, Says e bim gi! KA di ri heat ARAMA. imüzdeki h aftalarda İBAŞI — Resimde km be yieketine önir: 2 od. e Peek İDİDEROT Aktörlük hakkında aykırı düşünceler Çeviren: Sabri Taa? Biyavışgil n bir Avrupa şehrin- bim Bulundu: iz pp e işe Bir de Am. 5 ia elsefoci dos enin gülüyorduk fakı e demek istedi ğini any imi Türk bahçeciliği in hale, görgürür zevki apar elin. Maki kıhga, girmişti e lmeyiz, fakat yabancılar $ok takdir ederler. Çiçek ve baca da İlk ön yaylığın- | ehçecierin. elimde nAVuL bahçezi Şekline girmiş Han Püre bahçesinin eski ekli, Ürki çayırımız. Park'ta grup Mİ peki Üzerine gö. ir Beykoz çayırının ie. a Ez iyük ve geniş çayır- klar, enki ve gün görmüş ül vE ağırbaşlı ağaçlar. kargı ralriie ni "zin talimi lin bağış İn EA, rasge Mir SİZ de e 1 lann mii yuradı Karmakarışık eğ Fakat lâtin ve barok ve “rationel” kalıp- ika, il ve farkında değiliz. Fa- Ypupe Barok anmatı apseli başındanberi bütün Yüzyı La sevkine hakimdir Bir bab ai e oda tanzim imiz aa 1 bir sıra, bi e irene m eri. Oysa. ki. Barok devrinden Dai LAN milletlerini “bir yana Yuştrsak, bütün Avrupa, eski ge alar, Balçullılağ. ye Onan m bi civa aralamayı kaz iza mA) İartiplemei ie ahali “sirali higbir madığını görür. en tiyatro, on ün yapılar Biçim se tenazura riayet eri ek ir gol köşesin- de bir onun bambaşka bir vlerinde de sıralama ve karşılıklı dizme esaslarına göre bir plân tef- bi meycut değildir. maktadır. Romalılar Matı, bal ve sıkı lidir. yi koyu ve gi asar ve ali a ii yrupa' Rafka Atay, Taymis ade “Londra ve İstanbul” Dapkıkı yazıdan, Yazan: Dr. Ekrem AKURGAL e na gelirken henüz Yu lerinden pek az şey bümiyor. örüşüne uydurul seri Yunan e Marin ER Di Zula de esaşli rol oynadı. bahçe tertibi Avrupa'da artık Ba yok: sanatının kaldelerine göre Yaz pılıyordu Yalmz Tngiltere bahçe tertip ve hendesi *K bahçesinin. de öyle. ai NYA, Kassel şehi ki. gibi, büyük “ka ne bahçeleriyi le alyan tesiri altındâ iken. “Aufklarung” devrinde, yani Fransız tesiri altında kaldığı gün- lerde, Fransız “bahçelerini taklit, etmeğe (başladı. o “Sturm und Drang,, devrinde, yani Lâtin rati- onalismus' kurtulup da,'sa- yis'unda! natta Winekelmann'ın açtığı “yol i e kültürü etikametiz başladığı günden imanya: zevkine dön ve saz kullanan e kat ie e Pam ındığını — sezmek Türkiye'ye gelince 18 inci yüz- Yıfın ortalarına. doğru, bahçecilik aft Barok sanatının teste altına. irmeğe başlamıştı. 1724 yılı 'ansa'ya fevkalâde | elçi olarak gönderi en Yirmisekiz “Çelebi ile anılan olmek Efendi” 80 ki şilk maiyeti ile Paris. halkının. al- kışları aramada bÜyük.bir törünçei le Karşılandı. Versailles'daki, ray've bahçelerin güzelliği ve — meti. Yirmisekiz - Çe Efendinin: gönlünü o kadar teshir etmişti ki, İstanbul” tuplarda onlardan setti. Memlekete : geri de üçüncü Ahmed'in damadı İbi râhim Paşa'ya Paris'te gördü pal ie akiyi birden yeniye Aşık ol yolu ae vardığı- ay z bu netigeye göre, eski şekili bir z Girç e Kupal Baykoz çeleri eski Türk manen ii imiş tel kadar örnekleri” ar bahçe sa- | san Yayalara zamane yp. mağa başlamışlardı. Fakat Ver. | snilles'da İtalya'da olduğu gibi, | küçük İ vaklar | stil ta n di rın arasında Dimi Hayki erdiğini görüyoruz. A Sonu 6 not sayfada. Bir eser ve bir film dolayısiyle JUT Kemal Yetkin'in “ las” Saian 20 sonteş. 1. Sanatlar” biyat deği Bişiriyor? Sineme, edebiyatı de. giştiriyor, çünkü müellifler sinema İaküiümiz Saf inik kalarak MMERNSİEK,. ve DENİZ GÜLÜ : T Moli özGü ZU | resmi tekrar dine vermiş ölduğu ona iade etmek üzere Hamburg'a ei, ai hi Si nin gözü önünden pozisyon içerden eği, yanl Kayaları me eki ve rin ve tavırları Yeni roma ol e vik dnema, iyatı değiştiriyor. Bu- nu “Deniz Gülü” adı altında dili- ve bela ERER isim- le ei oynanan — Al- man şairleri ir malar Stı vie un “İrnm: ve (imi başlıklı küçük yenin velle) filme alınması olarak gösteriyor. -GöNü) (No- t açık ESİM, musiki, mim: kula yam ve edi hi t bir < şin bir anın: değil ha EN Ramazan yi iy Madesini buldu nlık bil havayı, yarat- na Relnhi İşt halinde Küp 4 üzerine dökülen bu fikirler, henüz . daha ça da olsa, Relnhardili şairlik Tul çe m gelişmesine sebep, olmuştur. Hal- saremişr. Fi me cehitleri üzerinde te, şiir ile müsikinin birleşmesin- an kk yi Bl iicüm edilmektedir. Edebi Mina Sö dağa Bl eb Ml mai olarak da kağ Me LR niği, musikinin tekniği! kii ed min. tel iyatın t Mengi den ayrı olduğu gibi, rornanın tek- niği de hiç şüphe yok ki, tiyatro. mun, tekniğinden gök VE Ba. dügümüzie lm ve yazık, eri, değiştirmi yoruz. İşte edebiyatında 10 un- cü asi ren ke e isa hikâ- almış o rakka ie, ünden Genç Jet yg dır, RM'da hikâyenin çerçe- ves esi a Bir sonba- iyi giyinmi ve aydınlat İhtiyarın lar e ei dudüklarının. arasında bir fınltı “Elisabeth” der. Bu isim hafıza- sında, geçmişi: hatırlatır. bütün gencliği gözlerinin önünde canla mir, bu hâtiraları bir Tokanta- da aamkırmaklaır. mesi BAYİ Dar gelişime iri ir edi- gi eslik see ur uae Dun , kocası öldüğü aka e Mi Ken (1 Theodor Storm, Deniz Gülü (İmmenace) teroüme eden: Nuri Akgün, Tasvir Neşriğah, Edebi Eler Serisi 2. Matbaai B- n dili Türk resminde m sx ÜREN BEREN rinin kalemine işa ii be İra yazıcıların! ımlık İran'a Or- Avrupa'ya talebe &i © xp resmiyle teketek, karşı onunla kucak- karşıya kalıyoruz, taşıyoruz. O sıralarda Fransa'da akademizm. yi halindedir. Gerome, Boulan; ibanel, kimseye pe arar Yur- önderilen, h- 1 Bey de staları müştürler. özün » Sen pe i am yü olan a- li Beyle açılmış, giçeklenip el vermiş Hamdi Beyle kendini tüketmiştir. filmde Reinhard'ı sanatçı ya- — âmili “bilmiyoruz. Onu. doğ- rudan doğruya müzik tahsil etmek için yurdunü terketmek üzere bu- yar e m ın başlamaktadır. e ler si bene Mo- Hi üz e hes kalan No- gec eth'in gönder m) ile Gi kendi eliyle Mi asar işlediği kolluk- e ia datllmden de eye iç ol .n rest sa e eder, Son- se ie Si — ağ a şefi — emer yeler pi sunda gi oy dim ii dir, aslında dece ei isti çizi a bir zaman Şal o, cendinini ale Sayi tabiata h hisseder, küçüktenheri seve la meşgul olur, çayır olman dağ. bağ- seve otlar! dem. lan binlerce çeşi- dini toplar ve kutular içinde tas- ye 1 yu da mu- siki için değil, t tahsil et Mei darty Bundan başka da :8 merasimi; düğün engin hevüsimi dağişticrtakta' hatta fikri bile tahrif etmekledir. Nasıl olur da Erich bütün kuv- vekile lekeli. ece Reinhard ile sevişmesine taham- mil gi in mücerret bir fikir ie ak kah Erieh'in hareketleri de bunun çin Mimle Dini saye tabi dir, ben en olan nilüter giçeğine erişememesi sevginin, aş- kın verimsizliğine işaret eden ha- yat saadetinin .bu sembolü Rein- hazir MM FA ya girerek iki sportmen gibi yiiz- esi aim ağar hangi maks ki birleşmesi içim artık bişbiryengei kalmamıştır, rağın. Elisabeth yine e rma Giyin hiilmine. medi kalmak ii e zaruri > olarak rl m ak vermiş bü- bu. aykırılıklar, o- Mi İn YAR Gl e nel ei ELİNE ter taşımamasındı mimarisine göre ai ağ dan ileri: gelmektedir. Bilhassa olman gile, Dir BİŞİ. zılmıştır. ancak ima eden e in mücadelesi kayığın kenârina dayamış li a hatlarından okur. Bük asvir ve yal üzerin den an edebi bir hava eser. Sonu, Saab, : - Gedikpaşa Osmanlı Tiyatrosu İLK TELİF PİYESLER İKPAŞA hi Tiyat- icmimari zaman, ve- meet eyi Kin Hatta ne Gülü Aş se. ri tamam şafii . Buna başlıca iç sebep var- 1 — 'Türk zevkine uygun olmi- eser 2 k şivesine uygun olmi- yan tercüme 3 — Türk ahengine uygun ol- ii a Ti Pad gale kii ri önlemek” üzere yapılan işleri ykrar “eni “aaa ağ zandan dinliyelim. met serin) w yazmadan ahlâkı halif bin şeye tesadüf ettim. ki ee ai ie çare ki gene he- İsime miz şey yazmak isin halimizi düştün. düm. “Görenek” tem “mi bul mi, yazsiyle ( birinci se- ei cevabını yem olan Mehmet Rifat Beyin “ nek” i değerli bir teltftir. Sükedkine yi mek zargâhı kabulüne şayam arz. lecek lübiyatı milliyemin fıkdamı dr. Torruzum teral El al ancak telif .... Ma olduğu lâyıkiyle anla- şam Gedikpaşa ,tiyatro- e mim. İsmi hatırımda indesi gayet olunuyordu. Perde otur- duğum'iocaya tiyat direk- törü Agop Efendi geldi. Oyunun tarzı ifadesindeki (o uygunsuzluk mealindekt letafe ol - benim elimden gelmez. Ancak er- babı kalemin himmetine muhtaç- tir, yeli milli eser, yerli mu mi ie şa hai acın bugün bü- tün şiddetiyle Ki ie - bilmem mekte olduğun Jüzm var ni? GÜN sebebe gelince bunun da ehemmiyeti digerierinden az değildi, Tiyatro- muzun tesisinde di “Agop fendi uavenet, sini üzerine mevzuu rü San ai Tün ir "lar. 7 oldu. in ba yüzden üi Ki Agop tiyatro- su günden tekâmül etti ve üzere N yaa de o'zaman harlei.. Raşit Paşa getiril. a e Nİ sunun itibari pek açık bir şekü- öp emele, O zamanki te- gym YAZAN; Selim Nüzhet GERÇEK e dişi evvel eser MB Beyin e gs “Gev İk delili “Vatan Mi “Silinen Na “Nuke heyecanla “Vatan” 1 yazdı. Fi eserinin halka duyurduğu heye - can onu menfalara sürükledi. He- Iğrunda, Nuri ri de öyle değil mi? 2 Beyi a Mr adlı EBbüzziya il Ahmet hat, “Vatan O zaman Türk tiyatrosu bu su- tetle kürulabilâi, mn — mi huz , pek yani Bakim erir ber kg ealoüilecek a düstür olamaz. Tiyatrodan misal alırsak E seçeceğimiz hedef # tevazildir. Biz | e sim “yazacak . mz si ci En