daha tabii bir Bununla b. ber insanlık ha- amda Bünye gi ait kg, arın Kikatini belirten yazılarımızın ht sosyalist bir maske anarak m iy dünya görüşü- Dü hezmedemiyenli tarafından ve hattâ gösteren yü, EE, Fikret mara stihza b yakm ile karşı- bazı belirtiler iin dediği gibi, doğru koşmaksa; aksine he atı “için Rönet N tap deri ve DEE Si için de tabii hukuk telâkkisi Odur. Yalnız on sekizinci asrın tabir hukuku dayandığı asıldan İKİR HAREKETİGRİ. | Eski Yunan mucizesi BİRLİK nin hüriyeti, yurttaşlık şerefini muhafazasinda ve » vesifelerinin man kuvvetlerini hezimete uğra - mler bu telâkkiden kaynak Demosthâne, iki bin üç yüz se- aiönen Alia inle ilik pahasına rahata kavuşmak işin. vve Ni tarafı iltizam ge mem. ahı ka şahide bi BR sevgi gib küriyet sev. gisinin de hakiki ve ıynağı, sevgilerin en esasl de © mi neşesi olan yurt sevgisi dedir: milli bağlılık ve maliyet a gamı düşünülemez. metafizik bir milatisizm. tiyarını Mn dl abimi Ge kisinde arıyı di mil. iyetgi görüş v hürlük duygus Köksüz bir kenmepol mi ya suzluk kadar hakiki mânasile hüri- yetsi aya, a ve değişmez formül şudur: milli bir- kadar un ö- meleri 'mekten kurtula- arın tarihte gözün be yle bir yeni dünya, görün şü ortaya çıkmıştır ki, buna Av- rupalılar hâlâ bir “mucize” ola- rak bakmaktadırlar. Buna kar. mi pe yaya dep eğim Antik deyre (yanl Yunan bir devamı olan Ro: türüne) miş ve “biz artık Yunanlıları çoktan geride bıraktık” düşünce diyin bie yuman. menekse” undan böyle mevcut Ol mar sürülmüş, fakat Yu: irüne “duyulan hayranlık bütün bu tepküsre ve isyanlara Teğmen miştil ki bir türlü eksiim: hez 2 tamnmamılar Eski MR mek ip ve sar aşikar ii, “ile lie e Yu lar sonunda m Yun leri ortaya çıkmağa papaz sonradır ki eski Hellas nün hakiki ANLILARDAN dünyada mevcut ie yet müktesebatına bakarsak bu- hi lik ve hürlük. nun de günün ihtiyaçlarını kapatmaktan doğma pratik bilgi- ma zaman zaman isyan edil- nedir? Yazan: esreeeeensrersaz Dr. Ekrem AKURGAL erden ibaret olduğunu görürüz. Büz Nl nehrini Sresi ölçmek ve hususunda bazı bilgilere ve usul- lere sahip olmuşlardı. * Halbuki Yunan zihniyeti böy- le pratik bir gayeye bağlı değil- di. > 1 vi ebe yordu. hallini önceden düşünangü Kü m izahı. den insandır. ik ur kanu yüz fade ediliyordu. kanununu bulmak ve bu kanul bulduktan sonra onu birçok yer- lerde kullanmanın yolunu temin etmek Yunanlılara nasip olmuş- Başka bir misal memleketinde Yunanlılardan önce, gökyüzü en gizli köşeleri- Sans ie ın yeri şusiyeti alalım: As- :e Mısırlılar wi li ee ei Fakat id bin senelik tı içinde cem ameliyesini pla emi bulmuşlardı. Zarp ameliyesini keşfedememiş lerdi. 5 kere 5 diyerek: yirmi beşi Bu “riyaziye 1. mar” Helenler keşfetti, modern teşkilâtı in âü devlete e ferdi hüri- Yetim teminatı olan ei e en er Bini ilkçağ demokrasisinde İekin, bütüne karşı korunmasını m tedbir ihtiyaç vardı. Birbi ygusiyle bağlı hemşeri- rin meydana Gn #erekli karı rirlej na karşı a mâ- Damda bir hürlüği erikli va düşünülmesine bile imkân U sebeple ilkçağ demokra- isinde hürlük, her şeyden önce sitenin istiklâli demekti. Böy- lece t, insan olarak doğma- dahi h sayi irakten bes bir manı da asla anlaşılmamıştır, Hemşeri Falih Rıfkı ATAY HİNDİ: Yeni mİ bir “başlan. gıç” ve “giris” kısmı Ve metin içinde birçok ilâve lerle resimli olaral SATIŞA ÇIKTI İk ia i Sanatkârı da hat İZDE sanat hayatının ga- rip bir cilvesi vardır. Sa- lefa bu bir ide lkmelte vardır. Bilhassa denizleri- balim iii e inme in lar mesut y olamaz. Fakat bir şey unuttuk. Barbar: Abidesi oraya kendi eni vr memiştir. kamlar e deği di ak yara rakıp oraya Sal alar gelm değil- figüri kil sanat ime ölenin açılacağı er, 'da bulunamadım. bir yolcu İstasyonlarda, dos, ewlerin- Yazım: Ahmet Hamdi Tanpınar deki ti eş ire, bu âbide- açılışından bahseden gazeteleri ancak okuya- li Bizzat Milli Şefin âbideyi mış olması hâdisenin ne kadar pe sü ie azetelerin hemen hepsinde ve e canlı bir şey LE o Taklydı 5 Şehir büyük hemşerisini bu vesile ile cutluyordu: sanat eserini bize hediye mnütkarlardaı bahşeden bir satırı beyhude yere aradım. Ha- Yi "üzümü sıkıp gram ldıktan sonra posasını atan Barberos Aildesini ii vti. zizelik Tariki Kadar, Sai Sa “ml li cinin. baka mesi, teferrüatiyle. figürlerin si rilmesi, hakkında diner yari tülmesi ve nihayet sanatkârları dan bahsedilmesi Herkes eline geçen Türkçe ki tabı mühteviyatiyle Tagilz an- desi. Türk sanat ır eden bir me- Mir zihniyetin mahsulüdür. Relma veya yim Katedrallerinin, Flor: ve Mi- lan şaheserlerinin ip değil, Bursa ve İstanbul'u süsliyen eser- ağ, kn, Mk a idir. İyi ve kötü bizim e gali mani, mizin içinden lerimizden bahsedilmesin. AŞKA bir memlekette olsa bl ölüm yasılar yaz zalması muhakkak olan yy a adı: bile geçmiyordu. Amer eoik ep vi a gilin em bekler? Senelerce çamı Gay ama, yaka in, bir ime mengene gibi sıkan yu tari nakleden hoğrş Züm rağ ile Hadi'nin mert istidat ere lenlerin alnını bir Ok- en man gelire doi- zafer rüyasını Bar- sar. icinden yeni bu s5 ga e gi- ın Beşiki ay pil ei ein H ve veli” rain isseder kendisini heykele ven. resme ve- kâr (kadrini alevden daha kurula yeşetmiş olacaktır. Onun İçindir ki bu âbide ve yurdun her tara: fında az çok görülen fakat ya- yanlarının adları gereği Bil fak Janmiyan kardeşleri bugünü: şerimde €n 2 gönye duracak li. hâdiseleri e iş ki sanat sevgi ve akika ile gelişim, FE alanında da du- böyle idi. m He- öğreni; bugünkü e ağ emelleri re e pire mr rn kadar gitmek daygumı bürü vii veren Bi pap Bişi Yunanlı deği zi malı fekkir ii anlatığı Bir ye beşinci asır ortalarında araştır. ma zihniyetinin mistik zihniyete galip geldiğini görüyoruz. Bu hikâyeye göre, Perikles'in Atina'yı Tankldiden ile beraber idare ettiği günlerde, Pe kler kendi çiftliğinden bo; Dir dama genin Plutar- tek Kâhinin Biri a'ya anlar bu e Eri e Anaksagori önce Mısır'da ründü. api Kanan ni Talep Dea "Yunanlılardan * önce edebiyat alaninda. ie şaheserler yara Haan e yanan güni başladı al sik devrinde, bem asırda o ka- dar yüksek bir dereceye çıkmış- ki, bugünkü Avrupa Yunan tiyatrosuna pek az şeyler ilâve edebilmiştir. UGÜNKÜ mânâsiyle tari- va unlar küçük Yunan mucizesini belirtmek için şunu da ilâve etmek lâzım dır: Yunan mitolojisin: insan Hilekar göreni AKUP KADRİ, “Türk ne- Senin Eihüm eaşii ünündeni girmemiş saye » Karanlik Türk yazar erikan çer nat “kendine ie a yüksek bir değer Ve- yi de gerekli araştaılma- dan. önceden imiş mili hü im, “pre patla dediğimiz ii bu içtimai değerlemedir. İn- e ee erikah bulunan her şeye skin esası bu- ar içtimai ahlaki ve madâl cihetle- ayrıca değerlendirilir: Yu anlar, Yunan pakt yeğiler lar, Yahudiler luklariyle bö anlattığı bi vr go gör Nitekim zamanlarda gerek yele sa kitap, gar lariyle Ve- başlıyan mt e Du kabilden bir cima guurunu caplan aya doğru yönelmiştir. dormi zener yemiş on in Kendi köy veya kasabaları- va siteleriyle. Gvüneele. böige halkımın, birtek rarilariyle gururlanmal Je hi ent yanim irad o rak çin Fakat in bir ezgi sür dağa eya eke Dee dl bir spor kulübü mensubu- wu, kendi kulübünün yararlıkları, özmlriyr övündüren bir cins ütün bütün ayrı bir emleketimizin her Ml O, yalnız bi ian bahsedi- yor ve en mi aktardan SÜ bilinmi rın meleri, yani onların sırasında en pap Beden beri Yunan kühürünün sleyhinde kullanılmıştır. Hari Mn inden müteassıp kanaat insanların eri attıkları baz ik leme, bilâkis Helen kültürüne yayi. üye. Btpilaşan KR dir. Şöyle GER Yunanlılar Tanrının da insan gibi kabahat işle- ra, imi rir. Bir erman ağ açık kalb- Uliği anl Bazı ahlâk EN ve inci Sayfı (1) Yunan — medeniyetinin de- geri üzerinde yurtta son yıllarda yayınlanan yazılar: - Reşat Şem- sen SM, KANA KÜRE e dillerini öğren: Eee "Goğrany uş ir gün rl bahane hiçbir Me ee bonne” demiş- olguları hakıkağ varak 5 da yüdür KE Türk kanının bu yüksek cevheri bütün tarih böyunca dalma aynı karak MM mektedir. he p ğe ml ya'nın suyu” adlı bir yazısında Türk kanındaki bu kı min beye dabimsdan geldiğini anlatmak ber türlü 3 man dövü- yaa akıttığı ka- Dsmsa | IV. 1944 Türk milletinin ENERSİSİ Namdar Bah KARATAY aammammmsnnnnnanannnnal OKTOR Alexis © Carrel, “Lhomme, cet inconnu” D adlı eserinde: Tımızın ze parçalarım taşıyoruz, koşu atlarında olduğu gibi, nar va kuyvet ve o8- saret ırktan Tarihi ortadan kaldırmayı düşünmemek Ters bi. Bizim iddiamız şudur ki, bir gi ber oğanağin mini hee hangi ba ir özelliği arayıp Dul mak ve onu İstenilen yerde yönde işlet. k psi