den som 1 No. m van bir zamanda, ları Güzel Banalarımın larında görmekteyiz. İFİGENİA TAURİS'TE Yazan: Selâhattin BATU Fiyatı 1 liradır Her kilapçıda bulunur No. 26 Yirmi GÜZEL SANATLAR yirmin dünyanın huzur ve Göğ- 'UMHURİYETİN yıldönümünü, lar alanında yirmi yıl içinde xe e yn pu. mabahçe Sarayında bir Resim Eeykâl galerisi açılı bir Devlet Bu vasıf. bütün , Röne - A emleket ESSA) Sa den. geçerel sanatlarına. nd SX “bir yeniliğe doğru yü Bu kök- yaf bir yazı tekniğini lıkları içinde bulunuyordu. Cum- huriyet*devrinde resim sanatın - ÜZEL SANATLAR yılda Yazan. Suut Kemal Yetkin Şi şuurlu ve araş- tarı layışı musillde ie ken: di Şayir. Genç bes- ikra bl çoğu halk mu - müsbet ilim adamı gibi em surette tıklarını görü; çalış. YEL ve tüller ala undakl araştırmalar, bu iki ganet kolumun da çok kuvve eserler. vereceğini Dize şimdiden bildiriyor. Gerçek değerleri seçmesini bilen uyanık bir Tria fanliyat büy roman rönesansımızı nazırlarken in meye bla a a Mi ni gi ni pürimiz a kanl sağlam bir sanat anlayışı kaynağı birbiri Mİ ek ve dip kalıba de - deği, iç b aç im matem de teğini gerçekleştir - ayl Pek yakı gelecekte yeni Türk: manatılın GUBYE inin eşsiz. e lariyle bu tarihi vasfı daha çok yaratıcı kılan büyük bir Şef var- dir. ri, eri. “kostrasl dans vw MAARİF VEKİLLİĞİ tarafından Cumhuriyet bayramında KLÂSİK ESERLER iz Vekilliği, Cumhu - etimizin XX inci yıl di "dolayısiyle AKM kütüpa. nemize son derece değerli eser - ler armağan etmiştir. Sayısı e varan bu eserler arasında İnö- nü Ansiklopedisinin ilk fasikülü, Keşt-el Zunun'un ikinci cildi, Gü- Bi sl Ar A tle iki yılda. lanmış olmaktadır. Zenden Gem a klâsiklerin ad- bunları yazanların ve dili - isimleri aşağı- österilmiştir. Bu e- serler bugün Ankara ve İstanbul. da satışa api iştır. ları, lâm klâsikleri evi (elit 2) Ve 4 Çelebi ÇAbdülaki Gölpmari W'nin şerhleriyle) Mevlana: Mesnevi 3) Ve vd Çele Abdülbaki Gölpnar > U'nın şerbleriyle) İmriül Kays: Yedi askı (Mual- Wikat) Şerefediin Yavkaya, Nizami: Leylâ ile Mecnun, AN Nihat Tarlan. ?unan klâs'kleri Eflâtun: Phafdon Hamdi Ra - gip Atademir - Suut ete At Kleitopten, Zafer Taş. Minos Hamdi orla, Ad: izi yıl, igin ei ge lişme, ierleme, esd Sağl, Bu arada Türk şti da, henüz yarasa ii, ie se e emi tatlrieümüzün ende eşleme yo yi sim e ie bir bebe gile ve gelişme çağım yay —— m güze ve ln özeliği, kayak hilk şiirinden ie ve onu kendinde geliştiriyor olması- Daha imzal iin şiire ralli ağabeylerinden. ln a a ini şair ol He baileriyle. gazellerini bir ta- Bel bırakınız; bize aruzla yazıl- mış şiirlerde Türkçenin süt beya- Neslimiz yirmi yılın Türk edebi yah diye Bir avuç şiirini ithaf edecektir yarına. AKAT yirmi yıllık “Türk şürinin mahsulü mç de bu kadar az değildir. £ air unutabilir. de ni e diye- rek emsalsiz Türk şahametini dö- Mal adaş Araman bağlıyan tarafım unutmasak bile ehi met Âkif'in Safahatmdan par- Gal ve SB anl anhayın? Kocaman bir çıkmaz — sokağa EE ULUS YİRMİ YILDA ŞİLİ *ik Behçe Geml ÇAĞLAR Saptıktan sonra; hep orada boca- yan, iz olduğunu bile bile m a lunda israr eden Nazım Hikmet'i mi yerleriyle belt yeni da ışıkları bugüne vuran Hâşh gibi bir eşsiz sanati MK enin bir kuş ötüşü yatar Misi ve bir yağmur suyu Fi la bu arada selâmlıyalım.) tekrarlarken dnbiğinden.- geçmiş Türkçe ve Türkiye diye hayrı vi e Kemalettin Kaz zılda peknz Caka, > Şir 5 rnekleri vermiş midir m oldukları ancal nl de keilbe bal içtiğini | Şüküfe Nihal "ii yerimiz pu yirmi yıl içinde yazmışlar: RK yurdunun güzellikle hers.sin bilme dile getirmiş ol Simi yü yöçml gill-EİEK elli başlı kazançlarından biri sa) Ey Bazı nesirleri asıl zaman çırpınış nun, dökü döküver. diği özlü seyirde a ra şiirde yirmi, yılımız, diye e Ya ve gündelik eserleri- in ablan ve arka iye Dig VE: mesine ve en mükemmel eserleri. Bi birkaç mısralı şiir halinde bir sabah yaratıvermesin alıştığımız dili urun Kaskürek il ba) ele. sek müballga iş aluruz? Bir zamanlar Necip Fazl ve Ahmet ilama çeçeisinin — beki onlardı en güzel örnek- lerini vermişken; eri erdiği al halaya irden kara o caklar ve oyalanmalar bitti insam ilk adımda ümitsizlendü r ama bunların ötesinde bir kere ünnen ard KAREYALME Sanat susuzı a kana ei 2 re bataklıdaki kay- naki .sında bile zevkle ialemek sar r: “Dağ “Tarancı”, “Sütöven “Saba”, “Emek”, içmeleri imi e p düran ve vakacık - lar al başaranları da vâr- dir: Artam, Peyeyi, Kuntay pınar- Ma arada hepsi birer sa- Sür gön veren ve Kimde ve Ka alanlarda şöhret olan yedi me- şalecileri sevgiyl ey gece- yılın bu keçtsinde, bize eteklerinde, © “Ceyhun”, RE bahşıtarla ozanların mış halefleri olan halk »ridir. Seas şiirimizin sor yirmi yılı ge SanMEM BİRR erk Alp PA rinin bazi yam göğe mizi gere gere her hangi bir alet şölene nn, yalar Şılaştırabiliriz. Türk dili yuğrulup geliştikçe, Türke tarihi aydiılamıp belirdikge, tarih şuuru sanatkârlarımızda u- yanıp derinleştikçe Türk yurdu ve hala ususiyetleriyle ili fi Bn gren teye geçebildikçe, Türk şiiri bü- tün geçmişinin en özlü ve güzel olacaktır. mahsullerini veriyor yayınlanan ektuplar, İrfan Şahinbaş, Arls- vi Atinalilaın devleti, Sunt Baz. Medela, Euripides: di Tanpınar, Tâtin klâsikleri Plantur A taç, Pinutun; Armphltryon. Me tus: Çömlek, Nurullah lah Ataç, Terentius Mn Tacitus: mın havatu, Hamdi Dereli, Alman eşler, ola. ye sikleri Goet İkin. ust, cal Bige, Geler Wiel Mielatrin gra yıları, Cemal Küpeli. Dr. Şükrü Atala, Goethı genie Tauris'te, salkhattin li chiller: insanın estetik terbiyesi üzerine mektuplar, Melâlfit Özgü, Hölderlin: Hype irlon I Melâhat Togar, Grimm kardeşler Mani. r 1, Kemal Kaya, Kleist ç e Demi Sabahattin Al, bilye Fransız klâsikleri Moliöre: Hekim uçtu ve soyta- rının kıskançlığı, Güzin Dikel - Dr. Ali Suha Delilbaşı, Moliöre: Gü - ip Arcan, Mo- imi Düşeni eri Felse- fenin ilkeleri, Mehmet o Karasan, La ler, 0- B' yirmi yıl içinde, sanat a- a gü de eeirirken ne b çap 2 unda. bir a amin yapmak yetindi değilim: Yam gerek ileride, Çörekap yayım larımız a sahasında hareketlere önayak o- m eği bun içinde, da- ha etraflı daha tarla biz lancer e Yin Gl al gü gimi umuyorun mm ilânında memle- kn resim sanatının garip ie Buram, yuki. Modi a anat baret A ERP Alü linde başladığı halde, Train rahi ie Mn pek ehemmiyet çık YATAN yap- ten ra eden merhüm Nazmi bir çalışma el empire Si vk gal 'miye 1924 Gere devrinin ilk esim talebeleri o Paris'e tahsile gittiler: İki talebemiz de Alman ya'ya gönderilmişti. Buradan dö- nen Ali Ayni Çelebi ile Zeki Ko- mize biçen EE deyişi r Nabi Nayır, Lefbniz: * Sonu cerez Avrupa'daki kapılarımızı YİRMİ'Y Gi : Arif” Kaptan göri ae teknik me a runda kesip, bir dr yol anat hare. pamış ol. ILDAJR m? yoldaki lerini çülünç be yk uçlarını gördük. P: çi in Hof m, bu mamızu yadrgaimak. da bu şuuru en çok belirten res- sam olmuştu. a rr yıl Ga- asaray im ERME — iler açarak memleketimiz- esim hareketlerini körükliyen den ın gençleri- akil Ressamlar ve Hey- har pe RE yeni bir şekkül daha ortaya çıktı. Baş- eriş bu iki cemiyet arasında bir dola ve yeni) Hive Eral. sık sık sergilerin açıl irçok, sanat yanlarının günden dalı olmağa başl: mıştı. Fakat (eski, yeni) meselesi bugün bile halledilmiş © değildir. Dalma yeni sanat — cereyanlarını yadırgıyan akademik bir gelenek- le, bu geleneğin saradlarım gör- müş, hamlenin ve kalıpları kırma ESİM varmış” bir yenilik, memleketlerinde ironi vyezlarda. £ Şasa sele açmağı ve eranslar vermeği iş edindi. Bir resim sanatına sam ve sanat münekkidi Andi hte gençlerimizi plâstik sanat ne RR a olgunluğa götürüyordu. Klâsik sim tekniğini bugümün. icabet. irem 1e arel. İlla ER ten Lohte atölyesinin; bazı. res- ssamlarımızın. gelişimine im duğunu da unutmamak a katılan Bedi mi Eyuboğlu, ire e ve Türk tezyini sanatlarını büyük bir sevgi ile Tetkik eden bu Şair ressamı mız, ilk defa resimdi ceğini anlatıyordu. Resimde cımları tüm mânasi; ARKEOLOJİ Sonteşrin ayı içinde cıkmak üzere bir i için hazırlıklara başladık. yeni sayfamızda da, ROJ sayfasında (olduğu gibi, en $ tanınmış ve selâhiyetli imzalar Pi bulunacaktır. Ep Yirmi vi yılda üren men'ine dair kararname,, ie bu yönde ilk büyük adım atıl. yenik GMEN MEL e din düşmam bilen Avrupa'nın, ne lı İmparatorluğu zihni - Okadar tarafsız olmağa çalışma, © yetine göre “bizim olmıyan, yani Türk tarihini hakikata uygun ve İslâm sanatına alt olmıyan eser- © değeri ile mütenasip bir. ekilde lere lemediğinden onse- yazmasına ihtimal yoktu. Kendi kizinci başından beri yur- işimizi kendimiz görmemiz gerek- dumuzun de; imez hazine - © çi. 3 leri Avrupa'ya taşındı. Bugünkü Av erik Kime müze- 'ÜRK Tarih > lerindeki tarih Osmanlı aaa göle - milli; duygusunun Tın kaldırılmıştır. Yani bizden ik ve eser gitmeseydi bu gün o müze - — heyecan kaynağı, bir milf / Jerin hiç biri meydana gelmiye. © ye vasıtası olarak anlıyor ve onu. ç başarılı bir şekilde Eski eserlerin dışarıya çıkma diklerini dilgün pi ein Be kmler ERİ zaman. anıyablliriz. dı kio ni eri götürülmüş eserlerin yalnız liste - si 5-6 cilt tutar. de olsn Osmanlı Empara- orluğu günlerinde Asar. ei pürin kurulması, Av- arkeoloji mü- esi, “Sa - wuriyetin sonra yeman er yıl Yeni tar e ok tamimlerle eski eser- si teşebbüslerle iki talebenin ii Mİ mesin ei ve Arkeolo- #l Müzelerinin kurulması, “İstan- bul Darülfünunu” na Fransa'dan bir mütehassıs getirtilerek Sanat Tarihi kürsüsünde Selçuk ve Os- manlı eserlerinin tetkik e e alay olarak göze yabancı ilim Bunlarm yanında in Anadolu'nun bir çok ve el heyetlerini parçalarının bulunması, mızı ilk defa e için kullanmamıza vesile hareketleri * geride bırakan bir kr rpm me ie kazanmaktadır. a başıma geçen o za - Edi adı ile “T. Tarih TetkikCe- ei Kurutaya ve imei Kp e ii irmi mi m a. ser Erin md a Mi iyük ve ilgiyi yeniden La Dun daha geniş bir mânada, ale z şılmasını sağlamak yoluna koyul- du. Türk Tarih Tezi'nin Tarih Kurumunun. bize Tözeeiği en büyük hakikat “Tarihimizi üsturu ol olan