18 Mart 1944 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

18 Mart 1944 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

çiğ en güzel lerine ayıracağımızı oku Mietilarımıza haber veririz. No. 45 iç ez ge EMİYET içinde bulunmak” GE nmarlarımı eemiyetten ğ İs beraher, bu kendi olarak a j itilirın gelişme kanunların: ipek Kunusi karakter vermekte ii a Aİ amanın birçok estetik, ae jİ Ve sanat tarihi âlimleri sa- yı Sİ eklerinin. kendi dünyaların- yn £ “a, Kendilerine .göre bir hayat sür- 1 bir Ra çtimii giymenin 2 - sfleri gelişmesi ile at ü leri n yür teşri ime e me ee esi dare Be mağ, aptal rai emdi az şemali gibi di ve a ileri bir cemiyeti öy- zir 0) e tespit etmiş- koopersi va » kadar : Pp: LASTİK şekiller bir maag- an oluru EM ölene de- si için- geçiri- ii ia Şekilleri. Veee e m aman Se ön- ek için, al E zamanların sislerine İş olan Avrupa sanatına sie ai Keoloğinin emi asırlar ir vir dör a taş sanatından, ikin ei Gir ği li taş sanatın vi Matan lk Geek denim dördüncü deyir da, Ortaçağın hemme başi ie dört devirdeki İİ tn Ni rütmi akibeti > tekni ii izliğin sebep biçimsiz 5 kaba deneme - İ key aslayıp ol matı gibi yakılmak. üzere a yarığı istilâlar ortadan k devri Harlatiyan 1 Gün U tezin doğruluğunu daha s0 iyi, belirtmek in Grek Mabatı ile Hiristiyan sanatım ki - Yaslamak yeter, re saz Milattan önce 6 1 kadar, Hiintiyan sa- a ka 10.82. Öğ Süvaşmakta, in kendisine 25.38. e (0) WE. Dönmna, Les iois et les mes dans 2 8.131, Yazan: Suut Kemal YETKİN ERA LA zorla kabul ettirdiği okey Murtülmağa çalışmaktadı iki devii yacak ii iel 8 aferin üze, im “durmak! tadı nraları, Su ş olduğu görülür. Arkalk Grek sanatında, röliyeti sevk ve idare eden nlar. Ro: an sanatında da eörülüyo . en a) Boşluk korkusu » ai üst tiste konulma- siyle vücut bulan pe: Dee e) Dama taşları gibi yan yana kapli şahıslar arasındaki bağ- zlık. VA) isine plândaki, şahsi birinci plândaki şahıslar e) zan da daha büy ül Gön izafı nisbetlerin bilgisizliği. e) Aynı e a m görülen unsurların birleşti - esi, "Altıncı asrın bir Grek başi Roman başı tari kai lemiyecek kadar benzerlik göste - , rirler. Her iki baş şekli de iptidai şemanın üç köşeli manzarasını gös- terir. Düğme deliklerin! andıran ince gri leri ai Kiper m, gir terilmiştir; ın genç kadın eler halinde ümmi ün saç- larını, on ikinci asrın lea'eı da aynı Me Grek ve imei ları, saçları zi wrımlar ve ee a ha- dei ektedir vücud lamz aynı yansin ri görür Vüçutla “el- ye vi - gö meti bile şahısların har: gelm “dördüncü asır Hıristiyan heyielci- liği arasında da rüz. Eellenis- altm- ik sal beşinci ve o cı asırlardaki Hıristiyan sanatı ara vi benzerliği de kaydetmek mallar yı çok uzatmamak için vu ii Ban e kesiyo - rum, Bu hususta daha etrafh bil - gi edirimek İsti tim. eyni ilerini gösterdiğim, (Sanatta çizgi Kanunlar ve Ritimler) adlı kitabın altıncı bölümüne bâşvurabilirler. .N sanat tarihçisi H. Wölflin sanatın, bütün. s08- yal tesirlerin senn a, klâsik üs - edraline, ” a - plânında ve te- kanunların vererek. ,“muhtar sanat" Sa e desini kendine > bulur masını yaratır” i bu ek mebel olarak kalmı düm ezyini bir 12) 1. Raltrusaiti'in a atylis Hye ornemeniele, dat tara rom. eklidir bu man yağrınlarındani Baltrusairis, Pin bütün sidar. tiyle hüküm sürdüğü bir sa min Sanatla kle Kuvvetin din değil sanat sinan Çösnsh araştırmalara “da: Gn bea öleli. ) H. Foillon, La vie des for- 28 8 ehemiyetli MARAŞTA GEN UÇ GECE serinliği. Başı du- Di Gâvur dağlarını aşı" in ei e deni maş silid Eb tü ie ile” 5 kat Daisliğti gibi - memleket sev ayi atı Hamile, ABAİ mani yea limesini dekiştirerok e ya hakkımız v Tiyıt sit eli yeli esiyor. Gâvur dağlarının geçmez dumani Gönül De aşk atına aşıyor Bre beyler Maraş'ın taa zamanı menin sıraki- animine birka: Evet, Kala kurtuluş an ar -akıslar da boy atmaktadır. lerin dibinde fi- vdeliler sw çlarn ae Pilâv serde dolsun kalaylı kaplar Çıksın Tar, sandıklardan sırma €syap- ULUS' Jek B.K. “ÇAĞLAR j5 sokaklarında dereler yi ayfalarinğan rk ea çekilmiş yı b zl iv ühdicen. kavakladı yardır. SP. bit ie keklik öte ç gezip çetik Dier den Su içer; şırılday manlığa kadi otla bime ve vaşıp  eşit <a gün 22 Em dükllimi Kend Mi tar. Yaptırdı ğa ybr ın tahta- laları gece | söküldüğü O zaman “semtimizde bu densizliği bak lenecek kadar muhtaç insan var- mış. da şimdiye kadar haberimiz olmamış” diye ağlıyacak ye Maraş'ın halk gairi Mehmet, ge- iş alm, karayağın iade api nın üstündeki yara İzijcana aki gülümsemesiyle, bestesi m. bes den güftesi kendinden, Maraş gi m sie bu- urmaktadır: SN m suyu çıkar Beher güler” a la on ğe sani Maraş Maraş yiğitler yatağı buldukça, kılıç oyunl halay çevirerek ilerliyorlar. Onla- m yanı başımda, bakanı giyin le kurumuna imrendiren delikanlı lar, arada bir, bin. ai attan ömrü Den inmemiş bir Hun'u andı- yal ye bir yiğit; elinde o za - oklardan resmedilmiş sa - Mat lerimizle ördük. Çolakoğlu"'nun sazı hâlâ eleği. muzda ganliyor: Kılıç kabzasında Kınalı par adın parmakları m y çan vi ölmek yurdu vermek yok!) v altında küheylân geme , vurulduğu Ahır aa ia dür gm üstüne kurulmuştur; kırk gi a, getirmiştir. Bu dünya şark- vi İrlanda'ya kadar binlerce yıl içinde gelişmiştir.. İHİN çok farklı devir- rinde, Bi e eserini taşıyan zaman, onu e siçllüğ tari oimediği gi aki pin hususiliğinde de mez, vi üslüp ni nihayet bulur, başka vari üelüp hayata liği Sönatı, iş e gizle Si astarı farzetmeğe imkân yok- cemiye- ur. 7 m ai ikm Kalan e meye pan ziti çoktan ortadan kaldırır ve nunla uğraşan İnsan tapır hayat için yapılan çetin. savaşta vey e Mk ei Halbuki sanat, bilinen bütün ce- my sürüp gitmekte ve ge dir. Ye Sözün kısası, ( sanatın kendi itinyasında, kendi kanunlarına gö- ek istemiyenler, | siniz; Günl anda bizim bekle- osyal hizmetler bekle" diğimiz all elbette mâna der NU naksatla da ren, | cesinde, hiç olmazsa buna yakın bir İn rimel Fakat ha. | önenk ank; en müfrit görüş - ra) ÖLSEM nesrin henginden, ünlübun wörlerin; ferdin ve toplulu. |; Kiymetinden bahsotmeğa kalkış adıkları yapıcı | bile, romapda, Bir tiyatro e se bir hakikat 1k: serinde ayrı bir ahenk cehti İsti - Yüz: yen kayıtlara tüzüm. yoktur. Buna, ar! (6) 01 karşılık, hiçbir şatri, bir tek rms - ramı, hattâ bir-tek kelimesini de- (4). Ame ear 8.8 Eiştirmek için kol lay (5) Aymı eser, 8. 9: edemezsiniz; hir yapıda yontmi (6) Buut Kemal Yeikin, erdin |, taşların. kesme mermerlerin biri © ve topluluğun — hayatında sanat | “biri için hazırlanmış uygunluk za- Ülkül, 1 nisan 1945, sayı, 57, , © rureki me ise, glirde'de, kelimenin kak eli kalma- dendiği ve Maraş'ın her evimce o— Yılda bir yokla ala bulayın yeni getiri a ani Ma mandır... Bir şen ve* yerli hâvayı ADL çi AE > muna Sİ Bvini m mi aaniyoli sö yiiyeğ di racak kadar Asya ve Afrika ker - W şim- Sali aş kabadayısı Haşeş- yanl Ba gibi yürüyen, sekizle “on be düzensiz, e çi ye iye b ARNnn seeydş © vatan zirsati olmıyan in ye bük piki tünir bırakmak, onu bayram lerinde görmekten dönen her Türk e ve saniyenin göz- lerini yaşla dolduracal — in kurtuluşuna ei da emi şey dinledim. öç günl ei am kaynaşması İçin: wu duyuşları Maraş'ın. m ei , size zaman zaman ruhu- huzu ferahlatacak bir gül suyu di- sunuyorum. . Kendi. halinde, Bakanları iinde, kadara rıyla yaşıyan yiğit ve içli Mizah mütareke kâbusu için- de şaşkın ve silik çekilen ordula- hn ardı yerin düşman askerlerine teslim edildiğini gör - içine kapanıktır. kara yası ektedir: Onal Sisbülm MARAŞ ermenisi Asp Hırlakyan'ın kona- Yanda yeni ie e kuman- —, He yarime Fey ye alık kum göm ir iniş iye dans teklif Gri Ermeni gin a imi e irimi ğını göste zilan siz ve ben ne hakla eğlen e sonra Virjini'yi bir kenara çeken kumandan, pencereden ka- lede dalgalanan Fransız bayrağı - m işaret eder; biribirlerine sarılıp . im dönerler... Maraş'ın konağı, en büyük yapı: boyunlar daha bükük; işler gıcırdamakta, burundan solumalar var; herkes ea e | hangi şube - den olursa olsun, bir in ve ee görünen her debi eserin esi kelimeler - dir; Fakat Kl edebiyat kolunda, kelimenin, şiirde ölduğu e? ke- sif bir dikkat ve çalışma istediği iddia olunamaz. ye - mançıyı, eserinden bir cümle de - sala e belki razı edebilir - UE koluna dürtüp Kal Teller Em ma namazı başlıyacaktır; yer “Cihat farz, cuma Va - kılınmaz” Semtlerde Eğil gerekli tepeleri tutma işleri alıp yürümüştür. on beş gün sonra; duvarlar deline- rek "avlular ve evler birleştirilmiş, silâh depoları gi halka dağıtılmış, r ve evkaf memur bile çete başı olmuş, kapıları kahraman kaşilmiş. “bütü zalı ephanesine Bi 18. 3. 1944 Tiyatro tarihimizden Abdürrezzak - Abdi E£ | “eşat Rıdvan Beyin teşebbü- iye, lerle m gerek sanat »rekse ii bakımından bü- ku andığı “gibi, ni ie "Reşat Rıza, 3i Nezih, -Nurettin Şefkati, fik Ahmet Nuri gibi ei sahibi > se Abdi zak da bunl yin > dullah en volümü, Mi ikliş 31? Yu olduğunu isbat etti. O'gün ken* Kk rai AR Si ee aleme bir de e- ezzak misali bir mun yl, göle i bütün garp mine, yayılacak bir sanatkApı- aldi Aradan bü kadar za- man geçmiş NE bu arada yal ie ii li İm) lmamıza rağmen, o esefi yoruz, hAlâ 5 hu sıralardı iner Na- a Berlr vanalız b inan çayırı- ın denize yakın cunda ye- miden Bir salaş at Bin yap- abdi Cey ii all, Abdi ve daha birçok ki Tün sanatkar da ie eri due eğe k ül ki semtine ye en birinin sar hibi, bi kadın; bie aliağa Dir n #brik, bir elinde bir kese. Konuşma- ğ ya bi “Evimin bitişiğine gâ- n- vurlar ei e yer ha- lek > Tenli arabi Vİ O'gün ikisi de çek e mu- sip pere İşeri ir ibrik gaz e e; gi eli iin > da hazır. Zamanı gelince evimi ya- vE izale ir. Fakat e kacak olana verilsin diye kocam - zın ömürlü olamadı. Gükü dan kalan on beş altıni da getir halk ün Krl defa için beğen- BİM” z / J B.. gün ündelik yaş değil; Ba güni Si ei 7 alık Si değil; Bugün Maraş göğünden geçmiyen kuş, kuş değil, Bu o gün hi rüzgârda şehit ruhları eser; Ayaklar bu toprağa öpermiş gibi basar; lu o gün Ki gündelik neşe susar, gam susar; Dert açılır gül gibi r yaş di i rk Şe istemez a — pm iyor Türk, “Maraş! Maraş!”diya.— | kn Ey vat ve yin Maemei Ey cuma namazı âleye tırmananlar! “Maraş arslanı” denen bir Etİ i Belki ona müzede en başta bir Fakat Maraş arslanı değil öyle eski, tek; Emsalsiz saymak neden öyle bir taş arsl Olmuştu her Maraşlı bir gün Maraş arslanı. Her sokakta bir dere, her evde bir şadırvan, m ran bir Türk şehri her zaman. kulak yerir nağrasına, âhına: irt sekinin üstünden yükselmiş Allahına... asa:lara yara; şanli - kanlı iğ Sürdü tam yirmi iki gece yirmi Mareş'a gelin geldi “Al Kayrak” denen gi lavaş: 0, ı başüstünde tutan el Ne çıkar silik, yıkık görünse de bir zâman Yasamak azmi tüten Aört tepe dört buhurdan; Bürde her nebat şehit katlarından bitiyor; Orlara dört tepeden dört buhurdan tütüyor; Onla umuz, ağacı miz. Zamanın fethinde de kaledir WMIZ; Yakm kırk gün - Kırk gece sürecek o şölenler. iz Yarını açanlardır Maraş içir ölenler. Maraşlı! yum. gözünü, alnı ni çek: Şimdi şehidin biri inip ordan öpecek. : B.K. ÇAĞLAR Vi kelime Yazan: Ömer Bedreltin Uşaklı BAARARARAR AAA Komşulariyle olan uygunluk rolü odur. Edebiyatta hiçbir & da, a yi vefalı m ade Ml sesleri, al MAL pütün yaymetiyle.. karş im ilim hayinler De rebilir ki, iyi ei bi ay- yı ayrı sanat hüviyetlerini, arala - rında rinasebotleri bilen ve — ir AN terkini ya CABA (şiir kelimesi) diye asil RE Mirim Deliler bir iddi: ve şekil a gel sayi e enağiğ e hiç kullanmak isteme- limeler bulunduğu da büyük - şairlerin gir bahçesine girmediği için .bü - ii ir EE v çekmeğe celimeler olduğu gibi, ba- “m mam in ei setim eleri, hattâ bazı devirli kelimeleri vardır. Kelimelerde yereli mek ve er kel yerinde, ustasının elini ene, 2 mesi pek tabii daa b güre Ke - ime dn a ni bir lu diğ unut - ea Meselâ dilimizi güzelleştiri yabacı kelimeleri e in? : ie yavaş yavaş temizli hakmar Bazı Yazan: &UNi Ali Süha DELİLBAŞI (o BARRRRRA DARA AZ iü Önümüzdeki cumartesi günü Yem Rüştü ŞARDAĞ — Falih Raf- kı Atay ve EL Nahit Sir ÖRİE — Hüseyin Rahmi Gür- pinar, Mustafa Nihat ÖZÖN Hüseyin Rahmi bibliyoğrafya- si. di. Sonra tiyatro hemen hemen bo: kapamağa mecbur oldu. Bunun Se beplerini kesenkes tayin etmek mümkün değildir. O a İs- | tanbul halkının tutulduğu vatan: perverlik o kasırgasınm. tesiriyle, emen her tarafta teşekkül eden * ii larının vatani, © oynamalarının bunda ,âmil 7 bei olduğu Lai bun sarayda iken beklediği ii zle böyle günler değildi. Bir Meni burada bocaladı, bir ak ğa yanında yet ki dek si mala söz! ler eme sırasi gelince güzel, incitmiyen. bir iğneyi Karşısında-” kine :an kendimi alamaz- Hayatında çok para kazanım olduğu halde, hiç para tutmamıştı 'Mütedeyyin bir adam olan Abdi ha «gönderir, bayramda çocuklarına 25 i bise yaptırır, ihtiyarlara da hare- > am Detam büyük © - Hubyar ihtiyaç içinde ya: — ie) ailesine hiçbir şey U büyük sanatkârın sana. ta ve sanatkâra karşı hilr- © © metini gösteren Obir (hâdise vardır. Padişah S rından birinin çocuklarının sirin

Bu sayıdan diğer sayfalar: