t © : x EMET, ektubunu alalı haftalar muş, esini a mem e — Var. Metafiziği de HABERLER VE KISA NOTLAR Ankara Kız Lisesi Resim e pe ni De esim anin | Bazan ten ziyade bir sanatkâr işi Sa e yak e pedagoji bakım- mein b li ayi İaşe. Ankara Şehri tarihi Serlerini, büyükleri de ilgilendirecek gir taşımakla. Bu öder ” biiyük bir kısmı anı sr m misafir oodasına en ir salonun duvarları- Ma pekala” edi Se ciddi resim a lerini” taşımaktadı ie lurada da görüldüğü üzere kız İn imlerine erkeklerden ususlyetler © göze N ami lan biri meler Misbeten resimlerde daha derli top- Mu oluşları, ikincisi, renklerde daha İsmiz ve parlak renkler kullanışla- ?. Bilhassa bu renk zevkini pek zi Yade tekrarlatan vitrin, terzi, sine- Ma, in mevzularında büsbütün ine gelişen “sanat İstidat ve kabiliyetleri o muhakkak ki düne nisbeten bugün daha olgun dün bir aziyattedir. Bü hal ise ol De b âşikârdır. erginin bizi sevindiren tarafla- e piri de ziyaretçilerin 13 Zu, bilhass e orta inek İebelerinin ya elimi Üzerine ei kid ve mütalenlarda bulunmaları ye fikirlerini açık açık bildirmeleridir. Bunlardan orta mektep balebelerin den biri, sergiyi uzun uzun ettikten sonra arkadaşına #ergilerden — birinde primi sim yapan bir ressam için mütaleada bulunmuştu: “Niçin bu ressam bizim gibi ha ta Salı resim yapıyor halbuki bla b a güzel ei ni çe dort büyüklere km mesi yok muz em imitif re şöyle bir Batu Selâ hakam anda, metot olmıyan bir şeyi a baş vurmanda ana hi riyorum. Onun için teklifini kabul edeceğim. Dediğin gibi ara sıra, hayatın gürültüsün- bi yazacağımız. mel rla bütün felsefeler ve hendeselerden. öte olan şeyi birlikte aramaya Gi m. zo “metafizik ötesi” si iklimin zenginliğin- yp he etmiyorum, Oradan ,. geek sak ve değer. edenberi ger- e or: at itiraf edeyim e 9 yak ayl kelebeklerin - ki yahut 1 yaprakları- > a benek banal ali e bir bi tan: Bü- Mü bir değnekle açılan yk; doğahildiği gibi, Eaigi küçücük da pekAlk Tı elinde pap: olm yük lardan denizler bir Tanrı elinin dej bir çiçeğin yaprakları yüzünü kaplıyal Takan rn da her biri bi- ze gelinciye kadar çoğalır, çoğa lar ve düynamız için bir rahmet ve bereket kaynağı otur. Mn de bunun ie, m nadlar yal miti, Şimdi kime mal bir teşbih geldi, biliyor musun! bu eski kelebek Benzinden mutlaka beyaz. gövercinler i şu fildişinden yapılmış, giç kuş, arı, böcek biblola- vi yardır. Onlnr Kadar e güvercinler i miyon olam iniyor iğ sunlar. Hem onlar gibi hai MN e m e e Möeliki pil ermeni ke yağyrlinizi yezmuşik. mu: sikiyi getirsinler... gi güzel değil mi? rekâi sayası ULUS Sanatlar .. Edebiyatlar j slk de ik zi olduğu ie yi sanı sayılma» maddesi ba- oldu- yi terine has bir çelikler bir zen Je Dir arayan getrmaleridaki bir maddesi olmayıp, işi çe Mare eden, gekileştiren. ustadır bunl İs San: imdir. Ne istediklerini, Pransızların yaratı ki durumlarına misaldir. Her beri Janmış, tertibedilmiş. Gİ işli ami ık pahsinde tdeğer 'ülik ve öngör bedi! tarihinde © tart İğ vetle kendini göstermekti; surun! sanatının seviyesini tutı ea Şekil tertip ve ia bahri dünya ne biliyors: n öğ- rendi. “Tenkldeilik, müşterek bir ruh diye mütalen edilirse, ii ve ilmini durmaksızın İnceleme bakımı zengin bir gayret un- ru olur, Sanat işi hem câmlada, hem fertte dikkatli bir idrak e a hem de idcilerinin — dikkati teni gözü altında yakl ve her devir, Çalışırken, Fransız sanatı tarihin- sağ r MN e Salvador © Madariaga'dan . Fakat bu müşahede öteki eviröNi anatlara da tatbik ilebilir vieler edebiyatı ve İm de her len önce “hat,, a Reşat Nuri DARAGO 4 enik yea Tabi: çok sanata, iptilâ- renas eğerek dan düşünceye tercüman o- de bell tir vazife götdiğübe ina lan, teniten ziyade hetzı belirten nır. Fransızlar bir edebiyatçı Fransız sanatı daiı yüksel ir iye sekte ili, mio göl. | Seli le e ŞE iğini ve nereye gittiğini bildiği © viyesinde BL Fakat a e ley ölü ekiz pt derik e m Hattâ adını bilirse daha mesut- Sr üzüme olan İs İşte, Fransız edebiyat ve sa- mefhumunu İr- hamd nani Ataya gi ei GM ME çe p İsa rani sembolizm, go'su, Rabelais'si, Balzac'ı var: mantizm, klasisizm, O ama bunlar hakikaten istisna teş- ni amin © iri galler Tonlar MieerlimiY Mn ber yi ia ee hiçbir mâ- © önce bir çalışma ve “istihsal”'de. sı yokt a memleket- hâsı, büyük değil de hacımlıdır. İlk tn beresi bu işlerin sız sanatkârları ba- her yerde Fransa'daki gibi geç. his mevzuu oldukları vakit bunla- eği ldiğine inanacak ka- rın, be ir tlerinde hüküm sü- dar Fri eslekdaşlarına uy- o ren “ihtiri vasattı zaaNak “izm'ler; hakikatte © büyük bir hi rl aylak ga kala püskü: | kii a m kurulmuş bir plâna göre geli aları izah edebilir. Mesel sen bir memlekette izahı müj belals, haddi aşıp aşmama hu- bag haller ekimde görür. ziya b bi- le Fransa dışında in linet birçok mânasızlıklara sebebiyet verir, 'Hülâsa Fransa'da “nazariye” be an öne e Bütün me- sele yarınki eseri bugünden ha. agi izmle Kp "debi hasına bir nevi fikir nizamı ge rirler. Sanatkâr böyle. Eserlerine ge- saplanıp kal mıştır. O da, ne ettiğini bildiği hal- de ve fakat nel ileceğini göstermek için “haddin dışına çı- m ni dâin dışına çıktıkça l — sudan ansız gibi Sai ete Dalak ale şaşkındır. lince, onları da fikir nizamma bağlamak hususunda gayret gös- Hayır, Fransa'nın edebiyat ve teri. Fransa'da edebi taralara e ret tepelerinde de- same) yeti bu bakam yum! seviyesindedir. Haki- Ğ Gi BYE & aa Si > a mi yi Büyü adamları deni Biel sanını ii ddiyelire © ler dal, GA e na me değe kay ek Sanadır Marine MA Düşünce; Anatole France. Fransa'nın ilgiye salça bağ lal tı — kendisi gibi — düzgün, irfan- e Japenyolan Kanalı bul ir ve ezici olacak derece- duğu v A e İşte, Fransız ivaz ei al ii bir he- tün yayılmasn- bedi yecana kapıldı mi ar pile si Gun bise derik a rastladığını çalığı b bundan m gele “vena, “mevsuk”, “mi “incele- ” edebiyatı -ak hakika- te o bağlıdır ki ilmin mü- sazı bir şubesi haline düşer inmektedir. Gerek natüralizm, dayanır Şimal m hay — kim ransa, resim çizme sanı elime böyle eğildi teşkil edi ir. len vasıflarla kayıtlar, o- it olan Dr han um kikatini Önümüzdeki cumarlesi bu sayfada genç neslin en yeni şiirlerini bulacaksınız Eski Güğde musiki DÜĞEENEN menşei ıgün daha Daeş ağlar ama mai başlamıştır, ini mi ii ark ton mem uz ilk şeklinden bu- günkü şekli cıya kadar ge- girdi telif gelişmeleri umumi olarak gözden geçirmek istiy: beri mevcut olduğunu en bir «delildir. Bir it sinde bulunan bir kamış parçası İlk mu- iki âletinin temelini teşkil ettiği im de hızlı veya yavaş yü.” rümek, nabız veya kalbin atışi gi- b esi tabiat hareketlerinden doğmı az âletinin yapılışı hak- lk dar kai mi 17 binimiyor. Mene bir alana Bir delik delmek için az mala: hami de, Seltlerde, ve Japonlarda beş sesten (Pentato- nik) ibaret e eya 'unanlı- larda, Hintlilerde yedi sesten mü- rekkeptir. ae Ozal Ek titliler, İbraniler ve Kaldeliler dev- Ra işle de musiki her sanatın bi sordu. eliz an resim, heykel ve sera- a mik era my b kavli a rini öğren: aile ler z e verdi zem vetlerinin pin . emi pi ka içinde USİKİ'onların dint ve askeri çenli ep ADL X Her zenginin evinde en a- sağı eli Kişlik bir orkestra bul) nurdu. Asurili ) i İNİN insan tasviri hakkın- daki yasak ve taassubuna tağmen Osmanlı sarayında halk- tan ayrı ve halktan gizli olarak padişah ve sultanların ze hemen her devirde Türk ve Ki akik Hata kazik, Bu hareket bazan Fatih'te oldu- Bu gibi sarayının içini İtalyan Tes- li timi vapurla kadı Bugün Topkapı sarayı resim galerisinde Ormanlı tahtına otur. muş e bir fırçanın renkleriyle, balik Bir Türk kaleminin ince, a ultanları kendi yarat- san ia ürkütmemek için kıra: çekinmemiştir. lerinden si emin ray elik içine ve kışla, mek- FR HALÜK ŞEKSUVAROĞLU tahmud'un yağlı boya vlan bra Keli a da Makale. MARAL Ulm larbiye” de 1202 de Râml ve Se- imiye kışlalarında ve Beyoğlu'n- daki vopyu kaplanın yo aynı ve ne eşi e rasimle asılmıştır. II. Mahmud'un resimleri ve hassa feriki Fethi Paşa ile Ha- yenen mantarın. Kadri Papa ei e Bey 14 Gömük pa Selimi; azimet SRIN devlet adamlarından ve m Ziver Paşa imayun” için yazdığı eyledi biiştibah Çükiri Ziver dahi etti aiyaret ol zaman Asitanın kışlanın kıldı o şevk ir enie Pertev Pagn da: “Sultana selâtini cihan Mah- mut Han Burette melek: siyreki sıl Yes. Didarına mirâta çikan aşi Tasviri. hümayumını insan hayran,, nin hangi esaslara dayandığını 3 . Fakat eski çağ musiki kında da bir fikir yarmak maksadiyle Yunanhla- Süme Miyret yeei. a vi e vardır. Yalnız şu gani ,amların bir yan an eaz ri Dün toniği , halde di amil ri yazmak lerini kullanıyorlar bir. — © Yazım: Feyha TALAY AI A ER yordu. Bu ritmlerin de kendilerine göre karakterleri (Ethoş) vardı. istırabı ifade eden eden yı me en bugünkü melodi id- ikindi farkh idi, landıkları rey em a vi T 4n melodi ritmin. şi- kısma 8- şerefli yeri işgal eden musiki, kı- kadar yn fakir insana her sınıf halk tarafından en > rağbet gören, gtr ve dansla sl surette işbirliği yapan, ruhu, fikri İİ em ar —— Ya Mel ye çe aklen im Kuk erini telli ve AN ZEL SANATLAR