TöaYTaYPETETYİYE vi AREKETLER | No. 14 Eşya ve insan hakkında kendi halinde ta nsan bir imtiya- en, onu korur a, bu gene Dizim tarafımızdan bir vari. ayas MAYAN A0- na mi bununla be- Ke NK e a gibi, eşya ile olan münasebetleri- imizüe hüküm rol. oymyan. gene kendi ti en farklı olamaz. ÜNYA görüşlerinin ehem- gol 4 yani tabur olan an ta ni güç, belki gin Ze eşyanın tâbi olduğuna inanan insanın, onun salim masına imkân var mıdır? Tabiata boyun eğerek ona boyun eğdir - mekte, biz gene Insanın, hilekâr ” ia olsa, evveliyetini © görüyoruz. > api Kanan mevcut farzetiyoruz - milikiyetin Bir yar ME İlim anlayışa da aykırı düş- i, mal, tarafıdır. bilinse, © vardır. arın mütefekkir? güphes insana teveacüh etugi içındir. YAZAN Ali Mustafa SUYLU FR AR AKAT hangi insana?! e yeni bir çok mütefek- irlerin inağıdan bahsettikleri DİE hakikattir. Ancak bu, vasıta ola- rak kullanılan bir insandır. Sok - ratın insanı kendisinin deği, ken disine vücut Ve: nin ha- sika aramağa Si ir. Dekart vw düşünmiye kendlrnden. Daşla ması, kendisini aşana varmak hi ıl, başkaları le en lerek olam malekemi: mumiyetle varlığın haki aramakta. kullanmıştır. yeri a yamıştır. GE A lane izzat le mize) varmak lâ imdır. ““Yuhakika insan biz“ değilsök başka kimdir? Hakikat bizde Dm dan, doğrus dan fazla olamaz. şeyler, tesadüf edene di e Fırtına açık denizde kop- Faadıkça dalgalar sahili dövme- meki — denizin kı disini aşmı i tablisinin yarat” tığı bir mesir ve bütün ayrılık- em deniz. nevin- NE Bu Ans ve Tahin, deği ala MAR < deği Mik ye lame - müşahhas, mün- rit “deniz benim!,, diyen insan- — Varlığın özünü böyle değiştir - mek, insan namına, biliyoruz, bi- ribirlerine zıt mezhep erbabınca ULUS GEÇMİŞTE VE GELECEKTE e sosyal © dayanışma ir İn in atm. deği ale le görülmeye lâj e meriaz esseseler larina değe Vücut bulabildiği halde Dizim mi nrlarca önce mütekâ- bir sosyal daya- raşamış ve eserlerini iwkaf mücsseselerimizin tari- hi bidukça malüm bulunduğu için bunlar üstünde durmıyacağız. Yak Bız izleri hâlâ baki olan'bazı Pele e bilinir. Orta Anadolu'nun bazı şehir- lerinde — manlenet son izleri de silinmek üze mahalle maliki Hünlerdnn BİLAL sandıklar, biz bakıma birer hayat sigortası, işsizlik ve hastalık si- gortası rolünü oyüamışlardır. ME hallede yetim Kalmış bir. gocuk, bu sandıkların parasiyle yetiştir” astala. lar, işsiz kalanlar, velhasil hayatın herhangi bir sıkıntısına bu mahalle sandığı elini w Sandığın mütedavil bir i vardı ki yeni eee pe a gelirlerle mütem. a Demek oluyor ki sandıkların Kuruluşu tamamen çağdaş sigor- ei IRMAK ilessöselerinin e aymdır. Şu ki, böyle bir sandığın ser- atakan yiralamı mpezetipei Şiz zife harcanmasma sevkeder- müesseselerin gelişmesi ve e- elerine sebep ol Fakat milletimizde sosyal da- yanışma fikri dipdiridir. En fakir kasabaları gezersiniz, bir okul, bir geşme yapmak veya yurdun felâ- e > tersiniz, derhal büyük yekün lanır. Demek ki eksiğimiz sadece bu fikre mecra vermek, tatbik saha- baru açmak. dlmak va eniyi anlandırmaktır. ir ve ana ümde mille- la dipdiri olarak yaşa- dıktan sopra bunu fiile kalbetmek, ek Sa Minik e alinir öhgntda eterik UC, a gerek milletinde milliyetçilik daima sosyal dayanış- ma ile terek bulunmuştur. Bu sebeptendir ki bizimi milliyetçiliği- miz aym zamanda insancılıktır. Türk tarihinin gelişmesinin sırla. Sosyal dayanışma müesseselerimiz rından birisi budur. Yoksa kemi- yet banda hin: pönmemenıii miiyetgilik gltmüğ. olmamızdan- dar. b oranin olsaydık bugün bulun OSYAL dayanışma umdemi- 7i geliştirirken şu hedefle. ri göz önünde tutacağız; 1 — İmtiyazlı smf ve zümre tanımamak, 5 — gp eee nk ilim imkânı vermek, in iye ve iktidarına uy Genç turiyet rejimimi pa larla ir mn ine dilik varmıştır. Bir Kısmı da onun Bipeamlaçmllr Mİ yanak liz ki ne kadar çok milliyetçi ve iin olursak sosyal dayanış- 0 kadar ku Şa Teali 3 arttıkça “millet sevgimiz de Ener ağ Tam > ve tam müstakıl bir Türkiye Onun İçinde tam mütesanit bir Türke milleti Biz mu tabtrleri birbirinden o ayıramayız ve ayrı düşünemeyiz. bile küfür ve ilhaddır. Çünkü cev- her olmak hakikatini kendimiz de ise, Tabiatçı nazarmda d: Halbuki, (düşünen Ben'e) ele m idimizden-. başka ei olara v2 alimi: bak abin lella: ceği ne vardır? suallere, geçmişte olduğu ii kajlini ancak nahvet ve- li ma ceği ee ma ühimmi, kendi yarım var rına (Allaha veya Tabiata) rdiğimiz. myo tek Far ele geçirmektir ki, bu, yukar da SA ei Melina gibi, inan- anladığımız bir ti dığımız kadar da h ar Fia hs nisbet ye En ii gayri meşurumuz 0- ara) edebiliriz ki, bizzat Şuur nasibini ondan dadır. Yalnız şuur mu? Eşyanın da e cak, bu, cemiş tin tazyik “altında, eyi le şuur m sonra m ri bilaki iye e ii esi bulunmuş bir say m ge yurdur ki, Allah ve Tabi- mefhumlarının yerlerini alır ve yü bu iki mefhum da ha- kiki hüviyetlerini kazanır. Filha kika bize nisbeti nihayet biz ol- madıkça bir şey hakiki olamaz. Eşya membalfidan yaklaşarak bar kalaşan, fakat gene aslına sadıl kalan mü gl, bizden ayrılmış e m gene bize olan minbeti hak akikatın bu mağada aa erimetesi ve idir, Çünkü bir çokları isin 0, ha- kikat, eşya ile kendi aramızda nisbetin kurulması ve korunma. sıdır. Bu misbetin bozulmaz (biz. değildin Aşağıdaki | satırlar Almanca'dan ir ortaya çok dikkate Dr. Alezis Carrel ile bir mülakatı naklöi Tütmu belirtir. Carrel üslen Pransızi -ARİS'in merkezinde! sokaklardan. birinde sari Bala Bağ sokulur yerde ye gelelerin. tetkiki için ne Ku- me Jaya ir balata güze pıyor anlığı yükseltmek yesiyi “irişimiş olam bu teşebbi. mühümliğin pek belirtmiyor. ape sahil rum TAD rip ferdi kuvvetleri yükseltecek bir insan ilmi yaratmak vazifesi iştir. bizi bürosunda değil ada yeni i mavviruntl Bağ de api sayıda mıyacağımı takdir ettik. Carrel alelâde bir. hulyapere olmak şöyle a sade Milleri getbekliğine iz #3: din. nin aydı? Haibald BEY le bir şeyin nazari olarak doğrulu gı eli 9 a yürü leştirilmesi) akıl kârı X Sonu 6 ncı sayfada. am etmesi lâzımge- iş Ab dili rilmiştir. “Yeni bir insanlık ezetal Haymana de. der bir adamı der. Onun için öz vatanının limize — çev- mazsa sürükleneceği uçu- Necati AKDER Haan ANANANANAAMAZ. len asistanın. dikkatsizliği netlce- sai vücuda e bu Karisi ilm rar aile takibedilen bü tecrübelere devam Are art inin MERİLO 5 Gürel için gez ginakla beraber bu ding bilgin, yeni bir in» san yaratmak plânını her şeyden mühim. m ve bütün gay- retini bu rafında toplamak» tadır. Kendisine en. yüksek, ilmi mi kâfatlar Ay tıldığı “yeni bi Ri ELEM geşebisiyi b yük hayat eserini taclandıracağı vekâlâ düşünülebilir. ENİ bir ihtiyacımız. var mi? e yüzyılin hu. uusiligi maddi ilerleyişindedir. O sayede bugün bütün hayatımıza Dak sl ir ve ak el ğimizı ale sığmıyacak bir ye. yin nakil işle - Be e e me a ee AİR m . a eri beyler de Mi a e Varhi ma Getirmek sedir > emdim Bü det terakkiye 19 YENİ..BİR. İNSAN YARATMA DAVASI iemiği Tamem az artık e gemisi 1, dinlenme, Kari yes Bi ni klan telâji etmeğe savaşıyor. — kiyle uyamamıştır. Seromterapi nin bulaşık hastalıklarla ölmekten kurtardığı insanların kısmı yen lie *k beşinin zihni seviyesi on Üç al ocuk "seviyesinin altın- dadır; hattâ ondan bile aşağıdır. Öte yandan s Nm gaty bi * ır. Haydut olmadı; rulacak suale müspet cevap verli- melidir. EKİ, yeni yol, birden bire ütopi e görünen 2 bir plândan tatbikata min #yliyecek yol, ne Bire Birinci esas şöyle ifade edilebilir: 4 Sonu 6 no say) 23 İlkkânun 1943 Büyük adam nasıl yetişir: HI “Büyük sanatkârlar Mü e e bilgi çokluğu ve riyle ayrılırlar. Dâhinin in örtü 'üğü ze süsilik ve orijinatiteden ileri ge- büyük ilk olduğu kuvvetli , tam! toplanır. yin türlü sahalarda yüksek şah- Tarihte Am m Goethe, Leonardo da Vinci bu mesut nadirlerdendir. sanat bile diyor.