15 Ocak 1944 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

15 Ocak 1944 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

ÖZGÜ killiği yayma a dan, fiyatı 85 kuru No. 36 15.1.944 Hyperion tercümesi odolaşnsiyle Hölderlin Ye Turgut AYTUĞ ÇORUM € ORUM'da iki üç gün kalan bir kimsenin, halay der çık ve gürbi 18 arkeyi kine. En ban ba ön yanrildan yı hatırlatan küçük eee. ie yi. Sonra. yi Ep yavaş b hareketler serpiliyor, ii duğunu bir türlü kavrı. itevazı adımlarla ORUMLULARIN haldy hayran olduj a HALAYI o Yazan: Bedri Rahmi EYUBOĞLU ARARIZ önce söylediğimiz gibi köylü larin hepsi oyüna katılmak İgip Si ey İşlerini in rek a. koşuyor! ban Fn arasinda, Akli kii pa- ramparça, gündelik iş elbiselerini için can atıyor. Fakat utanıyor. Bu sıkıcı utanmayı 81yı- rp atabilmek için bir parça alkol yyuncu, hala) çürük bir diş gibi sırıtıyor. Sinsinde de dikka- tini toplıyamadığı zaman müthiş sopa yiyor. deği oynayanlar van bem de Pesarlık üyatro tasarlayınız ki ak- törler oynadıkları oyundan aldık- ları zevki seyircilere para vererek ödüyorlar. Bir ressam tasavvur €- a ki kendisine resim imkânını verdiği için erin her AY belli miktarda parâ v Çorum'da hala; del Gelin ve Sinsin o) ama her halde ikisi de birbiri için İcadedilmiş. oyununa gelince, bu a şi balayi gık: ük bir iz.pe- - Çok büy imi Gürül tü mal” Jam. Bu fırlıyı m | Ye ük için can korküğiyi. kasıyor Kazamazın friyanın yurruğumu Yiyor. Fakat bütün bunlar hı Resmin dili e inel —.n . Bugünün resmi Eşref ÜREN Yirminci yüayılmız gerçekten eu atılmamış bir “yetersiz çe İP dar. zim nimetlerini “azım- sayip, geri kadar usa arm çep Teni renk rejimler, resimler; ler yaşi sonrasiyle resmin sisin havana, ritmine arım A durularak e. Saat kulesi meydanmda © kurul an halay gibi ia da pü; Köylüler en en heyecasi sinsin t gibi başla başka” yaradılışlar. — çalışmakta seyircisini, alıcısı alay edicisini de bı LEN klâsik çağının üç bi- ik sonra yapılnışlar- » Atina'daki taştan o Dionysos e e ee pe (ymâttan önce 330 ii nda, İlk Yun: adını alan wan Tiyatrosu Orehe yatrosunun bir mimal zanması metimkün olmutur. Çün- kii trajedi, arkası kapal bir sah- neye lüzum gösterdi. Böylece ti- tiril sk ve pütür 2 i Ey ies yala ia, la. siena ven osunun bir ıyordu. SİL Yunan tiyatr. örtülmesi işl kalı tiyatrosunda © yalnız sıranın arkalıkları var- m bez İri Elen büyükleri dardı. Geri erildiği Dürla se yemekleriyle ve sabahatn akşama kada ge oyle mler içinde birin. ne a oyununun doğu- tanrısı ineğin şer u gülünç ve erotik Deni tarafın» pa ink 1ynanan. gös- tertlebiiyardu. Çok geçmeden 480 senelerinde Yunanlılarca “trajedi- nin babası, adiyl soap ayal İn il glmeni 'un buluşu > İlk defa api er edir ki trajedi dığımız güne kadar olan “durumu. yulmaktadır. de lecek yamlarımızda Türk resminin dünya resmi karşısındaki yuncumu har, ne kadar sah hâdiseleri e TİYATROSU Dr. Ekrem AKURGAL oynamayı kolaylaştırmışsa da müz bir idea! durum temin » emişti, Vakaların iki buut iğ ie oynanması sathi kaliyor, püz derinlik kazanılamıyordu. & phokles bu eksikliği tamaml Antigone'nin müellifi sahneye üçüncü yakın ilâve etmekle Hi ro sanatı üç uda da kayı EE Artik en karışık hü der! natında uş, ilk line e ya atılmıştı, Bu sırada ilim, ve de olgunlaşıyor ve gel böylece “klâsik” Sophokles bu Kalma trajediyi temsil ediy lardı. Klâsik çağın büyük! yen olarak | Diş beşi yıl boyunca g: trajediye Ma in ve ince seksi e Ke taya Bp talarından birine LA ONE aa ından çıkan bir emirle za bireyi, selale Bİ uğrayınca tiyatro değerinden ten uzun rafların karşı tk rim İşt tan önce son 00 ya isinde le) parla dr A an EA e Yunan tiyatrosu yeniden bü- Yür ler yaşamağa başladı. devrindeki komedi, ilk günle- yazanın aktörlük etti- Fakat ilk de- hokles ile bu âdet ortadan kalkmıştır. Sesi güzel olmıyan Sophokles iki defa sahneye çıktık- tan sonra bu işten vazgeçmiş ve © lap sonra hiç bir tiyatro ya- rı eserini sahnede oynamamış- vi Eser sahiplerinin. bir va- yilan dee a DERİM esi, İlme kos- düm, m oyunun ida- vesi üzerinde “rejisör” Tük. ederdi. Ee e kıtlığı vardı. Bu igers birkaç rolü bird: vim X golleri, birkag ya dari bütün en tar, ele 3 Oz ee takarlar. B kl bugün sy ca olalumuz giz tır. “Yerinden konuşulan sözün bir yere çarpa- Tak geri gelmemesi için uzum sun denemeler ve araştırmalar >. og sg ope Phi: ekte Bernd, trajedi kah- ramanıın mağarası tasvi rek “arkahi ların da kullamıldığı lam. Tiyatroda sesin iyi igitilmesi, tiyatro içine | seslere vermek için ma- e birçok meselelerin incelendiğini, gene Vitruvun dr geçen Mirade ER ee a gir” anıyı Bugünkü tiyatroda mühim rol yapıldığım, “renk” ve düzen Sophokles ve hele Buripides ta- rafından da bol bol kullanılmıştır. 1 kullanıl LANIMIZIN tiyatrosu ile anlarında görülü- DEM Herhangi bir meseleni şekilde ei em unu tiyatrosunun adamları bizim işin birer Colomp ve Lindberg'dirler. Sınıf arkadaşları sanatkâr ruhu, ik gi reklâmdan Mİ e linde elimizde bulunmaktadır (1). Evvel Şunu belirtelim ki, “Sı- e lerden birine mal edilebilecek 80 vr enarlardn dağ; Yagi rl mi İmei mından w'inden zak bir hüviyeti sahtbr oL iv manda bir ana Ukokula başladığından ede- öğretmenliğine tayinine ka- daha doğrusu — bi den ie in e birer safha, kimi eni kimi “ a özlerim zin önüne iş olan kalaba- Hi ağıl HİR ilkim HAPŞGE ması, mantıki birizah bulması için ötekilerden biraz daha tmti ike la Ank vi e b — gi ira bi. er (1) Cevdet Kudret Bolok. Bınf Arkadaşları. Mül Romanlar ve Hikâyeler Serisi: 3. Ahmet Halit Kitabevi. 22) sayfa. 150 Mesruş. Bir yüksük dolusu: U küçücük noktalama işa retleri, birbiri peşi sıra ni- ce boylarından büyük potlar kı- yar, nice kıvrak ve gizli duygular rın okuyucular tarafından tadı. masina, söz toplulukları * kadar yardım eder. kapanmaz lü bağdaşamıyar ları" ar için kusuriyle dü kâtiplerin ettiği Bazan talihli yazıcı, nasılsa unut- muş oldu . hir ye yere mürettip eliy- virgülün tadım ii beğenildiği za- mi yani amk, Bazan genele ei şakağında, yayımlı hadila bariniğin meli mış inden izin | Küçük noktalamalar er Rüştü ŞARDAĞ yerine SELİ rn, bira .Küçük ipaze- alam gözlerim, © Düm derinlerde ışık, susar bütün konuşanlar, Toplanır ürkek kavsinde , güzel Insanlar... Baki Süha EDİBOĞLU ir tip yaka oram Sağ, Bİ a male ARMA ler bizi, Süleyman'la -ari siyle. mami bek. İğinde DA

Bu sayıdan diğer sayfalar: