Miz Edebiyatı Tarihi beth devri & Halide Edip Adıvar Fiyatı: 175 Krş, GÜZEL SANATLAR No. 46 ULUS aanaausa saa, 1 sayfada ol yumu: Romana ve romancıya dair Yazan: Ahmet Hamdi TANPINAR N p ant ieyie vi Heri ai veda ediy, zak iü her saman me se mercan kadeh.) s0/ - > aya a erşunu atmadan vurulmuş; ir perçem-perçom toprajd serilmiş selâm. yolluyor yavuklu- Ya Şehit bir zafer rüyası görü- ei ear eteiyor toprağı; Klan ara bayrağı... milletinin abedine ği Yepyeni bir şiirle, lm sesi N ve den aldığım: araş in a gelsin, Daimi veri Tem ven ade Dibi, açıl . ek mi izdir göl gök yürük; ii va valdıslı bir baş örtüsü gör, es değirmen da ışıktan bir harp; yaşmağın, omuzunda z vazon gel, ağlı yaratan kahraman om gel; Mek Şu coşkam ruhu çarmahin ya a gereği, güzele ve sonsuza sağl gür yüreğimdeki yanar dağ. z dam gibi fışkıran. deli sevinci beni, göklere altın vinci, ENÇ şairin sadece İİ hasna iltica ün kitapta bir çek parçaları ne kad , bunlar da « kadar e kendilerini bu tehlike- bİr an evvel kurtarabilenlerdir. Mlirde şekil | an ale öl ii l ne $ık sık rastlanıyor. Bİ ğ aruzun, yaşıyarağını iz e lirde kelime ve e şekil Di 5 Ömer Bedretfin UŞAKLI KARA AAA şık çenberinden geçip bir şeyler karalamamış; hiç Siman a e ni- hee, alirsin anl terbiyesiyle e görme 'neğini de yine haa Oyak iii ala resen Bir gok ma ları ve bazı şiirleri kusursuz dene- NE ahenkli eğe halde, 'çaları o kadar di kiye ait tecrübe yazıları olarak, nin, “Gece yarısında itiraf” adlı şiirinden aldığım Şu > bu nevi yazılar- dar? di ceylanların mezarı olan bei diri Sisli ve wlak havasv Hüznümüzden, “einen bir gizlidir Duyüyor musun? Onu açık denize taşısın dev kal- yonlar Ölümü dalgalara gömsi ama- zonlar; Gençliğim, altın çağım senin ol- sun ey gece Ki bitsin bu dert yanış sona er- nu elem. Dökül, üstüme dökül, Uzan ey ateşimi yokluyacal Humması içindeyim bir aşk ie mecesinin Selâm sana sevgilim, bir yayla gecesimin Sessizliğe dayalı eşsiz merdive- ninem Slam” sana köyilmün yıkık de- Girmeninden... 'AKAT bir de kitaba hakkiyle vi m güzel ime nz: Geceler Sedeften gölgeler döker amığlar rma. Yalnız sen değilsin hasret ge- e kon Her yolün sonunda bekliyenler var. Ipek hörgüçlü onarim ve yaylana. kulu gözlerimi bayıltan, Salkım m. rüyalariyle.. Geceler Simsiyah çiçekler serper atekle- rine. da başbaşa kayıklar, DİM m yağ ik e Ve sn Neden terkedilmiş çocuklar gibi mahsunsun? FALİH RIFK Nesrimiz EYSİ'den Abdurrahman Şe- hamami m irem ler ağam Stapler e kıvrılıp uz zu- Kim gören bu di ei Yed dele» hü- demekti Beki metre andı yü çağıran dil kahramanlı E dece “dışa, parıltıya, şekle © ve; yapmacığa can vermede becerik- i ustalar oldular. Bu nesirde nazmın talihine behzer, bir tali da yok. Çünkü divan şairi nazmın kılişelerine sevimli nağmeler de ki nazma dolu irken, esir dillerindeki yapmacık tan - anaya kalar iler. Ter- kipler a büyük Ya ali olmak iste - tatta bir kol da halk idi- ne doğru seslenmeye yeltenmiş - ti. “Muhayyelâtı Efendi” yi kulağından tutarak, modern kt ,amenlarma Sini rini el sim vr pe muştur. ai EB Salim dün- ya ortasında ışık salıp , duracak olan solda e Karna EEE değil Take? Eibet di gibi imeelmiş sanatçı guy zg geçerek dünyaya bü- Tar satacak. Her şeyi söyliyen bir dil a Rüştü "ŞARDAĞ unutmayınız” a benzer emirlerle biten cümlelerinden sonra birden bire sorar: “Say'dan başka teselli var mı7” Bunun ardından değişmez, “kesin üküm: “hayat yalnız onunla . Mesel Taci mi lila bir süz rü tahminler bildiren cümlelerini üremik SEM yığimlari izü ynuna' de- imleği eki ” Ve daha bir Bürü datbal Sigasi, Sonra bir- denli ağ ekle ge yeter Boğaziçi'ni girkimleştirme” ce- yetkin ağn tarihi pek hatırlamıyor KO GREG elemi iye ki amansız bir hicivei- ir de. maz rin olmıyan kir. arası dolaşırken bile «bu e Şe çarpan — hele ha- — kırıp geçiren bu hievi ne. i görmezlikten gelebiliriz. Zaten iciv kıracak ve acıtacaktır. İnaa- seve; lünç cı ayrılıklar hemen YE e öö har e 'sından söz ederk: enn vir ay ies sne Be a iieivle Kaşaşım durmadan. yüz yi yonlar ei yığınlar için sızla- a lam Mitasi veal irmadan gi “pir gün bu mi m my nankör bir & ahhakla ye seki bi donla bile bile unutarak yeni oelemeriz 9 isında, taze Balkan rin bir kucak dn N patentalı e ne Hi- m var? Her şe: ime — ılmuşsa onun. nesrinde , yaşa se, yazılarında, siyasi maka- leleri ve Fatay adli “e — i da, Yetiyünrde iken kar De en sb pe Ap N pe a 0 neler Krbest, vez 5 gi yol ekti Pe okb mu getirmedi posta? geri jdarelerdeki ke 1 ir yeri demi MEME paper takat e Zİ ama; ve tr a Dağa Ee geen ei (ek imanının. dişine Kk ik iç m t are pair vi gibi hem aruz hem hece Di im Miele vak kendi içinde anl Kalmış bir yarak şiirler meydana EA MİN GLA imparatorluğu tutarken bir başi nlar va Ride güme, ayni apar yin Ri idi bu şiire serbest vezinli di- ye ar inde. bur 4 diliyle olsun, im tü i Mu — gram dan e müz var mk ü bel Yem ee 1 b gi yep me w ısram her kelimesi ve hecesi ü- isi. emi yine "sayılı yerler in Yemiş bir hrlüğe doğru gün” pera pi m bong sinin pınmış; şekil ve mânâ, her ikisi de; atı, bu biricik tistadın parıldiyan ei tek noktada, Sk Hür ve in sanatçi pk ĞİMSyeiyle tutuma besbelli Diz er e ye m e inde parlak in ey se EE aekea çam aperii iz a A iketlerin, © 7e) parealar yalnız buraya'ald- | m aktan Falih Rıfkı Atay han vin zörüşü . > landı; fak ye m 5 en görüşlerin pad a > ek sa ia vardığı ana hat şu. dir. “Güzelsin çağla . Sa şa ma aym iy Bugün” doğru. görüşlü ve sanat» Güzelsin saman geçtiği halde Ar kain a ler he ir adam bi ya e yıllar kanamayı payın. || kat bie korku Du hürlüğün yakan 14380 tn takat ai bi VE a Hep ayni gençlik, ayni bilsem b a mea i — pe aruzla yazılmış güzel bir Sanki mevsimler uğramış ka ee e e a ve age e ir Okuyunuz, beğenir; heceyle, pia N di vE, hatta koşn tarımda meydana gez oyma semer azad | AZ ae Ran em ip güzel birşiir veriniz, hay- Haya alev, ayni kıvlonn.. içi e tesi eği Sanlığını gizlemez; serbest hazımla :: Bu neklerim ortaya çıkardığı mayi a ep İşte onun Pu pa aranmış Dir gr gönterimiz. ta b edi gli mesirden a kek serbestliği, ölçüye - en Mirim saklıyamaz. Şu halde ortada yıren vezin ve kafiyenin Mizumu | Virmeyen coşkunluğu dilimise'her yea ele imac bir ekli > ve “öz göllrmi t olsa da; yam. ri yerip dür v oi vekselesi değil; dışı ye 1x “yeni şir Benin genç kıymetleri | ruyor. Bu İki zıt vasıf, onun bize Siyle, ahengi ve manasiyle bir ara- o İcin, kayıt üzerinde artık | tati ık ve duyurmak istediği i da düşünülmesi zaruri bir tek me- ie s , ve © misbette tehMi- | şeyler arasnda da batar. En İsale vardır: Güzeli şiir. keli bir anlayış hürlüğü “vardır. | â “duyguya veren sar z 'almz şu noktaya İşarı hürlük bir yolculuk gibi; bir , bakarsınız, çabucak sert Mek lâzımdır ki, burada şiiri sade- | gönül taşkınlığı, bir ruh keskin bir hüküm bildirici sözün $9 bir ham hediyesi, #adece:bir Tuğu Kibi tinetleri ve Jeymetleri ğ 09 vergisi sayan romantik bir © kolay aktar. örnekle söze başlar, ardından ge- Eörüşe saplanmış olmuyoruz. Ha- (İyi şile add Di irmesini bi: | lecek olan cilmle, sayılı bir ölçü. İlis şair, kendi serbest Alemi içinde | lenler, bu hürlük içinde bize cev- | ye sığdırılmış tath-sert bir öfke, pi kendisini yaratacı .. Fa m bütün ei tanıs | dir. Gümlelerinin kuruluşu matta da hürlük liyakati an- rak gözümüzü, im gü le renk renktir. bi e ir terbiye e fat Simi ler; şiir al a ba zaman ve iş bildiren kelimeleri li Heceyle - şiir mış; Ç ler söylemek istiyenle; Kendi. nöbetleşe yer lururlar. Sok yi bilmiyenle i girne el sıtması İçinde öle Sr eşe gireceğimiz gün mil- kös ka © düreci “At binenin, iag | | ilenen ve hazarcâcık kolay. sanılan aruzun © etin ve insanlığa alt ödevlerimizi Botox, “yapımız, ediniz, Musiki haberleri Filârmoni ei Beethoven'in “yedinci — senjonisini dinledik. 19 uncu asir di Alman sikisi yejl biri 0- Jan Brahms (1883-1897) muilak kl prensipini kur Ea alir vi Ke hirlerle besliyen ve muha: Jüntazist nete Tüy > tapa alan Brahms orkestralama tara Yeni Licdler, konsertolar, oda musikisi Ke ve seni emir ie oner. ak 1889, fin Ml ipzig'le tahsil et- dir su, oda masileisi ve tra için bir senfonik: şiiri ır. İkinci viyolonsel b , Beetho- dinci senfonisinde de o güzel güm- Terin hudutsuz neşesi ve bu neşe don doğan bir camlğık: ve fantazi kı b m gl lr lerin sirmimi ve mek Gk hak kazandı, | ATAY IN ee a * derken bizi bir ie hal “düşündürür: Yeni bi sonra acaba hat'tâ bağ- lan hat önce, hamilinin a za e sanatlar asıcı geri iy skü- miri garbın hala büyük ini Tanlıklarla apıp durduğu minyatür Sanatımıza da iyi gözle bi benlik veriyor. Garp ği ti içinde eski içindeki ölgün ve e - me ay bir tarbıl eği ie milletin yakla olan teknik mede- niyete elbette katışacak, fakat ya- sıcımıza garp ında »rimize bizler ös- enini bileceğiz. Oysaki Garp, ş politikası ve bugünkü ha- Zin durumu ile bizi birçok mües- sna) in elimizdeki iie uhu yaam yerimi şe Yali mizin üyük yin hara Sari alda Van meyi. Biliriz. kii ©. lr “nama undaki roman ran romancı sinirli EYTİNDAĞI yazıcısınn bi- tan landı; Böylemiştik. Onun sanatinm en sevimli ta rah da bu cihet olsa ge - zek. İngiltere'de, Avam Kamara- sındayız. öhald çekicini vu ruyor ve Kamara susmuştur. Bir“ den ettin sesi ie tar. bert, EL ÜSEYİN Rahmi Gürpınar'ın ölümüyle Türk roman en im çehrelerinden birini ea ayna kanın perine İn kes gönlünde yatan arslanı kendi”, Sine isim diye alır ve bu arslan yü- İmameli kimeeler insanı biraz 8 sevkeden isimler sahibi e; o da altmış ciltten bu hak» ürpınar ke alarak (ölümmmari eek Ke: disine soyadı kabul etmişti. Evle- nip evlât sahibi olmadığı için, bu altmış ciltten .. eğime “bikanı uzun yılları yensi “mi bi an ov1kt Aa ktm Mig lecek nesillere ve asırlara götür- Bünler me gençlik in ömrü, çağlar ik ana bir sama eti na edip ihtiyarlığındaki bir mebus- Yuk devrini de kale almazsak; hü- nz inmez ve herhangi bir ep hg çep hekime: bu Pınar'ın haşın- da geçmiş ve.har şeyini okuyucuz inanma e hikâye» ci, okuyucusundan başka bir yer- den de hiç bir elm kabul istiğnadan, il oldı çok humması içinde, muhârririn buna itina etmediğini de ayrıca i- lâve icabeder. Bu üslüp açık, faili rsefulü yerinde, ne demek istediği balli, fakat sanatkâr Mi mahrum bir ifade vasıtasıdır. cümlesini daha güzelleştirmek ceh- di ve adı iinde yorgun ölen Pu üseyin. ii 7 m i eler bir a atılınca, romanla- rının ve hikâ; iskeleti ha- kikaten kudreti ve üslübu ih- malkâr ve sayfaları şişkin eserler ği bildiren bir sıfat halini nice za- man evvel almış bul işlerinde birkaçı hakikaten men fevkalâde kısımları ihtiva » edep romanları edebiyat ee iğ ratı hir de tefritin takibestiği ve i yu” müellifini bir za- mandan beri adet& hiçe indirerek yerine Hüseyin ül problemleri | Cemal BİNGÖL AR RTA Asya'da “ewbark” ayrı mâna pi 2 pi ii 1 ii di ; ji i Gigi ln ili Mİ ji bi dukları kıymetlerini almakta hi ni Fiş 1 i ii iÇin hattâ Japon hi Wi i | S9 ii ii ; l | i i | ii il mii i i i i iii ii 1 di iz ii İ iğ li Hi alder