir. Bu le yasi hiç Her şeyden önce bir ii alaya sapın “ük komisyonu teşkil etmek lazımdır. ama Sön ayl rtibe eserlerdir ini “köy soral *anağbaka ay evvel ne- DR 6 olan bir mer- isabakalari m daha hayırlı GÖRHEEEDİ ; Mİ ? BaBa j ği deyil ni maine ok yük yardı İİ Mehmetçik günkü e a ek en büyük vazifelerden İdi. İmtihan başarı ile ASMA ir. Yeni bir Sinan devri açılmak ir. e a yerin projeler için ncı tatil günlerin: tedirler. Bu müddetlerinin mekte sar. Bina ei kta, önce Prof. Sedat Hakkı Bi rojesinde de üç yetişmiş anla Öteki me lerde © ikişer üçer isme rast Mmaktayiz. ANAKKALE Abidesi proje- Vi ear ele Vekilliği belki “a esi, ye örnek olarak esel li burada mia . Şu buna benzer, cis nim ri erman > çok e ir Mimarlar za heyetlerin, tertip ve tanzi ve doğru ol eksik- Birliği müsa- izim Hele DZ miyacağı üzerinde 283 ya Tüzün her şeyden önce 5 al, insanları a başladığıni “ileri rada Vergilius, tablat Aşıkı aktan 2 t Daşyazarının kalemi i MR adar kuv daraltmalıyız. Vatan köşelerinden sesler Mahalli Ge bi iyi bir niyetle yapılmış tasvirle- rağ 5, bölümü, edebiyat a lapa tonun ale b » Yüzam: Rüştü ŞARDAĞ : adlı üç küçük ciltlik eser, ma ban edebiyat eseri değilse de ma- 22. nan İstanbul hayatına Oyun, oruz. Çünkü e getirmek, bizim havamızı a indi MAREA, elk bir pay kitaplarda büyük Pir 8 vi telgik edilmiş ve can- landırılmıştr. ie işi iğer taraftan bazı Xi ekkidleri “mahalli edebiyat” ve taşra romancılığı”” gibi edebiyat meselelerini pek geniş tutmakta, hattâ bütün dünya milletlerinde ii (1) Karabibik olarak Bu bir iyade Lâtin tabia- Karlarının. âşıkıdır. Ik“ edebiyatların mahalli a iki BBİYAT tarihimizde “Zeh- siyle bir kımıldama zade Nâzım'ın Karabi - Uk. (1) amda eser, mahal € edebiyatın sınırlarını biraz nik lak ve Geçili yar pim olan bu eserde şive de B HALLİ edebiyat, bir va - m köşesinin küçlk cenne- bir yerin görenökleri, günde- ik hayatlariyle baraber pitoraski, ett, hori zıpla görem! gün Le be! dihiy Bu tembel ve uyuşuk kız, gün çoktan ışıdığı halde hâlâ uyku - dadır: pat, püteti Puf, püften. hahıh, ie 1, arkâs üstü yat mış, yorganı yarı gö) üzüme, Lİ N çalan sak 5 kahark dağ yanmış, boynu kısılmıştı.” (Sa; at. yfa 22) Gürpwmar ve İstanbul ON günl yolda A “krş uğurlalığımn Hiyeyin “Bah mahalli edebiyatımızın rom in nında şerefli bir çanağı tini İyi iniz io, eümleerinin yapı md > , bir gc ekiz ee eder - bir sanat eseri sd flar bir çev- nvasma cat, yermek Ge e smedilmiş bul onun, çekiciliğini #iydi. Gürpinar ömrü boyunca onu seyretti, onu işledi durdu. İstan - bul'un Sirkeci'den beri tarafa v- anem va gri iha yakın ele iimündeki hayat eserlerinde ya- e İİ akn mk hikâyeleri yökladığımız. zaman, "halk bizden şi k m e isti ME ak aral N ve ei ve talih taşıyan insan» iyim imal eye süs ece si ai en çocuk” lar; bir müreiye peşinde biribi- DE eba tıkta azlığa, ora: iy Biyer amci, a gor tabla mış zavallı de. pala ör için. ya bu, ir e şey a Ve mez şü ri A sie duyma- erken alışır. Onun en güzel b tarar, öbek öbek zi ışıklandırması, bizim insat v ii v mazi güzellik ve iyilikleri de, - - vr kağ e rr bibi vimli kusurlariyle bize tanıtması hr, v lüseyin Rahmi Gürpmar, bize Si De Edebiyatımada e ında mahalli yak rnk ÖİMİ)— hayal ve hakikatlere geleceğin in- anları büyük bir merakla eğile - lerdir. Küçük Paşa ve Ebubekir Hâzım e göreceğiz ki anlar bütün milletin v zuncu afırda saray edebiyatı m Tuldukta sönra, yalmz halk bakalarının ve ikâyecilri o mieddahlar;mahal- lanan HU zamanlara Ka: uğu olmiyan İstanbullu bir aşa, Anadolu © Kadı- lan kssahân ve game kâyeleriyle yakın n sevilir. aa e ev içinde “Kü- çük Paşa” dır. Fi rinde Tan ona BE bie ev Paşa ipe karim bu ön- okrar kö- »biyatımız için- ie seden e çocuğu ti yün taydılar. Klâsik edet de satmne" Da kann geldi Evliya Çek: eseri, ie için aynı ile ma- isi 1! edebiyatın en hoş ve en ölüm- üz bir âzım'ın “Küçük Pa- ay Diğ ir EM e aöl ölmez eseri, i gü alarım rehkleri m önce sevimli hâfıza- © cilt cilt ele radları ve Anadoluyu tanıtmak gi- (1) Birinci baskısı: Beki harfler. am 60'y1l önce, İstan, > matbaasında ba- 16 1899 yılında. İkimci baskısı: 1944 “Tevfik, imzasiy. © yılında Hakkı Tarık Us tarafın - Vakat a Dr kine Öncan onun eğ sonra rine rağmen - ilk büyük mahalli Anada üçe Pağa, dır Meşruti- çalişan yomancılığımı- etti; kılâpgı değil, — dediler. ger b havarisi gibi gözler ER on yıllarda ve günlerimizde dervin nesir halinde yük miyor. ui ie we zeteciliğin kör kuyusunda - sönüp gitmekten kurtardığı bir sırada si ka küçük mesir yar ei o halimde Tata Ş. mahalli dikkatle d sn Bl Kiracıları” evini oda 0- Bip bir A, Aze e nı bize En yıllar- dk) ia ire le bütün cilk yaralarımızı de- işi kalamaz Katışan Cemal Refik, mahal edebiyakımuz içinde Pir değer almak e da görlnme- dedirler, Bu yıl Remzi Oğuz An tarafından yi) » yea ii sinin yayınladığı “Köy Kadım,, ye- ni vee bir ezilerek Ke na yol En Jeopolitik bir yışla ita İaştırmak amacı kitap. için, memli muzdan söz. Mepa e b - ka »*kle eser igindöki in- reçe ni yil içinde, gene mania Li debiyatı ir kendisi, ein ce- gömiz, fakat bir yan, il anıt mn ilgili ei ri Resim Öğretmi pi ni havasına rağmen cevherinde yumu. şama kabiliyeti de bulunan Anado- Tu ve onun insanıdır. Resim Öğret- meni, yazıcının sık sık söze karı e bazı yan muha- “yerel arda Ski mi amin - , ede- yatma Yür ve ii ya ir ülkücü ile anlaştırmakla kendi- A Np yapmak vi gir- Şu son yıl içinde bir de Cahit Beğen: çin a aâlı eseri var. Bu kitap mahali debiyatımız için güzel bir oldu. Devi Kara Bibik'ten sonr: va Kanlı avasiyle, mal Mi fakat şiir dolu sü al içinde ve mize dolar. Sedef Kız'ı yazan senin edebiyatımızın EF“ son Le iye bölümünü 8 sila ler veri aj â ziyade, ve onun ai hiç kimse demediği W Semer. İyi Dane a çen asrın şp33 iş er ta işimde, ayan gezinen iile ie almış pen corelerdir, 2EL SANATLAR Ze sanar 22. IV, 1944 m e Richard WAGNER gner bütün yaratmaların- la bir inkılâpcı olmaktan #höilâlei olarak tanındı takibe- özüm: içindir ki, buluşları, sa- natçının yalniz şahsına (inhisar hem sırf bu yüzden ona, in- Di- taraftan şiirle müziği bir bütün Karre mağa: muvaffak olan dâhisini, kadar hiç ii b LL ili hi | in biiyük filozofu Seho- ikihelsi de gene ge- büyük filozofu Nletz. pi ri a Kedinin” a ma İn i i Tat gidiyordu. Nietzsche, İri eş Kibil ii MN ii Şipeş | i iyi li ani i a MU ll diziler, çil ? kı nirlendirriş olan. Halbuki Wagner, dünyayı “iyi gören bir filozof olan Feurbach yoliyle Sehopenhater'e yaklaş mış, Nietzsche felsefesine kaynak olan bedbin Hi ij ; $ iL ili il İl i il | nh id ii ri ire: :